Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa bärbara datorn för 10000 kr

51 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilken är den bästa datorn för 10000 kr? (14 medlem(mar) har röstat)

Vilken dator hade du valt?

1. Asus M51VA-AP039C (1 röster [7.14%])

Procent av omröstning: 7.14%

2. HP Pavilion DV5-1095eo (8 röster [57.14%])

Procent av omröstning: 57.14%

3. Toshiba Satellite A300-1IE (5 röster [35.71%])

Procent av omröstning: 35.71%

Rösta Gäster kan inte rösta
Asus M51VA-AP039C (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
HP Pavilion DV5-1095eo (Laptops (Bärbara datorer)) 1 8.714284 (6) Inga priser
Toshiba Satellite A300-1IE (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
Dell Studio 1537 - 2,26GHz DC 4GB 320GB DVD±RW 15" (Laptops (Bärbara datorer)) 0 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 16 September 2008 - 23:13

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Jag ska köpa en bärbar dator som skall användas till både skolarbete och nöje. Jag har satt upp en del krav för datorn:
- maxpris 10000 kr (gärna mindre, men kanske även mer om datorn har något "extraordinärt")
- max skärmstorlek 15,4" (liten och lätt är ett plus då jag kommer släpa runt på den en hel del)
- ska klara av att köra cadprogram och andra grafiska program
- ska klara av att spela upp film med högupplöst bild och ljud (hdmi är ett måste och blu-ray spelare ett stort plus!)
- ska klara av att spela nyare spel som tex diablo 3 och starcraft 2 när de kommer ut
- datorn ska se bra ut eftersom den kommer ligga framme en hel del bredvid hemmabion
- minst 2 års garanti (datorer går alltid sönder förr eller senare!), i annat fall får tilläggsgaranti inkluderas i priset

Följande 3 datorer är de som jag hittills tycker verkar mest lovande:

+ snabb processor
+ numeriskt tangentbord (kan vara mycket användbart vid andvändning av cadprogram)
+ 2 års fabriksservice
+ blu-ray
- något klent grafikkort
- är tveksam till asus som märke men alla säljare lovordar dem :S

+ snabbt grafikkort
+ blu-ray
- bara 1 års garanti
- dyr, 10000 kr trotts bara 1 års service (tilläggsservice kostar från dryga 1000 kr och uppåt)
- plastig "bling-bling" metallic design och en lampa på baksidan av skärmen vilket kan störa vid hemmabiotittande
- mycket trög och nästan oanvändbar pekplatta (extra mus ett måste)
- vad jag hört har hp tveksam kvalitet och dålig service, men vet ej om det stämmer?

+ riktigt snygg design
+ 500 GB hdd
+ något billigare än de andra alternativen
+ 2 års fabriksgaranti
+ separat digital ljudutgång (s/pdif)
- ingen blu-ray
- något klent grafikkort
- dålig batteritid

Jag har även kollat lite på acers nya 5530 och 5930 men eftersom där än så länge inte finns någon butik som saluför dessa i varianter med både bra grafikkort och blu-ray spelare vet jag inte vad de kommer till att ligga på prismässigt när de kommer (om de kommer). Dells studio och xps serier har jag också tittat på men de föll bort pga studio saknar bra grafikkort och xps är löjligt dyr (även efter diverse avdragna rabatter) i förhållande till övriga konkurrenter.

Jag undrar nu vilken av dessa datorer ni tycker är bäst? Diskutera gärna för och nackdelar! Hur står sig märkena hp, asus och toshiba sinsemellan, vilka har bäst kvalitet? Förslag på andra datorer som passar in på önskemålen är också uppskattade! ;) Tråden är öppen för alla som vill diskutera vilken dator i 10000 kr-klassen som man får mest för pengarna!

/mvh andrus

Postad 17 September 2008 - 19:11

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Jag har en hp pavilion hemma sedan ett år tillbaks, och jag måste säga att kvaliteten kan diskuteras, känns onekligen plastig. Var inne på alina systems idag för att kolla på en egen bärbar. Säljaren höjde hp dv5-1030 till skyarna och sa att den var mycket bättre byggd, men det tycte inte jag det verkade som när jag pillade lite på den...

Asus är jag också lite tveksam till. På x-core sa dom att asus brukar kännas plastiga och veka, men att de aldrig fick klagomål på dålig kvalitet eller så. De lovorda den precis som du skrev att säljare brukar

Toshiba har jag bara knappat på en lite på i förbigående, men den kändes rätt okej, lite mellanklass kanske efter sony och mac. Dessutom har de ju fått bra betyg i olika recensioner har jag för mig

Mvh

Postad 17 September 2008 - 20:13

Unregisteredca25cca2
  • Unregisteredca25cca2
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Hittade denna Studio 15 för 10 149:- från Dell med följande konfiguration:

LCD-skärm - 15,4-tums widescreen WXGA-skärm (1 280 x 800) med TrueLife™
CPU - Intel® Core™ 2 Duo-processor, 2.0 Ghz
Minne - 3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1x2048+1x1024]
OS - Windows Vista Home Premium, SP1
GPU - 256 MB ATI Mobility RADEON HD 3450-grafikkort
HDD - 250 GB (5 400 v/min) SATA
Optisk - Blu-ray Disc (DVD+/-RW +
Webcam - Inbyggd webbkamera med 2,0 megapixlar - CCFL
WLAN - Dell Wireless 1397-minikort (802.11 b/g)
Batteri - 6-cellers primärt litiumjonbatteri (56 wattimmar)
Garanti - 2 års garanti med support hemma, inklusive kvällar och lördagar

Så prismässigt hamnade det väldigt nära ditt maxpris ;)

Postad 18 September 2008 - 00:15

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Du besvarade mina farhågor gällande hp "richie.f". Jag tycker också att nya pavilion dv-5 känns plastig och där är en hel del glipor i chassit när man tittar närmare. Personligen gillar jag den gamla dv6-serien mer till utseendet, men den har tyvärr inte lika bra prestanda.. Men kanske lika bra att hålla sig borta från hp då!

Vad gäller asusen har den ingen märkvärdig design, något platig känsla men rent byggtekniskt hittade jag inget att klaga på. Svart högblankt är elegant och funktionellt men väcker ingen större uppmärksamhet. Då är toshiban klart häftigare men jag har inte hört så mycket om dem.. Om någon har lite mer erfarenhet från toshoba är ni välkomna att dela med er! :)

Jag uppskattar förslag på fler datorer "HembioJerry"! Har själv tittat lite på studio15 innan, mest pga att de är så himla snygga i "Mike Ming"-designen! :) Dessvärre är de som sagt dyra. Datorn du länkar till har både mindre hårddisk (250 GB jämfört med 320/500) och ganska mycket sämre processor är mina tidigare angivna förslag. Datorerna jag angivet har de nya intel P8400/P8600 processorerna vilka både har högre klockfrekvens, högre fsb, mer cashe och är strömsnålare. Dessutom går studio15 tyvärr bara att få med ATI HD3450 (1912p 3DMark 06) jämfört med asus/toshiba ATI HD3650 (3410p 3DMark 06) och hp GeForce 9600M GT (4825p 3DMark 06).

Om man konfigurerar om datorn du länkade till med den bättre processorn intel t8300 (vilken dock fortfarande är sämre än P8400/P8600) och större hdd på 320 GB så hamnar priset på dryga 12000 kr (beroende på färgval). Dock finns det en extra 5 % att dra av med rabattkoden $H?TP9R$XFH234, och priset hamnar då på 11400 kr i standardfärg utförandet. Men då är det fortfarande det sämre grafikkortet ATI HD4350 (eftersom det inte finns några bättre som alternativ).

