Redigerat av rayko, 16 September 2008 - 19:04.
Postad 16 September 2008 - 16:26
Postad 16 September 2008 - 19:18
Jag ska köpa en 50 tummare den här veckan eller nästa men undrar nu vilken av dessa plasmor som är mest värd pengarna, alltså, vilken av dessa plasmor är bästa köp?
Ska du inte skaffa en lcd istället då?
Postad 16 September 2008 - 19:25
Nej, spel och film är bättre på plasma.Ska du inte skaffa en lcd istället då?
Redigerat av rayko, 16 September 2008 - 19:26.
Postad 17 September 2008 - 20:18
Då jag har en del kontaktet inom ämnet så kan jag säga att LG är ett Koreanskt företag.
Panasonic Japanskt, skilnaden på allmän kvalitet på komponenter är stor.
Bildkvaliteten kan jag inte svara på, men själv skulle jag inte välja ett koreanskt före ett japanskt.
Lycka till !!
Mvh //Tobbe
Postad 17 September 2008 - 22:31
Pg6000 ,sämre svärta, bättre scaler och dvb-t .Lättare att få gosting (tv-spel) snygg och lite problem.
För digtal tv och film pg6000 och för spel och dator px8 allt enligt mig.
Kollade film på 50" px8 i helgen och den var kalas bra svärta , men den tappade kanaler titt som tätt,lärde polaren om hdmi buggen då.Men den är stor, ful och bra.
Pg6000 har jag själv i 42" tum och är nöjd.
TobbeLundgren : Knepigt, att dra alla över en kamm även när det gäller tv-apparater...
Postad 18 September 2008 - 10:23
Det blir ju ett problem pga att det är 50 tum stor tv som ska reklameras och än så länge lever min kompis med problemet på hans nr 2 av 50" px8, läs i px8 tråden om det går att fixa med fimwire kanske.
Postad 18 September 2008 - 10:31
1. köp aldrig en LG-produkt.
2. köp aldrig en LG-produkt
3. Och, förvånande nog, köp aldrig en LG-produkt.
Sedan jag började följa dessa regler har jag känt mig mkt mer nöjd med de saker jag köpt. Sedan får folkl följa det de själva blir nöjda med....
Postad 18 September 2008 - 14:07
Detta var ett par månader sen och pg6000 har kommit ner i pris därav kan det vara intressant objekt att jämföra nu då den har en del starka kort
Nattsvart: Lite kinkig för att din 2 år gamla 50 000 kr tv är sämre än LG s nuvarande 10 000 kr tv kanske?
Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 18 September 2008 - 14:07.
Postad 18 September 2008 - 20:06
Postad 18 September 2008 - 20:12
Bättre svärta, 24 fps utan judder och mindre ghostingproblem.
PG6000 klarar alltså INTE av att visa 24 fps material utan judder, allt körs i 100 hz.
EDIT: Och då nämnde jag inte ens prisskillnaden. PG6000 borde vara billigare, inte dyrare.
Redigerat av Unregistered951ada42, 18 September 2008 - 20:12.
Postad 18 September 2008 - 20:56
Postad 08 October 2008 - 19:07
Postad 08 October 2008 - 19:47
PG serien buzzar inget märkbart ,få klagar på det vad jag vet, Men ta en titt på PG7000 istället den är vassare än 6000 ,annars samma chassi och utseende.Hade en Pioneer 5090 med fantastisk bild men den buzzade riktigt mycket så jag lämnade tillbaka den. Hur är det med Buzzing på PX8 och PG6000? Har någon upplevt att de låter?
Px8 vet jag inte.
Postad 08 October 2008 - 22:02
Varför köpa kinamoppar som 100% går sönder 2-3 dagar efter första glädjekörningen.
Istället för köpa peugeot kvalite ?
Koreanskt och kina är kopierare och sämre.
Japan utvecklar allt från grunden. japan är ren kvalite
Postad 02 November 2008 - 22:23
La in denna text på en annan tråd för ett tag sedan ...
