Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

106" till en HD65

17 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 22 September 2008 - 15:45

grude
  • grude
  • Amatör

• 82 inlĂ€gg
  • 0
Jag har fÄtt tag i en motordriven Kingpin för nÄgot Är sedan och Àr nu sugen pÄ att köpa en projektor sÄ jag har anvÀndning för duken.

FrÄgan Àr om det blir en bra kombination, HD65 och 106", jag kommer sitta 4 m frÄn duken. Behöver man vara rÀdd för att bilden blir pixlig?
Sen har man har hört talas om att instÀllningsmöjligheterna Àr begrÀnsade HD65, kan det bli problem med att fÄ till bilden i höjdled?
Finns det nÄgot speciellt bra takfÀste för att underlÀtta eventuella problem med monteringen av projjen?

mvh
/T

Postad 23 September 2008 - 11:44

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlĂ€gg
  • 0
Skulle inte kört en sÄ stor bild med HD65:an... Av flera orsaker..

Kolla in Infocus X-10 istÀllet. :)

Postad 23 September 2008 - 12:26

Grasshopper
  • Grasshopper
  • LĂ€rjunge

• 327 inlĂ€gg
  • 0
Vilken tum Àr bra till HD65 dÄ?

Postad 23 September 2008 - 12:37

anarkistrÀven
  • anarkistrĂ€ven
  • LĂ€rjunge

• 337 inlĂ€gg
  • 0
mythicpix anvÀnder en HD65 till en 117"-duk (dock en grÄ sÄdan). Du kan ju frÄga honom vad han tycker.

Postad 23 September 2008 - 19:32

grude
  • grude
  • Amatör

• 82 inlĂ€gg
  • 0
Har packat upp duken nu, den Àr riktigt stor :-/. Ingen som har lust att köpa för en billig peng, eller byta mot en pÄ 80-90"? Den tar ju nÀstan hela vÀggen sÄ det blir inte sÄ snyggt.

Va har ni för tips pÄ dukar? Jag har kommit över en sÄn dÀr duk som sitter i presentationsskÄp ocksÄ, typ sÄnna man har pÄ skolor mm. Den Àr lite mindre 160 bred, kan det vara idé att bygga en ramspÀnd duk av den eller hÄller en sÄdan duk inte samma kvalité?

Postad 24 September 2008 - 12:26

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlĂ€gg
  • 0
Vissa vÀvar Àr inte lÀmpliga för ramspÀnning, men kan vara mycket lÀmpade för rulle, sÄ det Àr knappast sÀkert att det blir bra att ta den frÄn rullen och ramspÀnna..

För att ramspÀnna sÄ ska duken vara lite elastiskt och den ska hÄlla sig elastisk oxÄ...

Postad 30 September 2008 - 22:23

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlĂ€gg
  • 0
Jag har precis införskaffat mig min första projektor, vilket blev just en HD65. Är mycket nöjd Ă€n sĂ„ lĂ€nge och ser inga pixelmĂ€ssiga problem med att köra den pĂ„ sĂ„ stor duk. DĂ€remot sĂ„ kanske det blir lite vĂ€l stort att titta pĂ„ frĂ„n 4-meter, men beror ju pĂ„ vad man gillar.
SjÀlv kör jag just nu kring 80-tum, mest för att jag inte bestÀmt mig hur det skall monteras. Jag har prövat att ha den pÄ soffryggen och fick dÄ kring 100 tum vilket fungerade mycket bra. Prövade Àven att stÀlla den dörröppningen till balkongen och fick dÄ 120 tum ;) Inte ens med den storleken sÄg jag nÄgra som helst problem med upplösningen. Men sjÀlvklart beror det ju ocksÄ pÄ vad du kopplar till den (och hur krÀsen du Àr). Jag skulle nog inte rekommendera vanliga DVD-filmer pÄ din stora duk, men projektormÀssigt ser jag inga problem.