Tack för alla svaren! ;) Och glöm inte att tråden är öppen för alla som vill diskutera datorer i prisklassen 10000 kr!
Ps. glöm inte heller att rösta :huh:

/mvh andrus

Postad 18 September 2008 - 10:59

Sussie_ju
  • Sussie_ju
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
En liten notering angående Toshiba. En nära bekant till mig har en toshiba så jag har använt den datorn ganska så mycket. Jag tycker att den inger ett kvalitetsintryck i alla fall. Knapparna svarar bra och tangenterna sviktar inte.
Så, ett bra kvalitetsintryck ger den i alla fall.

Däremot har jag använt HP och varit nöjd med vissa exemplar av dom också, medans andra exemplar inte varit speciellt bra. Samma visa med dom flesta märken antar jag och det finns nog Inte-sägare till alla märken.
Jag har haft problem med min fujitsu, så nu när jag hört fler har samma problem som mig så har jag blivit lite antifujitsu också.

Det var bara lite allmänna tankar kring det hela.

Jo, en tanke till... det är ju ändå ganska konstigt att man inte ska kunna få kvalitetskänsla i en pryl för 10000kr...
Jag ligger också i inköpsstartgroppen och letar delvis i samma prisklass som dig men kan sträcka mig upp lite till, men gör det helst inte. Har inte heller hittat speciellt många, sen vet man inte vad man vågar. Finns ju många lite mer udda märken.

Postad 18 September 2008 - 23:30

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
För att underlätta lite har jag sammanställt den viktigaste fakta om de olika datorerna så att det blir lättare att jämföra:

Modell:________________Asus M51VA-AP039______HP Pavilion DV5-1095eo___Toshiba Satellite A300-1IE

Skärmstorlek:___________15,4”__________________15,4”___________________15,4”
__upplösning___________1440*900________________1280*800________________1280*800

Processor:_____________Intel Core2Duo P8600____Intel Core2Duo P8400______Intel Core2Duo P8400
__hastighet/cashe/fsb__2,4 Ghz/3 MB/1066 MHz__2,26 GHz/3 MB/1066 MHz___2,26 GHz/3 MB/1066 MHz

RAM-minne/maximalt:____3 GB/4 GB______________3 GB/8 GB________________4 GB/8GB
__typ/hastighet_________DDR2 800 MHz__________DDR2 667 MHz_____________DDR2 800MHz

Hårddisk:________________320 GB_________________320 GB__________________500 GB
__hastighet______________5400 rpm_______________5400 rpm________________5400 rpm

Grafikkort:______________ATI HD3650____________GeForce 9600M GT________ATI HD3650
__3DMark 06____________3410 poäng_____________4825 poäng_______________3410 poäng

Optisk enhet:__________Blu-ray-läsare,___________Blu-ray läsare,_____________dvd-brännare
______________________ dvd-brännare____________dvd-brännare______________

Anslutningar:___________hdmi, s/pdif, vga,________hdmi, vga, e-sata,__________hdmi, s/pdif, vga,
_______________________e-sata, firewire, 4*usb____firewire, 4*usb____________e-sata, firewire, 4*usb

Vikt/mått (b*d*h):_______3,0 kg/365*270*41 mm____2,65 kg/357*259*41,9 mm____2,72 kg/362*267*38,5 mm

edit: redigerade skärmupplösningen för asusen och hdd hastigheten för toshiban

Redigerat av andrus, 25 September 2008 - 22:42.

Postad 19 September 2008 - 00:53

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Precis som du säger "Sussie_ju" är Fujitsu/Siemens skit. Vi har haft en stationär Fujitsu/Siemens i fyra år och bla har grafikkortet kraschat inte mindre än 3 gånger! :P Fujitsu/Siemens håller lågt pris i förhållande till prestanda och de har 2 års fabriksgaranti på de flesta av deras bärbara datorer. Men pga deras undermåliga kvalitet är de ändå inget intressant alternativ för mig…

Om du hittar någon bra dator får du gärna höra av dig! Jag tycker det verkar som om man får mest för pengarna vid prisläget 10000 kr. Köper man en billigare dator sjunker prestandan ganska fort. Lägger man till några tusenlappar får man inte värst mycket mer… Men hittar jag någon annan intressant modell i prisklassen runt 10000 kr kommer jag givetvis att lägga till den här också!

Jag tänkte även passa på och fråga om där finns någon som vet om man kan få ut både full-hd bild (1080p) och 5.1 ljud ur en hdmi-kabeln från datorn? När jag pratade med en säljare sa han till mig att det inte skulle gå, trotts att jag har en receiver med hdmi-switch, för att receivern skulle ”blokera” kommunikationen mellan dator och tv vilket skulle resultera i att det enbart går att få ut lågupplöst bild… :) Går det att få ut både full-hd bild och 5.1-ljud ur en hdmi-kabel om man kopplar den till en receiver med hdmi-switch? Eller måste man ha separat digital ljudutgång (s/pdif)? Finns där någon som rent av har testat så är ni välkomna att dela med er av era erfarenheter! :D

/mvh andrus

Postad 19 September 2008 - 20:51

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Det låter ju väldigt konstigt om du inte skulle kunna få ut full-hd genom receivern. Nu spekulerar jag bara, men jag tror att de flesta receivers låter bildsignalen passera ostört och tar bara upp ljudet, precis som att man kan välja att även låta ljudet bara passera. Då borde väl rimligtvis datorn kunna kommunicera med tvn?

Om du letar dator med kvalitetskänsla så har jag egentligen bara två alternativ, mac och vaio (väntar själv spänt på min nya vaio :rolleyes: ). Däremot så blir ju prislappen därefter om du även vill ha prestanda... Men toshiba verkar ju som ett bra alternativ efter dom. Eller dell kanske? Har ingen aning hur de står sig.

Mvh

Postad 21 September 2008 - 00:46

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
"richie.f" jag var inne i din tråd "Bärbar för hd-film" och tittade. Är det vaio-datorn du länkar till där som du har beställt? Isf är den inte intressant för mig då den både saknar hdmi, dvi och s/pdif. Men undrar ändå var du lyckats få tag i den så billigt? (blev en dubbelpost nu men du får svara i vilken tråd du vill, eller båda ;)) Om det skulle vara en annan sony vaio du hittat, vilken modell är det och vad kostar den?

För övrigt har jag noterat att många varit inne och läst tråden men inte många som röstat. Jag uppskattar verkligen om ni tar er tid och skriva, men även om ni inte har tid och skriva vore det schysst om ni åtminståne röstade! :)

/mvh andrus

Postad 21 September 2008 - 15:46

robin8
  • robin8
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Jag letar också efter en bra bärbar med samma önskemål som andrus. Så om några kunde ge några förslag på bärbara vore jag väldigt tacksam.

Postad 21 September 2008 - 18:28

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Våran FJ laptop har säckat efter 3 år. Och den fick åka en vända till reparation efter bara några månader. Sen fick vi ändå byta den i butik. En enstaka dator är ingen statistik men om fler har liknande erfarenheter kan det vara en trend...

Laptops får stå ut med mycket. Så man skall nog inte bara stirra sig blind på finesser utan se efter kvalitet med. Då tror jag man skall kika på hur stora tillverkarna är (i mängden sålda datorer) och hur länge de har hållit på. Samt kolla forum som du gör nu.

Jag var på vippen att köpa laptop i vintras. Efter mycket letande kom jag fram till två slutkandidater, där ena stod för prisvärdhet och andra för kvalitet. Zepto resp. Dell. Jag köpte aldrig nån dator men det hade antagligen blivit en Vostro. Dell känns tryggt och jag hade valt till paket så man under ett par år kan få den hämtad och fixad. Zepto trycker in massa fint i sina datorer till ett lågt pris men jag kände mig inte övertygad om kvaliten.

Vi kör en hel del HP-laptops på jobbet och de står för kvalitet, oftast. Men att vi nu övergår till Dell kanske ändå säger nåt. Vad som känns tryggt med dell är att de är bra på att vårda sina kunder och sätter ihop stabila saker. Till ett inte helt oöverkomligt pris.

Summa sumarum. Titta mer på leverantör/kvalitet, mindre på finesser. Självklart måste datorn uppfylla de krav du har, men i övrigt är det lätt att stirra sig blind på features. Jag talar från egen erfarenhet :)

Redigerat av Moriarty, 21 September 2008 - 18:33.

Postad 22 September 2008 - 21:12

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Jo jag har också kommit fram till att kvaliteten är viktig. Det är därför jag tagit upp 2 års garanti (alternativ tilläggsgaranti) som krav i mina specifikationer. Men tror ni inte att asus och toshiba (hp har jag börjat tvivla på) har godkänd kvalitet? De har iaf bra granativillkor.

"Moriarty" som förespråkar dell, har du något förslag på en bra burk från dell i 10000 kr prisklassen? Jag har förstått att xps1530 nog är det enda intressanta alternativet om man vill tillgodose alla mina krav. Men priset drar lätt iväg över 12000 kr om man ska ha jämförbar prestanda med mina alternativ. Då är dessutom blu-ray läsare undanräknad, en sådan kostar 3000:- kr extra!! :)

Jag misstänkte att det var fler som letade dator i 10000 kr klassen och som hade samma önskemål som mig! Finns där inte fler som har förslag på datorer i den här prisklassen? Har du hittat några egna förslag "robin8"? Isf hade det varit intressant att få reda på vilka!

/mvh andrus

Postad 22 September 2008 - 21:44

Unregistered9e3a8129
  • Unregistered9e3a8129
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Komplett.se har denna veckan erbjudande på en HP Pavillion dator.

Den har kostat 10 000kr men denna veckan är det 40%rea alltså endast 6000kr !

Processor: Intel Core2Duo T8100 2.4 GHz
Hårddisk : 250GB
Grafik : NVIDIA GeForce 8400M GS
Ram-minne: 3 GB (1gb x 2gb)

http://www.komplett....aspx?sku=380542

Verkar för mig som ett klockrent val om man är ute efter en multimedia dator med grym processor och ganska bra grafik.

Postad 23 September 2008 - 10:51

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
HP pavilion dv6899eo ser verkligen ut som ett klockrent val! Prestandan är bara något lägre än på datorerna i mina förslag och datorn säljs fortfarande för 10000 kr hos bla siba. Det enda problemet är grafikkortet som är ganska värdelöst... Nu har du gjort mig riktigt förvirrad! ;) Ska man köpa marknadens förmodligen mest prisvärda dator eller ska man satsa på en som klarar av spel och uppspelning av blu-ray (toshiban saknar blu-ray men har dubbelt så stor hdd som dv6899) för nästan det dubbla priset!?! Faktumet kvarstår dock att vi kommit fram till att hp har undermålig kvalitet och därför blir en tilläggsförsäkring nödvändig, vilken höjer priset på datorn till ca 7500 kr.

Tackar för tipset! :) Nu måste jag verkligen ta mig en funderare!!

/mvh andrus

edit:
Hehe, verkar redan som om datorn sålt slut. Den var visst populär och det kan jag förstå! Men det är iofs bara bra för mig eftersom jag då slipper dillemmat bra/dyr eller prisvärd dator. Nu kan jag fokusera på mina kandidater med bra/bättre grafikkort och blu-ray/stor hdd igen!

Redigerat av andrus, 23 September 2008 - 16:37.

Postad 24 September 2008 - 06:51

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Hej!

Jag hade kört på en Sony Vaio.

T.ex. Denna;

http://www.komplett....aspx?sku=368472

Visst den är lite dyrare, har sett den för 11 000 på andra ställen än komplett.
Men den har och andra sidan allt, och sony brukar ha bra kvalitet.

Kanske kan vara något?

Mvh Kimme

Postad 24 September 2008 - 13:18

robin8
  • robin8
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Hej!

Jag hade kört på en Sony Vaio.

T.ex. Denna;

http://www.komplett....aspx?sku=368472

Visst den är lite dyrare, har sett den för 11 000 på andra ställen än komplett.
Men den har och andra sidan allt, och sony brukar ha bra kvalitet.

Kanske kan vara något?

Mvh Kimme

Den datorn ser faktiskt väldigt bra ut. Dock är det för dåligt grafikkort för att jag skulle köpa den. Med ett bättre grafikkort och snäppet bättre processor hade jag köpt den direkt.

Postad 25 September 2008 - 10:08

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Dell har nu uppdaterat sin studio-serie. Det går numera att få studio 15 med den nya core2duo p8400 processorn och med grafikkortet ati hd3650! ;) Dock ligger de fortfarande lite högt i pris men ibland finns det rabattkoder på ända upp till 15 % och av vad jag har hört kan man med lite övertalning kombinera rabattkoden med studentrabatten på 5 %, dvs man kan få en rabatt på hela 20%!! Isf blir datorn mer prisvärd och blir ett riktigt hett alternativ till mina föreslagna datorer. Nu gäller det bara att invänta en sådan kraftig rabattkod...

Dell Studio 1537:
http://configure.eur...c...53505&s=dhs

/mvh andrus

edit: nedan lägger jag till lite info om datorn och hur jag hade tänkt konfigurera den

Dell Studio 1537 Mike Ming design
skärm: 15,4", 1280*800
cpu: intel core2duo p8400, 2.26 GHz, 1066 MHz FSB, 3 MB cashe
ram: 4 GB, 800 MHz
hdd: 320 GB, 5400 rpm
gpu: ati hd3650, 3410 poäng 3DMark 06
optisk: bd/dvd rw
garanti: 3 års support hemma

Priset för denna konfiguration ligger på 12819 kr. För nuvarande finns det bara rabattkoder på 5 % vilket inte ger en särskillt mycket billigare dator, men för den tålmodige kanske det dyker upp kraftigare rabattkoder (och bättre paketerbjudande) och priset sjunker ner mot 10000 kr. Om man är otålig kan man välja bort blu-ray läsaren, då blir priset med 5 % rabatt 10886 kr vilket får anses som ett bra pris med 3 års hämtservice!

Redigerat av andrus, 27 September 2008 - 00:11.

Postad 28 September 2008 - 16:11

pumas
  • pumas
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Dell har nu uppdaterat sin studio-serie. Det går numera att få studio 15 med den nya core2duo p8400 processorn och med grafikkortet ati hd3650! :( Dock ligger de fortfarande lite högt i pris men ibland finns det rabattkoder på ända upp till 15 % och av vad jag har hört kan man med lite övertalning kombinera rabattkoden med studentrabatten på 5 %, dvs man kan få en rabatt på hela 20%!! Isf blir datorn mer prisvärd och blir ett riktigt hett alternativ till mina föreslagna datorer. Nu gäller det bara att invänta en sådan kraftig rabattkod...

Dell Studio 1537:
http://configure.eur...c...53505&s=dhs

/mvh andrus

edit: nedan lägger jag till lite info om datorn och hur jag hade tänkt konfigurera den

Dell Studio 1537 Mike Ming design
skärm: 15,4", 1280*800
cpu: intel core2duo p8400, 2.26 GHz, 1066 MHz FSB, 3 MB cashe
ram: 4 GB, 800 MHz
hdd: 320 GB, 5400 rpm
gpu: ati hd3650, 3410 poäng 3DMark 06
optisk: bd/dvd rw
garanti: 3 års support hemma

Priset för denna konfiguration ligger på 12819 kr. För nuvarande finns det bara rabattkoder på 5 % vilket inte ger en särskillt mycket billigare dator, men för den tålmodige kanske det dyker upp kraftigare rabattkoder (och bättre paketerbjudande) och priset sjunker ner mot 10000 kr. Om man är otålig kan man välja bort blu-ray läsaren, då blir priset med 5 % rabatt 10886 kr vilket får anses som ett bra pris med 3 års hämtservice!

Jag funderar också på denna dator. Frågan är om grafikkortet är för klent, eller kommer den kunna spela upp hd-filmer (720p/1080p) från hårddisken? Har inget direkt behov av blu-ray-läsaren.. Kanske större idé att kika på acer 5930, om jag nu inte ska ha någon blu-ray. Vad säger ni?

Vad har ni för erfarenheter av Acerdatorer? Tycker personligen de känns väldigt plastiga.. Erkänt mycket krångel? Bra support?

Tacksam för svar.

Postad 30 September 2008 - 10:45

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

Jag funderar också på denna dator. Frågan är om grafikkortet är för klent, eller kommer den kunna spela upp hd-filmer (720p/1080p) från hårddisken? Har inget direkt behov av blu-ray-läsaren.. Kanske större idé att kika på acer 5930, om jag nu inte ska ha någon blu-ray. Vad säger ni?

Vad har ni för erfarenheter av Acerdatorer? Tycker personligen de känns väldigt plastiga.. Erkänt mycket krångel? Bra support?

Tacksam för svar.

Av vad jag hört från polare med acer och av vad jag läst på olika forum har jag fått uppfattningen av att acer har medelmåttig kvalitet, därför har jag mer eller mindre strukit 5930 från min lista på intressanta datorer. De problem jag hört är generellt dålig byggkvalitet (plastig kvalitet, glapp i konstruktionen etc), kontaktfel (glapp även där) och hårdvarufel (tex kraschade grafikkort pga överhettning). Däremot har jag inte hört huruvida deras support är bra eller ej.

Vilken av 5930-modellerna är det som du är intresserad av? Nu är du inte intresserad av en blu-ray läsare (vilket jag gärna vill ha), men jag har ändå inte lyckats hittat någon 5930-modell med bra processor och acceptabelt stor hårddisk (320 GB ser jag som minimum idag, ska få plats med mycket film! :D).. Dock är de flesta varianter jag sett av datorn utrustade med geforce 9600 GT kortet vilket är bra och kanske väger upp för den sämre processorn vid film och spel?

Tror du att ati hd3650 skulle vara för klent för att spela upp 1080p från hårddisken? :) Jag trodde att det kortet med god marginal skulle kunna spela upp högupplöst film men så är kanske inte fallet!? Om någon har erfarenheter av hur snabbt kort som behövs så dela med er! Vilken modell krävs? Vad är kraven på hastighet (finns det något 3DMark 06-värde som bör överstigas?), minne (512 MB?) eller finns det några andra faktorer som måste vara uppfyllda?

För övrigt har dell nu en rabattkod med 10 %: GFGH??V$SDHQB1.

/mvh andrus

Postad 30 September 2008 - 11:21

Sussie_ju
  • Sussie_ju
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Hela 3000serien klarar av att spela upp full hd utan problem enligt ati i alla fall
"The latest Blu-ray and HD-DVD movies play smoothly at full 1080p resolution, and your CPU is free for other tasks thanks to the Unified Video Decoder."

...och enligt http://www.notebookc...450.9593.0.html ska det även där klara det.
Det är 3450, sen 3650 är ju bättre.

MEN jag har någonstans läst att det är det inbyggda INTELKORTET(!) som sköter hdmi'n i den här datorn.
Värt att kolla upp och hittar jag tillbaka till var det nu stod, så skriver jag det här.

Postad 30 September 2008 - 15:47

pumas
  • pumas
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Det blev en en värsting Dell Studio 1537 för min del, med rött skal, utan blu-ray och med ett års garanti. Hela kalaset gick på 8700 riksdaler, prel leverans först den 20/10, inte okej! ;) Kändes lika bra att slå till nu när Dell hade 10% studentrabatt. :)

Specs:
Processor - Intel® Core™ 2 Duo Processor P8400 (2.26 GHz, 1066 MHz FSB, 3 MB L2 cache)
Minne -4096MB 800MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2x2048]
Tangentbord -Internal Swedish/Finnish Keyboard
Grafikkort - 256 MB ATI® Radeon™ HD 3650-grafikkort
Hårddisk - 320 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Microsoft-operativsystem - Äkta Windows Vista® Home Premium SP1
Logitech V220 Cordless Mouse Tangerine Orange - 'Designed for Dell'
Modem - External 56k V.90 Modem (USB) including Cable and Adapter
Optiska enheter - Fast intern DVD+/-RW-enhet, fackmatad, med programvara
Trådlösa nätverk - Intel WiFi Link 5300 Half Mini Card (802.11 a/g/n) (Centrino)
Kabel - 1 Meter Power Cord (3 Wire) - European
Leveransdokument - Swedish - Documentation Studio 1537
Gedis Bundle Reference - N1053505
Standardgaranti - 1Yr Limited Warranty - Collect & Return
Utökade servicepaket 1 års begränsad garanti - hämta/lämna-service
Bluetooth - Dells trådlösa Bluetooth-modul 370
Orderinformation - Studio 1537 Order - Sweden
6-cellers primärt litiumjonbatteri (56 wattimmar)
No Carrying Case
Mediapaket för Dell-system - Resurs-DVD för Studio 1537 (diagnostik och drivrutiner)
Kamera - Inbyggd webbkamera med 2,0 megapixlar - LED
Färgalternativ - Ruby Red (röd) med finish i mikrosiden
1 års olycksskadesupport
Etiketter - Etikett för trådlös konfiguration (Intel Wireless-kort) - Core 2 Duo
15,4-tums WXGA+ WLED (1 280 x 800) TFT-widescreen-skärm med TrueLife™-teknik
Microsoft-programvara - Microsoft® Works 9.0 - svenska
Skydda din nya dator - Inget antivirus- och säkerhetsskydd - svenska
Strömförsörjning - 90 watts nätadapter
Biometrisk identifiering - Biometrisk fingeravtrycksläsare

Redigerat av pumas, 30 September 2008 - 18:26.

Postad 30 September 2008 - 18:30

pumas
  • pumas
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

MEN jag har någonstans läst att det är det inbyggda INTELKORTET(!) som sköter hdmi'n i den här datorn.
Värt att kolla upp och hittar jag tillbaka till var det nu stod, så skriver jag det här.

Jag läste att Fujitsu-Siemens senaste datorer kan man växla mellan det integrerade grafikkortet och det dedikerade. När man t.ex. sitter och skriver växlar man till det integrerade kortet och får på såsätt klart längre batteritid. Kanske är något liknande på Dells datorer, vad vet jag. :)

EDIT:
Här hittade jag på AMDs sida: http://ati.amd.com/t...raph/index.html

Redigerat av pumas, 30 September 2008 - 18:33.

Postad 30 September 2008 - 18:54

Sussie_ju
  • Sussie_ju
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Jag läste att Fujitsu-Siemens senaste datorer kan man växla mellan det integrerade grafikkortet och det dedikerade. När man t.ex. sitter och skriver växlar man till det integrerade kortet och får på såsätt klart längre batteritid. Kanske är något liknande på Dells datorer, vad vet jag. :)

EDIT:
Här hittade jag på AMDs sida: http://ati.amd.com/t...raph/index.html

aha, tackar, det var intressant

Hoppas du blir nöjd med ditt köp. Har nästan bara hört gott om studio. T.e.x ska skärmen vara något utöver det vanliga och det är ju bland det viktigare. Grattis till köpet.

Postad 30 September 2008 - 19:03

pumas
  • pumas
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

aha, tackar, det var intressant

Hoppas du blir nöjd med ditt köp. Har nästan bara hört gott om studio. T.e.x ska skärmen vara något utöver det vanliga och det är ju bland det viktigare. Grattis till köpet.

Låter helt klart intressant. Tror det kommer bli riktigt bra, synd att leveranstiden är så lång bara.

Såg nu till min stora förskräckelse att Dell ökat sin ordinarie rabatt med 400 kr till!! Gissa om jag kommer ringa dem kl: 09.00 när Kundtjänst öppnar. ;)

EDIT: Var tvungen att avbeställa min tidigare order för att få de nya rabatterna. Nu måste jag vänta på att pengarna skall komma tillbaka till kontot innan det blir dags för nytt köp. Tydligen så reserverades bara pengarna till Dell enligt kundservice, fast det såg ut som en utgift på kontoutdraget. Varrierade tydligen från bank till bank hur de gjorde.

Hittade även en riktigt lång recension om Dell Studio 15 på notebookcheck. Mycket bra läsning, gjorde mig bara ännu mer sugen på att köpa den. :)

LÄNK: http://www.notebookc...ok.10752.0.html

Redigerat av pumas, 01 October 2008 - 13:07.

Postad 01 October 2008 - 15:03

Sussie_ju
  • Sussie_ju
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
ja den ser ju definitivt köpbar ut dellen...
Fast kanske skulle jag vilja öka grafikkortet till 3650. Det gör faktiskt endel och då skulle dottern kunna spela sina spel (barnspel, hon är 7 :) ) utan att jag behöver köpa en stationär till det.
Tja vi får väl se
Jag ska vänta på nya xps'n november för att se spec och pris på den... antagligen blir den dyr, som bara den B)

Postad 01 October 2008 - 20:55

Unregistered81225ea5
  • Unregistered81225ea5
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Det blev en en värsting Dell Studio 1537 för min del, med rött skal, utan blu-ray och med ett års garanti. Hela kalaset gick på 8700 riksdaler, prel leverans först den 20/10, inte okej! :P Kändes lika bra att slå till nu när Dell hade 10% studentrabatt. :P

Specs:
Processor - Intel® Core™ 2 Duo Processor P8400 (2.26 GHz, 1066 MHz FSB, 3 MB L2 cache)
Trådlösa nätverk - Intel WiFi Link 5300 Half Mini Card (802.11 a/g/n) (Centrino)
No Carrying Case
Mediapaket för Dell-system - Resurs-DVD för Studio 1537 (diagnostik och drivrutiner)
1 års olycksskadesupport
Etiketter - Etikett för trådlös konfiguration (Intel Wireless-kort) - Core 2 Duo

helt klart prisvärd dator faktiskt...
men vad tror ni kommer till vintern.. någon som vet om några modeller, spec???

Postad 02 October 2008 - 17:12

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

ja den ser ju definitivt köpbar ut dellen...
Fast kanske skulle jag vilja öka grafikkortet till 3650. Det gör faktiskt endel och då skulle dottern kunna spela sina spel (barnspel, hon är 7 :) ) utan att jag behöver köpa en stationär till det.
Tja vi får väl se
Jag ska vänta på nya xps'n november för att se spec och pris på den... antagligen blir den dyr, som bara den :D

Dellen går att få med grafikkortet 3650. Både mitt exempel och "pumas" dator är utrustade med detta kort.

Var har du sett att dell ska släppa en ny xps i november? Kan inte hitta någon info på dells hemsida om detta... Om det stämmer är detta högintressant! Hoppas att de nya xps-modellerna går att få i olika designmönster precis som studio och hoppas även att priset inte blir allt för högt. Men även om priset skulle bli högt så sjunker säkerligen priset på studio vid en eventuell release av en så pass liknande model! B)

/mvh andrus

Postad 02 October 2008 - 18:03

Sussie_ju
  • Sussie_ju
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
I den här tråden på sweclockers [länk] så bekräftar en dellanställd ryktena genom att svara att de nya xpserna kommer synas ganska snart.

I den här tråden [länk igen] spekuleras och diskuteras det brett om alla olika rykten samt lite bilder.

Det finns många andra trådar på andra forum, även datorrelaterade nyhetssidor har notiser om det så någon sanningsmån ligger det säkert i alltihopa.

Postad 02 October 2008 - 22:01

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Tack "Sussie_ju", verkar intressant!

Känner någon till om datorerna som tagits upp i den här tråden lätt blir varma eller har problem med högt fläktljud? Jag har läst en del om att tex dells xps-serie ska ha problem med både fläkt- och hdd-ljud samt att de snabbt blir väldigt varma. Jag läste även att hp: s datorer i dv5-serien med grafikkortet geforce 9600 gt blev väldigt varma och förde högt oljud. Har någon hört om asusen, toshiban och dellen (vilka alla tre har gpu:n hd3650) som tas upp i den här tråden lider av samma problem? Känns som ganska relevant frågeställning, framförallt ljudet spelar ju stor roll vid uppspelning av film!!

Tacksam för svar!
/andrus

edit: stavfel

Redigerat av andrus, 02 October 2008 - 22:15.

Postad 08 October 2008 - 23:38

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Ingen som har hört om dellen, asusen eller toshiban lider av högt ljud eller om de blir väldigt varma?? Eller om andra datorer med grafikkortet (ati hd3650) har råkat ut för liknande problem? Isf är det skönt :) verkar vara ett mycket bra grafikkort annars! Vill helst undvika kort som låter mycket som tex det i hp:n (geforce 9600 gt) eftersom det framförallt vid filmvisning blir väldigt störande..

Finns där någon som har något annat bra förslag på dator i prisklassen 10000 kr så får ni gärna ta upp dom med! :blink:

/mvh andrus

Postad 10 October 2008 - 13:59

pumas
  • pumas
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Nu har lev. datum på min Studio 1537 flyttats fram till den 13/11......... Sitter och väntar på att de ska ringa tillbaka från Dell supporten... Datorn som jag förövrigt beställde har nu försvunnit från dells hemsida, undrar varför? Många frågor som ska redas ut. :lol:

Hur går det för dig Andrus, svårt att bestämma dig angående vilken dator det blir? :rolleyes:

Postad 10 October 2008 - 15:01

Auron
  • Auron
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Jag ringde dell och grafikkortet 3650 finns inte till Studio 1537. Utan man får 3450....

Postad 10 October 2008 - 17:26

Auron
  • Auron
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Har nu kollat upp att datorn jag köpte från dell för över ett år sedan har GeForce 8600M GT vilket är bättre än 3450!?! Båda kosta ca 12.000...

Postad 10 October 2008 - 22:45

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0
Hmm, ska man eller ska man inte beställa..........
Klart prisvärd iallafall, eller vet nån nått ännu bättre erbjudande?

