Tips om golvhögtalare med varmt ljud önskas
46 svar till detta ämne
Postad 27 September 2008 - 20:05
Unregistered84c2411a
-
Unregistered84c2411a
-
Användare
-
-
146 inlägg
Hej alla ljudintresserade!
Så var det nu dags för mig att byta ut mina gamla stativhögtalare från 80-talet som tjänstgjort i över 20 bast. Mina Canton Karat 60 har fått utstå mycket genom åren och låter fortfarande riktigt bra. Nu orkar jag dock inte vänta längre på att dom ska gå sönder för det gör dom nog aldrig..Makalöst bra kvalitet helt enkelt.
Nu ska det inskaffas nytt och den här gången har jag bestämt mig för golvare och prislappens tak är satt till 30.000 kr. Jodå, jag har varit runt och satt mig in i djungeln men en sak förvånar mig. Det mesta låter så ljust och vasst!! Var är det varma och mulliga ljudet??? Det verkar omöjligt att hitta det jag söker. Focal, Audiovector, Dali och även Canton för att nämna några är ju rent av obehagliga. Vasst, vasst, vasst !! Dessa tycks tävla i vem som kan få fram mest detaljer.
Jag skulle vara mycket tacksam för råd om golvare som ger ett varmt och nästan lite " köttigt " ljud. Nu menar jag inte ljudbild a la Cerwin vega. Det måste vara bra.
Den enda högtalaren jag hittat själv ute i butikerna som är åt rätt håll är Dynaudio Focus 220. Dom gamla Canton RCL är också helt ok men dom intresserar mig inte för att dom är för stora i storlek och dessutom ser de ut som 80-tal..
Mitt lyssningsrum är ca 25 kvm och stärkaren jag har är Primare i 30.
Det är mest rock jag lyssnar på men en bra högtalare ska klara allt.
Som sagt, jag är tacksam för alla råd. Kanske kan fler än jag dra nytta av denna sträng.
Redigerat av Unregistered84c2411a, 27 September 2008 - 20:13.
Postad 27 September 2008 - 20:11
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
XTZ 99.36 tror jag skulle leva upp till dina förväntningar ihop med en varm stärk eftersom det är en neutral högtalare (med rejäl bas). 99.25 lät enligt test betydligt bättre, främst diskant och bas-partiet än B&W 805S som kostar 22000kr kontra Xtz´s 6500kr. En kandidat som bör provlyssnas
Postad 28 September 2008 - 12:33
Unregistered84c2411a
-
Unregistered84c2411a
-
Användare
-
-
146 inlägg
XTZ 99.36 tror jag skulle leva upp till dina förväntningar ihop med en varm stärk eftersom det är en neutral högtalare (med rejäl bas). 99.25 lät enligt test betydligt bättre, främst diskant och bas-partiet än B&W 805S som kostar 22000kr kontra Xtz´s 6500kr. En kandidat som bör provlyssnas
Tack,jag tar till mig det tipset. Har bara lite svårt att provlyssna på dessa då det väl bara är Fyndbörsen i Skåne som säljer dom. Eller? Priset är så lågt att man nästan inte kan tro att de är RIKTIGT bra men det är väl dags att lägga fördomarna på hyllan.
Postad 28 September 2008 - 13:12
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Tycker du ska lyssna på B&W det kommer en ny CM-serie. https://www.minhembi...howtopic=208604
Postad 28 September 2008 - 15:31
Flingan
-
Flingan
-
Forumräv
-
-
808 inlägg
Jo det är bara Fyndbörsen som säljer XTZ, men de håller dock till i Torup, inte i Skåne.
Eftersom du är van vid högtalare från 80-talet så tror jag inte att XTZ kan uppfylla de krav du har på mjukhet och värme i ljudet. De jag närmast kommer att tänka på när det kommer till värme är som du redan sagt Dynaudio. Men även JBL LS-serien tror jag kan vara kalas.
