Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya högtalare, Klipsch RB-75... det bästa jag haft?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 September 2008 - 16:29

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
Har nu åter igen bytt högtalare och denna gång är det Klipschs stora stativare RB 75 (tillhörande golvaren RF7) som hittat hit.

Jag kan med en gång säga att det var ett helt nytt ljud som presenterades vid första lyssningen. Så öppet och tydligt med väldigt hög precision! Separationen instrumenten emellan var också riktigt bra som gjorde det hela väldigt lättlyssnat och tydligt! Men det bästa av allt är ändå att man kan spela musik på sådan hög ljudnivå (!) utan att de låter illa. Mycket av detta får man tacka den höga känsligheten för (97db)!
Så jag kan förstå att Klipsch RB 75 har vunnit i test över högtalare som t.ex Martin Logan Clarity och B&W 704 !!

Men eftersom jag aldrig tidigare varit ägare av Klipsch, undrar jag om någon har speciella tips på passande kablar (bi-wire) samt förstärkare. Kanske är det något speciellt märke som anses passa bra till Klipsch?

Ta en titt i galleriet för bilder...

Redigerat av Graziano, 16 September 2008 - 16:31.

Postad 16 September 2008 - 16:32

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0
Kika i Klipschklubben-tråden så kan du nog få lite tips om vad som passar ihop med Klipsch. Lycka till!

Postad 16 September 2008 - 18:51

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Oj det va inga små stativare ;)
Hur mycket har du tänkt lägga ut på kablar ?

Kolla in denna förstärkare. https://www.prisjakt...kt.php?p=146401

Postad 16 September 2008 - 19:52

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Aah, kul att du är nöjd!
Det är kul när man kan vrida upp volymen lite ja...och det låter ju inte sämre precis.
Själv har jag NAD och Audioquest till mina Klipschar, och tycker det passar väldigt bra. Vill inte påstå att det är den bästa kombinationen kanske, men det är vad jag rekommenderar. Även Marantz, som du har passar fint till Klipsch, även om jag föredrar NAD. XTZ tycker jag inte gör sig rätt med Klipsch-högtalare tyärr.

MVH Flingan

Postad 17 September 2008 - 09:18

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Så jag kan förstå att Klipsch RB 75 har vunnit i test över högtalare som t.ex Martin Logan Clarity och B&W 704 !!

Vilka tester är det du tänker på då?

Postad 17 September 2008 - 20:25

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>jonasprivate
Ja de har sina mått minsann! Jag ska isf göra mig av med mina nuvarande Viablue för ca 1700:- och lägga en del av det på nya bi-wire. Eventuellt kan det bli lampsladdar då de faktiskt har bra klipp i ljudet!!!

>>>Flingan
Tack för tipset, men NAD har jag fått för mig ska bara lite för bastark samt brista i upplösning i de övre regionerna.

>>>hifisnubben
Rockmusikern Lou Reed valde Klipsch RB 75 som segrare när de testades i Smartmoney mot bl.a B&W 704 och Martin Logan Clarity ;)
B&W var enligt honom otydliga i ljudet, Martin Logan däremot var riktigt klar och dem gillade han skarpt med en stor ljudbild. Men saken var att Klipsch hade samma djup och toner som Logan och till mindre än hälften i storlek och pris!
De spelade hans egna musikstil på dessa högtalare och ingen bättre än honom vet hur det egentligen ska låta, gitarr lät gitarr... och som ni vet, det får man alltid med Klipsch :)

Postad 18 September 2008 - 08:51

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

>>>hifisnubben
Rockmusikern Lou Reed valde Klipsch RB 75 som segrare när de testades i Smartmoney mot bl.a B&W 704 och Martin Logan Clarity :)
B&W var enligt honom otydliga i ljudet, Martin Logan däremot var riktigt klar och dem gillade han skarpt med en stor ljudbild. Men saken var att Klipsch hade samma djup och toner som Logan och till mindre än hälften i storlek och pris!
De spelade hans egna musikstil på dessa högtalare och ingen bättre än honom vet hur det egentligen ska låta, gitarr lät gitarr... och som ni vet, det får man alltid med Klipsch :P

Där ser man vad olika man kan tycka. Jag har inte hört RB75 (än, men ska). Däremot rätt mycket annan klipsch och är dte något jag lyssnar mycket på så är det just (akustisk) gitarr ... och det är därför jag väljer bort dem. :D

Postad 28 September 2008 - 22:24

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Är inte de nya Klipsch stativarna bättre isåfall? Tycker diskanten ialf i golvarna är klart bättre i den nya reference serien.

Graziano har du lyssnat på xtz stativare eller golvare än?

Postad 03 January 2009 - 12:02

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
Någon som lyssnat till Klipsch RB-75 än ? :)

Postad 04 January 2009 - 13:20

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Kan inte annat än hålla med hifisnubben,tycker inte klipsch återger gitarrer på ett bra sätt.
Rb-75 har jag inte hört så det kan jag inte uttala mig om.
Men andra modeller jag hört har inte något som tilltalar mig.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.