Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köp av ny vinylsvarv...

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 September 2008 - 18:34

Mushmahhu
  • Mushmahhu
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tjena!

Har nu fastnat helt och hållet i vinylträsket när det gäller ljuduppspelning, tycker att livet och värmen musiken får är helt oslagbart! Men man märker även att det krävs mycket kunnande för att ställa in detta precisions instrument på rätt sett, vilket jag håller på fördjupa mig i nu. Har i dagsläget en Sonab 85s med en Nagaoka mp-11 pickup kopplat till en Pro-ject tubebox II och vidare in i min Marantz SR-7500.

Men nu börjar uppgraderingsdjävulen ta vid så jag sparar till ett nytt spelverk. Vill nu därför fråga om lite råd och tips på fina spelare i 8-14.000:- klassen, samt en ny pick-up på runt 2-4000:-, berätta gärna era erfarneheter om MM vs MC pickuper och varför jag bör välja det ena mot det andra.

Tilläggas skall väl även att jagJag lyssnar mestadels på Hårdrock/Metal, 60/70-tals rock, men även en del klassiskt och country kan slinka med íbland.

Några kandidater på spelare som fångat mitt intresse är följande.
Opus 3 -Continuo (fördel eller nackdel med tangential arm?)
Pro-ject-RPM 9.1
Clearadio-Solution
Rega-P5

Skriv gärna era erfarenher av dessa spelare men tipsa gärna om andra för det finns väl många fler som kan vara av intresse somkanske inte finns representerade här på prisjakt.

//Fredrik

Postad 26 September 2008 - 18:42

Unregisterede1d92677
  • Unregisterede1d92677
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
vad sägs om en linn lp12a ?! en sån kan du få tag på begagnad för den summa du tänkt lägga...har dock bara hört den med andra linn grejjer men den låter nog underbart med allt!

Postad 29 September 2008 - 23:02

Mushmahhu
  • Mushmahhu
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tack för tpset Morgan det kan definitivt vara en kandidat.

Postad 30 September 2008 - 04:15

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
Mina erfarenheter är lätt ålderdomliga men jag hoppas kunna hjälpa till ändå.

Vet inte hur mycket MM-pickuper utvecklats men för 15-20 år sedan så fanns mig veterligt ingen MM som kunde matcha en MC med en fin MC-förstärkare. Det som utmärkte MC var en påtaglig värme i mellanregistret samt en mildare mer avrullad diskant, kanske mer ska beskrivas som att MM-pickuper som jämförelse hade en tendens att låta lite vasst i diskanten.

Ang. spelare så är LP12:an idag en god kandidat. För 20 år sedan hade jag inte sagt så eftersom jag alltid tyckt att dom varit överskattade & överprissatta men med de beg.priser som gäller idag så är dom klart intressanta. Linn var ju närmast något av en sekt på den tiden (ingen aning om hur det är idag?). Vet inte hur många linnbutiker jag varit inne i under 80-90talet & skakat på huvudet över den nästan frireligiösa stämning som de hårt drillade säljarna målade upp :)

Dock är en beg. LP12 idag ett bra köp men det finns många uppgraderingar på dem genom åren. Hur viktiga dessa var kan man diskutera då det ofta mest såg ut som ett sätt för Linn att mjölka pengar av de som lämnade in sina spelare för uppgradering.

Annars så är det bara att gå in på blocket & söka för att sedan gooogla om du hittar nåt intressant, har ju byggts många intressanta verk under åren & vissa av dem kan säkerligen ge mer för pengarna än ett så välkänt märke som Linn.

Ang. fördel & nackdel med tangentialarm så är dom nog mest på det teoretiska planet. Inget vinkelfel bör ge en fördel men en väl justerad vanlig arm bör kunna låta lika bra. Själv så kör jag tangential idag men det är mer av estetiska skäl (B&O).

//Larsa

Postad 30 September 2008 - 06:45

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Jag personligen hade letat reda på en Opus 3 med SME arm.

När det gäller MM vs MC så har faktiskt MM knappat in rejält men det saknas dock det där sista som lutar mot MC s fördel. Jag använder en Benz ACE L mc pickup och det är helt makalös (men den ligger på 4600 också).

Testa Clearaudios pickuper, de har både bra MM och MC pickuper i alla prisklasser.

Postad 02 October 2008 - 20:23

conny_a
  • conny_a
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Project 9.1 med en Benz Ace L är trevligt. Glöm inte att ett bra RIAA är en förutsättning för bra ljud. Mina erfarenheter är att man bör lägga lika mycket stålar på vardera av de tre delarna för att matcha prestandan varje del ger.

För hårdrock och sånt är nog Ace L att rekommendera för dess framåt spelstil. 9.1 kanske är overkill - men då finns alltid möjligheten att gå på en lite bättre pickup.

Redigerat av conny_a, 02 October 2008 - 20:25.