Tro inte för mkt på tester
MVH Flingan
Postad 28 September 2008 - 21:06
Unregistered93763259
-
Unregistered93763259
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Elac FS 137 är en stark kandidat tycker jag, varmt och mysigt tillsammans med en marantz kombo som jag lyssnade på idag. Kan verkligen rekommendera en provlyssning av dessa. https://www.prisjakt...kt.php?p=327443mvh
Postad 28 September 2008 - 21:42
Ar@b
-
Ar@b
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Kolla på QRS Merkurius II, dom ser kanske inte så roliga ut men ljudet borde passa dig som handen i handsken
Postad 29 September 2008 - 19:15
Unregistered84c2411a
-
Unregistered84c2411a
-
Användare
-
-
146 inlägg
Kolla på QRS Merkurius II, dom ser kanske inte så roliga ut men ljudet borde passa dig som handen i handsken 
Tack för tipset! Dom hade jag missat och enligt Hifi och musik ( som var lyriska i en recension ) verkar de spela som jag vill. Blir till att provlyssna. Dom är rätt stora men annars var utseendet helt ok. Elac FS 137 är en stark kandidat tycker jag, varmt och mysigt tillsammans med en marantz kombo som jag lyssnade på idag. Kan verkligen rekommendera en provlyssning av dessa.
https://www.prisjakt...kt.php?p=327443
mvh
Jag trodde Elac alltid låg på den ljusa sidan. Kanske ett undantag just på denna modell?
Postad 29 September 2008 - 19:51
Unregistered803f725b
-
Unregistered803f725b
-
Lärjunge
-
-
456 inlägg
Vienna acoustics högtalare låter som de skulle passa dina ljudideal, de har flera modeller bl a finns det en strauss till ett bra pris på hifimagasinet i den snyggaste fanéren http://www.hifimagas...p?annonsID=7752 eller varför inte toppmodellen Mahler tex http://www.hifi4all....ce.asp?iAd=8142
Redigerat av Unregistered803f725b, 29 September 2008 - 19:54.
Postad 05 October 2008 - 22:38
Unregistered84c2411a
-
Unregistered84c2411a
-
Användare
-
-
146 inlägg
Eftersom det inte kom så många tips om högtalare med varmt ljud så ska jag härmed tipsa mig själv 
Jag fick nämligen möjligheten att lyssna på Tannoy Glenair 10 i helgen. Jösses vilket silkeslent och varmt ljud!! Vad synd att prislappen ligger på 45000 riksdaler. Men jag börjar på allvar fundera på att avvakta med mitt högtalarköp kring 25 papp och istället vänta till jag sparat ihop till Tannoy Glenair 10- pengar. Skillnaden var ju enorm i allting jämfört med allt jag hört i högtalarväg upp till 25000 kr . Och jag lovar er att jag gått igenom det mesta på marknaden. Nej, ska man närma sig high end räcker inte 25 papp för lådor, det är nog bara att inse.
Postad 05 October 2008 - 23:01
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Sonus Faber har ett ljud som jag tror kan passa dig perfekt. Kanske ett par Concerto Domus eller ett par begagnade Grand Piano Domus?
Postad 06 October 2008 - 18:58
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Tjena du.
Ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat efter som jag är av den sorten som också gillar det varma lugna behagliga med bra uppdelning och detaljrik men inte så attackvillig o påträngande diskant. Nu gillar väldigt många den typen av diskant som drar åt det S-iga hållet. Jag delar inte den meningen att det skall låta så för det gör det live. Skitsnack då har ljudtecknikerna misslyckats.Nu till mina upplevelser om högtalare o annat som jag kan tänka mig passar dig. Högtalare blir garanterat ett par Usher cp-6381 eller ett par Vienna Acoustics. Om du nu vill utöka med lugna elektronikprylar finns det en uppsjö av dom. Vid intresse lägg ett PM till mig vad du har för behov.
Lycka till med din ljudresa.
Postad 08 October 2008 - 12:48
Neve
-
Neve
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Eftersom det inte kom så många tips om högtalare med varmt ljud så ska jag härmed tipsa mig själv  Jag fick nämligen möjligheten att lyssna på Tannoy Glenair 10 i helgen. Jösses vilket silkeslent och varmt ljud!! Vad synd att prislappen ligger på 45000 riksdaler. Men jag börjar på allvar fundera på att avvakta med mitt högtalarköp kring 25 papp och istället vänta till jag sparat ihop till Tannoy Glenair 10- pengar. Skillnaden var ju enorm i allting jämfört med allt jag hört i högtalarväg upp till 25000 kr . Och jag lovar er att jag gått igenom det mesta på marknaden. Nej, ska man närma sig high end räcker inte 25 papp för lådor, det är nog bara att inse.
