Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Moderkort

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 September 2008 - 07:27

Unregistered31d1ae0b
  • Unregistered31d1ae0b
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Har nu suttit 2 kvällar och kollat på nytt moderkort till min nya htpc.
Är det Asus P5E-VM HDMI man ska köra på ,vad finns det för andra bra alternativ.
Någon med bra erfarenhet ?

/Niclas

Postad 22 September 2008 - 18:23

Unregistered31d1ae0b
  • Unregistered31d1ae0b
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Har hittat detta någon som vet något om det.

Asus P5Q-EM: https://www.prisjakt...kt.php?p=331227

Det verkar som om det skulle vara ett passande kort.

/Niclas

Postad 22 September 2008 - 18:26

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0
Har du redan processor eller ska du köpa allting nytt?

Postad 22 September 2008 - 19:56

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Har hittat detta någon som vet något om det.

Asus P5Q-EM: https://www.prisjakt...kt.php?p=331227

Det verkar som om det skulle vara ett passande kort.

/Niclas

Planerar själv att använda detta moderkort till min HTPC som skall byggas väldigt snart. Du kan läsa lite mer om det i den officiella tråden eller lite användarrecensioner på Newegg.com.

Postad 22 September 2008 - 20:19

Unregistered31d1ae0b
  • Unregistered31d1ae0b
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Den här tänkte jag skulle få vara med.
INTEL CORE 2 QUAD Q6600 2.4GHZ 8MB 1066MHZ S-775

/Niclas

Postad 23 September 2008 - 06:01

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Den här tänkte jag skulle få vara med.
INTEL CORE 2 QUAD Q6600 2.4GHZ 8MB 1066MHZ S-775

/Niclas

En quad core är bortkastade pengar, kör en E8400 istället. Räcker och blir över för en HTPC.

Postad 23 September 2008 - 20:49

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
...och då är moderkortet overkill, eftersom processorn inte kommer kunna utnyttja moderkortets fulla hastighet. Och då är det totalt bortkastade pengar att inte välja ett kanske aningen billigare moderkort som matchar processorn bättre. Den slutgiltiga prestandan kommer ändå att bli densamma, och då är det roligt med mer pengar kvar i plånboken.

Om du inte har tänkt att överklocka (och det vill du väl knappast med en HTPC som du vill ha så tyst och sval som möjligt) så ska du inte heller lägga pengar på moderkort med bra överklockningsprestanda, eftersom du inte kommer att använda det.

Postad 23 September 2008 - 21:16

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

...och då är moderkortet overkill, eftersom processorn inte kommer kunna utnyttja moderkortets fulla hastighet. Och då är det totalt bortkastade pengar att inte välja ett kanske aningen billigare moderkort som matchar processorn bättre. Den slutgiltiga prestandan kommer ändå att bli densamma, och då är det roligt med mer pengar kvar i plånboken.

Om du inte har tänkt att överklocka (och det vill du väl knappast med en HTPC som du vill ha så tyst och sval som möjligt) så ska du inte heller lägga pengar på moderkort med bra överklockningsprestanda, eftersom du inte kommer att använda det.

De flesta moderkort idag med P45/G45 och andra chipset går ju att köra i högre busshastigheter än vad processorerna klarar. Det är ju inget som du betalar extra för.
Köper man en prestanda CPU som E8400 eller Q6600 så vill man givetvis ha ett chipset som matchar och inte något sunk från ViA eller liknande. Dessutom så bara ber ju dessa CPU:er om att bli överklockade och då kommer du ju upp i betydligt högre FSB än standard.
CPU:n går bara obetydligt varmare när du klockar om du inte ökar Vcore för mycket, eller helst inte alls.

Jag hade kört på ett kort med G45: https://www.prisjakt...kt_pris_inkmoms
Men inte Intels kort.

Redigerat av dunde, 23 September 2008 - 21:18.

