Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Duk som täcker golvhögtarlarna

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 September 2008 - 20:09

muchcup
  • muchcup
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Hur mycket påverkar det ljudet ifall man skulle ha en duk som täcker golvhögtalarna? Jag har hört att euroscreen har perforerade dukar som är svindyra, men hur mycket påverkas ljudet att ha en vanlig ramspänd duk framför sina golvhögtalare?

Postad 30 September 2008 - 12:03

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Hur mycket påverkar det ljudet ifall man skulle ha en duk som täcker golvhögtalarna? Jag har hört att euroscreen har perforerade dukar som är svindyra, men hur mycket påverkas ljudet att ha en vanlig ramspänd duk framför sina golvhögtalare?

Jag har inget bra svar på frågan men jag kommer ha samma problem. Jag kommer troligtvis ha duken framför centern. Vet dock inte hur illa det kommer låta förrän jag testat!

Åter kommer om en ca en vecka =)

Postad 19 October 2008 - 18:25

dantheman
  • dantheman
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Jag har inget bra svar på frågan men jag kommer ha samma problem. Jag kommer troligtvis ha duken framför centern. Vet dock inte hur illa det kommer låta förrän jag testat!

Åter kommer om en ca en vecka =)

Något utlåtande ännu? :)

Postad 19 October 2008 - 21:06

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0
Många dukar är ju tillverkade i ett rätt så tjockt material, med gummiaktig baksida...misstänker att det inte blir mycket ljud som kommer igen om duken inte är perforerad.

Postad 20 October 2008 - 12:36

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Det kommer låta riktigt illa. Ljudet blir burkigt och låter förvrängt. Det beror på att de lägre ljudfrekvenserna tar sig igenom (och runt) duken medan de högre ljudfrekvenserna inte kan det.

Perforerade dukar släpper igenom ljudet men har tyvärr en annan tråkig egenskap. Det skapas moire mönster i bilden på duken.

Det bästa är att köpa en ljudtransparent duk som inte är perforerad. Vad jag känner till är det bara Screen Research som har tagit fram en sådan duk, den heter Clearpix 2. Jag har en sådan själv och kan verkligen rekommendera den. Dock är det en exklusiv och dyr duk.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.