Du har helt rätt i sak, men kan spara en slant om du istället satsar på motsvarande proffsmodell. PA-högtalaren V12, med 12" bas, för ca 25' paret i Sverige bör kunna vara ett bra alternativ till Glenairen - fast kanske inte med lika flashig träfinish. Den finns också i en lite högpresterande variant, V12HP, för några tusenlappar mer. Ett annat lovande alternativ är Definition Install DC12i som tyvärr ännu inte finns i Sverige. Kontakta den svenska generalagenten och hör efter varför.
Postad 09 October 2008 - 15:04
nr1_jag
-
nr1_jag
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Hej där,
var bara tvungen att lånda denna tråd för en egen fråga =) Den ursprungliga frågan är precis vad jag själv letar efter.
För tillfället har jag Vincent sp-991 monoblock, vincent sa-93 försteg, Sheng-Ya cd-spelare samt Pro-ject rpm 6sb vinylspelare. Högtalarna vill jag inte nämna då de är golvare kvar sedan en hembioperiod jag hade... (dvs. jamo classic 8 högtalare...)
Den musik jag främst lyssnar på är soul, funk, singer/songwriter samt hiphop och undrar om lite varmare högtalare är ngt jag ska hålla utkik efter? JAg har inte så stora krav på en bas hos högtalrna, så länge den som finns spelar bra =)
Blev grymt imponerad av Jas 74's bilder och text om usher cp-6381 men passar dessa min musikstil? Tips ngn....?
Jag bor i norrland så har mkt begränsade möjligheter att provlyssna högtalare, utan gör sådant när jag ngn gång per år åker till sthlm...
Tack på förhand!
Postad 09 October 2008 - 22:42
Unregistered84c2411a
-
Unregistered84c2411a
-
Användare
-
-
146 inlägg
Tjena du. Ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat efter som jag är av den sorten som också gillar det varma lugna behagliga med bra uppdelning och detaljrik men inte så attackvillig o påträngande diskant. Nu gillar väldigt många den typen av diskant som drar åt det S-iga hållet. Jag delar inte den meningen att det skall låta så för det gör det live. Skitsnack då har ljudtecknikerna misslyckats.Nu till mina upplevelser om högtalare o annat som jag kan tänka mig passar dig. Högtalare blir garanterat ett par Usher cp-6381 eller ett par Vienna Acoustics. Om du nu vill utöka med lugna elektronikprylar finns det en uppsjö av dom. Vid intresse lägg ett PM till mig vad du har för behov. Lycka till med din ljudresa.
Min elektronik är som sagt Primare I30 och Cd21 och där blir det inget byte. Dom är bra. Uscher ska jag försöka lyssna på. Jag har dock svårt för utseendet på denna modell trots att jag vet att Uscher är välbyggda. Kan tyckas löjligt men det är ju som en möbel man ska leva med i många år.
Postad 09 October 2008 - 22:53
Unregistered84c2411a
-
Unregistered84c2411a
-
Användare
-
-
146 inlägg
Du har helt rätt i sak, men kan spara en slant om du istället satsar på motsvarande proffsmodell. PA-högtalaren V12, med 12" bas, för ca 25' paret i Sverige bör kunna vara ett bra alternativ till Glenairen - fast kanske inte med lika flashig träfinish. Den finns också i en lite högpresterande variant, V12HP, för några tusenlappar mer.
Ett annat lovande alternativ är Definition Install DC12i som tyvärr ännu inte finns i Sverige. Kontakta den svenska generalagenten och hör efter varför.
Tannoy verkar verkligen vara ett märke som vågar gå sin egen väg och allt verkar väldigt genomarbetat. Kul att dom kommit till Sverige på riktigt.
Postad 10 October 2008 - 17:33
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
tjena igen.
Det är inte löjligt att tycka så jag har förståelse för om man inte gillar hur en högtalare ser ut. Nu var frågan ( tips om golvhögtalare med varmt ljud önskas ) och jag svarade med mina erfarenheter som jag byggt på mig under mitt letande efter ett lugn o harmoniskt ljud som jag upplever som behagligt.
Nu till lite frågetäcken från min sida. Du sitter på elektronik från primare som du uppskattar mycket men det är inget för dig enligt min mening. Men du skriver också att du tycker Tannoy är det du söker och då frågar jag mig om det var varmt ljud du letade efter.
