SNÄLLA! Hjälp mig i högtalarträsket!
30 svar till detta ämne
Postad 17 September 2008 - 18:33
skogsturken
-
skogsturken
-
Användare
-
-
196 inlägg
Hej nästa vecka ska jag köpa mitt ljud till mitt vardagsrum... Hursomhelst som vanligt så är största problemet min budget. Jag har en maximal budget på 7500kr och ja med frakt så säg 7000kr. Förstärkare har jag bestämt mig för och det blir antingen en Marantz SR 4002 (om den finns i lager) annars en Sony STR 720.
Så nu har jag ungefär 4000kr kvar till högtalare. Anledningen att jag vill att ni ska hjälpa mig är för jag förstår ingenting! Och jag har verkligen försökt förstå mig på, men jag har inget ställe där man kan provlyssna
Dessa saker prioriterar jag ur högtalarna i första hand.
#1 Snygga, vill undvika den vanliga kantiga stora högtalaren som helt saknar form. Ska helst vara svarta.
#2 Stereoljud 2.0 läge dvs, så all ljudkvalité ska egentligen gå på frontarna. punkten ovan gäller front och center.
#3 Surroundljudet, centern och sateliterna spelar ingen roll bara de gör sitt jobb, SUBBAS endast om det VERKLIGEN behövs.
TACK!!!!!!!!! <3
Postad 17 September 2008 - 19:03
Unregistered0917eae3
-
Unregistered0917eae3
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Med dina kriterier så dök dessa alternativ upp: https://www.prisjakt...ams=k=s22724228Då du inte vill ha fyrkantigt så är mitt tips dessa: https://www.prisjakt...ukt.php?p=12357Dock så måste du ha sub när du lyssnar i stereo då det annars blir lite tunt utan, nu ingår denna i paketet.  Det verkar vara så att svart får stryka på foten, men nu var formen viktigare.
Redigerat av Unregistered0917eae3, 17 September 2008 - 19:09.
Postad 17 September 2008 - 19:09
skogsturken
-
skogsturken
-
Användare
-
-
196 inlägg
Med dina kriterier så dök dessa alternativ upp: https://www.prisjakt...ams=k=s22724228 Då du inte vill ha fyrkantigt så är mitt tips dessa: https://www.prisjakt...ukt.php?p=12357 Dock så måste du ha sub när du lyssnar i stereo då det annars blir lite tunt utan, nu ingår denna i paketet. 
Ok nu ska inte jag bråka om vad som är bäst för det där är säkert nice! Men vad har du att säga om de delar jag har valt tidigare men vågar inte riktigt köpa: https://www.prisjakt...72,200685,12442XTZ 93 WMT Kommar att agera som frontar med XTZ stativ som kostar 900kr :S vilket jag tror blir snyggt! Men ang. ljudet räcker basen? högtalarna är ganska feta iaf, 6" baselement, jag vill helst inte ha otroligt mkt bas bara fint klart ljud...
Postad 17 September 2008 - 21:13
Unregistered0917eae3
-
Unregistered0917eae3
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Nu fanns detta inte med i ditt första inlägg. Hade du skrivit så som du gör nu: XTZ 93 WMT Kommar att agera som frontar
Då skulle du fått svar från de personer som vet hur dessa låter och om det krävs sub mm.
Postad 17 September 2008 - 21:49
skogsturken
-
skogsturken
-
Användare
-
-
196 inlägg
Nu fanns detta inte med i ditt första inlägg. Hade du skrivit så som du gör nu:
Då skulle du fått svar från de personer som vet hur dessa låter och om det krävs sub mm.
Ok du kan inte dra en spontan gissning med säkert mer erfarenhet än mig i bagaget ifall det kommer räcka? och om dom ens kommer fungera bra?
Postad 17 September 2008 - 23:02
Unregistered0917eae3
-
Unregistered0917eae3
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
De som köpt dessa skriver att de är nöjda.
Verkar vara omöjligt att hitta vilket frekvensomfång
dessa högtalare har, därför kan man bara gissa hur lågt de spelar.
Spontant så behöver du en sub om de skall agera som fronthögtalare.
