Jag Àr pÄ gÄng att skaffa ny projektor och HD65 ser jag som en mycket stark kandidat.
Hur stor bild du kan ha eller hur nÀra bilden du kan sitta Àr samma frÄga.
Jag har en 133â 4:3 (ca92â i 16:9), dvs. 204 cm bred duk till min Optoma EP736 med 1024x768 upplösning. NĂ€r jag ser pĂ„ film stĂ€ller jag om projjen till 16:9.
För att avgöra var jag skulle sitta i förhĂ„llande till duken med denna uppsĂ€ttning flyttade jag helt enkelt bakĂ„t tills jag inte kunde uppfatta âgriddenâ lĂ€ngre (dom svarta strecken mellan pixlarna). Jag kom fram till att 3,80 till 4m passade för mig.
Jag lÄnade hem en HD65 för att testa i min miljö.
Efter att ha lĂ€st en massa teorier och Ă„sikter om âriktiga hembio projektorerâ, 720p vs 1080p och vad en XWGA projje kan prestera hade jag stora förhoppningar pĂ„ att kunna flytta nĂ€rmare duken eller bredda bilden.
Min gamla projje hade 768 linjer. HD65 har som alla andra 720p projjar âbaraâ 720 linjer.
Jag kan inte flytta fram nĂ€rmare duken med HD65:an utan att âmyggnĂ€tetâ förstör hela upplevelsen. Detta problem tror jag inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt Ă€r unikt för HD65:an, tvĂ€rtom finns det sĂ€kert flera projjar med samma eller högre upplösning som har en Ă€nnu tydligare grid. Hur man uppfattar detta Ă€r ju naturligtvis individuellt.
HD65:ans fÀrger och kontrast tilltalar mig sÄ trots att jag inte kan fÄ en bredare bild Àn med min gamla maskin Àr den fortfarande en stark kandidat.
.
Jag tycker att du ska testa vad som funkar för dig. Det allra bÀsta Àr ju om du har möjlighet att lÄna hem grejorna.