STUDIO 15 (N1053505) Antal 1
Intel® Core™ 2 Duo Processor P8400 (2.26 GHz, 1066 MHz FSB, 3 MB L2 cache), Äkta Windows Vista® Home Premium SP1 - svenska Enhetspris Inkl. moms 12129,00 kr
Få 3 års service i hemmet för samma pris som 2
Giltig till den 29 oktober 2008
- 300,00 kr
Kostnadsfri färguppgradering
Giltig till den 22 oktober 2008
- 380,00 kr
900 Rabatt
Giltig till den 22 oktober 2008
- 900,00 kr
Katalognummer: 121287 N1053505
Modul Beskrivning Visa information
Processor Intel® Core™ 2 Duo Processor P8400 (2.26 GHz, 1066 MHz FSB, 3 MB L2 cache)
Microsoft-operativsystem Äkta Windows Vista® Home Premium SP1 - svenska
Minne 4096MB 800MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2x2048]
Tangentbord Internal Swedish/Finnish Keyboard
Grafikkort 256 MB ATI® Radeon™ HD 3450-grafikkort
Hårddisk 320 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Modem External 56k V.90 Modem (USB) including Cable and Adapter
Optiska enheter Fast intern DVD+/-RW-enhet, fackmatad, med programvara
Trådlösa nätverk Intel WiFi Link 5300 Half Mini Card (802.11 a/g/n) (Centrino)
Kabel 1 Meter Power Cord (3 Wire) - European
Leveransdokument Swedish - Documentation Studio 1537
Gedis Bundle Reference N1053505
Standardgaranti 1Yr Limited Warranty - Collect & Return
Utökade servicepaket 3 års garanti med support hemma, inklusive kvällar och lördagar
Bluetooth Dells trådlösa Bluetooth-modul 370
Orderinformation Studio 1537 Order - Sweden
-2146826246 6-cellers primärt litiumjonbatteri (56 wattimmar)
-2146826246 No Carrying Case
Mediapaket för Dell-system Resurs-DVD för Studio 1537 (diagnostik och drivrutiner)
Kamera Inbyggd webbkamera med 2,0 megapixlar - LED
Färgalternativ Midnight Blue (mörkblå) med finish i mikrosiden
-2146826246 1 års olycksskadesupport
Etiketter Etikett för trådlös konfiguration (Intel Wireless-kort) - Core 2 Duo
-2146826246 15,4-tums WXGA+ WLED (1 440 x 900) TFT-widescreen-skärm med TrueLife™-teknik
Microsoft-programvara Microsoft® Works 9.0 - svenska
Skydda din nya dator Inget antivirus- och säkerhetsskydd - svenska
Strömförsörjning 90 watts nätadapter
Biometrisk identifiering Biometrisk fingeravtrycksläsare
Totalt Inkl. moms: 10549,00 kr

Postad 10 October 2008 - 23:37

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

Det blev en en värsting Dell Studio 1537 för min del, med rött skal, utan blu-ray och med ett års garanti. Hela kalaset gick på 8700 riksdaler, prel leverans först den 20/10, inte okej! :D Kändes lika bra att slå till nu när Dell hade 10% studentrabatt. :)

Specs:
No Carrying Case
1 års olycksskadesupport

Har du hört något från dell om datorn kommer levereras med grafikkortet hd3650? Datorn går nämligen inte längre att beställa med detta grafikkort och precis som "Auron" skriver så säger dell att datorn inte går att få med detta grafikkort utan man får hd3450 istället...

Nu har lev. datum på min Studio 1537 flyttats fram till den 13/11......... Sitter och väntar på att de ska ringa tillbaka från Dell supporten... Datorn som jag förövrigt beställde har nu försvunnit från dells hemsida, undrar varför? Många frågor som ska redas ut. :D

Hur går det för dig Andrus, svårt att bestämma dig angående vilken dator det blir? :D

Hehe jo, det är svårt att bestämma sig! Studio 1537 verkade som det självklara valet men nu när den inte går att beställa med grafikkortet hd3650 är den inte lika intressant längre... Eftersom jag inte är i något desperat behov av en ny dator väntar jag på "det rätta klippet", och halva nöjet med att köpa en dyr ny pryl tycker jag är att kolla runt på forum och hitta det bästa priset! :D

Har nu kollat upp att datorn jag köpte från dell för över ett år sedan har GeForce 8600M GT vilket är bättre än 3450!?! Båda kosta ca 12.000...

Jo det stämmer, geforce 8600m gt har 3347 poäng i ett 3dmark06 test medans ati hd3450 bara får 1912 poäng. Mycket konstigt att man får mindre för pengarna nu än för ett år sedan! :)

/mvh andrus

Postad 11 October 2008 - 00:50

Bulllis
  • Bulllis
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Nu har de fått in nya sony vaio's i FW serien, ex, FW21E, M och Z. De har en bättre processor jämnfört med de "gamla" fw11orna. Vad tror ni om dom?

Värt att vänta till de släpps? eller ska man köpa en billigare FW11?

Postad 11 October 2008 - 14:29

Auron
  • Auron
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Det finns ju Studio 17 med 3650, 3års garanti och med lite extratillägg LED 1400x 900 skärm, T9300 (vilken är starkare än P8400 men drar mer ström), 4gb ram dock 667mhz istället för 800 (vet inte hur mycke skillnad det gör.. ) för runt 11-12' verkar det som..men då ingår inte fingeravtryckläsaren :) Tyvärr lite för dyrt för mig så får nog överleva med Studio 15 med dåligt grafikkort.. :)

Redigerat av Auron, 11 October 2008 - 14:30.

Postad 14 October 2008 - 11:15

Auron
  • Auron
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Vill man ha BD så var ju 10.000kr sonyn prisvärd.

Nu är min Dell Studio 15 i fas 4: Leveransen förbereds
Gick jäkligt fort helt plötsligt verkar det som :)

Postad 14 October 2008 - 23:28

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

Nu har de fått in nya sony vaio's i FW serien, ex, FW21E, M och Z. De har en bättre processor jämnfört med de "gamla" fw11orna. Vad tror ni om dom?

Värt att vänta till de släpps? eller ska man köpa en billigare FW11?

Verkar helt klart intressanta! Synd bara att sony snålat och inte tryckt in ett vettigt grafikkort mer än i den dyraste datorn för 15000 kr (hd3650). Man tycker att det inte borde kosta så mycket mer att uppgradera grafikkortet, för i övrigt verkar datorn för 10000 kr vara riktigt bra. Den dyraste datorn (med bra gpu) har dessutom en massa onödiga features som tex blu-ray brännare som man gärna hade varit utan till förmån av ett bättre pris!

/mvh andrus

Postad 15 October 2008 - 09:43

Sussie_ju
  • Sussie_ju
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Verkar helt klart intressanta! Synd bara att sony snålat och inte tryckt in ett vettigt grafikkort mer än i den dyraste datorn för 15000 kr (hd3650). Man tycker att det inte borde kosta så mycket mer att uppgradera grafikkortet, för i övrigt verkar datorn för 10000 kr vara riktigt bra. Den dyraste datorn (med bra gpu) har dessutom en massa onödiga features som tex blu-ray brännare som man gärna hade varit utan till förmån av ett bättre pris!

/mvh andrus

Jag köpte en vaio och glömde allt som hette spelprestanda. Jag har nog aldrig varit såhär nöjd med en laptop tidigare.
Tangentbord mm är det absolut skönaste jag provat.
Inte någon speldator som sagt men foto - och videoredigering och film mm funkar klockrent. Tyst och sval. Ja, riktigt nöjd. Men kanske inte vore så nöjd om jag inte köpt en stationär speldator i samma veva.