Redigerat av Unregistered0917eae3, 17 September 2008 - 23:03.
Postad 18 September 2008 - 08:13
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
XTZ 93 WMT Kommar att agera som frontar med XTZ stativ som kostar 900kr :S vilket jag tror blir snyggt! Men ang. ljudet räcker basen? högtalarna är ganska feta iaf, 6" baselement, jag vill helst inte ha otroligt mkt bas bara fint klart ljud...
93orna är riktigt trevliga högtalare. Mycket ljud för pengen. Sjukt fin finish för prisklassen. Bra med bas för att vara stativare i den prisklassen. Dock skulle jag gissa att din stärk är på gränsen att klara av dem. Prioriterar du stereo är ju frågan om du inte ska gå helt på tvåkanal (eller kika på beg?). Om basen räcker eller inte beror rätt mycket på dina krav: Det rä som sagt mycket bas i 93orna med tanke på priklass och att de är stativare, men nog skulle jag vilja ha mer vid filmvisning. Musik blir en smaksak. Om du ändå tycker bio är viktigt kanske http://www.blocket.se/vi/17694578.htm? skulle vara ett alternativ. Inte alls lika bra som du kan få ut med 93orna om stärken orkar med dem, men smidiga, designade högtalare som för pengen ger ett bra bioljud. Finns inte så mycket i prisklassen som låter bätter om man tar bort möjligheten att ha "traditionella högtalarformer" dvs en kantig låda.
Postad 18 September 2008 - 08:58
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Jag säger bara en sak.. för den budgeten och de kraven så är ju faktiskt Logitech Z-5500 ett ruggigt nice alternativ!
Låter verklgen helt okej! Då får du dessutom en massa cash över vilket du kan lägga på en PS3 (?) eller i banken
/Christian
Postad 18 September 2008 - 09:03
Unregistered1272
-
Unregistered1272
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Jag säger bara en sak.. för den budgeten och de kraven så är ju faktiskt Logitech Z-5500 ett ruggigt nice alternativ!
Låter verklgen helt okej! Då får du dessutom en massa cash över vilket du kan lägga på en PS3 (?) eller i banken 
/Christian
Det som saknas i dem tycker jag är mellanregister, man hör diskanten bra och muller i basen men det saknas mycket därimellan. Jag rekommenderar detta kitt\/ http://www.webhallen...od.php?id=87631Så mycket mer för pengarna enligt mig=) //GeeMan
Postad 18 September 2008 - 09:18
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Men ändock, Logitech har tydliga rappa röster och filmmullret är biokänsla på hög nivå! Förutsatt att vardagsrummet inte är som en idrottshall  Jag tror någonstans att det är hugget som stucket vilket av dessa två han väljer! Vilket fall som helst så kommer han få mer ljud för pengarna på det här viset än om han köper förstärkare och högtalare för sig.
Ljudmässigt tycker jag Z5500 låter grymt bra för 2400 kr! Dessutom är dom ju snygga som få! Riktigt läckert system! Dessutom är det THX certifierat! Nej, kör på Z5500
/Christian
Postad 18 September 2008 - 09:24
Unregistered1272
-
Unregistered1272
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Men ändock, Logitech har tydliga rappa röster och filmmullret är biokänsla på hög nivå! Förutsatt att vardagsrummet inte är som en idrottshall Jag tror någonstans att det är hugget som stucket vilket av dessa två han väljer! Vilket fall som helst så kommer han få mer ljud för pengarna på det här viset än om han köper förstärkare och högtalare för sig.
Ljudmässigt tycker jag Z5500 låter grymt bra för 2400 kr! Dessutom är dom ju snygga som få! Riktigt läckert system! Dessutom är det THX certifierat! Nej, kör på Z5500 
/Christian
yeah sure.. om du inte hör någon skillnad så gå på de billigare alt;)
Postad 18 September 2008 - 09:29
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Om du har 7500:- inkl frakt att lägga på ljudet samt att reciverna ska vara en Marantz SR4002 skulle jag ha valt: Reciver. http://butik.hifi-pu...mp;Artnr=sr4002 2900:- inkl frakt. Högtalare. http://www.fynda.se/...hp3?prodid=33332495:- inkl frakt. Sub. Polk Audio PSW110 (från netonnet) 2089:- inkl frakt. Slutsumma: 7484:- Lägg sen till lite pengar för kablar men där räcker vilken noname 2.5mm högtalarkabel som helst, eller om du vill följa flödet kör med ekk.