Postad 23 September 2008 - 21:35

Unregistered31d1ae0b
  • Unregistered31d1ae0b
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Fattar inte riktigt varför det skulle vara overkill med det kortet.
Som jag förstår så klarar detta det mesta typ hd film det finns hdmi det finns optisk spdif mm.
Det gör väl aldrig något att ha lite extra kraft för framtiden.
Rätta mig om jag har fel.
/N

Postad 23 September 2008 - 22:22

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Som jag förstår så klarar detta det mesta typ hd film det finns hdmi det finns optisk spdif mm.
/N

Du har RÄTT!
:)

Postad 24 September 2008 - 08:04

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

/N

Japp låter rätt! d97jro verkar inte ha riktig koll på de olika chipseten.. Detta moderkort väljer man inte pga överklocknings färdigheter, utan för G45 chipsetet som är designat för HTPC.

EDIT: Detta moderkort är bara bra om man har full hd teve då den inte klarar av upplösningen 1366x768 (närmaste är 1280x780)!

Redigerat av Explorer45, 24 September 2008 - 08:05.

Postad 24 September 2008 - 10:59

Unregistered31d1ae0b
  • Unregistered31d1ae0b
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Det var inte roligt har inte full hd tv bara hd ready.
Då var det bara att leta vidare bland moderkorten då.
Eller kan man lösa det med powerstrip.
/N

Redigerat av Unregistered31d1ae0b, 24 September 2008 - 12:21.

Postad 24 September 2008 - 16:02

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Japp låter rätt! d97jro verkar inte ha riktig koll på de olika chipseten.. Detta moderkort väljer man inte pga överklocknings färdigheter, utan för G45 chipsetet som är designat för HTPC.

EDIT: Detta moderkort är bara bra om man har full hd teve då den inte klarar av upplösningen 1366x768 (närmaste är 1280x780)!

Kan man inte göra custom upplösningar precis som till G35 brädorna? Låter rätt konstigt.

Redigerat av dunde, 24 September 2008 - 16:02.

Postad 24 September 2008 - 19:45

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 0
Själv ska jag köra på AMD/ATi kretsar då det räcker gott och väl för att köra 1080p.

Följande moderkort:

och denna processor:

För dryga 1200kr så har man ett strömsnålt och klart godkänt system.
Kör idag med en Intel Q6600 men det låter för högt och drar för mycket ström för att kännas riktigt bra.

Edit: Stavfel

Redigerat av Berggren, 24 September 2008 - 19:45.

Postad 25 September 2008 - 05:34

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Det var inte roligt har inte full hd tv bara hd ready.
Då var det bara att leta vidare bland moderkorten då.
Eller kan man lösa det med powerstrip.
/N

Intel funkar inte med powerstrip. De enda som funkar är Radeon och Nvidia.

Postad 25 September 2008 - 07:52

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Tänk bara på att alla tv inte klarar att ta emot 1366*768 via hdmi, min panna klarar det inte, måste välja antingen 720p eller 1080 i/p 60hz för att få nån bild överhuvudtaget. Hdmi-specen säger att upplösningar som ska klaras är 480p, 720p 1080 i/p Ska jag ha pixelperfekt som på min tv är 1024*768 så får jag använda vga.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 25 September 2008 - 07:55.

Postad 26 September 2008 - 21:36

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Intel funkar inte med powerstrip. De enda som funkar är Radeon och Nvidia.

Det finns programvara till Intels IGP som gör precis samma sak som Powerstrip.

Postad 27 September 2008 - 08:50

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0

Det finns programvara till Intels IGP som gör precis samma sak som Powerstrip.

Är själv ute efter detta kort till min blivande HTPC, har en Pioneer 507XA som är HD-Ready vilket skulle innebära att jag skulle behöva fixa egna upplösningar för kortet.

Så vilket program är det? För jag vet bara powerstrip.

//Niklas

Postad 27 September 2008 - 13:52

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Är själv ute efter detta kort till min blivande HTPC, har en Pioneer 507XA som är HD-Ready vilket skulle innebära att jag skulle behöva fixa egna upplösningar för kortet.

Så vilket program är det? För jag vet bara powerstrip.

//Niklas

Kolla här: http://www.avsforum....ad.php?t=947830

Postad 27 September 2008 - 14:30

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0

Kolla här: http://www.avsforum....ad.php?t=947830

Kanon, får snart bli en beställning på ett Asus kort.

