Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vita väggar. Kört för mig?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 September 2008 - 00:47

FyrkantigaÖgon
  • FyrkantigaÖgon
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Efter att ha besökt CEDIA-mässan ändrade jag uppfattning om projektorer, hade nöjet att se en helt vansinnigt bra demo av en projektor från JVC (tror jag det var iaf, jag satt mest och stirrade på bilden) Jag trodde inte det var möjligt att få så bra bild med en projektor. Helt sjukt bra svärta, men det var väl idealiska omständigheter antar jag.

Jag skall köpa en stor tv eller projektor (tänker lite på Optoma HD80 eller något i den prisklassen) mest för att se på film. Jag har vita väggar och vitt tak i vardagsrummet, och inga planer på att ändra på det. På fönstren som täcker hela kortsidan på vardagsrummet sitter persienner som täcker ganska bra.

Nu är frågan om det är någon ide för mig att ens överväga projektor, eller blir svärtan gräsligt dålig? Kan någon specialduk lösa problemet? Vad hade ni satsat på, 50" tv eller projektor i ett vitt rum?

Redigerat av FyrkantigaÖgon, 28 September 2008 - 00:48.

Postad 28 September 2008 - 03:14

Mullvaden83
  • Mullvaden83
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Projektor. =)
Skaffa en grå duk så blir den inte lika känslig för ströljus.
O det finns dukar i alla prisklasser för alla förhållanden. =P

Postad 28 September 2008 - 07:53

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Efter att ha besökt CEDIA-mässan ändrade jag uppfattning om projektorer, hade nöjet att se en helt vansinnigt bra demo av en projektor från JVC (tror jag det var iaf, jag satt mest och stirrade på bilden) Jag trodde inte det var möjligt att få så bra bild med en projektor. Helt sjukt bra svärta, men det var väl idealiska omständigheter antar jag.

Jag skall köpa en stor tv eller projektor (tänker lite på Optoma HD80 eller något i den prisklassen) mest för att se på film. Jag har vita väggar och vitt tak i vardagsrummet, och inga planer på att ändra på det. På fönstren som täcker hela kortsidan på vardagsrummet sitter persienner som täcker ganska bra.

Nu är frågan om det är någon ide för mig att ens överväga projektor, eller blir svärtan gräsligt dålig? Kan någon specialduk lösa problemet? Vad hade ni satsat på, 50" tv eller projektor i ett vitt rum?

Vita väggar är inte direkt optimalt när du kör en proj. Ljuset som skickas ut studsar tillbaks på duken och "dränker" de svarta partierna i filmen. En TV är ju inte så kinkig tack vare filter på glaset/plasten.

Det är svårt att rekommendera en proj när du inte tänker ändra på färgen hemma. Kanske du ska titta på en sån dära specialduk som den andra personen rekommenderade.

Postad 28 September 2008 - 09:26

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Trenden är faktiskt ljusstarkare projektorer som samtidigt har bra kontrast och dynamiskt omfång i bilden. Och, skall tilläggas, höjdtak vad gäller ljusstyrka utan att färger och gråskala tar storstryk.
InFocus har alltid haft ljusflödet som sitt signum, men tidigare modeller har alltid slagits med kontrasten och svärtan för att få densamma.

Ta t ex en InFocus x10 som har en manuell iris du kan justera i 12 fasta steg.

Just nu har jag min på 64%, och får då ~12 fL ljusflöde på min 108" stora matt/vita duk, och en hel del energi som slås ut från duken ut i rummet och på golv och sidoväggar (i taket har jag faktiskt fått upp svart tyg cirka 1 1/2 meter ut i rummet från duken, och bara det gjorde en hel del, trots en del initiala protester från sambon :unsure:).

Jag kan också dra upp iris på sitt helöppna läge och få rejäl skjuts i ljusflödet, men med bibehållna egenskaper i färgrymd och gråskala), dock på lite bekostnad av svärtan, men har jag å andra sidan inte väldigt mörkt i rummet, så gör ju inte det så mycket, och jag kör aldrig projektorn med helöppen iris på kvällen. Där räcker 12 fL gott och väl.

Hursomhelst, så kan en reflex- och ströljusdämpande duk typ Bjurab ReAct och Stewart FireHawk göra underverk med en projicerad bild, om projektorn har ljuskapaciteten att gå upp emot och över de 20 fL ljusflöde med adekvat/oförändrad bildkorrekthet.