Postad 03 October 2008 - 00:09

Mushmahhu
  • Mushmahhu
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
_Z_, tack för ett väldigt inforikt svar, jag skall ta dina tips i beaktning!

Asimov66, Ja Opus 3 tycker jag också verkar vara en bra spelare i förhållande till pris, har dock inte sett någon med SME arm, hur brukar en sådann ligga i begangnat pris?

Conny_a, Pro-ject 9.1 med en Benz Ace L låter också lockande! Min nuvarande Tubebox får duga som RIAA än så länge och personligen tycker jag den låter fint, men jag har inte testat hur den förhåller sig till MC-puppor.

Postad 03 October 2008 - 20:59

conny_a
  • conny_a
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Några kommentarer kring 9.1. Spelaren kanske ser enkel ut i sin konstruktion men den ger ett bra ljud för pengarna. Tallriken är tung och håller jämn takt. Dock bör man skaffa Speedboxen för att enklare kunna växla 33 / 45 samt få en mer exakt gång. Armen i kolfiber funkar bra på flera pickuper bl a Ace L, L2 Wood och Lyra Argo (vilka jag provat). Du kan ställa in alla vinklar som behövs, tallriken i våg via fötterna, azimuth genom att vrida hela armen, VTA samt spårvinkel och överhäng. Antiskating är bara justerbar i tre steg men räcker rätt bra i min erfarenhet. Allt är manuellt så man får lite motion var 20:e minut. Armlyften kan vara ett problem om den inte är nog dämpad. Det är lätt fixat genom att ta loss den och rengöra samt dämpa den med lite silikon som t ex Svalander tillhandahåller. Med denna fix (om det behövs) går pickupen ner i spåret långsamt och säkert.

Postad 07 October 2008 - 16:48

Mushmahhu
  • Mushmahhu
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tack för tipsen Conny_a, låter onekligen intresant med en 9.1:a!

Postad 07 October 2008 - 17:01

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Har erfarenhet av min rega planar 2, den är ur bra, haft sedan 1996 och snurrar fortfarande. :P

Postad 07 October 2008 - 17:04

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1623 inlägg
  • 0
Nu skulle jag vilja sticka in med en fråga!

Jag har en äldre vinylspelare & det är en Pioneer Pl-A45D
En direktdriven spelare.

Just nu kör jag den tillsammans med en prisvärd MM picup Audio technica at-95 & ett Nad pp2 riia!

Jag tror att den här spelaren börjar ha några år på nacken & jag kan ganska lite om min pioneer skivspelare.

Så är det lönt att ta steget & byta upp sig till en MC picup?
Eller är det bara som att kasta pengarna i sjön?

Min at-95a sägs vara rätt prisvärd men om jag skulle vilja uppgradera mig till en MC som inte är allt för dyr vilka bör man då titta på isåfall?

Men det kanske fortfarande är så att det är begagnade skivspelare som gäller.
Har du kollat nåt på begagnade Thorens spelare?
Dom brukar oftast vara rätt säkra kort!

Redigerat av Unregistered1092, 07 October 2008 - 23:05.

Postad 12 October 2008 - 22:37

Rotel California
  • Rotel California
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej!

Sitter i samma sitts som Mushmahhu.. På jakt efter en vinylspelare i typ samma prisklass, runt 10 000 kr. Ett bra MM/MC Riaa-steg runt 5000 kr och en MC pickup.
Givetvis är det alltid bäst att själv lyssna och tycka men tänkte ändå höra om någon här har några tips. De flesta trådar,recencioner och tidningar jag läst tar upp skivspelare upp till 5000 kr och över 25 000 kr. Vilka alternativ finns i "mittklassen"?
Har kollat lite på Thorens TD 700 som vad jag kan se inte tagits upp i tråden ännu. Någon som har lite erfarenhet av denna spelare?
Vad gäller riaa så är jag lite nyfiken på Primare R20 samt Musical Fidelity X-LPSv3. Provlyssnat någon av dessa?
Skulle även vara kul att höra hur ni tror att en Denon 103:a skulle göra sig på en spelare i den prisklassen...
Förresten... Simply Black har jag knappt läst en rad om.. Kan det vara något att ha?
Aldrig fel med fler tips!! =)

Tack för mig!

Postad 13 October 2008 - 03:26

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1126 inlägg
  • 0
repsam hade för nån vecka sedan en pro-ject 6.9 stående som inte låt utlagd på hemsidan, de skulle ha runt 3000:- för den har jag för mig. Kanske kan vara värt ett mail eller samtal?

Ang Musical Fidelity X-LPSv3 så har faktiskt min jobbarkompis ett sånt till salu för 1700:-. Killen är pedantisk som få så skicket är på topp.

Postad 20 October 2008 - 07:59

Nightrage
  • Nightrage
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
En Micro Seiki DDX 1000 är ju inte kattskit!
Skulle gissa att priset på en sån ligger runt 8-10k utan arm :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.