//Niklas

Postad 08 October 2008 - 22:19

bermag
  • bermag
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Följer det med en SPDIF coax port till kortet (gissar att det är en separat prot man sätter i en slot som på andra Asus kort)? Är lite konfunderad eftersom det på Asus sidan står följande:

"This motherboard provides convenient connectivity to external home theater audio systems via coaxial S/PDIF-out (SONY-PHILIPS Digital Interface) jacks. It allows to transfer digital audio without converting to analog format and keeps the best signal quality. "

Men tittar på specifikationerna så ser man att det endats är optiskt SPDI på baksidan.

Är dte någon som vet om det går att använda en SPDIF out kabel/skena från ett äldre Asus kort? Har en i min nuvarande PC. Dte brukar vara ett helsike annars att hitta dessa "optional" tillbehör från moderkortstillverkarna.

Postad 15 October 2008 - 14:06

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

De flesta moderkort idag med P45/G45 och andra chipset går ju att köra i högre busshastigheter än vad processorerna klarar. Det är ju inget som du betalar extra för.
Köper man en prestanda CPU som E8400 eller Q6600 så vill man givetvis ha ett chipset som matchar och inte något sunk från ViA eller liknande. Dessutom så bara ber ju dessa CPU:er om att bli överklockade och då kommer du ju upp i betydligt högre FSB än standard.
CPU:n går bara obetydligt varmare när du klockar om du inte ökar Vcore för mycket, eller helst inte alls.

Jag hade kört på ett kort med G45: https://www.prisjakt...kt_pris_inkmoms
Men inte Intels kort.

Om du köper ett moderkort med 1666 MHz FSB som är dyrare än ett likvärdigt moderkort med 1333 MHz FSB och sedan monterar på en CPU som högst kan köra på 1333 MHz FSB så har du kastat bort den mellanskillnaden i pris till ingen nytta.

Överklockar man en HTPC, där man vill undvika värme för att minska kylningsbehov och ljud, så har man planerat sitt bygge helt fel. I en HTPC vill du snarare köra Speedstep eller Cool & Quiet (beroende på arkitektur) i ondemand-läge.

Det är fakta.

Jag har själv en utmärkt dator med fina prestanda till ett synnerligen lågt pris, och dessutom är den snuskigt tyst och samtidigt luftkyld. Du får förstås gärna köpa vilket moderkort som helst till vilket pris som helst; jag försöker bara ge lite råd om hur man kan spendera sina pengar på ett vettigt sätt.

Postad 15 October 2008 - 14:10

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

/N

Det beror förstås på hur man har planerat sin framtidshorisont. De flesta jag känner som köpt för framtiden har när framtiden kommer i stället köpt en helt ny dator eftersom "den gamla ändå var så antik". Funktioner som i dag kostar extra och som du köper för att de "kan vara bra att ha sen" kan mycket väl vara standard, gratis eller helt passé när du väl är där i framtiden.

Om det är sannolikt, och med det menar jag att du redan har planerat för det, att du inom 1-2 år kommer att uppgradera din dator att använda "lite extra kraft", så är det självklart: köp.
Om du inte vet varför eller vad du ska ha det till så är det inte ett smart val. Men det är dina pengar.

Jag säger inte att du har fel, men inte nödvändigtvis rätt heller.

Postad 15 October 2008 - 21:37

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Om du köper ett moderkort med 1666 MHz FSB som är dyrare än ett likvärdigt moderkort med 1333 MHz FSB och sedan monterar på en CPU som högst kan köra på 1333 MHz FSB så har du kastat bort den mellanskillnaden i pris till ingen nytta.

Överklockar man en HTPC, där man vill undvika värme för att minska kylningsbehov och ljud, så har man planerat sitt bygge helt fel. I en HTPC vill du snarare köra Speedstep eller Cool & Quiet (beroende på arkitektur) i ondemand-läge.

Det är fakta.

Jag har själv en utmärkt dator med fina prestanda till ett synnerligen lågt pris, och dessutom är den snuskigt tyst och samtidigt luftkyld. Du får förstås gärna köpa vilket moderkort som helst till vilket pris som helst; jag försöker bara ge lite råd om hur man kan spendera sina pengar på ett vettigt sätt.

Överklockning ger inte per automatik högre effektförbrukning. Framförallt är det när du ökar Vcore och Vmem som effekten ökar.
Idag så om du köper ett P45/G45 moderkort t.ex. så får du bra grejer för nästan inga pengar. Moderkortet är inte komponenten som du ska ett par hundringar på, då är du mycket fel ute.

Postad 28 October 2008 - 13:22

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Överklockning ger inte per automatik högre effektförbrukning. Framförallt är det när du ökar Vcore och Vmem som effekten ökar.
Idag så om du köper ett P45/G45 moderkort t.ex. så får du bra grejer för nästan inga pengar. Moderkortet är inte komponenten som du ska ett par hundringar på, då är du mycket fel ute.

Det finns säkert moderkort som fixar det, men på de jag varit i kontakt med så har man fått välja att antingen överklocka eller ha SpeedStep aktiverat, d.v.s. i överklockat läge har CPU:n gått på konstant högfart. Vilket i sin tur drar mer energi som blir till värme som måste kylas bort.

Postad 28 October 2008 - 17:55

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Det finns säkert moderkort som fixar det, men på de jag varit i kontakt med så har man fått välja att antingen överklocka eller ha SpeedStep aktiverat, d.v.s. i överklockat läge har CPU:n gått på konstant högfart. Vilket i sin tur drar mer energi som blir till värme som måste kylas bort.

En CPU som inte belastas drar inte lika mycket energi som en som går på 100% belastning. Det du sparar med C&C är när den går idle.

Postad 28 October 2008 - 19:49

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

En CPU som inte belastas drar inte lika mycket energi som en som går på 100% belastning. Det du sparar med C&C är när den går idle.

Öh, ja, och de flesta datorer går väl också idle oftare än de rullas på fullgas?

Postad 28 October 2008 - 21:00

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Öh, ja, och de flesta datorer går väl också idle oftare än de rullas på fullgas?

Har jag påstått något annat?

En CPU drar inte konstant med energi, mest det jag ville belysa. Den går alltså inte på konstant max när den är klockad.

Postad 29 October 2008 - 12:24

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Då är vi på samma linje. Nej, det är förstås sant.
Men en processor som går på idle som dessutom har SpeedStep/Cool&quiet aktiverat och kan klocka ner sig till några hundra MHz i viloläge drar mindre än en som står på full klocka och idlar.

Postad 29 October 2008 - 12:32

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

va e det för överklockning om man inte ökar vcore och vmem? Blöjklockning :(

Postad 29 October 2008 - 23:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
beror ju lite på proppen också, om man har en E8500 elr liknande så får man ju upp den i 3,8 utan att röra Vcoren, och det e ju alltid något.. ;)
Men sedan om man ska upp i mot 4a så blir det till att höja lite, men inte så mycket dock :)

Sedan har man 1066Mhz minnen så behöver man inte klocka i första taget utan bara låta cpu "komma i kapp" så att man får 1:1 sedan :D

Postad 30 October 2008 - 22:53

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

va e det för överklockning om man inte ökar vcore och vmem? Blöjklockning :)

Jag kör just nu min Q6600 på standard Vcore i 3,1 GHz. Original är 2,4GHz.
Den kan stå hela dagar och rendera med 100% last på alla cores...
Att klocka genom att bara fläska på med en hög Vcore kan vem som helst. Det svåra är att få till en stabil klock med en så låg Vcore som möjligt.

Vad kör du själv som du grillar på?

Redigerat av dunde, 30 October 2008 - 22:53.

Postad 03 November 2008 - 21:10

Unregisteredab8b0533
  • Unregisteredab8b0533
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Asus P5QL-EM iG43 4DDR2-DIMM 1PCI 3PCIe SATA Audio VGA GB-LAN Socket775 mATX

Nån som vet om det är nån digital ljudutgång på det här kortet? Tycker inte det framgår riktigt i texten om man kollar på datorbutikens hemsida.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.