Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Digitalbox vs HD-box Comhem

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 September 2008 - 20:48

kalledan
  • kalledan
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Sitter men en nyinköpt 42 LG och en digitalbox från ComHem och undrar om man får bättre bild med en HD-box?
Är det värt pengarna att införskaffa en HD-box eller ska man köra digitalboxen ett tag till?

Postad 24 September 2008 - 22:29

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
De flesta som jämfört anser att HD-boxens fördel är enbart att den har HDMI-anslutning vilken är den bästa typen av ljud och bildöverföring. I övrigt är det naturligtvis bättre bild på HD-kanalerna.
Vill du ha en lugn tillvaro utan strulande med Comhems kundtjänst angående problem med din box så rekomenderar jag dig att vänta på nästa HD-box (med eller utan PVR-funktion). Dagens box är iofs billig, men man får ju binda sig för en lång tids abonnemang istället.
Se tråden om boxen om du vill läsa allt och lite till om problem osv.
https://www.minhembi...howtopic=125062

I korthet:
Boxen har haft i princip alla fel den kan ha. Felen har försökts åtgärdas med programuppdateringar som hjälpt vissa delar men alltid har minst ett nytt fel tillkommit vid varje uppdatering. Många ägare har fått kompensationer av olika slag och Comhem har även blivit fällda i ARN. Comhem själva hävdar fortfarande att det inte är fel på boxen utan bara att vissa personer "upplever" problemen. Vanligaste rekomendationen från kundtjänst: Byt antennsladd!

Lycka till med beslutet! ;)

Postad 24 September 2008 - 22:45

Caaf
  • Caaf
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Kan kort tillägga att boxen har fungerat helt ok för mig och att bilden på HD-kanalerna är betydligt bättre än vanlig digital-tv. Att titta på t ex fotboll i HD går inte att jämnföra med vanligt SD, det är galen skillnad. Boxen kostar en krona och det är värt vartenda öre. Köp.

Postad 25 September 2008 - 04:37

Arg Ument
  • Arg Ument
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
HD-boxen fungerar numera inte sämre för mig än vad SD-boxarna gjorde innan. Bilden på SD är allmänt tydligt bättre med HD-boxen och en bra HD-sändning är som det bör oerhört mycket bättre.

Många upplever problem om man kopplar hdmi genom en receiver så det får man se upp med om man måste koplla på det sättet (skall eventuellt fixas med ny firmware men det är nog inte att lita på helt). Man har alltid 14 dagars returrätt och funkar det inte så är Comhem tvungna att ersätta eller laga.
Det ryktas om att det snart kommer en HD-Pvr och är man intresserad av en sådan så är det ju inte så bra att binda sig i 12 mån. Men vem å andra sidan vet vilka eventuella barnsjukdomar den är behäftad med? Kanske tom är vettigt att avvakta ett tag med en sådan. Där handlar det naturligtvis om helt andra pengar också (ca 3-5000 kr för boxen?).

Bildmässigt är det som sagt inget att snacka om: HD-boxen utan tvekan.

Postad 27 September 2008 - 08:35

kalledan
  • kalledan
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
tack för svaren! det lutar åt en hd-box, men avvaktar ett litet tag och ser om det kommer ut en ny hd-box snart.

Redigerat av kalledan, 27 September 2008 - 11:35.

Postad 27 September 2008 - 08:44

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlägg
  • 0
Jo jag sitter med ett abb till januari med en enkel box så vi får se vad comhem erbjuder för HD box då.
Vi får väl hoppas att de inte släpper en HD box med problem igen. Önskvärt vore en pvr och en utan pvr så man har möjlighet att välja. Efter den 2 november borde det väl komma nåt besked då dagens enkronaserbjudande går ut.

Postad 27 September 2008 - 12:03

kalledan
  • kalledan
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Vad är optimala koppling till TV:n? Från digital boxen direkt till tv tyvärr endast med scart? eller från digital box till LG HD DVD sedan till tv med HDMI? Hur jag än kopplar tycker jag att jag får bild som ser ut som sönderkomprimerad film.

Postad 28 September 2008 - 17:30

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlägg
  • 0

Vad är optimala koppling till TV:n? Från digital boxen direkt till tv tyvärr endast med scart? eller från digital box till LG HD DVD sedan till tv med HDMI? Hur jag än kopplar tycker jag att jag får bild som ser ut som sönderkomprimerad film.

Jag har kopplat scart från boxen via dvd recordern. Eftersom dvd:n skickar vidare RGB-signal blir det bra bild och bättre även vid inspelning. Det funkar bra för mig. Jag har både scart och hdmi från dvd:n. Eftersom jag har scart slipper jag ha dvd:n på när jag ske se på TV. När jag kollar på dvd eller inspelat växlar jag över till hdmi.

Redigerat av Unregistered6df60672, 28 September 2008 - 17:31.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.