Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalare med sidmonterad bas

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 September 2008 - 22:27

Unregistereda894d36f
  • Unregistereda894d36f
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Hej,

Funderar på att införskaffa ett par XTZ 99.38 när dom kommer.

Som jag har fattat det så är basarna sidmonterade på dessa högtalare. Har hört talas om andra tillverkare som gör såhär men hur låter det och på vilket sätt påverkas ljudet av detta? Positivt/negativt??

Tacksam för alla svar!

Mvh,

Henrik

Postad 19 September 2008 - 06:54

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
nja, det är egentligen platsbristen i lådan som gör att den hamnar på sidan. Tror jag iaf.

Basen har ju ingen direkt hörbar riktning, så det beror mer på att baffeln är för smal framtill

Postad 19 September 2008 - 07:18

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Rent tekniskt så vill tillverkaren med denna konstruktion uppnå en så liten (smal) baffelarea som möjligt för både de estetiska och akustiska egenskaperna. En mindre baffelarea färgar ljudet mindre. Då måste basen placeras på sidan om man vill tillverka en högtalare med fullvuxet ljud. Jag tror också man har andra element och filter för denna konstruktion. Mellanragistret är snarare ett bas/mellanregister som delas under 500 Hz vilket är en mycket lägre delningsfrekvens än en "vanlig" 3-vägshögtalare har. Anledningen är nog att man vill ha basen delad så lågt som möjligt för att minska ritningsverkan. Det blir nästan som en stativare + sub.

Det negativa jag har hört (läst) med denna konstruktion är att ljudet kan bli lite 2-delat. Basen spelar inte riktigt ihop med de övriga elementen. Det positiva kan vara att de inte låter lika mycket "högtalare" utan ljudet finns bara i rummet.

/heron

Postad 19 September 2008 - 12:54

Unregisteredf3de96fc
  • Unregisteredf3de96fc
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Det negativa jag har hört (läst) med denna konstruktion är att ljudet kan bli lite 2-delat. Basen spelar inte riktigt ihop med de övriga elementen. Det positiva kan vara att de inte låter lika mycket "högtalare" utan ljudet finns bara i rummet.

De högtalare jag lyssnat på med sidobas (obs endast billigare högtalare) tycker jag får det problem du beskriver, tycker ofta basen blir väldigt rund och långsam. Som du skriver så håller jag med om att känslan ofta är att den fyller rummet utan att man riktigt kan bestämma riktiningen.

Postad 19 September 2008 - 13:52

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
tycker nog att Mordaunt-short 908 klarar av denna konstruktion rätt bra.

Rätt tung högtalare, men trevlig

Postad 19 September 2008 - 16:50

Unregistereda894d36f
  • Unregistereda894d36f
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Tack för alla bra och utförliga svar!

Jag kom på nu att en kompis pratade om att bygga högtalare enligt denna princip och att det skulle påverka ljudet beroende på om man hade baselementen "utåt" eller "innåt" gäntemot TV:n (om man tänker sig hemmabio-stuk).

Jag har idag ett system med ett par Proson Conquest 66 som frontare (låter sjukt bra för att vara Proson) och kompletterar bas-biten med en 8" Subbas från XTZ. Kör med 2.1 kan man säga då jag lyssnar på musik. Nu kommer min fråga:

Kommer min ljudbild att bli konstig med ett par högtalare med sidmonterad bas eller kommer det vara ungefär samma som idag (dagens högtalare har frontmonterad)? Jag tänkte på iom att jag använder sub till allt ljud.

Jag blir lite nervös då jag läser om att basen kommer att låta distansierad från det övriga ljudet då det känns som att det skulle låta helt sjukt om det vore så!

Postad 20 September 2008 - 21:39

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Allt är ju relativt så detta med att en sidomonterad bas låter mindre sammansvetsat med övriga registret än en frontmonterad bas får du ta med en nypa salt. Besök några butiker och skaffa dig lite erfarenhet av denna konstruktion av högtalare.

/Heron

Postad 23 September 2008 - 11:11

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Kommer min ljudbild att bli konstig med ett par högtalare med sidmonterad bas eller kommer det vara ungefär samma som idag (dagens högtalare har frontmonterad)? Jag tänkte på iom att jag använder sub till allt ljud.

Kommer att bero på högtalaren. Jag har kört NHT 2.5 rätt mycket. det var väl den som i princip "banade vägen" för konstruktionen och den är absolut inte mer delad än andra "traditionella" högtalare. I många fall snarare tvärt om.

Vad som gäller för dina kommande högtalare vet jag dock inte eftersom jag aldrig hört dem. Det är rätt svårt att säga generellt hur en konstruktion ska låta. Det finns massor av misslyckade högtalare med alla element i fronten åxå. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.