Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

spela in högtalare!?

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 September 2008 - 21:46

fiddex
  • fiddex
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hej
Man hör ofta att högtalare ska spelas in för att få ut det bästa ur dem. Är det bara att kräma på ett antal timmar eller finns det sätt som gör dem bättre än andra?

Postad 25 September 2008 - 22:10

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Hej
Man hör ofta att högtalare ska spelas in för att få ut det bästa ur dem. Är det bara att kräma på ett antal timmar eller finns det sätt som gör dem bättre än andra?

Du behöver inte kräma på,ha lagom volym låt dom stå och spela hela dagarna.
Olika från högtalare,men mina tog runt 2 veckor.

Postad 25 September 2008 - 22:42

Unregistered16caa04f
  • Unregistered16caa04f
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
myt. troligtvis inte ens mythbusters skulle ta upp

tror dock missuppfattningen kommer från flummare som hört på avstånd på de som arbetat med äldre PA anläggningar som helt enkelt bara testkört stabiliteten under hög press för att få nöjda kunder genom att ha säkrat det.

inget att översätta och tillämpa för hemmabruk.

skulle min granne gå till jobbet och lämna hemma bioljudet på så det hörs hela dagen märker han kanske att det sitter lite torkat tuggumi inuti låset när kan kommer hem

Postad 25 September 2008 - 22:52

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jasså en myt ? Basen släpper efter ett tag,jag hörde skillnad efter ett par veckor.
Fast ja kanske bara inbillade mig :P

Jag skrev att det ska vara lagom volym inte dra på högsta möjliga.

Redigerat av jonasprivate, 25 September 2008 - 22:52.

Postad 25 September 2008 - 23:08

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

tror dock missuppfattningen kommer från flummare som hört på avstånd på de som arbetat med äldre PA anläggningar som helt enkelt bara testkört stabiliteten under hög press för att få nöjda kunder genom att ha säkrat det.

skulle min granne gå till jobbet och lämna hemma bioljudet på så det hörs hela dagen märker han kanske att det sitter lite torkat tuggumi inuti låset när kan kommer hem

Backar upp jonasprivate. Det är absolut ingen myt. Att splirrans nya högtalares membran är styvare än membranen på ett par högtalare som spelats ett tag är självklart. Dock kan "inspelningsperioden" variera mycket mellan olika högtalare. Tungdrivna högtalare kräver troligtvis längre tid på sig att mjukna upp jämfört med lättdrivna högtalare. Skall vi ta det till det extrema som t.ex. små billiga 2-vägshögtalare från Siba så skulle jag gissa att dessa knappt behöver spelas in.

Postad 26 September 2008 - 01:03

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
För att gräva djupare på temat, så brukar en del även anse att elektronik behöver spelas in, då för att vända elektronerna i rätt riktning om jag förstått saken rätt. Detta är alltså inte att förväxla med att elektronik skall vara varm för att prestera väl.

Vad gäller högtalare så håller jag till fullo med om att en viss inspelning krävs. Dock ska man kanske inte förvänta sig någon extrem skillnad, och man skall nog absolut inte räkna med att en högtalare som man kanske inte gillar ska passa bättre efter inspelning.

Postad 26 September 2008 - 02:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Spela in högtalare, ja visst! Det är rörliga mekaniska delar som ska mjukas upp och köras lite innan det blir optimalt.
Förstärkare... inget jag själv tror på. Självklart bör dom då någon timme kanske för att komma upp i arbetstemperatur.

Postad 26 September 2008 - 05:40

AndersPa
  • AndersPa
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Även om det bara är psykologiskt så är det väl värt att göra det om det gör att man tycker att systemet låter bättrre? :P

Postad 26 September 2008 - 06:12

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Absolut! Du ska göra det du själv tror på. <_<

Mvh
AlexanderE

Postad 26 September 2008 - 07:05

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Hur en högtalare reagera på att spelas in (dvs från att vara helt ny till det att man spelat på dem ett tag) är olika från högtalare till högtalare.
Vissa släpper mera i basen och gräver djupare, andra släpper mera i diskant och mellan register. Något som jag dock märk är att registerna spelar mera samspelt efter ett tag.
Inspelningen har enligt mig två sidor, dels så mjukar man upp den fysiska strukturen i en högtalare konstruktion dels så vänjer man in lyssnarens ögon till en viss grad.

