Jag är på jakt efter ett par bra golvare med ett rent och fint ljud. Har kollat på Dali Ikon 6 och Heco celan 500 och tycker dom låter väldigt bra. men det måste finnas många bra konkurenter. Tar tacksamt emot tips och åsikter.
/Kasper
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 28 September 2008 - 10:29
Hej!
Jag är på jakt efter ett par bra golvare med ett rent och fint ljud. Har kollat på Dali Ikon 6 och Heco celan 500 och tycker dom låter väldigt bra. men det måste finnas många bra konkurenter. Tar tacksamt emot tips och åsikter. /Kasper Postad 28 September 2008 - 10:35
Audiovector S3 Avantgarde låter alldeles utmärkt.
Elac 137 jet är i närheten, och den går att köpa för vanligt folk. Redigerat av ArcamPeter, 28 September 2008 - 10:37. Postad 29 September 2008 - 08:16
Eh, Kasper tar upp två högtalare i 10.000-kronorsklassen, och du tipsar om högtalare för 50.000 (Audiovector S3 Avantgarde)... ;-) Men jag kan tipsa om Tannoy Revolution DC4T (7600:-) eller storebror Revolution Signature DC6 T (16500:-). Otroligt "vackert" ljud. https://www.prisjakt...rkare.php?t=174 Postad 29 September 2008 - 09:27
Frågan lät ju så här "Jag är på jakt efter ett par bra golvare med ett rent och fint ljud."
Audiovector Mi3 Avantgarde är en högtalare med rent och fint ljud, den finns billigare begagnad, iom att den har ersatts av S3 serien. Om det svider för mycket i plånboken är det värd att provlyssna Elac 137 jet, den högtalaren ligger i 10K klassen. Och är utrustat med nästintill samma diskant som Audiovector Avantgarde. Postad 29 September 2008 - 17:01
Jag har tänkt mig att lägga ca10k. Någon som har erfarenhet av Heco celan?
Postad 29 September 2008 - 17:54
Kolla runt lite på forumet. Det lär ju finnas folk med Heco högtalare. Annars kan jag tipsa om
Dom kostar egentligen 10000:- men bokvarianten är sänkt ett par tusen. Redigerat av Unregisterede10e9503, 29 September 2008 - 17:55. Postad 29 September 2008 - 20:13
Xtz 99.36 borde vara en stark kandidat, du verjar vara inne på den ljudsmaken.
Postad 03 October 2008 - 18:22
Har precis varit och lyssnat på canton chrono 509 och tycker att dom låter jätte bra men det är lite mer tyngd i heco celan. Är det någon som har erfarenhet av Monitor Audio RS6? Hur står dom sig mot Heco Celan? Hittar ingen handlare som har Monitor Audio i närheten av Jkpg.
Postad 04 October 2008 - 12:59
Tänk på att du måste ha rätt mycket utrymme bakåt med Heco högtalare, kan lätt låta rätt bumligt annars enligt mig.
Postad 04 October 2008 - 18:13
Pratade med min hi-fi handlare i dag och Heco kommer med nya modeller och en saftig prishöjning. Väldigt synd för jag var sugen på att göra en beställning. Han rekomenderade Wharfedale evo 40. Någon som har erfarenhet? Hittar ingen handlare här omkring som har Tannoy. Någon som vet?
Postad 05 October 2008 - 13:06
Vet inte närmare Jönköping men i Tranås har Hifi spirit Tannoy på reportoaren.
http://www.hifispirit.se/ En mycket trevlig handlare med mycket trevliga saker. Mvh, Lennart Postad 06 October 2008 - 02:42
Heco verkar som ett bra alternativ. Nu har jag bara lyssnat på deras metas-serie men den har ett otroligt detaljerat och fint ljud, och jag kan inte tänka mig annat än att celan-serien låter ännu bättre!
Jag har monitor audio silverserien själv (dock bara stativarna) och de har ett mycket bra stereoperspektiv! jag är mycket nöjd med dem och de brukar ju också vinna merparten av hifi-testerna i aktuell prisklass så jag kan varmt rekomendera dessa! Till sist vill jag nämna audio pro audio pra a.90 som en outsider. Audio pro är ofta ett underskattat märke och framförallt den här modellen kan mäta sig med övriga högtalare som nämnts i tråden. Att de dessutom är grymt läckra i pianolacksutförandet gör inte saken sämre! Tänk bara på att priserna som visas på prisjakt med största sannolikhet är styckepriser för denna modell, jag har nämligen för mig att riktpriserna ligger på 9000 respektive 12000 kr beroende på om man vill ha dem i pianolacksutförande eller inte. Blev många superlativ där! /mvh andrus Postad 07 October 2008 - 19:35
Har blivit rekomenderad att kolla in både Focal, Monitor audio och Elac. Så nu funderar jag på att ta en tur till Hembioconsult i Alingsås och Hifi punkten i Trollhättan. Är dom ställerna bra? Något annat man inte får missa?
http://www.hembioconsult.se/ http://hifi-punkten.se/ Postad 08 October 2008 - 11:45
Såg att de har Larsen 4 och 6 där på hifi-punkten. Dessa måste du lyssna på... otroligt fint ljud enl mig.