Att fÄ bilden bra i höjdled Àr nog inte heller nÄgot problem, min stÄr just nu pÄ soffbordets undre plan (ca 30cm upp) och bilden börjar kanske 1m upp pÄ vÀggen och dÄ anvÀnder jag inte keystone fullt ut. Om du tÀnkte placera den i taket sÄ har jag för mig att överkanten av bilden kommer komma 20-45 cm ner beroende pÄ vilket fÀste du anvÀnder.

Annars kan jag rekommendera projektorn sÄ lÀnge som du inte ser/störs av regnbÄgar.

Ledsen att jag skrev sÄ mycket :)

Postad 01 October 2008 - 12:16

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlĂ€gg
  • 0
Problemet enligt mig vid sÄ stora dukar Àr ju Àven HD65 "mindre bra" optik, vilket blir tydligare vid större storlekar..

Men beror ju som sagt pÄ hur krÀsen man Àr. :)

Redigerat av Dr. Death, 01 October 2008 - 12:16.

Postad 03 October 2008 - 10:56

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlĂ€gg
  • 0
Hur visar sig mindre bra optik? SjÀlv har jag inte mÀrkt nÄgot som helst problem vid stor bild. RÀtta mig gÀrna om jag har fel, men det Àr vÀl snarare DLP-chippet som begrÀnsar bildstorleken.

En rÀttelse av mitt förra inlÀgg:
Placeringen i höjdled kan ge problem om man behöver anvÀnda Keystone mycket. Eftersom avstÄnden mellan projektorn och bildens övre respektive undre kant blir sÄ pass olika sÄ gÄr det inte att fÄ full fokus i hela bilden. NÀr jag fokuserar i övre delen av bilden blir undre delen nÄgot oskarp och vice versa.

Postad 03 October 2008 - 12:07

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlĂ€gg
  • 0
Även optiken Ă€r vĂ€ldigt viktig för det slutgiltiga resultatet (enligt mĂ„nga VIKTIGARE Ă€n upplösning), och allt blir ju tydligare desto större bilden blir, Ă€ven deffekter i bilden...

Varför tror du att mÄnga sÀtter sÄ pass stor optik i sina projjar nÀr det gÄr lika bra med mini optik som sitter i tex. HD65?

Om du jÀmför din HD65 med en projje med erkÀnt bra optik sÄ kommer du att se skillnaden..

Dock sÄ Àr allt detta skitsamma om du kÀnner att du Àr nöjd och gillar bilden!:P

Redigerat av Dr. Death, 03 October 2008 - 12:09.

Postad 03 October 2008 - 12:14

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlĂ€gg
  • 0
Jag har 104" med min Optoma HD65 och det Àr helt underbart, klart du kan ha sÄ stor bild!

Postad 04 October 2008 - 00:11

KinoKeller
  • KinoKeller
  • Rookie

• 6 inlĂ€gg
  • 0
Jag Àr pÄ gÄng att skaffa ny projektor och HD65 ser jag som en mycket stark kandidat.

Hur stor bild du kan ha eller hur nÀra bilden du kan sitta Àr samma frÄga.
Jag har en 133” 4:3 (ca92” i 16:9), dvs. 204 cm bred duk till min Optoma EP736 med 1024x768 upplösning. NĂ€r jag ser pĂ„ film stĂ€ller jag om projjen till 16:9.
För att avgöra var jag skulle sitta i förhĂ„llande till duken med denna uppsĂ€ttning flyttade jag helt enkelt bakĂ„t tills jag inte kunde uppfatta ”gridden” lĂ€ngre (dom svarta strecken mellan pixlarna). Jag kom fram till att 3,80 till 4m passade för mig.

Jag lÄnade hem en HD65 för att testa i min miljö.

Efter att ha lĂ€st en massa teorier och Ă„sikter om ”riktiga hembio projektorer”, 720p vs 1080p och vad en XWGA projje kan prestera hade jag stora förhoppningar pĂ„ att kunna flytta nĂ€rmare duken eller bredda bilden.

