Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Frågor om förstärkare

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 September 2008 - 08:15

de_dave
  • de_dave
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Hej

Jag är en riktigt nybörjare vad gäller allt inom ljud (vilket kommer att märkas).

Har några frågor.

1. Hur ska jag tänka vad gäller förstärkare? Är det viktigaste effekten, dvs om det står "5 x 105 W"?

2. Är förstärkarens effekt kopplat till högtalarens maxeffekt? DVs om maxeffekten på en högtalare än högre än effekten från förstärkaren utnyttjar man inte högtalaren till fullo? ex. 5 x 105 w med högtalare med en maxeffekt på 125w.

3. Hur viktigt är det med hdmi-anslutningar till förstärkaren? SKa köpa bl.a. en ps3. Blir det bäst med hdmi då, med tanke på att de kanske är lite dyrare?

4. Ser mycket på film. Tänker jag rätt om jag först köper en bra förstärkare, med ett par fronthögtalare samt en centerhögtalare. Sen ett par bakre sattelithögtalare när jag vill/har råd. Är det rätt prioritering?

5. Läste på hi-fiklubbens hemsida att det är viktigt att centerhögtalaren och fronthögtalaren är av samma märke.

"och centerhögtalaren ska matcha varandra i klangen och bör därför vara från samma tillverkare och modellserie. Det ger den bästa och mest sammanhängande ljudbilden."

Stämmer det?

Tack på förhand.

Postad 18 September 2008 - 09:55

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Svarar kort eftersom det är repetition och om du sökt genom ett par trådar hade du funnit svaren, men va tusan jag är snäll idag.