"
Roade mig med att kolla lite i PX8 forumet igen och letade upp de saker som gjorde att jag valde PG6000. Här är dom:
Kolla sidan 17 och Tj-Reals inlägg om ghosting. Panasonic är lika bra eller dålig som LG smile.gif
https://www.minhembi...s...5649&st=540
Kolla sidan 22 och ventilschimpans inlägg. De mörka gråskalorna på PX8 har offrats för att få bättre svärta, dvs det finns ingen variation när det blir mörkt i bilden. Det tråkiga är att svärtan ändå är sämre på PX8 än PG6000.
Genom hela forumet finns en massa inlägg om detta.
https://www.minhembi...s...5649&st=630
Kolla diskussioner om flimmer på sidan 23. Det här är det defenetivt ingen sagt något om någonsin på LG ...
https://www.minhembi...s...5649&st=660
Det enda alla (andra) tjatar om är ghosting på LG ... den är inte sämre än någon annan i samma prisklass. Det är bara ryktet om ghosting som säger det! Allt annat är ju bättre på LG jämfört med PX8 ... svärta, upplösning i mörka gråskalor, flimmer, kontrast osv
"
cheers
/B
Postad 02 November 2008 - 22:58
Tippsade polaren att köpa px8 i somras då hans pristak var 13k för en 50" plasma då kostade pg6000 runt 15,16 k men nu är det andra bullar LG n är given trots att px8 an är mycket prisvärd!
Polaren måste lämna in sin Px8 för tredje ggn på service nu så jag vågar inte rekomendera den längre.
Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 02 November 2008 - 23:17.
Postad 02 November 2008 - 23:35
Hej på er ...
La in denna text på en annan tråd för ett tag sedan ...
"
Roade mig med att kolla lite i PX8 forumet igen och letade upp de saker som gjorde att jag valde PG6000. Här är dom:
Kolla sidan 17 och Tj-Reals inlägg om ghosting. Panasonic är lika bra eller dålig som LG smile.gif
https://www.minhembi...s...5649&st=540
Kolla sidan 22 och ventilschimpans inlägg. De mörka gråskalorna på PX8 har offrats för att få bättre svärta, dvs det finns ingen variation när det blir mörkt i bilden. Det tråkiga är att svärtan ändå är sämre på PX8 än PG6000.
Genom hela forumet finns en massa inlägg om detta.
https://www.minhembi...s...5649&st=630
Kolla diskussioner om flimmer på sidan 23. Det här är det defenetivt ingen sagt något om någonsin på LG ...
https://www.minhembi...s...5649&st=660
Det enda alla (andra) tjatar om är ghosting på LG ... den är inte sämre än någon annan i samma prisklass. Det är bara ryktet om ghosting som säger det! Allt annat är ju bättre på LG jämfört med PX8 ... svärta, upplösning i mörka gråskalor, flimmer, kontrast osv
"
cheers
/B
Har inget flimmer på min px8, inga problem med detaljer i mörka partier. Detta var förknippat med deras spelare och hur de var inställda. Genom att mickla med gamman blev bilden bättre. Har hur bra detaljer som helst med min
http://www.aftenpost...icle2400078.ece
Dessutom klarar den INTE av att visa judderfri film i 24 fps.
Jag hade köpt PG6000 om den haft bättre svärta och klarat 24 fps. Det roliga i kråksången att jag var på elgiganten och en säljare ljög mig rätt i ansiktet (kan ha varit okunnighet) och påstod att tvn visade 96 fps vid 24 fps signal... hmmm...
Postad 02 November 2008 - 23:52
Nu har jag pana px8 och den bränner inte fast.
nackdelen som jag ser med px8an är när man spelar.
det är en hel del phosphor trails, men det är inget ja stör mig jätte mycket på, visas inte i alla spel.
av dessa 2 skulle ja välja px8 10 ggr av 10
Postad 03 November 2008 - 00:10
Det måste ha varit fel på just din skärm ,hade alla pg6000 ägare haft gosting så snabbt hade det klagats en hel del på forumet.Jag sitter ganska länge på text tv utan gosting.jag har haft lg pg 6000 men jag lämnade tillbaka den pga rejäla ghostnings problem, text tv 3 sek så hade bilden brännt fast.
goblin wizard : Den klarar inte visa korrekt 24p men det märks knappt att det juddrar i vissa scener, allt är inte svart eller vitt när det gäller judder, tex så läste jag ett test om en samsung 5 serie som hade kraftigt judder 1 gång i sekunden och det fördärvar en bluray film. Som jag skrev här nyss såg jag på en blu ray film ikväll utan judder och hack som störde trots att den inte klarar 24P korrekt även detta klagas det lite utav oss ägare på forumet.