Tannoy är en trevlig högtalare som låter bra, så också primare MEN jag klassar inte dom till det varma ljudet utan till det mer engagerande rätt o roligt ljud men smaken är olika. Jag tror att primare har samarbete System audio som i sin tur har samma ingenjörer som Audiovector vilket talar för sig själv. Om du bor i närheten av Gbg kan du alltid hoppa in hos Akkelis Audio som också har Tannoy mm.
Någon skrev att sonus faber kunde vara något så också dynaudio 3.4 tror jag dom heter.
Lycka till i ditt letande :-)
Postad 10 October 2008 - 17:42
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
På http://www.ljudupplevelser.se/ säljer dom Dynaudio Focus 220 begagnat par. Pris. 13.900 kr.
Postad 10 October 2008 - 17:43
Unregistered803f725b
-
Unregistered803f725b
-
Lärjunge
-
-
456 inlägg
Kan tillägga att Akkelis även säljer Vienna högtalarna, som du borde ta en provlyssning på.
Postad 10 October 2008 - 17:44
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Ett par Acoustic Research på import?
Postad 10 October 2008 - 17:56
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Hej igen.
Jag tror inte Akkelis har några Viennor hemma för tillfälligt men man kan ju ringa och fråga. Han har en uppsättning av Magnepan och Audio Space nova monoblock sat Audio Space försteg den uppsättningen var grymt bra.
Ha det gött
Postad 11 October 2008 - 15:02
Unregistered84c2411a
-
Unregistered84c2411a
-
Användare
-
-
146 inlägg
tjena igen.
Det är inte löjligt att tycka så jag har förståelse för om man inte gillar hur en högtalare ser ut. Nu var frågan ( tips om golvhögtalare med varmt ljud önskas ) och jag svarade med mina erfarenheter som jag byggt på mig under mitt letande efter ett lugn o harmoniskt ljud som jag upplever som behagligt. Nu till lite frågetäcken från min sida. Du sitter på elektronik från primare som du uppskattar mycket men det är inget för dig enligt min mening. Men du skriver också att du tycker Tannoy är det du söker och då frågar jag mig om det var varmt ljud du letade efter. Tannoy är en trevlig högtalare som låter bra, så också primare MEN jag klassar inte dom till det varma ljudet utan till det mer engagerande rätt o roligt ljud men smaken är olika. Jag tror att primare har samarbete System audio som i sin tur har samma ingenjörer som Audiovector vilket talar för sig själv. Om du bor i närheten av Gbg kan du alltid hoppa in hos Akkelis Audio som också har Tannoy mm. Någon skrev att sonus faber kunde vara något så också dynaudio 3.4 tror jag dom heter. Lycka till i ditt letande :-)
Hej! Tack för svaren. Det är så här att mina gamla Canton Karat 60 från åttiotalet är riktigt bra grejer. Jag har alltså klart bra ljud hemma och folk på besök blir ofta " chockade " hur bra det låter. Bekymret är att mina högtalare har en lite för vass diskant och det går inte att få bort. Jag hade hemma stärkare som Nad, Denon, Onkyo, Cambridge, Rotel, Arcam och Primare. Jag vände verkligen ut och in på dessa och Primare I30 passade mina högtalare bäst. Primare gav tryck och tonade ner det vassa. Däremot vet jag att CD21 inte är fullt lika " lugn " som CD31 men det är ingen gigantisk skillnad. Högtalarvalet gör mycket, mycket större skillnad. Jag har även gått igenom " kabelträsket " och där finns inte mer att hämta. Sen är jag ju sugen på att köpa nytt efter alla år. Men jag har alltså inte samma åsikt som du att det inte skulle gå att få fram något varmt ljud med Primare-grejer. Som jag skrev innan har jag åtminstone hittat NÅGOT som låter rätt med min elektronik och det är Dynaudio Focus 220. Jag tyckte dock att ljudet skulle ligga lite längre fram så att säga. Focusarna är lite layback. Dom var skönare än de jag har nu men inte så väldigt mycket och det är ändå 27000 kr. Jag vill betona att det givetvis måste vara en viss klarhet i ljudet, det får ju inte vara hur beslöjat som helst. Jag tror ni förstår vad jag menar. Jag funderar om B&W 804s kan vara nåt för mig?