Jakob (colamannen på vårt grannforum) på The Rock har skrivit ett litet inlägg här i just detta ämne, och de kan jag verkligen rekommendera att åka dit och titta på just kombon X10 och någon av dessa två grådukar.
Även HembioConsult på Stenkullen utanför Göteborg kan demonstrera detta, och ev. också HEMMABIOCENTER på Lidingö. Håller även på att se om det finns fler handlare som har denna kombination hemma. :D
Konventionella grådukar är jag inte så mycket för, de funkar bättre med ljusstarka projar som lider av dålig svärta. De vanliga gråa dukarna gör en del av det som ovan två gör, men skillnaden är främst att de totaldämpar bilden på ett otillfredsställande sätt, i alla fall ur mitt perspektiv, och hämmar projektorns kapacitet.

Jag hade hellre köpt en InFocus X10 med en ReAct duk t ex, än en InFocus IN83 med en vanlig vit duk, om jag inte satt och tittade på film i en kolgruva. :D
Duk och projektor hör absolut ihop, som rätt däck till rätt bil, och skall inte underskattas. En bra butik skall kunna visa dig detta. :P

Fredrik
- representerar InFocus i Norden

Postad 28 September 2008 - 11:02

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Som Fredrik skriver så kan tyg vara en bra lösning. Har själv två stora svarta tygstycken som hängs upp/tas ner på sammanlagt 5 sekunder kanske. Kan det vara värt för den extraskjutsen det ger i bilden. Enkelt och billigt knep som inte förstör ett ljust vardagsrum. :unsure:

Postad 28 September 2008 - 11:12

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0
Jag har helvitt Tak å Väggar å de är inga problem,är endast på dag tid ja mörklägger med en rullgardin å de tycker ja funkar bra.

Postad 28 September 2008 - 11:57

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Samma här... Har exakt samma planlösning som du, men jag har mörkläggningsgardiner och persienner. Tycker det blir jätte bra bild med min w5000 och en vit euroscreen duk. vet iofs inte om det hade blivit bättre med en grå duk, men dom på hemmabiobutiken tyckte att jag skulle köra på en vit duk.

Mvh HenriK!

Postad 28 September 2008 - 12:37

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
att införskaffa dig ett stycke tungt (330g/M2) svart Moltontyg och ha som gardin,dämpar ~99% av ljuset som kommer in genom dina persienner, kan nog va ett vettigt & enkelt alternativ till att måla om tak&väggar...
absorberar ju även bort en liten del av ljusreflexerna inom rummet oxå!

Postad 28 September 2008 - 21:39

FyrkantigaÖgon
  • FyrkantigaÖgon
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Tack så mycket för alla svar! Fantastiskt att få sån bra hjälp :(

Vad kul att allt hopp om storbild inte är ute! Samtidigt får min ökända ambivalens mer näring! Tv eller proj , proj eller tv ... Jag får helt enkelt försöka ta mig till lidingö eller stället i gbg när jag får tid. Man kanske kan ta en projektor med duk på öppet köp för att testa hemma?

Postad 29 September 2008 - 18:14

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

Tack så mycket för alla svar! Fantastiskt att få sån bra hjälp ;)

Vad kul att allt hopp om storbild inte är ute! Samtidigt får min ökända ambivalens mer näring! Tv eller proj , proj eller tv ... Jag får helt enkelt försöka ta mig till lidingö eller stället i gbg när jag får tid. Man kanske kan ta en projektor med duk på öppet köp för att testa hemma?

Tycker jag låter som en vettig idé. ;)

Postad 29 September 2008 - 20:31

BIOS
  • BIOS
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej,

Har vita väggar och tak och jag är nöjd med bilden inte helt perfekta förutsättningar men svärtan tar inte allt för mycket stryk.

Sen spelar ju avståndet till vägg och tak också roll!

Kör på projektor, du kommer inte att bli besviken :-)

//Roger

Postad 30 September 2008 - 22:47

Unregistered1203
  • Unregistered1203
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Hur mycket skulle det hjälpa om man satte upp en svart vägghylla precis ovanför duken, t.ex. Lack från IKEA? Då får man också någonstans att förvara filmer osv.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.