När det kommer till elektronik och kablar som ska inspelas är det i mitt tycker ren placebo. Örat hör lite det den vill höra, detta tillämpas även till viss del på inspelning av vanliga högtalare.

Redigerat av MGW, 26 September 2008 - 07:06.

Postad 26 September 2008 - 07:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ehhh, eller så är det verkligen inte en myt !
Säger man att det e en myt så vet man inte mycket om detta...

Det är så att köpe högtalare inte alltid tjänar så mycket på inspelning på grund av att dom redan spelats x antal timmar i fabriken dels för att fungtions testa och för att just spela in så att dom inte ska låta skit när du får hem dom och just när det gäller metal element så är detta ganska vanligt.
Högtalare med metal membran och då framför allt diskanter kan låta riktigt dåligt och vasst i början, men låtar man dom spela i x antal timmar så blir dom mjukare och trevligare i ljudet och det har absolut inget med inbillning att göra.
Om man bygger högtalare själv så får man erfara det, lösa element är nämligen enbart fungtions testade och inte inspelade och dom låter därför ofta ganska dåligt dom första timmarna tills att upphägningar, koner och spindlar m.m. har fått "rätt" mjukhet som dom är tängte att ha.
som ett exempel så låter Seas Excel serien (riktigt dyra och fina hi-end element) riktigt illa dom första timmarna och det är inte njutbart att lyssna på musik alls, hårt, vasst och utan nyanser. Men låter man dom spela en dag och sedan återkommer så har dom blivit betydligt mycket trevligare och efter ca 50 h till så är dom helt himmelska.

Så det är verkligen inte något myt utan dagens sanning att: JA man kan tjäna väldigt mycket på att spela in högtalarna, men vissa tillverkare gör även detta till viss del i fabrik och så är det stor skilldnad på vad det är för konstruktion om det kommer göra stor skilldnad med inspelning eller inte.

Så: Myth confirmed !

Postad 26 September 2008 - 07:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hur en högtalare reagera på att spelas in (dvs från att vara helt ny till det att man spelat på dem ett tag) är olika från högtalare till högtalare.
Vissa släpper mera i basen och gräver djupare, andra släpper mera i diskant och mellan register. Något som jag dock märk är att registerna spelar mera samspelt efter ett tag.
Inspelningen har enligt mig två sidor, dels så mjukar man upp den fysiska strukturen i en högtalare konstruktion dels så vänjer man in lyssnarens ögon till en viss grad.

När det kommer till elektronik och kablar som ska inspelas är det i mitt tycker ren placebo. Örat hör lite det den vill höra, detta tillämpas även till viss del på inspelning av vanliga högtalare.

Stärkare har jag upplevt några gånger att dom tjänar på att spelas någon knapp halvtimme innan man börjar att lyssna, Jag e helt hundra på att så är fallet med min Vincent (ej rör)
inte bara jag tycker att det verkar vara så, utan farsan och hans polare också, ljudet "släpper" lite mer efter ca 10-20min när det har fått blir varm, tror inte att det e placebo i dettaf allet, men jag e också skeptisk mot inspelning av stärkare och övrig elektronik.

Kablar kan faktiskt spelas in, men det e på en mycket låg nivå och inget som under några omständigheter någon stans på jorden någonsin!! skulle kunna uppfattas som en förändring av mänskliga örat, pungt !

Postad 26 September 2008 - 07:24

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0

Stärkare har jag upplevt några gånger att dom tjänar på att spelas någon knapp halvtimme innan man börjar att lyssna, Jag e helt hundra på att så är fallet med min Vincent (ej rör)
inte bara jag tycker att det verkar vara så, utan farsan och hans polare också, ljudet "släpper" lite mer efter ca 10-20min när det har fått blir varm, tror inte att det e placebo i dettaf allet, men jag e också skeptisk mot inspelning av stärkare och övrig elektronik.

Kablar kan faktiskt spelas in, men det e på en mycket låg nivå och inget som under några omständigheter någon stans på jorden någonsin!! skulle kunna uppfattas som en förändring av mänskliga örat, pungt !