Sen för att upprepa migsjälv lite, men jag tycker du ska prova Tannoy DC4T. Fantastiska högtalare. Postad 08 October 2008 - 18:43
Monitor Audio RS6 har enligt mig allt annat än varmt ljud och låter väldigt vasst och skrikigt jämfört med både Heco Celan och Canton Chrono. Heco Celan 700 lät helt perfekt och passar bra till rock och liknande pga värmen och tyngden i ljudet. Canton Chrono är lite nättare, ljusare och slappare i basen och vid högre volym mycket skrikigare än Heco som behåller kontrollen bättre.
Elac FS 137 (mina favoriter) låter klarare, varmare och "mysigare" än Canton Chrono 509, men har inte samma kraft som Heco Celan 700. Annars har du ju Klipsch F3 som också låter lätt varmt och med bra pondus. Skulle jag vilja ha frontare med varmt ljud strax under 10kkr skulle jag definitivt välja Elac 137. Vill man ha liknande ljud som Elac men lite billigare kan man köpa Mirage Omni 550 (ligger på min inköpslista), väldigt mycket fint och varmt ljud för pengarna. /Martin Postad 09 October 2008 - 07:18
Instämmer, XTZ 99.36 är mycket starka för cirka 8000.- De finns dessutom nu i två varianter, dels de "gamla" med rakt kabinett och blank svart pianolack, och de nya med rundat kabinett i matt svart eller valnötslook. Postad 09 October 2008 - 07:36
Canton Ergo RC-L från tyskland kanske?
Då sparar du lite pengar och får en otroligt prisvärd högtalare! Är begagnat ett alternativ? Postad 09 October 2008 - 17:36
Jag har tittat lite på begangnat men jag tycker att det är fantasi priser. Hittade ett Focal Chorus S 5.1 pkt med ett nypris på ca 23000:- och för det begär han 15000:-. Högtalarna är köpta 2003. Vad kan vara ett rimligt pris?
Postad 09 October 2008 - 20:40
Har själv Monitor Audio RS6 och är toknöjd. Svårt att hitta en högtalare med mer spelglädje under 20kkr. De har ett skönt tryck i mellanbasen som jag inte har upplevt med en andra högtalare. Plugga bakre basporten med medföljande pluggar och man får ett härligt "klipp" i ljudet som "känns i soffan".
Postad 11 October 2008 - 13:27
Hembioconsult!!! Vilken affär, jag säger bara wow. Har ni inte varit där så åk dit. Riktigt bra personal och ett gigantiskt utbud. Jag lyssnade på MA rs6, Larsen 6, Elac 137 och Kef iq70. Blev lite besviken på MA tycker de andra högtalarna var i en klass för sig. Tyvär måste jag välja bort Larsen pga att jag ska bygga hemmabio. Så valet står mellan Kef och Elac. Elac är lite "tunn" i basen men har en underbar diskant. Men det går ju att köra med subben till musik också. Om man köper högtalare för ca 10k. Hur mycket bör man lägga på en förstärkare?
/Kasper Postad 02 November 2008 - 23:05
Varför valde du bort MA RS6? Jag har inte lyssnat på Elac, men när jag jämförde MA RS6 med KEF IQ7 blev jag besviken på KEF:s klena bas, så då borde Elac ha ännu sämre bas! Nu kanske du valde bort MA pga andra kriterier, men enligt min slutledningsförmåga borde alltså MA vara den bättre högtalaren av de tre när det gäller basen. Sen är hemmabio MA RS:s paradgren, de har ett underbart stereoperspektiv som verkligen bidrar till biokänslan och får en att kännas som om man vore där!
Eftersom du ska bygga en hemmabio antar jag att du ska ha en receiver? Och då borde du som minst lägga 10000 kr på recivern för att komma upp i samma standard som högtalarna tycker jag. Själv har jag en Marantz sr-5001 som jag köpte för 7000 kr till min MA RS set-up vilket förmodligen är i minsta laget men eftersom jag hade en begränsad budget valde jag att inte spendera mer på stärkaren. /mvh andrus Postad 03 November 2008 - 23:33
En liten invändning bara:
Man behöver inte välja bort Larsen om man tänkt bygga hemmabio. Jag vågar bevisa det. Man kan t.ex köpa Larsen 6 som frontar och Larsen 4 som surround eller köra med Larsen 4 runt om. Center behövs inte av spridningsskäl men vill man trots allt ha en går det att kolla runt på lite olika alternativ. Enda skälet att välja bort Larsen är om man har behov av väggplacerade surrounder eller tycker att en matchande subwoofer är för dyr. Då högtalarna spelar djupt och rappt ställs det högre krav på subwoofern om man tänkt att den ska komplettera även vid musik. Jag tycker utan tvekan att Larsen är värt att satsa på, även för biobruk och ser för mina krav inget alternativ egentligen. Dipoler försöker efterlikna vissa delar av Larsen/Carlsson men jag föredrar äkta vara även bak s.a.s. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |