Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Löda eget delningsfilter? Eller kan man köpa ett liter mer exklusivt dirket

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 September 2008 - 15:45

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har planerat att ordna ihop mina egna stativhögtalare och har nu valt bas samt diskant.

Jag vill att filtret ska dela vid 2500hz och jag gissar att 12db/okt är en lagom branthet på filtret.

Jag vet också att jag behöver 2 spolar och 1 kondensator för att kunna löda mitt filter, Men tyvär vet
jag inte mer än så..

Har information om elementen:

Bas: Seas E0042-08S W18NX001

Typ: Bas/Mellanregister
Membranstorlek: 6.5 Tum
Membrantyp: Papper med Nextelcoating
Impedans : 8 Ohm
Frekvensomfång : 30-3000 Hz
Effekt: 250 W/80 W
Känslighet: 87.5 dB/SPL
Resonansfrekvens: 40 Hz
Vas: 24 L
Qts: 0.34
Rek. delningsfrekvens: --------
Yttermått: Ø 176 mm
Monteringshål: Ø 121.5 mm
Vikt: 2.15 Kg

Diskant: Scan-Speak D2905/930000

Typ: Diskant
Membranstorlek: 1 Tum
Membrantyp: Coatad textil
Impedans : 6 Ohm
Frekvensomfång : 2000-30000 Hz
Effekt: 150 W/2500 Hz
Känslighet: 90 dB/SPL
Resonansfrekvens: 650 Hz
Rek. delningsfrekvens: >1500 Hz
Yttermått: Ø 104.5 mm
Monthål: Ø 74 mm
Vikt: 0.7 Kg

Det finns ett filter på www.hifikit.se som skulle kunna matcha.
• 2500 Hz
• 200 W
• LP Bas 6 dB/oktav
• HP Diskant 12 dB/oktav
• Z 8 Ohm

Men det skulle ju vara roligt, Att när man väl byggt högtalaren, Att också delningsfiltret var egengjort.

Uppskattar all information om hur jag ska gå till väga.

Tack!

Postad 18 September 2008 - 15:49

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Du behöver två spolar, två kondensatorer, fyra motstånd, minst, till vaje högtalare.

Fina element för övrigt :)

Redigerat av Professor_Kalkyl, 18 September 2008 - 15:50.

Postad 18 September 2008 - 15:56

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Du behöver två spolar, två kondensatorer, fyra motstånd, minst, till vaje högtalare.

Fina element för övrigt :)

Hej,

Kan du inte ge mig en hint om vad man ska leta efter när man letar efter komponenterna?

Postad 18 September 2008 - 16:29

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
T.ex. de luftlindade spolar och Polypropylenkondensatorer som HiFi kit säljer.

Postad 18 September 2008 - 16:49

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

T.ex. de luftlindade spolar och Polypropylenkondensatorer som HiFi kit säljer.

Jag satt faktiskt och kollade på dom, Men det är så mycket att ha reda på..

När man kollar spolar t.ex, Hur tjock tråd ska man ha ? 0,8/1,2/1,4?

Säg att jag skule bestämma mig för 1,2 mm i tjocklek, Hur vet jag då vilken Mh/Ohm jag ska använda?

Om vi sen övergår till Polypropylenkondensatorer. Hur vet jag vilken uF jag ska använda mig av?

Löda allt på ett kretskort tror jag inte ska bli några problem, Inte om man inte behöver fler komponenter än dessa vill säga. Men du skrev att man ska ha 2 st spolar, och 4 st motstånd..

Tacksamm för svar

Redigerat av [NaD]Jonka, 18 September 2008 - 16:52.

Postad 18 September 2008 - 18:12

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Okej, jo, spolens induktans och kondensatorernas kapacitans måste man räkna fram, sen kan även fler kondensatorer tillkomma till konjugatlänkar så även fler motstånd. De första fyra motstånden som jag nämnde, är till en sk. "Lpad", en nivådämpning, i ditt fall av diskanten.

Ang. spolarna brukar 0.8mm^2 tråd räcka till diskanten och 1.2 till basen.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 18 September 2008 - 18:13.

Postad 18 September 2008 - 18:15

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Okej, jo, spolens induktans och kondensatorernas kapacitans måste man räkna fram, sen kan även fler kondensatorer tillkomma till konjugatlänkar så även fler motstånd. De första fyra motstånden som jag nämnde, är till en sk. "Lpad", en nivådämpning, i ditt fall av diskanten.

Ang. spolarna brukar 0.8mm^2 tråd räcka till diskanten och 1.2 till basen.

Okej, De känns som det kommer ta en stund innna man vet riktigt vad man ska göra för något.

När du skriver 0.8mm^2, Menar du 2 st spolar till Diskanten och 1 till basen?

Man får nog ta hjälp av någon för att veta hur det är man ska tänka. Annars kommer man aldrig lyckas göra ett bra delningsfilter

Postad 18 September 2008 - 18:18

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Alltså;

Högpassfilter 12dB/oktav (till diskanten), har en kondensator i serie med plus, sen en spole parallellt mellan + och -, denna placeras mellan spolen och högtalaren. Sen tillkommer även en L-pad.
Postad bild

Lågpassfilter 12dB/okav (till bas/mellanregistret) har en spole i serie med plus, sen en kondensator parallellt mellan + och -, denna placeras mellan spolen och högtalaren.
Postad bild

Ska fixa lite bilder så det blir enklare att förstå, återkommer.

Lpad + konjugatlänk till diskant
Postad bild

Konjugatlänk till bas
Postad bild

Redigerat av Professor_Kalkyl, 18 September 2008 - 18:22.