Min gamla projje hade 768 linjer. HD65 har som alla andra 720p projjar ”bara” 720 linjer.
Jag kan inte flytta fram nĂ€rmare duken med HD65:an utan att ”myggnĂ€tet” förstör hela upplevelsen. Detta problem tror jag inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt Ă€r unikt för HD65:an, tvĂ€rtom finns det sĂ€kert flera projjar med samma eller högre upplösning som har en Ă€nnu tydligare grid. Hur man uppfattar detta Ă€r ju naturligtvis individuellt.

HD65:ans fÀrger och kontrast tilltalar mig sÄ trots att jag inte kan fÄ en bredare bild Àn med min gamla maskin Àr den fortfarande en stark kandidat.
.
Jag tycker att du ska testa vad som funkar för dig. Det allra bÀsta Àr ju om du har möjlighet att lÄna hem grejorna.

Postad 06 October 2008 - 19:06

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlĂ€gg
  • 0

Även optiken Ă€r vĂ€ldigt viktig för det slutgiltiga resultatet (enligt mĂ„nga VIKTIGARE Ă€n upplösning), och allt blir ju tydligare desto större bilden blir, Ă€ven deffekter i bilden...

Varför tror du att mÄnga sÀtter sÄ pass stor optik i sina projjar nÀr det gÄr lika bra med mini optik som sitter i tex. HD65?

Om du jÀmför din HD65 med en projje med erkÀnt bra optik sÄ kommer du att se skillnaden..

Dock sÄ Àr allt detta skitsamma om du kÀnner att du Àr nöjd och gillar bilden!:blush:

Jag tror nog att det Àr lÀttare att tillverka bra optik i stort format men det inte sagt att mindre optik inte kan vara lika bra. NÀr man pratar om optiken tÀnker jag pÄ skÀrpa och förvridningar i bilden, inget av detta har jag uppfattat. Men du har sÀkert rÀtt i att jag skulle se skillnad om jag jÀmförde med en erkÀnd modell.

Eftersom jag kÀnner mig nöjd sÄ ska jag hÄlla blicken borta frÄn fina projektorer sÄ lÀnge jag kan :-)

...
För att avgöra var jag skulle sitta i förhĂ„llande till duken med denna uppsĂ€ttning flyttade jag helt enkelt bakĂ„t tills jag inte kunde uppfatta ”gridden” lĂ€ngre (dom svarta strecken mellan pixlarna). Jag kom fram till att 3,80 till 4m passade för mig....

Eagle eyes :lol: SjÀlv ser jag rutnÀtet frÄn ca. 1m vid 80", vid 1,5m kan jag kanske ana pixlarna men vid 2-3m Àr det precis lika vackert som frÄn 4m.

Fast om det var med din gamla sÄ kanske det blir bÀttre med en nyare Àven om den bara har 720 linjer, Àr ju inte bara antalet pixlar som bestÀmmer utan ocksÄ hur nÀra de ligger. Förutom att nyare projektorer i allmÀnhet borde vara bÀttre i det avseendet sÄ tror jag att pixlarna ligger nÀrmare varandra i DLP-projektorer (kan ha fel).

Annars sÄ Àr det tur att man inte Àr lika skarpögd som dig sÄ man kan ha större bild :blush:

Postad 07 October 2008 - 21:23

KinoKeller
  • KinoKeller
  • Rookie

• 6 inlĂ€gg
  • 0

Eagle eyes :P SjÀlv ser jag rutnÀtet frÄn ca. 1m vid 80", vid 1,5m kan jag kanske ana pixlarna men vid 2-3m Àr det precis lika vackert som frÄn 4m.

Tja... Synen e' de' inge' fel pÄ...

Postad 08 October 2008 - 12:23

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlĂ€gg
  • 0
"Detta problem tror jag inte pÄ nÄgot sÀtt Àr unikt för HD65:an, tvÀrtom finns det sÀkert flera projjar med samma eller högre upplösning som har en Ànnu tydligare grid."

