Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Harman Kardon AVR 255 vs. Sony STR-DA2400ES + PS3

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 September 2008 - 09:03

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Hej!

Jag behöver hjälp i valet av ny förstärkare.

Mina krav är att jag ska kunna avkoda de nya HD-ljudformaten tillsammans med en PS3 som Blue-ray/DVD-spelare.
Högtalare är Energy XL-series 5.1 och bild ska visas via 1080p projektor.

Första duellen är mellan Harman Kardon AVR 255 och Sony STR-DA2400ES. Ungefärlig prisklass 6000-8000kr.

Som jag har förstått det så klarar förstärkarna de nya ljudformaten Dolby TrueHD, DTS-HD High Resolution Audio och DTS-HD Master Audio.

Med dessa två "HD-ljudförstärkare" som avkodar ljudet, tror ni att jag klarar mig bra med PS3 som BD/DVD-spelare i jämförelse med Sony S350 (Dolby TrueHD) och S550 (Dolby TrueHD, DTS-HD High Resolution Audio och DTS-HD Master).

Ett bra budgetval vore Sony STR-DA1200ES men då får jag väl ingen avkodning av de nya HD-ljudformaten?

Tilläggas bör göras att jag är en gammal Sony-freak men vill ha lite "objektiva" åsikter om det bästa valet är en HK i ungefär samma prisklass.

Notes (uppdateras):
- AVR 255 klarar inte bi-amp?

Tacksam för lite notes och erfarenheter som underlättar mitt val i köpet.

Redigerat av dangra, 24 September 2008 - 13:47.

Postad 24 September 2008 - 13:38

loop75
  • loop75
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Bara en kommentar. Om du ska använda PS3, så går det inte använda receivern som avkodare för de nya ljudformaten Dolby TrueHD och DTS-HD. PS3 kan ENDAST skicka de här signalerna som färdigavkodat PCM. Det blir alltså PS3 som avkodar ljudet, inte receivern.
Du får alltså samma ljudkvalitet, men ingen snygg Dolby TrueHD-/DTS HD-logga på receivern...

Det kan dock vara bra att säkra inför framtiden genom att köpa en receiver som kan avkoda de nya formaten, även om du inte kommer att använda dem till en början.

Själv har jag en AVR 255 + PS3 och är mycket nöjd, trots några mindre problem (se 255-trådarna). De problemen kommer förhoppningsvis att lösas när H/K får tummen ur och släpper den utlovade firmware-uppdateringen.
Jag kör Blu-ray från PS3 via 255 med 1080p24 till min Sony46W4000, och det är en fröjd både för ögat och örat! :)

Hej!

Mina krav är att jag ska kunna avkoda de nya HD-ljudformaten tillsammans med en PS3 som Blue-ray/DVD-spelare.

Första duellen är mellan Harman Kardon AVR 255 och Sony STR-DA2400ES. Ungefärlig prisklass 6000-8000kr.

Som jag har förstått det så klarar förstärkarna de nya ljudformaten Dolby TrueHD, DTS-HD High Resolution Audio och DTS-HD Master Audio.

Med dessa två "HD-ljudförstärkare" som avkodar ljudet, tror ni att jag klarar mig bra med PS3 som BD/DVD-spelare i jämförelse med Sony S350 (Dolby TrueHD) och S550 (Dolby TrueHD, DTS-HD High Resolution Audio och DTS-HD Master).

Ett bra budgetval vore Sony STR-DA1200ES men då får jag väl ingen avkodning av de nya HD-ljudformaten?

Tilläggas bör göras att jag är en gammal Sony-freak men vill ha lite "objektiva" åsikter om det bästa valet är en HK i ungefär samma prisklass.

Notes (uppdateras):

Postad 24 September 2008 - 15:20

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Tack för kommentaren, viktig info om det är så.

Är/blir det skillnad på ljudet (från högtalarna) om man matar från en PS3 till HK AVR255/2400ES vs att mata från Sony S550 (som själv kan avkoda Dolby TrueHD, DTS-HD High Resolution Audio och DTS-HD Master).

Om man matar från en S550 till en Sony ES1200 förstärkare (som inte kan avkoda de nya HD-ljudformaten), hur blir det då?

Är lost i ljuddjungeln...

Redigerat av dangra, 24 September 2008 - 15:22.

