Trenden är faktiskt ljusstarkare projektorer som samtidigt har bra kontrast och dynamiskt omfång i bilden. Och, skall tilläggas, höjdtak vad gäller ljusstyrka utan att färger och gråskala tar storstryk.
InFocus har alltid haft ljusflödet som sitt signum, men tidigare modeller har alltid slagits med kontrasten och svärtan för att få densamma.
Ta t ex en InFocus x10 som har en manuell iris du kan justera i 12 fasta steg.
Just nu har jag min på 64%, och får då ~12 fL ljusflöde på min 108" stora matt/vita duk, och en hel del energi som slås ut från duken ut i rummet och på golv och sidoväggar (i taket har jag faktiskt fått upp svart tyg cirka 1 1/2 meter ut i rummet från duken, och bara det gjorde en hel del, trots en del initiala protester från sambon

).
Jag kan också dra upp iris på sitt helöppna läge och få rejäl skjuts i ljusflödet, men med bibehållna egenskaper i färgrymd och gråskala), dock på lite bekostnad av svärtan, men har jag å andra sidan inte väldigt mörkt i rummet, så gör ju inte det så mycket, och jag kör aldrig projektorn med helöppen iris på kvällen. Där räcker 12 fL gott och väl.
Hursomhelst, så kan en reflex- och ströljusdämpande duk typ Bjurab ReAct och Stewart FireHawk göra underverk med en projicerad bild, om projektorn har ljuskapaciteten att gå upp emot och över de 20 fL ljusflöde med adekvat/oförändrad bildkorrekthet.
Jakob (colamannen på vårt
grannforum) på The Rock har skrivit ett litet inlägg
här i just detta ämne, och de kan jag verkligen rekommendera att åka dit och titta på just kombon X10 och någon av dessa två grådukar.
Även HembioConsult på Stenkullen utanför Göteborg kan demonstrera detta, och ev. också HEMMABIOCENTER på Lidingö. Håller även på att se om det finns fler handlare som har denna kombination hemma.

Konventionella grådukar är jag inte så mycket för, de funkar bättre med ljusstarka projar som lider av dålig svärta. De vanliga gråa dukarna gör en del av det som ovan två gör, men skillnaden är främst att de totaldämpar bilden på ett otillfredsställande sätt, i alla fall ur mitt perspektiv, och hämmar projektorns kapacitet.
Jag hade hellre köpt en InFocus X10 med en ReAct duk t ex, än en InFocus IN83 med en vanlig vit duk, om jag inte satt och tittade på film i en kolgruva.
Duk och projektor hör absolut ihop, som rätt däck till rätt bil, och skall inte underskattas. En bra butik skall kunna visa dig detta.
Fredrik- representerar
InFocus i Norden