Man mÄste ju komma ihÄg att HD65 Àr en liten kompakt budgetprojektor med en hel del kompromisser sÄ att du skulle hitta nÄn projje idag med högre upplösning och MER screendoor sÄ blir jag smÄtt förvÄnad... :D

Dock sÄ tycker jag nog att du borde kunna flytta fram lite ÀndÄ dÄ du har högre upplösning Àn vad du hade tidigare (du hade ju inte 768 i höjd nÀr du körde 16:9, samt bara 1024 i bredd).

Den gamla projje var kaske sÄ otydlig att du helt enkelt hade svÄrare att se "nÀtet"?

Ang. att liten optik kan vara lika bra som stor optik kan jag svÀlja, men att den sen skulle sitta i optomas budgetmodell Àr ju mindre troligt... :D

Alla vill ju tillverka en sÄ lite projj som möjligt UTAN att behöva tumma pÄ kvallan, men det Àr ju bÄde svÄrt och dyrt...

Redigerat av Dr. Death, 08 October 2008 - 12:28.

Postad 08 October 2008 - 23:13

qawer1
  • qawer1
  • Rookie

• 2 inlĂ€gg
  • 0
HD65 tycker jag verka passa alldeles perfekt om man inte Àr "stortittare". Det stora problemet som jag ser Àr att fÄ bilden dÀr man vill ha den och i rÀtt storlek. Jag köpte en HD65 för tre dagar sedan, dessvÀrre visade det helt omöjligt att fÄ en lÀmplig placering i mitt avlÄnga rum (5,8 meter). Takhöjden pÄ 2,1 m gör att jag inte heller kan ha den hÀngande mitt i rummet. Nu har bestÀmt mig för att köpa en TW700 i stÀllet.

SÄ om det Àr nÄgon som Àr intresserad av en, i princip oanvÀnd, HD65 (max en timme) sÄ Àr det bara att höra av sig.

/Q

Postad 09 October 2008 - 12:20

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlĂ€gg
  • 0

HD65 tycker jag verka passa alldeles perfekt om man inte Àr "stortittare". Det stora problemet som jag ser Àr att fÄ bilden dÀr man vill ha den och i rÀtt storlek. Jag köpte en HD65 för tre dagar sedan, dessvÀrre visade det helt omöjligt att fÄ en lÀmplig placering i mitt avlÄnga rum (5,8 meter). Takhöjden pÄ 2,1 m gör att jag inte heller kan ha den hÀngande mitt i rummet. Nu har bestÀmt mig för att köpa en TW700 i stÀllet.

SÄ om det Àr nÄgon som Àr intresserad av en, i princip oanvÀnd, HD65 (max en timme) sÄ Àr det bara att höra av sig.

/Q

SÄnt kollar man ju INNAN köp, eller du "sparade" pengar genom att köpa den osedd frÄn en nÀthandlare istÀllet för att gÄ till en seriös handlare? :)

Postad 09 October 2008 - 13:12

qawer
  • qawer
  • Wannabe

• 15 inlĂ€gg
  • 0

SÄnt kollar man ju INNAN köp, eller du "sparade" pengar genom att köpa den osedd frÄn en nÀthandlare istÀllet för att gÄ till en seriös handlare? :)

Jo, jag kollade innan och rÀknade med Projectorcentralens tjÀnst, men jag kollade inte med frun i huset. :) Hon gillade inte alls idén om att ha projektor mitt i taket, eller att ha duken nÄgra meter utifrÄn vÀggen.

Funderar pÄ att sÀtta projektorn direkt i taket utan takfÀste. I manualen stÄr visserligen att det ska vara 10 cm avstÄnd till tak, men man kan frÄga sig varför. Huvudsaken borde vÀl vara att man inte blockera luftintag och utblÄs, eller? Om man placerar den stÄende pÄ ett bord finns det ju inget avstÄnd till bordet. NÄgon har nÄgon invÀndning?

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.