Postad 24 September 2008 - 20:26

loop75
  • loop75
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
S550 verkar kunna avkoda HD-ljuden själv, eller skicka ut dem som bitstream. Skickar du ut som bitstream till 255/2400ES så avkodas ljuden i förstärkaren. Det borde dock inte bli någon hörbar skillnad i högtalarna om du i stället låter S550 avkoda och skicka signalen som PCM (precis som PS3 gör).

Vad jag snabbt har läst om Sony STR-DA1200ES, så kan den INTE ta emot PCM via HDMI, vilket innebär att den inte är ett alternativ för dig, tyvärr. Den kan endast skicka HDMI-signalen vidare (till TVn/projektorn) och inte göra någonting med den. Vill du ha ljud ut i högtalarna måste du alltså köra separat optisk eller koax-kabel, och du tappar därmed de nya HD-ljudformaten.

Hittar du däremot en receiver som KAN ta emot PCM via HDMI (men inte kan avkoda Dolby TrueHD-/DTS HD) så funkar en sådan utmärkt med S550 eller PS3 och HD-ljuden. Receivern behöver alltså inte nödvändigtvis kunna avkoda Dolby TrueHD-/DTS HD för att du ska kunna spela upp dem i högtalarna...

Ja, det är en djungel...

Redigerat av loop75, 24 September 2008 - 20:31.

Postad 29 September 2008 - 12:01

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Verkar vara flera som har problem med HK AVR255 och PS3, uppsnappat från olika forumtrådar. Någon som har AVR255 och PS3 och kan reka denna kombination?

Postad 29 September 2008 - 12:23

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Verkar vara flera som har problem med HK AVR255 och PS3, uppsnappat från olika forumtrådar. Någon som har AVR255 och PS3 och kan reka denna kombination?

Kan ju inte svara för alla, men en polare köpte nyss en HK 255:a och kör bluray, spel osv från sin PS3:a över HDMI utan problem. Var där själv & testade eftersom jag läst om så mycket problem, fungerade bara fint.

Kör nu själv på en 255:a, utan PS3:a men jag har kopplat en hel del via HDMI utan några som helst problem!

När det sedan gäller kritiken över seg OSD så måste jag väl haft sega receivers sen förr, för jag är nöjd med den ;).

Postad 29 September 2008 - 21:14

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
kan svara att kört avr -255 ett tag nu å ps3.. med de senaste upptatteringar i ps3 så e ja såå nöjd bästa ja haft=)

kör även htpc med bluray e lika nöjd där med. hk är kraftig för de priset lätt att använda.. å den ser bra ut.. sen ska de komma nya uppdatteringar till den med så den blir grymmare..

har inte haft problem med min hk så ja e nöjd.. förutom kanske någon små bugg med hdmi växeln men de är inte hk ensamma om ska ja säga.. hdmi i sig e inte 100% säkert

Postad 07 October 2008 - 21:47

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Hm, valet blir svårare och svårare ju mer jag läser här i forumet. Finns många som faktiskt verkar ha problem med HK AVR255 och spel och film via PS3. Kommande uppdateringar för att lösa problemen känns lite otryggt och buggigt (?). Just nu lutar det också åt att jag siktar in mig på en Sony projektor (VW40 eller HW10), så kanske ska jag inte blanda in en HK med alla Sony komponenter... hm, får nog avvakta och se om några blir gladare efter den utlovade uppdateringen. Läste i en tråd att någon lämnat in sin HK AVR-255 och bytt till Sony 3300ES.

Postad 08 October 2008 - 07:30

kott
  • kott
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Hm, valet blir svårare och svårare ju mer jag läser här i forumet. Finns många som faktiskt verkar ha problem med HK AVR255 och spel och film via PS3. Kommande uppdateringar för att lösa problemen känns lite otryggt och buggigt (?). Just nu lutar det också åt att jag siktar in mig på en Sony projektor (VW40 eller HW10), så kanske ska jag inte blanda in en HK med alla Sony komponenter... hm, får nog avvakta och se om några blir gladare efter den utlovade uppdateringen. Läste i en tråd att någon lämnat in sin HK AVR-255 och bytt till Sony 3300ES.