Postad 18 September 2008 - 11:24
Nune
-
Nune
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
http://www.hifimagas...p?annonsID=6828Har iof bara hört VR2orna men dom lät fruktansvärt bra!
Postad 18 September 2008 - 13:02
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Men ändock, Logitech har tydliga rappa röster och filmmullret är biokänsla på hög nivå! Förutsatt att vardagsrummet inte är som en idrottshall Jag tror någonstans att det är hugget som stucket vilket av dessa två han väljer! Vilket fall som helst så kommer han få mer ljud för pengarna på det här viset än om han köper förstärkare och högtalare för sig.
/Christian
Totalbudgeten är omkring 7'. För 7' får man ruggigt mycket mer/bättre ljud än man får ur 5500 som (som några skrivit) har väldigt stora hål i mellanregister, spretig diskant och en rätt odefinierad bas OM man jämför med ett vettigt paket för omkring 7'. Jämför man däremot med ett paket för omkring 3' - visst - bara att köpa. By the way - THX-klassningen säger nada.
Postad 18 September 2008 - 13:43
skogsturken
-
skogsturken
-
Användare
-
-
196 inlägg
/Christian
Det som saknas i dem tycker jag är mellanregister, man hör diskanten bra och muller i basen men det saknas mycket därimellan. Jag rekommenderar detta kitt\/
http://www.webhallen...od.php?id=87631
Så mycket mer för pengarna enligt mig=)
//GeeMan
Om du har 7500:- inkl frakt att lägga på ljudet samt att reciverna ska vara en Marantz SR4002 skulle jag ha valt:
Reciver. http://butik.hifi-pu...mp;Artnr=sr4002 2900:- inkl frakt.
Högtalare. http://www.fynda.se/...hp3?prodid=3333 2495:- inkl frakt.
Sub. Polk Audio PSW110 (från netonnet) 2089:- inkl frakt.
Slutsumma: 7484:-
Lägg sen till lite pengar för kablar men där räcker vilken noname 2.5mm högtalarkabel som helst, eller om du vill följa flödet kör med ekk.
http://www.hifimagas...p?annonsID=6828
Har iof bara hört VR2orna men dom lät fruktansvärt bra!
Tack för svaren! Blev väldigt sugen på dom där Von Schewikert högtalarna, dom verkar låta bra  Sen var dom grymt snygga! Dynavoice högtalarna låter nog också bra men föll mig inte riktigt i smaken vad det gäller utseendet, är mer inne på högtalare med någon designtouch eller större stativare som XTZ 93orna med stativ under. Beställde däremot Marantz förstärkaren nu så till helgen bestämmer jag mig om högtalare... fortfarande ett svårt val dock :/ Scheikert talarna skulle jag kunna köpa om jag sparar för surround, center och sub till senare :S värt?
Postad 18 September 2008 - 13:50
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
/Christian
Spelar den änns bas? /Tim!
Postad 18 September 2008 - 15:12
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Spelar den änns bas?
/Tim!
Skämtar du eller? Den där kommer nog få fönstrena att darra om man så vill! 10" subben är ju inte där för syns skull direkt.. /Christian
Redigerat av Unregistered1331, 18 September 2008 - 15:12.
Postad 18 September 2008 - 15:22
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Skämtar du eller? Den där kommer nog få fönstrena att darra om man så vill! 10" subben är ju inte där för syns skull direkt..
/Christian
Heheh joo flyttar luft ja  Men den basen kallar jag inte för bas... (det finns vissa som bara gillar luft tryck dock) /Tim!
