Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Brus i högtalare när inget spelas

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 September 2008 - 21:15

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1195 inlägg
  • 0
Jag har precis uppgraderat min anläggning med en Harman kardon 3490 och nya högtalarkablar Monster Z1, högtalarkablarna är ?preterminerade? med banankontakter från fabrik, högtalarna är mina "gamla" Dali Concept 2.

När förstärkaren är påslagen men inget spelas så har jag ett lågt dovt brummande i högtalarna (inte direkt ett elektriskt utan "basigare"), dock inte när förstärkaren står i standby. Jag har kontrollerat högtalarkablarna så att - är kopplat till - och + till +. Brummande försvinner så fort någon källa spelas upp.

Jag har försökt att sepparera ström och signalkablage så gott som det går.

Är det någon här som kan hjälpa mig med fortsatt felsökning, eller har idéer hur jag kan få bort brummandet.

Bortsett från ovan problem är jag mycket nöjd med uppgradering, ljudet är avsevärt tydligare och renare än tidigare när jag lyssnar på musik, jag hör tillexempel direkt om en mp3 är dåligt inspelad etc.

Följande är anslutet till förstärkaren:
RCA från TV
Coaxial från DVD spelare
SPDIF från XBOX
RCA från Apple iPod docka

Strömmen tar jag direkt från väguttaget.

EK

Postad 23 September 2008 - 21:38

toadilicious
  • toadilicious
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Låter som att det kan vara jordbrum, dock bara hört att det brummar ur subwoofers för de som det varit så för. Testat att dra ut antenn eller andra kablar?

Postad 23 September 2008 - 21:45

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1195 inlägg
  • 0

Låter som att det kan vara jordbrum, dock bara hört att det brummar ur subwoofers för de som det varit så för. Testat att dra ut antenn eller andra kablar?

Provade att dra ut antennkablarna, skall testa mer imorgon då jag förmodligen har lite mer energi. Mina uttag i lägenheten är jordade, om det gör ngt?

EK

Postad 23 September 2008 - 22:05

toadilicious
  • toadilicious
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Hmmm, som sagt har aldrig hört annat än att subwoofers brummar.. då har det hjälpt med att koppla en galvanisk avskiljare till antennuttaget. Annars testa att fasvända kontakten från förstärkaren.

Eller läs igenom denna tråd: https://www.minhembi...showtopic=55122

Är inte så kunnig på sånt här så vill inte ge några dåliga tips :)

Postad 24 September 2008 - 11:18

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1195 inlägg
  • 0
Okej, jag skall kolla i trådaran, dock verkar det i mitt fall inte härröra till antennsladd etc, utan mer till förstärkaren/högtalarkabel/högtalare eftersom jag testat att koppla ur och ta bort antennkablarna helt och hållet, bruset slutar i båda högtalarna om jag kopplar bort + eller - på endast en av högtalarna (givetvis kopplar jag ur när allt är avstängd och elkontakterna är utdragna).

Det "skumma" är att bruset förvsinner så fort jag spelar upp en källa, det är bara när föstärkaren är på och ingen källa spelas upp som det brusar, jag skall prova att koppla till SPEAKER2 utgångarna i kväll och se om det blir ngn skillnad.

EK

Postad 13 January 2009 - 14:46

toadilicious
  • toadilicious
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Bättre sent än aldrig.. har det löst sig? :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.