Lycka till med ditt köp andrus : -)

Postad 18 October 2008 - 18:08

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Var ute och kollade lite på datorer idag. För första gången såg jag hur Asus M51-serien ser ut i verkligheten och jag blev verkligen förvånad! Tidigare har jag bara sett Asus datorer i ful mattsvart design eller i den helt okej men något tråkiga högblanka svarta designen.. M51-serien hade en vågig textur vilken påminner lite om den gamla HP-designen (6- och 9-serien) vilken jag tyckte så mycket om! :(

Vidare tog jag reda på att även SIBA (som i princip är samma bolag som Computer City) tar hem datorn om man vill. Detta var bra nyheter för mig eftersom jag gärna vill köpa datorn i en fysisk butik då man slipper fraktkostander vid inköp och reklammationer, samt att man slipper försöka övertyga butiken via mail att det är tillverkningsfel (de brukar ju alltid ha en tendens till att vilja slippa undan!) vid en eventuell reklammation..

Asus M51VA-AP039C har även blivit sänkt 500 kr i pris och kostar numera 9500 kr. Datorn verkar därför helt klart vara det mest intressanta alternativet för mig just nu! Hyffsat bra grafikkort, grym processor, numeriskt tangentbord, blu-ray spelare, separat digital ljudutgång (s/pdif), snygg design, rimligt pris och möjligheten att köpa den hos en lokal återförsäljare är argument som väger tungt! Efter att ha läst in mig lite mer på ämnet så verkar även Asus ha förhållandevis bra kvalitet och service (mycket bra för prisklassen), så frågan är om det inte blir ett köp från min sida snart!?

Har ni andra förslag på datorer som verkar intressanta får ni såklart komma med dom också! :) Och om ni har några argument varför jag inte ska köpa just Asusen så är ni även välkomna att komma med dom nu (innan det är försent)!

/mvh andrus

Postad 23 October 2008 - 22:46

Ola 88
  • Ola 88
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hittade denna från Clevo: http://ggsdata.se/la...760tup9500.html

Någon som har någon erfarenhet från Clevo och ggs data? Den har ju grym processor, bra ram-minne och snabb hårddisk, det enda som är sämre med specsen är grafikkortet...

2 års garanti har den också och har för mig att jag hört att Clevo ska ha god kvaliet.

Sugen på en zepto Nox annars, den kan man ju få till ett väldigt bra pris nu, endaste är skärmen som har lite låg upplösning...

Postad 27 October 2008 - 21:49

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

Hittade denna från Clevo: http://ggsdata.se/la...760tup9500.html

Någon som har någon erfarenhet från Clevo och ggs data? Den har ju grym processor, bra ram-minne och snabb hårddisk, det enda som är sämre med specsen är grafikkortet...

2 års garanti har den också och har för mig att jag hört att Clevo ska ha god kvaliet.

Sugen på en zepto Nox annars, den kan man ju få till ett väldigt bra pris nu, endaste är skärmen som har lite låg upplösning...

Jo Clevo datorn såg intressant ut, speciellt om man är ute efter en dator med grym processor. Däremot fanns där några andra nackdelar som nog gör att jag personligen inte är intresserad av ett köp. Till att börja med är grafikkortet, precis som "ola 88" skriver, inget vidare och lämpar sig inte för spelande. Vidare så är hårddisken på 250 GB lite för liten för mig och datorn saknar en blu-ray läsare. Till sist är jag även lite osäker på Clevo som märke, har aldrig hört talas om dem tidigare. Är det GGS-Datas eget märke? De lämnar iaf 2 års garanti men osäkerheten pga det okända märket och risken för att butiken slår igen (om det är GGS egna) och utebliven service avskräcker mig! Någon annan som hört något om GGS och/eller Clevo?

Sen undrar jag vad för pris du (Ola 88) har fått på Zepto Nox och hur du har konfigurerat den för att få detta "väldigt bra pris"?! När jag går in och konfigurerar min dator kommer jag inte under 12000 kr trotts att studentrabatten är avdragen! ;)

/mvh andrus

Postad 27 October 2008 - 22:10

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

Efter att ha läst in mig lite mer på ämnet så verkar även Asus ha förhållandevis bra kvalitet och service (mycket bra för prisklassen), så frågan är om det inte blir ett köp från min sida snart!?

Vad jag läst på diverse sidor ska Asus hålla förhållandevis hög kvalitet men när man känner på datorerna i butiken känns de plastiga och efter att ha sett den här videon på youtube blir jag mer och mer osäker på om det kommer till att bli ett köp av Asus M51... Det gör mig inget att datorn känns plastig när man tar på den eftersom den är så snygg ändå, men om den går sönder så fort man rör på den är det knappast ett intressant alternativ!

Däremot släpper Asus en ny modell nu som de kallar N50 och som verkar lovande och dessutom är riktigt snygg! Hoppas nu bara att de förbättrat kavliteten på gångjärnen! :wacko:
Postad bild

Förutom den nya designen som ser mindre plastig ut än M51:an så finns där en del nytt under huven! ;) Datorn går tex att få med upp till 500 GB stor hårddisk. Den har grafikkortet Geforce 9650M GT som alternativ och även en LED belyst skärm. Asus intruducerar även med denna dator en ny och ganska udda feature som jag inte vet om jag ska skratta eller gråta till! :P Datorn har en inbyggd "luftrenare" som släpper ut negativa joner vilka binder upp partiklar i luften så att de inte kommer ner i lungorna, de negativa partiklarna ska också vara bra för syresättningen av hjärnan och därmed göra en piggare! ;) Verkar som ganska mycket hokus pokus för min del, men det är ju alltid bra med nytänkande antar jag... I övrigt är datorn likvärdig med M51. N50 verkar mycket intressant om den kommer med rätt pris! Vad tror ni om denna dator? Har ni hört eller sett några tester på den får ni gärna länka till dem (hittade inga själv)! Eller har ni rent av klämt på den själva, isf får ni skriva vad ni tyckte om den! :)

/mvh andrus

Postad 10 November 2008 - 14:48

AnteHN
  • AnteHN
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Har själv kollat runt lite och hittat denna: http://www.dustinhom...5010129944.aspx , söker man på den på prisjakt ligger den mellan 13000 - 16000 i pris men kostar nu på dustin 9990.

2.4 ghz
3 cache
4 ram
nVIDA 8600 kort (256mb dedikerad)
blu-ray

Angående asus modellen
Jobbar själv på siba och måste hålla med om att asus modellen är riktigt vass, såg även att lillebrorn till den vann bäst i test i pc från alla. Har även erfarenheten av att asus dator ofast inte strular.

Känns dock som vaio datorer ligger lite i en klass för sig när det gäller kvalité men det kanske bara är något jag fått för mig :)

Förästen varför så viktigt med att köpa extra garanti? Du har alltid 1 års garantí och ytterliggare 2 års reklamationsrätt.

På en dator kan det ju bara finnas två slags fel.
1. mjukvara fel - bara att köra recovery skivan
2. hårdvaru fel - täckas ofast upp av reklamation!

Om jag inte minns fel så är dessutom dells 3 års hämt service inte drulle! (?) Anser helt klart att det är bättre att ha en drulle, än att lägga pengar på hämtservice, fast det beror ju helt klart i villken utsträckning du är beroende av datorn.

/Andreas

Redigerat av AnteHN, 10 November 2008 - 21:30.