Håller fullständigt med dig gällande att förstärkaren låter bättre från det man slagit på den tills den har varit på ca 30min, dock så pratar vi ju inte om inspelning i detta fallet utan bara att elektroniken spelar bättre vid en viss temp.

Postad 26 September 2008 - 07:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Håller fullständigt med dig gällande att förstärkaren låter bättre från det man slagit på den tills den har varit på ca 30min, dock så pratar vi ju inte om inspelning i detta fallet utan bara att elektroniken spelar bättre vid en viss temp.

Ne, precis <_<

det har enbart med uppvärmning att göra och inte inspelning, menade inget annat heller, även om jag kanske va otydlig ;)

Postad 26 September 2008 - 09:17

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Säger man att det e en myt så vet man inte mycket om detta...

Jag påstår att det till största delen är en myt.

Inte att det är en reell företeelse, men att det är en stor hörbar skillnad. Och det måste man givetvis testa under adekvata förhållanden, som med allt annat.

MVH
/Chuck

Postad 26 September 2008 - 09:26

firefreak
  • firefreak
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Inte att det är en reell företeelse, men att det är en stor hörbar skillnad. Och det måste man givetvis testa under adekvata förhållanden, som med allt annat.

MVH
/Chuck

Mina Monitor Audio köpte jag för ett bra tag sen... inte förrän nu har de börjat låta som de ska. Här var det framförallt diskanten som varit katastrof tills för bara några dagar sen. Nästan som att något släppte.

Postad 26 September 2008 - 09:31

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Mina Monitor Audio köpte jag för ett bra tag sen... inte förrän nu har de börjat låta som de ska. Här var det framförallt diskanten som varit katastrof tills för bara några dagar sen. Nästan som att något släppte.

Ok, men det är inget som får mig att ändra på påståendet. <_<

MVH
/Chuck

Postad 26 September 2008 - 09:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

MVH
/Chuck

Det e väll din uppfattning om det mesta här i världen Chuck ;)

Gör gärna en mätning på seas excel element, ta en av 6,5" elementen och gör en mätning direkt ur kartong, och sedan sö gör du en när dom fått spela 20h så ska du se på skilldnad och du kommer även att höra skilldnad !

Om man säger såhär, dom är rent av fruktansvärda första timmen i alla fall, sedan går dom att lyssna på vartefter för att sedan blomma ut. Men jag ska inte chaffsa med dig utan du får ta o göra ett test själv <_<
på ett helt korekt och regelmässigt sätt ;)

Redigerat av DVD-ai, 26 September 2008 - 10:10.

Postad 28 September 2008 - 07:44

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

Ja med. Jag har en drös Vintage-stärkare och har en stärkare stått något år så märks det MYCKET skillnad om den för stå på en halv dag innan man börjar lyssna.

Redigerat av heliac, 28 September 2008 - 07:44.

Postad 28 September 2008 - 16:40

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
tjena, insplening det tror jag stenhårt på hur mycket som förbättras det vet jag inte men att odm förbättras garanterat, men är det möjligt att skada högtalaren om man tar den ur kartongen och drar på ordentligt? Är det så att högtalaren måste få ngra timmars inspelning innan man drar på för fullt, lr vad är att rekommendera?

Postad 28 September 2008 - 16:45

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Max volym är ju inte att rekomendera i början då membranen är stela. Jag blev rekomenderad ca 200h innan jag använde dem fullt ut. Så det var samma tid som stärkaren.

Postad 28 September 2008 - 16:58

qwertansk
  • qwertansk
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Mina högtalare låt ganska risigt till att börja med, oren diskant och dålig bas men efter några dagar så släppte det å lät mycket renare med mer bas!
Samma med subben, lät väldigt bummligt med dåligt tryck ibörjan men 1-2 veckor senare dundrade den på riktigt fint!

Redigerat av qwertansk, 28 September 2008 - 22:39.