Postad 18 September 2008 - 16:08
skogsturken
-
skogsturken
-
Användare
-
-
196 inlägg
BTW! Såg detta på NETONNET: http://www.netonnet.se/?iid=se116540fVerkar ju sjukt prisvärt! så till min fråga, hur pass mkt sämre är det där egentligen än XTZ setupen och Marants SR4002 förstärkarna? :S
Postad 18 September 2008 - 18:14
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
BTW! Såg detta på NETONNET:
http://www.netonnet.se/?iid=se116540f
Verkar ju sjukt prisvärt! så till min fråga, hur pass mkt sämre är det där egentligen än XTZ setupen och Marants SR4002 förstärkarna? :S
Låter apa, om du frågar mig... Tror att Marantzen går att bi-ampa, så det tillsammans med Xtz borde bli en hit.
Postad 18 September 2008 - 18:29
skogsturken
-
skogsturken
-
Användare
-
-
196 inlägg
Låter apa, om du frågar mig...
Tror att Marantzen går att bi-ampa, så det tillsammans med Xtz borde bli en hit.
Ok men nu har jag problem att hitta Marantzen i lager då den tydligen är slutsåld överallt  så jag letar lite efter nån annan, helt en som tar ljud och bild via HDMI, och då har jag hittat denna: https://www.prisjakt...kt.php?p=300114Är den bara junk? ljudmässigt dvs. jämfört med Marantzen, vill inte lägga mer än 3k på stärkarn
Postad 19 September 2008 - 15:15
skogsturken
-
skogsturken
-
Användare
-
-
196 inlägg
Verkar som jag inte har så mkt val då TBH skickade iväg beställningen på Sony stärkarn och la en avbeställning på den 2min efter... IDIOTER.
Postad 20 September 2008 - 05:23
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Ok men nu har jag problem att hitta Marantzen i lager då den tydligen är slutsåld överallt så jag letar lite efter nån annan, helt en som tar ljud och bild via HDMI, och då har jag hittat denna: https://www.prisjakt...kt.php?p=300114
Är den bara junk? ljudmässigt dvs. jämfört med Marantzen, vill inte lägga mer än 3k på stärkarn
Jag vill bara uppmärksamma dig på att HDMI ingången är till för enbart BILD. Åtminstone på förstärkarna i den prisklassen. Det är med andra ord bara en bildväxel som är intergrerad i recievern så att du kan koppla exempelvis ett PS3 och en HD-DVD-spelare i ingångarna och sen få ut båda till samma tv via växeln. Så du måste tyvärr upp ett snäpp i prisklassen för att få en stärkare som klarar av att avkoda DTS HD och Dolby TrueHD Jag röstar fortfarande för Z5500  Mest för pengarna. Då kan du dessutom köpa en bra DVD och hamna en bra bit under budgeterad summa. Eller varför inte ett PS3?  /Christian
Postad 20 September 2008 - 08:29
skogsturken
-
skogsturken
-
Användare
-
-
196 inlägg
Jag vill bara uppmärksamma dig på att HDMI ingången är till för enbart BILD. Åtminstone på förstärkarna i den prisklassen. Det är med andra ord bara en bildväxel som är intergrerad i recievern så att du kan koppla exempelvis ett PS3 och en HD-DVD-spelare i ingångarna och sen få ut båda till samma tv via växeln. Så du måste tyvärr upp ett snäpp i prisklassen för att få en stärkare som klarar av att avkoda DTS HD och Dolby TrueHD
Jag röstar fortfarande för Z5500 Mest för pengarna. Då kan du dessutom köpa en bra DVD och hamna en bra bit under budgeterad summa. Eller varför inte ett PS3? 
/Christian
Hmm om jag förstått rätt så ska jag både Marantz SR4002 och Sony STR-DG720 ta emot LPCM ljud via HDMI? På Sony stärkarn står det: "It features 3 x HDMI inputs with Sony's "Active Intelligence" technology, that will process and decode uncompressed LPCM audio signals from sources like Blu-ray players." Marantz: "HDMI V1.3 Switching with V1.1 Repeating, (7.1) LPCM via HDMI" Betyder inte det att den tar emot även ljudet via tex. ett PS3? Ang. Logitech högtalarna så behöver jag något lite "fetare" som frontar, och PS3 har jag redan
Postad 20 September 2008 - 08:48
Unregistered8376ac40
-
Unregistered8376ac40
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Kolla även in den här stärkaren. Bra pris hos fyndbörsen just nu. Den kan ta in ljudet via hdmi.
