Postad 18 September 2008 - 07:11
Postad 18 September 2008 - 07:42
Till frontarna och centern kan du ju antingen ta Supra Ply 3.4 eller Supra Rondo 4 x 2,5 om du vill köra bi-wireat. Dessa kostar 75 resp 60 kr/m.
Lycka till!
Postad 18 September 2008 - 09:06
Jag tycker du skall kolla på Supra. De har ju 2 x 1,6 mm2, vilket kanske är lite väl tunt på det avståndet. Så kör på 2 x 2,5 mm2 till surrounderna. Den kostar ca 25 kr/m.
Till frontarna och centern kan du ju antingen ta Supra Ply 3.4 eller Supra Rondo 4 x 2,5 om du vill köra bi-wireat. Dessa kostar 75 resp 60 kr/m.
Lycka till!
Vad är skillnaden om man kör Bi-wiring och Bi-ampning??
Postad 18 September 2008 - 12:13
Vad är skillnaden om man kör Bi-wiring och Bi-ampning??
Vid bi-wiring så delar man upp diskant- och bas-signalerna i olika sladdar så att de inte skall störa varandra. Vid bi-ampning så använder man dessutom olika förstärkare till de olika signalerna.
På din förstärkare kan du ställa in att du vill bi-ampa fronthögtalarna om du bara har 5 högtalare eftersom den har 7 inbyggda förstärkare. Jag kör själv så. Inte för att jag hör någon skillnad, utan för att jag kan!
Postad 21 September 2008 - 19:11
Postad 21 September 2008 - 23:09
Ja lite förvirrad över vad jag behöver för kablar mellan förstärkare och högtalare. Jag har ca 12 m till sorround högtalarna bak och 5m till fronthögtalarna och ca 2 m till centern. Någon som kan rekomendera några helt ok kablar och vilken tjocklek det ska vara;)
Hur mycket har du tänkt lägga på kablarna ?
Postad 21 September 2008 - 23:59
Det krävs upp till 50 meter på 0,75 mm2 för att man ska höra skillnad. Rent mattematiskt. En liten tankeställare i kabelhysterin.
Nee, det gör det inte, för det har inte bara med kabelns area att göra, fortfarande !
Kapacitans och när det gäller högtalar kablar så speciellt induktans är en stor bov, förstärkaren får en svårare last och resultatet blir klart sämre.
Inte något som är att föredra med andra ord, så sluta att stirra er blinda på kabel arean, för som sagt så har det mycket liten betydelse i det stora hela, men det finns andra fördelar med större kabel area.
När det gäller lågnivå så är det kapacitans som man vill försöka undvika till en större del, för den har klart förödande effekt på neutraliteten och 3d djupet i ljudet.
Redigerat av DVD-ai, 25 September 2008 - 11:02.
Postad 22 September 2008 - 00:35
Postad 23 September 2008 - 14:03
Supra Ply 3.4 kostar för den delen inte 75 kr/m utan 69 kr/m hos Fynda.se eller 70 kr/m hos hembiobutiken.se
Postad 25 September 2008 - 11:03
När det gäller lågnivå är det kapacitans man vill hålla ned och högnivå induktans.
Såg det nu att jag skrivit fel, är ändrat nu.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
38 bilder
136 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?