Postad 11 October 2008 - 17:02
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Jag vill betona att det givetvis måste vara en viss klarhet i ljudet, det får ju inte vara hur beslöjat som helst. Jag tror ni förstår vad jag menar. Jag funderar om B&W 804s kan vara nåt för mig?
Har du lyssnat på Sonus Fabers Domus-serie? Har själv haft Grand Piano Domus. Tror Sonus Domus kan passa dig bra. Ang B&W har jag själv haft 803S. Mer neutrala än Sonus Faber som har mer värme. B&W är klara i ljudet utan att bli vassa, dock kan viss dåligt inspelad musik bli lite halvvass men inte så det blir ouhärdligt. Sonus Faber är lenare än B&W, dock på bekostnad av viss avrullning i diskanten men inte så att dom blir oklara eller otydliga, en smaksak vad man själv tycker helt enkelt.
Postad 11 October 2008 - 17:03
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Du såg väl min länk till Dynaudio Focus 220. 
804S vore inte fel hehel
Redigerat av jonasprivate, 11 October 2008 - 17:05.
Postad 11 October 2008 - 17:07
Unregistered803f725b
-
Unregistered803f725b
-
Lärjunge
-
-
456 inlägg
Det finns en annan aspekt som du kanske inte har beaktat och det är akustiken, har du kala väggar och golv får du mycket reflektioner och blir lyssningstrött snabbt, och ljudet upplevs mycket vassare än vad det är.
En annan sak kan vara att om förstärkaren är för klen för att driva högtalarna ordentligt (vet jag inte om den är men iallafall), så kan du också få ett ljust spretigt ljud. Jag vet inte om B&W blir en förbättring där, har de inte rykte om sig att vara rätt trögdrivna?
Jag tycker verkligen att du skulle försöka få till en provlyssning av Vienna, so är lättlyssnade och något varma i ljudet. Själv föredrar jag neutrala, lättdrivna högtalare och med mina Montana upplever jag aldrig att diskanten blir vass, bara välupplöst.
Postad 11 October 2008 - 17:57
Unregistered84c2411a
-
Unregistered84c2411a
-
Användare
-
-
146 inlägg
Det finns en annan aspekt som du kanske inte har beaktat och det är akustiken, har du kala väggar och golv får du mycket reflektioner och blir lyssningstrött snabbt, och ljudet upplevs mycket vassare än vad det är.
En annan sak kan vara att om förstärkaren är för klen för att driva högtalarna ordentligt (vet jag inte om den är men iallafall), så kan du också få ett ljust spretigt ljud. Jag vet inte om B&W blir en förbättring där, har de inte rykte om sig att vara rätt trögdrivna?
Jag tycker verkligen att du skulle försöka få till en provlyssning av Vienna, so är lättlyssnade och något varma i ljudet. Själv föredrar jag neutrala, lättdrivna högtalare och med mina Montana upplever jag aldrig att diskanten blir vass, bara välupplöst.
Har bott på flera ställen genom åren och mina högtalare har haft samma för och nackdelar överallt, tycker jag. Nu bor jag i en kåk på landet med bara trä i alla väggar, golv och tak. Så här kan jag kräma hur högt som helst:) Om en en stärkare som Primare i30 för 18000 kr inte räcker till att driva ett par högtalare faller den högtalen bort för mig!! Focus 220 är enligt specen ingen lättdriven högtale och den lekte Primare i30 med hur lätt som helst. Hade högtalaren i ett järngrepp. Jag ska försöka lyssna på Vienna. De låter intressant.
Redigerat av Unregistered84c2411a, 11 October 2008 - 17:58.
Postad 11 October 2008 - 18:04
Unregistered84c2411a
-
Unregistered84c2411a
-
Användare
-
-
146 inlägg
Har du lyssnat på Sonus Fabers Domus-serie? Har själv haft Grand Piano Domus. Tror Sonus Domus kan passa dig bra. Ang B&W har jag själv haft 803S. Mer neutrala än Sonus Faber som har mer värme. B&W är klara i ljudet utan att bli vassa, dock kan viss dåligt inspelad musik bli lite halvvass men inte så det blir ouhärdligt. Sonus Faber är lenare än B&W, dock på bekostnad av viss avrullning i diskanten men inte så att dom blir oklara eller otydliga, en smaksak vad man själv tycker helt enkelt.