Postad 18 September 2008 - 18:26

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Alltså;

Högpassfilter 12dB/oktav (till diskanten), har en kondensator i serie med plus, sen en spole parallellt mellan + och -, denna placeras mellan spolen och högtalaren. Sen tillkommer även en L-pad.

Lågpassfilter 12dB/okav (till bas/mellanregistret) har en spole i serie med plus, sen en kondensator parallellt mellan + och -, denna placeras mellan spolen och högtalaren.

Ska fixa lite bilder så det blir enklare att förstå, återkommer.

Jag uppskattar verkligen all tid du lägger ner på att försöka hjälpa mig.

Jag sitter just nu och kikar lite på hifikit´s hemsida.
Det är specifikationerna för komponenterna som är förvirrande, Men det kanske klarnar om man räknar ut spolens induktans och kondensatorernas kapacitans?

Har för mig, när jag och en jobbarkompis satt och räkna att vi fick fram på spolen 0.219mh och kondensatorn 0.32

Postad 18 September 2008 - 18:48

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Nja, en kondensator på 0.32uF tror jag inte rikigt på, det känns extremt lågt om du inte tänkt köra med 6dB/oktavs delning.

Postad 18 September 2008 - 18:53

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Nja, en kondensator på 0.32uF tror jag inte rikigt på, det känns extremt lågt om du inte tänkt köra med 6dB/oktavs delning.

Hehe :) ja det är du som är boss.

Vi använde någon formel som jag hittat på internet, Vet inte alls om vi räknade rätt heller.

Men vad tror du skulle vara en lagom uF? Eller är det väldigt noga med vad man väljer där? Så man kanske måste göra en beräkning?

Postad 18 September 2008 - 19:27

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Hehe :) ja det är du som är boss.

Vi använde någon formel som jag hittat på internet, Vet inte alls om vi räknade rätt heller.

Men vad tror du skulle vara en lagom uF? Eller är det väldigt noga med vad man väljer där? Så man kanske måste göra en beräkning?

Hehe det är gigantiskt kinkigt på vilka komponenter man väljer, så man ska helst göra beräkning, simulering, upp mätningar och slutligen revisioner.

Postad 18 September 2008 - 19:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Det som gäller är att simulera och/eller mäta upp allting för att få till det bra och med så fina element så är det skam! att göra en dålig filter konstruktion :P

När det gäller spolar så brukar man kunna köra på 0,8mm, men i vissa fall så tjänar man på lite "finare" grejer
Spolens motstod är det som (Resistans eller DCR kan den också skrivas) man avser ska vara så låg som möjligt, detta motståndet påverkar (om spolen sitter i serie med t.ex. en bas) lådans avstämning och även utnivån.
Men det är inte så noga, tar man med detta motstond i beräkningarna så är det inga som hälst problem att köra 0,8mm spole för 500kr och skippa bandspolen för 800kr.
Men i vissa konstruktioner så kan det vara bra att ha bandspolar :)

Kondingar ska du titta på polypropylen eller polyester och inte elektroyiter till detta bygget, och jag tycker att Audin-cap MKP-QS är riktigt bra för priset, dom finns på hifikit

Sedan så är det så at du ska sattsa på att ha så bra kondingar som möjligt i serie med diskanten, det gör mycket stor skilldnad, men det får man titta på sen för att avgöra vad som är vettigt att lägga pengarna på.

Postad 18 September 2008 - 21:09

Mixon1
  • Mixon1
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Du kanske kan få lite inspiration av nedanstående länk från Hifi-kits hemsida, som har en byggsats med liknande element som dina. ( diskanten behöver justeras pga. impendansen som på dina element är 6 ohm, medans hifikits byggsats har 4 ohm. Spolen på diskanten bör i ditt fall hamna på ca. 0.7mH -man köper en större spole och lindar av ett antal varv, så man hamnar på önskat värde. Till detta behöver man en LCR-mätare)

Ang. tråddiameter, så räcker det gott med 1.2mm på basen och 0.8mm på diskanten.
Bandspolar i all ära, men är lite svårare att ändra, än trådspolar. -Inget är omöjligt iofs.

Detta är kanske inte den optimalaste lösningen, men andra här på forumet kan säkert fylla i luckorna.

http://www.hififorum...s1/artikel.html

Lycka till med bygget!

Mvh Mixon1

Postad 18 September 2008 - 21:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
den byggsatsen liknar inte hans på något sätt, förutom att det är tvåvägare :)

Och det e inte bara att gör om ett befintligt filter för så fungerar det inte och sedan så är det som sagt inte så att diskanten "är på" 6 ohm eller 4ohm ,man kan inte veta hur filtret i kombination med elementen kommer att bete sig för en man har mätt och/eller använt sig av simulering.

//David

Postad 19 September 2008 - 06:26

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Hej

Under natten som gått har jag lyckats blivit något klokare.

Jag har med hjällp av Linkwitz - Riley forlem lyckats räkna ut Högpass och Lågpass. (2.a ordningens filter)(12db/oktav)

Värderna jag fått fram är:

Högpass: C1=5,3uF L1=0,76mH
Lågpass: C2=3,9uF L2=1,01mH

Nästa steg har jag inte riktigt kommit fram till, har ett par frågor:

ska jag köpa 2 st spolar, 1 till bas/mellanregister och 1 till diskanten?

Ska spolen jag köper till bas/mellanregister vara den med lågpassvärdet? Alltså 1,01mH? och diskanten 0,76mH?

Ska kondensatorn jag köper till Basen vara så nära 3,9uF som möjligt och den till diskanten så nära 5,3uF som möjligt?

Vart på mitt kopplingsschema är det tänkt att jag ska placera motstånd? Förklara gärna med någon bild.
Hur vet jag vilket motstånd jag ska köpa?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.