Postad 28 September 2008 - 21:48

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Stor skillnad på en inspelad baslåda och helt ny. Samma med högtalare, diskanten vet jag inte om den ändras något nämnvärt med just bas och även mellanregister. Om man testar trycka på en ny högtalare på membranet känner man att upphägningen är riktigt styv/hård efter man spelat dem 100-200timmar är det mycket mjukare. Skulle inte det påverka ljudet.... Testade detta speciellt när jag köpte nya Klipsch RF-82

Om vi antar att bas membranen rör sig tex 2cm vid en 30watt från förstärkaren när de är helt nya. Efter ett tag när det mjuknat upp och rör sig lättare rör den sig 3.5cm vid 30watt från förstärkaren.

Hur kan basen då inte påverkas?

Snälla chuck förklara här.

Redigerat av Unregisterede74beff4, 28 September 2008 - 21:53.

Postad 28 September 2008 - 22:37

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Min senaste sub, Infinity Kappa sub, var väldigt basfattig dom första 20 timmarna. Trodde det var något fel på den. Jag fick vrida upp volymen till 3/4 av max för att det skulle börja låta lite grann. Men sen efter dessa timmar kom den gradvis mer och mer och sen räckte det med att man vred upp mindre än 1/4 så lät det kalasmycket. Jag vet fler som råkat ut för liknande fenomen. Så inte fasen är det någon myt att högtalare ofta låter bättre efter en inspelningsperiod.

Postad 28 September 2008 - 22:42

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

• 1352 inlägg
  • 0
När jag fick hem mina nya prylar och riggade upp dessa så lät det fruktansvärt! Blev faktiskt lite orolig till en början... 1 timme senare lät det obeskrivligt mycket bättre, och nu 1 månad och ca 150 timmar senare låter det underbart! Precis som demoexen jag hade hemma.

Nu vart ju både högtalare, försteg, slutsteg och cd helt nytt så det skulle väl kunna vara så att inspelning av elektroniken gjort sitt med, men utan någon större tvekan så är det i högtalarna den största skillnaden sitter.

Postad 29 September 2008 - 05:59

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Hur kan basen då inte påverkas?

Snälla chuck förklara här.

Några av världens ledande högtalartillverkare anser att just inspelning är en myt, jag har inget egna undersökningar att komma med i frågan.

Och har inget att tilläga egentligen, vi har diskuterat det här ämnet många gånger förr, och det finns en väldigt lång tråd där jag lagt fram argument som talar för att inspelning av högtalare är minst ett lika stort psykoligiskt fenomen som ljudmässigt.

MVH
/Chuck

Postad 29 September 2008 - 07:19

wader
  • wader
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Några av världens ledande högtalartillverkare anser att just inspelning är en myt, jag har inget egna undersökningar att komma med i frågan.

Och har inget att tilläga egentligen, vi har diskuterat det här ämnet många gånger förr, och det finns en väldigt lång tråd där jag lagt fram argument som talar för att inspelning av högtalare är minst ett lika stort psykoligiskt fenomen som ljudmässigt.

MVH
/Chuck

Jag har själv funderat mycket över det här. Jo jag tycker själv att ett par veckor så låter högtalarna bättre och efter cirka en månad riktigt bra. Jag försökte bena upp problemet utan mätutrustning (för jag har ingen) och tänker lite så här.

Om nu en tillverkare säljer en produkt så vill han ju att den ska fungera så bra som möjligt direkt kunden får tillgång till den, typ i en butik eller vart det nu kan vara. Lite surt att presentera en produkt som inte direkt gör potentiella kunden intresserad. Om jag nu vore tillverkare så skulle jag i så fall spela in högtalarna. Hmm, vad kan det mer bero på? Är det kanske så att det inte mest är produkten som ska spelas in utan vi som lyssnare? Att man vänjer sig eller kanske accepterar ljudet man får?

Postad 29 September 2008 - 13:25

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0

MVH
/Chuck

Ja vissa kanske säger så. Precis som med nya bilar. De behöver inte köras in, ändå lämnar de mer hk i bänk efter nåt år då de gått några tusen mil. Hmm

Sen säger också vissa tillverkare att deras saker kräver 200 timmar inspelning. Hur kan vissa kräva och andra inte, då vissa nästan har samma saker i sig? Sen är det väl så att vissa spelar in dem delvis i fabrik och andra inte?

Jag säger ialf att ljudet påverkas om upphägningen blir mycket mjukare och elementen jobbar längre vid samma effekt styrka. Ändras inte upphägningens hårdhet kanske inte ljudet påverkas.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.