Läste en seriös recension där man tyckte att Fabers Domus inte hade samma värme som Grand Piano Domus. Men de fick riktigt bra kritik ändå. Jag ska försöka lyssna på dom. Jag sitter inte i sjön så det får ta sin tid. Har inte allt nära mig, bor på vischan. Du såg väl min länk till Dynaudio Focus 220.  804S vore inte fel hehel
Hade dom varit svarta eller i körsbär hade det känts hett!
Postad 11 October 2008 - 19:16
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Läste en seriös recension där man tyckte att Fabers Domus inte hade samma värme som Grand Piano Domus. Men de fick riktigt bra kritik ändå. Jag ska försöka lyssna på dom. Jag sitter inte i sjön så det får ta sin tid. Har inte allt nära mig, bor på vischan.
Alltså Grand Piano Domus är ju toppmodellen i just Domus-serien. Om du menar i jämförelse med den äldre Grand Piano modellen så vet jag inte. Men jag vet dock att Grand Piano Domus blir man aldrig lyssningstrött av och den blir aldrig jobbig åt örat.
Postad 11 October 2008 - 21:54
Unregistered84c2411a
-
Unregistered84c2411a
-
Användare
-
-
146 inlägg
Alltså Grand Piano Domus är ju toppmodellen i just Domus-serien. Om du menar i jämförelse med den äldre Grand Piano modellen så vet jag inte. Men jag vet dock att Grand Piano Domus blir man aldrig lyssningstrött av och den blir aldrig jobbig åt örat.
Sorry, den recensionen jag syftade på var i Ljud och bild och då jämförde dom med Grand piano home. Det var väl föregångaren väl?
Postad 11 October 2008 - 22:30
Unregistered803f725b
-
Unregistered803f725b
-
Lärjunge
-
-
456 inlägg
Skulle du bli intresserad av Vienna och vill ha beg. kan det vara värt att hålla utkik på danska siter, det har sålts mycket Vienna där och de säljs ofta till bra priser, för tillfället finns två st på http://www.hifi4all....s...&lokalitet=och toppmodellen från en affär http://www.hifi4all....ce.asp?iAd=8142
Postad 12 October 2008 - 11:20
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Sorry, den recensionen jag syftade på var i Ljud och bild och då jämförde dom med Grand piano home. Det var väl föregångaren väl?
Om det skulle bli ännu varmare ljud än Grand Piano Domus så har du garanterat offrat för mycket klarhet om du frågar mig, så vad ljud och bilds testare har för referenser vet jag inte.
Postad 12 October 2008 - 11:36
Räven
-
Räven
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Ett par äldre proac kanske? Fyndvarning!!! http://www.hififorum...?TOPIC_ID=35089
Postad 12 October 2008 - 11:58
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Vienna acoustics högtalare låter som de skulle passa dina ljudideal, de har flera modeller bl a finns det en strauss till ett bra pris på hifimagasinet i den snyggaste fanéren http://www.hifimagas...p?annonsID=7752 eller varför inte toppmodellen Mahler tex http://www.hifi4all....ce.asp?iAd=8142
Vienna är verkligen mörka/varma/dova .. därför jag sålde mina Strauss  Men om man medvetet är ute efter påverkat ljud så är dom klockrena.
Postad 12 October 2008 - 19:09
Unregistered84c2411a
-
Unregistered84c2411a
-
Användare
-
-
146 inlägg
Ett par äldre proac kanske? Fyndvarning!!! http://www.hififorum...?TOPIC_ID=35089
Oh, dom var häftiga! Undrar hur gamla dom är. Var ligger Akkelis audio nånstans?
Postad 16 October 2008 - 15:14
Guy Gadbois
-
Guy Gadbois
-
Amatör
-
-
60 inlägg
XTZ finns för provlyssning i örebro också. De går oftast att koppla om på baksidan för att justera nivån på diskanten några db. Tror mkt på dem själv och ska pallra mig iväg för en provlyssning då jag läst mkt gott om dem. Är själv allergisk mot vassa och ljusa högtalare. Lyssningströtthet ska inte behöva inträffa efter en kvarts lyssning...