Postad 10 November 2008 - 17:22

Dr_Laban
  • Dr_Laban
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Det finns nu en ny Asus modell, X57, verkar ha kommit till några butiker idag. Verkar lite intressant, så jag ska nog gå å ta en koll i affären. Är det någon som vet nåt om den? Har ju grymma spec iaf :)

Redigerat av Dr_Laban, 10 November 2008 - 17:22.

Postad 11 November 2008 - 14:50

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

Har själv kollat runt lite och hittat denna: http://www.dustinhom...5010129944.aspx , söker man på den på prisjakt ligger den mellan 13000 - 16000 i pris men kostar nu på dustin 9990.

2.4 ghz
3 cache
4 ram
nVIDA 8600 kort (256mb dedikerad)
blu-ray

Den verkar vara ett intressant val i prisklassen, Sony gör ju burkar med bra kvalitet! Däremot är hårddisken något långsam och grafikkortet lite för slött för mina användningsområden (klarar inte spel även tveksamt med full-hd filmer). Anledningen till att den normalt sett är så dyr måste vara blu-ray brännaren. Sådana är dyra men oftast onödiga, själv har jag bara nytta av en uppspelare. Jag tror att dustin säljer ut datorn pga att det kommit nya modeller med snabbare hdd och ram (vilka är lite out of date i denna datorn). Men med tanke på priset och att det är en Sony så verkar den vara ett bra val om specifikationerna passar användningsområdet, speciellt om man har nytta av en bd brännare!

Angående asus modellen
Jobbar själv på siba och måste hålla med om att asus modellen är riktigt vass, såg även att lillebrorn till den vann bäst i test i pc från alla. Har även erfarenheten av att asus dator ofast inte strular.

Vilken av Asus-modellerna syftar du på? Jag kan inte hitta någon N50 på SIBAs hemsida...

Känns dock som vaio datorer ligger lite i en klass för sig när det gäller kvalité men det kanske bara är något jag fått för mig :)

Jo Vaio ligger klart före de andra bärbara pc-datorerna, mac ska hålla samma kvalitet vad jag hört. HP och Acer lär vara riktiga bottennapp, sen kommer dell något ovanför och Asus samt Toshiba har ytterliggare lite bättre kvalitet, men bäst är givetvis Sony. Tyvärr tar Sony Sony också ut ett saftigt pris för sina datorer, som jämförelse kostar Sonys motsvarighet till M51:an från Asus som jag tittade på 15 000 kr medans Asusen bara ligger på 9 000 kr!

Förästen varför så viktigt med att köpa extra garanti? Du har alltid 1 års garantí och ytterliggare 2 års reklamationsrätt.

På en dator kan det ju bara finnas två slags fel.
1. mjukvara fel - bara att köra recovery skivan
2. hårdvaru fel - täckas ofast upp av reklamation!

Om jag inte minns fel så är dessutom dells 3 års hämt service inte drulle! (?) Anser helt klart att det är bättre att ha en drulle, än att lägga pengar på hämtservice, fast det beror ju helt klart i villken utsträckning du är beroende av datorn.

/Andreas

Jo rent teoretiskt borde reklammationsrätten vara tillräklig, det är den på tex på tex tv-apparater, dvd-spelare etc, men vid datorer är det en annan sak. De stora elektronikkedjorna (det borde du veta som jobbar på SIBA :D) och datortillverkarna gör allt för att slippa merkostnader från reklammationer! Datorer går nästan alltid sönder och därav anser tillverkarna i många fall att det är självförvållat trotts att det egentligen är tillverkningsfel (för veka komponenter, för dålig kylning osv). Jag har en kompis som jobbar på en datorsupport så jag har fått höra hur olika tillverkare (tex hp) anser att alla fel som har med skärm, tangentbord och anslutningar är förslitningsskador och därav inte täcks av garantin. Vidare är det ännu mindre risk att kunna utnyttja reklammationsrätten. Enligt en säljare jag pratade med var man tvungen att hitta samma fel på många olika datorer av samma märke samt att felet var tvunget att vara uppmärksammat på diverse forum på internet för att butiken skulle godkänna reklammationen efter att garantitiden gått ut! Men visst går det alltid att överklaga till ARN men det tar lång tid (=lång tid utan dator) och riskerar att bli dyrt om man skulle förlora.

Vad gäller hämtservice respektive drulle så har jag aldrig tappat eller på annat självförvållat sett lyckats förstöra en dator, tv eller dylikt, däremot gör dell:s extra hämtservice (ej drulle) att man slipper garantiproblem (dell fixar allt utan att ifrågasätta) samt att man slipper vara från datorn en längre tid vid lagning (mycket viktigt för mig som både använder datorn mycket i min utbildning och på fritiden).

Det finns nu en ny Asus modell, X57, verkar ha kommit till några butiker idag. Verkar lite intressant, så jag ska nog gå å ta en koll i affären. Är det någon som vet nåt om den? Har ju grymma spec iaf :)

Mm, den verkar grym! Jag har sett den tidigare i en annan tråd här på forumet. Den har ett riktigt snabbt grafikkort men tyvärr ingen bd. Den verkar se ut precis som M51 med bortseende från styrplattan som har några mediefunktioner inbyggt, men jag har inte sett den irl. Dock hoppas jag fortfarande på N50 som enligt mig är snyggare, ser mer välbyggd ut, har samma snabba grafikkort och bd som alternativ! :blush:

/mvh andrus

Postad 24 November 2008 - 10:26

niagi
  • niagi
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej,
Sitter och kollar på bärbara, kan nog gå upp till 10000:- prismässigt.
Har kollat på de som diskuterats här, jag behöver ha datorn i veckan så köpa från t.ex. Dell är uteslutet.
Vill helst inte ha en HP/Asus, hade först varit inne på en FSC men efter vad jag läst om kvalitén på den så känns det inte som ett lika bra val längre.

Ska ha datorn för att redigera avchd video (jo, jag vet det kommer väl bli rätt så långsamt men jag ska vara bortrest så stationär är uteslutet) samt att spela WoW. En blu-ray vore schysst att ha då jag redan har ett antal filmer.

Dessa är vad jag kollat på:

Har här rensat bort en del jag var intresserade av pga märke/vad jag läst om dem plus sådana jag kan ha svårt att få tag på i tid.

FZ31 är ju schysst men främst grafikkortet, plus ev cpun (?) som är bätte, enligt notebookcheck så ligger T8300 knappt bättre i benchmarks, men är väldigt jämn med P8400 (som jag främst varit inne på innan pga drar mindre ström). Minus med en Sony dock är avsaknaden av esata vilket jag redan har en extern hårddisk med. FW400 är ju alternativet med dessa.

Har även kollat på några andra, bland annat Asus M51, men är som sagt tveksam till märket.

Postad 03 March 2009 - 20:40

Unregisteredbcc7e673
  • Unregisteredbcc7e673
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Snor en lite avdankad tråd :)

Vilken av dessa datorer är bäst att satsa på. Jag vill kunna kolla på film, spela (inte de tyngsta spelen som crysis men ändå nya spel) och i stort ersätta min stationära pc. Jag är inte längre insatt i allt som har med grafikkort och processorer att göra så det blir därför svårt att veta vad som är bäst att satsa på.

http://www.siba.se/P...aspx?id=2035938

http://www.siba.se/P...aspx?id=1461129

Om någon har ett förslag på en bättre dator för max 10 000 så tipsa gärna om det :(

Postad 06 March 2009 - 00:41

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Packard Bell har släppt en rad väldigt intressanta maskiner nu på slutet, bla den "super datorn" som Mediamarkt säljer för drygt 15tkr inehållandes Geforce 9800.

Men hur är det igentligen med kvalitén?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.