Åter igen aftonpost bilden är ingen referens bild på svärtan på pg 6000 glöm den bilden, svärtan räcker gott och väl till för en bra bild med nertonat ljus i rummet, px80 mäter ju ner till 0,2 c/m2 och 6000 ner till 0,3 c/m2 alltså inga jätte skillnader, testat i hembiotidningen.
Postad 03 November 2008 - 00:25
stor skillnad i svärtan enligt många på forumet.
så du ska nog inte lita för mycket på skilje siffran 1 !
Men lg gör sig nog jättebra. dem verkar vara bättre me judder än samsung.
Postad 03 November 2008 - 12:07
PX80 mäter kanske 0.2 cd/m2 i ett ANSI Checkerbord pattern (vilket är vad HB mäter i), dvs där halva bilden är 100% vit, men i mörka bilder, eller för den delen helsvarta bilder, som man använder för att mäta lägsta möjliga svartnivå, går den betydligt djupare än så. 0.05 cd/m2 nånstans vill jag minnas. Vad LG:n mäter här vet jag inte men knappast inte lägre än PG7000 som här ligger på 0.13 cd/m2.px80 mäter ju ner till 0,2 c/m2 och 6000 ner till 0,3 c/m2 alltså inga jätte skillnader, testat i hembiotidningen.
Redigerat av pacman, 03 November 2008 - 12:07.
Postad 03 November 2008 - 12:14
typ en 60PZ8
Postad 03 November 2008 - 12:43
PX80 mäter kanske 0.2 cd/m2 i ett ANSI Checkerbord pattern (vilket är vad HB mäter i), dvs där halva bilden är 100% vit, men i mörka bilder, eller för den delen helsvarta bilder, som man använder för att mäta lägsta möjliga svartnivå, går den betydligt djupare än så. 0.05 cd/m2 nånstans vill jag minnas. Vad LG:n mäter här vet jag inte men knappast inte lägre än PG7000 som här ligger på 0.13 cd/m2.
Till bl a goblin wizard ...
Öhh ... var det inte PX8 vi diskuterade? PX80 har väl ett bättre(?) DSP (Digital Signal Processing
Redigerat av DrSodomon, 03 November 2008 - 13:09.
Postad 03 November 2008 - 13:45
Men vad tror du det blir i upplevd skillnad i svärta för en lekman? Vilken metod talar bäst om hur svärtan upplevs HB s med checkerbord pattern(ansi kontrast? ) eller just lägsta möjliga svart punkt som för px80 är 0,05cd/m2?PX80 mäter kanske 0.2 cd/m2 i ett ANSI Checkerbord pattern (vilket är vad HB mäter i), dvs där halva bilden är 100% vit, men i mörka bilder, eller för den delen helsvarta bilder, som man använder för att mäta lägsta möjliga svartnivå, går den betydligt djupare än så. 0.05 cd/m2 nånstans vill jag minnas. Vad LG:n mäter här vet jag inte men knappast inte lägre än PG7000 som här ligger på 0.13 cd/m2.
Jag har själv jämfört px8 i 50" och pg6000 (olika tidpunkter) hemma hos mig och en kompis och jag kunde se skillnad i svärta där px8 gick lite djupare i det svarta delar men det är ingen parameter som skulle avgöra ett köp för min del då bådas svärta inte har inverkan negativt eller drar ner bildkvaliteten när det visas bild.
Men PG6000 behöver en svag ljuskälla i rummet för att svärtan ska må bra i ett helt mörklagt rum lyser det gråsvarta igenom och pajjar bilden märkbart....
Postad 03 November 2008 - 13:53
Det varierar förstås, beroende på lekmannen.Men vad tror du det blir i upplevd skillnad i svärta för en lekman?