Postad 16 October 2008 - 16:56
Unregisteredded9597d
-
Unregisteredded9597d
-
Användare
-
-
248 inlägg
Enligt din beskrivning av ljudet så skulle nog ett par Von Schweikert VR-4 Gen III HSE passa kanon. De är dock stora och kanske inte så snygga (men smaken är som baken). Jag har sett begagnade ex för 35-40.000kr.
Jag hade ett par Audiovector Mi3 Signature innan, och VR-4:orna är bra mycket mer välavvägda, med fin värme i mellanregistret och en diskant som aldrig blir jobbig. En riktigt bra allroundhögtalare helt enkelt.
Postad 16 October 2008 - 18:08
Unregistered84c2411a
-
Unregistered84c2411a
-
Användare
-
-
146 inlägg
XTZ finns för provlyssning i örebro också. De går oftast att koppla om på baksidan för att justera nivån på diskanten några db. Tror mkt på dem själv och ska pallra mig iväg för en provlyssning då jag läst mkt gott om dem. Är själv allergisk mot vassa och ljusa högtalare. Lyssningströtthet ska inte behöva inträffa efter en kvarts lyssning...
Det som gör mig lite tveksam till XTZ är ändå priset. Kan de verkligen vara sååå bra till den lilla pengen? Ok, jag fattar asiatisk tillverkning men ändå. I såna fall undrar man vad det är för marginaler på andra högtalare. Att ha en stärkare för 18000 ( Primare i30 )och högtalare för 10000 känns ju fel.. Vet du någon med höga krav som köpt XTZ?
Postad 16 October 2008 - 18:15
Unregistered84c2411a
-
Unregistered84c2411a
-
Användare
-
-
146 inlägg
Enligt din beskrivning av ljudet så skulle nog ett par Von Schweikert VR-4 Gen III HSE passa kanon. De är dock stora och kanske inte så snygga (men smaken är som baken). Jag har sett begagnade ex för 35-40.000kr.
Jag hade ett par Audiovector Mi3 Signature innan, och VR-4:orna är bra mycket mer välavvägda, med fin värme i mellanregistret och en diskant som aldrig blir jobbig. En riktigt bra allroundhögtalare helt enkelt.
VR-4 är nog super men 35-40 papp begagnade..Får hoppas på någon V75-vinst. Ett tips jag fått av en polare är annars Heco Celan XT 701 alternativt XT 901. Dessa släpps när som helst och är en modifierad "vanlig" Celan. De ska spela varmt men ändå med attack. Ska således vara bra för hårdare rock och även låta bra med sämre inspelade skivor. Priset för XT 901 stannar nog under 20 papp. Vore kul att höra vad folk här har för uppfattning om Heco.
Postad 16 October 2008 - 18:23
Unregistered803f725b
-
Unregistered803f725b
-
Lärjunge
-
-
456 inlägg
Jag har nyligen köpt ett par begagnade xtz 99.26 för att ha som surroundhögtalare (lite slöseri jag vet). Innan jag satte bak dem så körde jag några dagar med dem som frontar och skrev ihop följande snabbomdöme på ett annat forum:
"De låter mycket bra, ett klart budgetfynd (särskilt när man som jag köper dem beg.), de är helt klart värda allt omtalande. Men om man jämför med mina mångdubbelt dyrare Montana eps2 så har inte riktigt samma upplösning och dynamik samt förstås inte samma botten . En annan nackdel är att de verkar faktiskt mer trögdrivna med, men säljaren drev dem med en hemmabioreciever med bra resultat. Hur som helst så når de en bra bit på vägen mot de riktiga highend-höjderna och banddiskanten är riktigt bra; högupplöst men ändå len som kvinnohand mot kinden. De är mycket snygga och välbyggda; mina är i pianolack och lite välvda neråt och sluttande bakåt på ovansidan, de har klass.
Personligen så skulle jag nog inte ha dem som frontar pga att de inte går tillräckligt djupt (40 hz), men tillsammans med varsin sub så skulle det nog bli kalas, men det ska också sägas att de absolut inte upplevs som tunna och basfattiga när man lyssnar på dem, bara att det saknas något lite grann i de allra nedersta delarna. Vill man ha mer bas finns ju xtz 99.36 som är motsvarande golvare och går ner till 30 hz. "
Nu har ju deras senaste golvhögtalare kommit också 99.38 med sidomonterad 10'' bas, den skulle vara mycket intressant att höra. Jag tror nog att du skulle bli nöjd med 99.38 eller 99.36 faktiskt.