Postad 20 September 2008 - 09:06
dojan
-
dojan
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Kolla även in den här stärkaren. Bra pris hos fyndbörsen just nu. Den kan ta in ljudet via hdmi.
Är nog inte helt säker på att den spelar HD ljud (True HD). Måste nog upp en nivå till. Yamaha 663 - Fullt stöd för nya ljudformaten: Dolby Digital Plus, Dolby Digital TrueHD, DTS-HD High Resolution Audio och DTS-HD Master Audio Dock ett högre pris! (Personligen föredrar jag Onkyo 606 i denna prisklass!)
Postad 20 September 2008 - 09:22
Unregistered8376ac40
-
Unregistered8376ac40
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Är nog inte helt säker på att den spelar HD ljud (True HD). Måste nog upp en nivå till. Yamaha 663 - Fullt stöd för nya ljudformaten: Dolby Digital Plus, Dolby Digital TrueHD, DTS-HD High Resolution Audio och DTS-HD Master Audio
Dock ett högre pris! (Personligen föredrar jag Onkyo 606 i denna prisklass!)
Den kodar inte av det nya ljud formatet men det behöver den inte göra om man har en ps3 för då sköter ps3an avkodningen.
Postad 20 September 2008 - 09:33
skogsturken
-
skogsturken
-
Användare
-
-
196 inlägg
Är nog inte helt säker på att den spelar HD ljud (True HD). Måste nog upp en nivå till. Yamaha 663 - Fullt stöd för nya ljudformaten: Dolby Digital Plus, Dolby Digital TrueHD, DTS-HD High Resolution Audio och DTS-HD Master Audio
Dock ett högre pris! (Personligen föredrar jag Onkyo 606 i denna prisklass!)
Den kodar inte av det nya ljud formatet men det behöver den inte göra om man har en ps3 för då sköter ps3an avkodningen.
Btw hur kommer det bli med ljudet via HDMI till en dator på dessa förstärkare vi tagit upp nu, dom verkar ju mer eller mindre stödja desamma formet Sony, Marantz och Yamahan. Jag använder ju ett HD4850 kort med HDMI Adapter, och som jag förstått så har den en egen ljudkrets, kommer jag kunna spela upp musik via datorn med HDMI ? etc.
Postad 20 September 2008 - 09:49
Unregistered8376ac40
-
Unregistered8376ac40
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Btw hur kommer det bli med ljudet via HDMI till en dator på dessa förstärkare vi tagit upp nu, dom verkar ju mer eller mindre stödja desamma formet Sony, Marantz och Yamahan. Jag använder ju ett HD4850 kort med HDMI Adapter, och som jag förstått så har den en egen ljudkrets, kommer jag kunna spela upp musik via datorn med HDMI ? etc.
Om det är dvi till hdmi adapter du har så kommer det inte komma något ljud eftersom dvi bara sänder bildsignaler. För ljudet får du använda optisk anslutning. Om du nu har en sån på datorn?
Postad 20 September 2008 - 10:07
skogsturken
-
skogsturken
-
Användare
-
-
196 inlägg
Om det är dvi till hdmi adapter du har så kommer det inte komma något ljud eftersom dvi bara sänder bildsignaler. För ljudet får du använda optisk anslutning. Om du nu har en sån på datorn?
Nä alltså det är en speciell adapter som dom nya ATI korten har, tex. nu har jag HDMI-Adaptern - TVNs HDMI och då funkar ljudet.
Postad 20 September 2008 - 10:10
Unregistered8376ac40
-
Unregistered8376ac40
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Nä alltså det är en speciell adapter som dom nya ATI korten har, tex. nu har jag HDMI-Adaptern - TVNs HDMI och då funkar ljudet.
Ja men då är de bara att plugga in hdmi kontakten i stärkaren och köra.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|