Som en ägare och daglig användare av en AVR355 och en PS3 kan jag konstatera följande om förstärkaren:
+ Den låter fantastiskt.
+ Vacker att beskåda.
+ Lätt att göra inställningar via OSD, vissa uppfattar den som seg, det stör mig personligen inte.
- När jag körde via HDMI så kunde visst tal och ibland allt ljud försvinna i ett fåtal Bluray-filmer och spel, kör därför med toslink tills vidare, detta fungerar utan problem.
- Förstärkaren "kapar" de två första sekunderna på musikspår (vid nystart) vilket många stör sig på.

Är man riktigt kräsen ska man inte köpa en AVR255 eller 355 i nuläget då ovanstående kan uppfattas som riktigt irriterande. Firmware är på gång inom kort (...), fixar de till de mest uppenbara felen som listas på forum så kommer förstärkarserien x55 bli fantastisk.

Postad 09 October 2008 - 13:31

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
Jättebra tråd, har precis kollat in båda förstärkarna själv och vill bara passa på att tacka alla som bidragit i tråden.

Postad 09 October 2008 - 13:54

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Jättebra tråd, har precis kollat in båda förstärkarna själv och vill bara passa på att tacka alla som bidragit i tråden.

Och har du dragit någon slutsats?

Jag är själv jättenyfiken på Sony ES2400 men det går ju inte att få fram ett relevant test av förstärkaren och inte heller någon testduell mot konkurrenter i samma prisklass. Inte vad jag har fått fram iaf.

Postad 09 October 2008 - 15:51

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
Jag tycker det verkar hugget som stucket egentligen. Det var mest det jag var intresserad av. Ingen verkar ha kommit på något negativt om 2400:n även om märket ofta blir styvmoderligt behandlat.

Postad 13 October 2008 - 11:09

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
2400ES tester:
http://www.smartson....-str-da2400.htm

Flera olika tester men i ett test mäts 2400ES mot HK AVR355.

"Tyska Video anser att Sony STR-DA2400ES är en välutrustad hemmabioreceiver där de fyra hdmi-ingångarna och videofärdigheterna rankas högt. Men under användande upptäcker testaren att receivern producerar ett ljud som anses vara något tunt och stramt då en ordentlig bas saknas. Detta gäller främst vid återgivning av musik i stereo men också till viss del med surroundljud. Där är basen inte nämnvärt påtaglig även om resten av ljudbilden blir mycket bra. Video kikar på totalt fyra receivrar och däribland placerar sig Sony STR-DA2400ES på tredje plats. Pioneer VSX-1018 och Yamaha RX-V863 delar på förstaplatsen och Harman Kardon AVR355 hamnar sist. Källa: Video (DE) nr 9 2008"

Postad 10 November 2008 - 17:25

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Uppskalningen.
Någon som kan reda ut vad som skiljer i funktioner för uppskalning mellan dessa 2 förstärkare?
Läste någonstans att 2400ES inte skalar upp om man kör via HDMI, är det korrekt info?
Jag vill såklart kunna skala upp till 1080p via HDMI om jag kör DVD-filmer via en DVD-spelare/PS3/Blue-ray spelare.

Postad 22 November 2008 - 15:30

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

- Förstärkaren "kapar" de två första sekunderna på musikspår (vid nystart) vilket många stör sig på.

Är man riktigt kräsen ska man inte köpa en AVR255 eller 355 i nuläget då ovanstående kan uppfattas som riktigt irriterande. Firmware är på gång inom kort (...), fixar de till de mest uppenbara felen som listas på forum så kommer förstärkarserien x55 bli fantastisk.

Har du uppdaterat med den nya firmwaren, kvarstår problemen?

Postad 22 November 2008 - 21:39

Unregistered1129
  • Unregistered1129
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Hej!

Notes (uppdateras):

Jag har Sony STR-DA1200ES. Använder den bara i stereo. För tiden med Audio Pro Black Diamond golvare. Jag kör aldrig DVD bild signalet via receiveren (en Sony DRD HX870), men direkt i TV'n och sen ljudet optisk i recieveren. Till musik kör jag CD spelare, det tycker jag funkar bäst.

Min kommentar är om ljudet- Jag körte innan med Harman Kardon HK970 (och CDn 970). Men tyckte att något fattades med HK'n - fast den är bra. Sony'n har bättre bas och är mera transperant i ljudet. Och inte skrickig - något jag är allergisk emot.

Hoppas du kan använda den info til något.

Mvh Sören

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.