Redigerat av Unregistered803f725b, 16 October 2008 - 18:26.
Postad 16 October 2008 - 21:26
Kennethi
-
Kennethi
-
Användare
-
-
144 inlägg
VR-4 är nog super men 35-40 papp begagnade..Får hoppas på någon V75-vinst. Ett tips jag fått av en polare är annars Heco Celan XT 701 alternativt XT 901. Dessa släpps när som helst och är en modifierad "vanlig" Celan. De ska spela varmt men ändå med attack. Ska således vara bra för hårdare rock och även låta bra med sämre inspelade skivor. Priset för XT 901 stannar nog under 20 papp. Vore kul att höra vad folk här har för uppfattning om Heco.
Hej! Jag har ett par Heco celan 800 som jag är nöjd med. Var och lyssnade runt på en hel del högtalare och lånade också hem några par. Men fasnade för Heco Celan för deras varma ljud och sköna bas. Tycker faktiskt som dig att de är mycket högtalare som är vassa och som man blir lyssnings trött av. Såg också att XT serien släpps snart, kan vara en intressant högtalare som jag tycker du kanske ska lyssna på om du får någon möjlighet. Lycka till / Mvh Kennethi
Postad 17 October 2008 - 16:13
peter_gbg
-
peter_gbg
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Med tanke på den elektroniken du har så vill jag rekommendera dig att lyssna på Monitor Audio GS20 eller GS60 beroende på ditt rum och tjockleken på din plånbok.
Postad 17 October 2008 - 16:45
Angberg
-
Angberg
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag såg rubriken på tråden, och tänkte genast att du borde lyssna på Tannoy, vilket jag sen såg att du gjort.
Jag köpte själv ett par Revolution Signature DC6 T (16-17.000), och det är helt underbart varmt ljud i dessa... Sen insåg jag att de kanske är för "billiga", så jag får väl tipsa om deras Sandringham SE (38-39.000) eller Stirling SE (40-41.000)...
Själv är jag såld. Ljudet jag hittade i Tannoy kommer jag nog aldrig att vilja vara utan. Sen handlar det bara om att uppdatera inom samma "ramar".
Var och provlyssnade på deras Westminster Royal, och det var nog det häftigaste jag hört.
/Patrick
Postad 18 October 2008 - 17:47
Unregistered84c2411a
-
Unregistered84c2411a
-
Användare
-
-
146 inlägg
Jag såg rubriken på tråden, och tänkte genast att du borde lyssna på Tannoy, vilket jag sen såg att du gjort. Jag köpte själv ett par Revolution Signature DC6 T (16-17.000), och det är helt underbart varmt ljud i dessa... Sen insåg jag att de kanske är för "billiga", så jag får väl tipsa om deras Sandringham SE (38-39.000) eller Stirling SE (40-41.000)...
Själv är jag såld. Ljudet jag hittade i Tannoy kommer jag nog aldrig att vilja vara utan. Sen handlar det bara om att uppdatera inom samma "ramar".
Var och provlyssnade på deras Westminster Royal, och det var nog det häftigaste jag hört.
/Patrick
Har du lyssnat på Sandringham SE eller Stirling SE? Dom verkar svåra att hitta lyssningsställe till.
Postad 18 October 2008 - 20:59
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Postad 20 October 2008 - 11:39
Angberg
-
Angberg
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Har du lyssnat på Sandringham SE eller Stirling SE? Dom verkar svåra att hitta lyssningsställe till.
Jag har inte lyssnat på dem själv nej, men det var ett antagande att de nog låter fantastiskt. =) Men jag tycker du kan prata med audioconcept som jag tror kan ordna den saken: http://www.audioconc...tml/tannoy.html
Postad 10 May 2009 - 01:42
Unregistered2141
-
Unregistered2141
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Tänk på att det är förstärkaren som ger det varma ljudet när det gäller Tannoy,
Tannoy passar bäst med Leben:s förstärkare, alltså rör
MVH:HighEnd-Perra
Postad 10 May 2009 - 08:39
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
B&W 800 serien, Dynaudio överlag finns mkt fina modeller bland dessa med ljudet du söker
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|