Sålänge vi pratar om äkta omfång (inget dynamiskt tjaffs) så är onoff-kontrast (dvs då man räknar med lägsta möjliga svartnivå) bättre om man ser till enbart "upplevd svartbotten". Min gamla Sony CRT får tokspö av både LG och Panna när det gäller ANSI CR men den spöa dem lika hårt när det gäller svart-botten (onoff-kontrast).Vilken metod talar bäst om hur svärtan upplevs HB s med checkerbord pattern(ansi kontrast? ) eller just lägsta möjliga svart punkt som för px80 är 0,05cd/m2?
Redigerat av pacman, 03 November 2008 - 13:54.
Postad 03 November 2008 - 14:13
Ok, nu får vi inte gå djupare i det här då blir det invecklatDet varierar förstås, beroende på lekmannen.
Ville bara sätta in siffrorna i ett bättre sammanhang.
Sålänge vi pratar om äkta omfång (inget dynamiskt tjaffs) så är onoff-kontrast (dvs då man räknar med lägsta möjliga svartnivå) bättre om man ser till enbart "upplevd svartbotten". Min gamla Sony CRT får tokspö av både LG och Panna när det gäller ANSI CR men den spöa dem lika hårt när det gäller svart-botten (onoff-kontrast).
En lite svårare nöt att knäcka för dig pacman :Hur mycket bättre onoff kontrast behöver man för att svärtan på tv A ska upplevas lika bra i ett totalt mörkt rum jämfört med tv B som har perfekt/optimalt ljus för rummet ?
Postad 03 November 2008 - 14:26
Det blev lite tokigt. "Lägre svartnivå ger högre värde på onoff" låter bättre.Ok, nu får vi inte gå djupare i det här då blir det invecklat
men lägsta möjliga siffra när man mäter onoff kontrast är det som gäller då för att få så svart som möjligt.
Samma onoff. Eftersom perfekt/optimalt ljus = totalt mörkt.En lite svårare nöt att knäcka för dig pacman :Hur mycket bättre onoff kontrast behöver man för att svärtan på tv A ska upplevas lika bra i ett totalt mörkt rum jämfört med tv B som har perfekt/optimalt ljus för rummet ?
Ärligt talat så är det en hopplös nöt att knäcka, att ge sig in på hur våra ögon (hjärna) uppfattar saker (så exakt) under olika ljus-förhållanden avstår jag gärna...
Redigerat av pacman, 03 November 2008 - 14:26.
Postad 03 November 2008 - 14:51
Ok, allt subjektivt ska man passa sig för som design tex, tjejens tapet val "är alltid rätt" då slipper man komplikationerDet blev lite tokigt. "Lägre svartnivå ger högre värde på onoff" låter bättre.
Samma onoff. Eftersom perfekt/optimalt ljus = totalt mörkt.
Ärligt talat så är det en hopplös nöt att knäcka, att ge sig in på hur våra ögon (hjärna) uppfattar saker (så exakt) under olika ljus-förhållanden avstår jag gärna...
Postad 03 November 2008 - 20:15
Kollade lite på AVS formum ... många påstod att svärtan är bättre på PX80 än PX8. Om det är sant så borde PG6000 och PX8 vara jämförbara. Det klagades även på kontrast i mörka partier på PX8 ... dock kan det ju vara en kalibreringsfråga som sagts ovan. Lattjo att leverera en TV med sådana inställningar dock. Kontrast och ljus (som justerar detta) inställningar tycks inte påverka den absoluta svärtan (på PG6000 som jag har). Så man undrar ju varför dom gjort så ... eller om det faktiskt är så på den modellen ... oavsett kalibrering
Redigerat av DrSodomon, 04 November 2008 - 19:21.
Postad 04 December 2008 - 18:15
Det är framförallt rejält mycket bättre svärta och naturligare färger i PX8:an jämfört med LG:n.
PX8:an klarar 1080p/24 utan judder och uppvisar en DVB-T-bild som jag inte sett tidigare på någon microdisplay.
PX8:an har inte samma bekymmer med ghosting och inbränningar som LG:n
Panasonic står för mig för mer kvalitet även om LG:n kanske inte direkt är någon dålig TV.
Detta är ju vad jag tycker som jag återger här, men det är givetvis upp till var och en att välja en TV som man blir nöjd med.
Jag rekommenderar Panasonic TH-50PX8!
Lycka till med ditt val!
/
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2 bilder
625 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?