Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Frågor om förstärkare

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 September 2008 - 08:15

de_dave
  • de_dave
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Hej

Jag är en riktigt nybörjare vad gäller allt inom ljud (vilket kommer att märkas).

Har några frågor.

1. Hur ska jag tänka vad gäller förstärkare? Är det viktigaste effekten, dvs om det står "5 x 105 W"?

2. Är förstärkarens effekt kopplat till högtalarens maxeffekt? DVs om maxeffekten på en högtalare än högre än effekten från förstärkaren utnyttjar man inte högtalaren till fullo? ex. 5 x 105 w med högtalare med en maxeffekt på 125w.

3. Hur viktigt är det med hdmi-anslutningar till förstärkaren? SKa köpa bl.a. en ps3. Blir det bäst med hdmi då, med tanke på att de kanske är lite dyrare?

4. Ser mycket på film. Tänker jag rätt om jag först köper en bra förstärkare, med ett par fronthögtalare samt en centerhögtalare. Sen ett par bakre sattelithögtalare när jag vill/har råd. Är det rätt prioritering?

5. Läste på hi-fiklubbens hemsida att det är viktigt att centerhögtalaren och fronthögtalaren är av samma märke.

"och centerhögtalaren ska matcha varandra i klangen och bör därför vara från samma tillverkare och modellserie. Det ger den bästa och mest sammanhängande ljudbilden."

Stämmer det?

Tack på förhand.

Postad 18 September 2008 - 09:55

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Svarar kort eftersom det är repetition och om du sökt genom ett par trådar hade du funnit svaren, men va tusan jag är snäll idag.

1. det viktigaste är inte effekten utan matchningen med vad de skall driva över 90 db i 8 ohm är en lättdriven högtalare, under det bör man ha en mer effektstark förstärkare. Och tro inte på srivna watt antalen, kolla vad maskinen drar vid full belastning och räkna efter tex en reciver drar max 300 watt med 7 kanaler drivna och effekten skall vara 150 watt i 7 kanaler, är det rimligt? NEJ (150*7+förstegdel=den skall dra minst 1100 watt då inte 300).

2. en regel säger att det är alltid bättre att ha mer effekt än högtalaren klarar av. en högtalare går oftare sönder för man driver den på ett dåligt sätt.

3. faktiskt inte viktigt, desto renare signal desto bättre. om du skall använda recivern som en bildväxlare tänk på att där sitter många saker i en reciver som kan störa bilden. Recivrar har blivit bättre på senare tid man jag personligen tycker att en förstärkare sköter ljud och dsp medan bilden kopplar man separat. ungefär som att man ej blandar nätkablar med högtalarkablar. detta är upp till var och en men jag hade ej gjort det. (kommer nog bli mest kommentarer om denna i tråden, med folk som ej håller med)

4. Absolut rätt prioritering. tänk på att köpa en rejäl center av samma märke.

5. Sant. Och ja så är det.

Postad 18 September 2008 - 10:38

de_dave
  • de_dave
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Tack så mycket för svaren :)

Postad 18 September 2008 - 12:22

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
det var så lite så.

Postad 18 September 2008 - 12:48

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
Tänk bara på att specs ofta inte säger så mycket om en förstärkare. Utan det viktiga är hur strömstark den är.

W=U*I

Många trissar upp spänningen och får då upp effekt siffran men förstärkaren orkar fortfarande inte att driva mer för det.
Kolla inte på specsen kolla mer att du får ett märke eller modell du kan lita på. Eller ännu bättre testa!

Mvh Victor

Postad 18 September 2008 - 14:09

de_dave
  • de_dave
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Det varett bra tips :)

Blir ett välkänt märke då jag inte kan mycket om detta område :D

SKa testlyssna också, iaf så mycket jag kan :P

Postad 18 September 2008 - 17:08

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Det varett bra tips :)

Blir ett välkänt märke då jag inte kan mycket om detta område ;)

SKa testlyssna också, iaf så mycket jag kan :P

Denon kan jag rekommendera, låter varmt och trevligt :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.