Man har en sub o sätter den på 80 hertz delning o volymen kl 10, vad har ni för lägen på receivern då?
Ni har subwoofer on och front på small har ni nått annat oxå på?
Redigerat av scenic, 28 September 2008 - 17:47.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Ni som har receiver vad har ni den inställd på
Startad av
scenic
, Sep 28 2008 17:46
39 svar till detta ämne
Postad 28 September 2008 - 17:46
Vad har ni den på för delningsfrekvens?
Man har en sub o sätter den på 80 hertz delning o volymen kl 10, vad har ni för lägen på receivern då? Ni har subwoofer on och front på small har ni nått annat oxå på? Redigerat av scenic, 28 September 2008 - 17:47. Postad 29 September 2008 - 07:20
med normalstora stativhögtalare eller större så gäller front - large.
Sen ska man bara använda ett delningsfilter, dvs antingen i förstärkare, eller på subben. Föreslår på förstärkaren. Volym osv är så jäkla individuellt så det får du prova dig fram med Postad 29 September 2008 - 07:59
Av det lilla jag har förstått så är det väldigt olika mellan olika lyssningsrum, så den ultimata inställningen måste man prova sig fram till.
Jag har fått följande generella tumregler av personer som är betydligt mer insatta än mig och som jag därför litar på: Basen ska bara spelas av antingen suben eller högtalarna (ej båda) för att bli bäst. Då är det ju smidigt att ha en reciever så man kan leka med crossover-frequenzy eller vad det kallas och slippa krypa bakom suben och ratta(om man nu inte har en lyx-sub med fjärr.) Har man "bara" en sub bör den placeras i ett hörn med delning på ca 40hz. Har man råd och möjlighet rekommenderas två subbar i varsitt hörn och delningen på ca 80hz. De senare tipsen är för att minska stående vågor. Sen finns det säkert en mängd andra ackustiska parametrar som i vissa fall kanske innebär att något helt annat gäller, men då får någon med riktig kunskap ta över, jag ville bara vidarebefodra det lilla jag snappat upp. Mvh // Jesper Postad 29 September 2008 - 11:18
Tack för svaren
Jag har Dyna M85 som front o Dyna 10 som sub. Det här gäller vid filmtittning. Så jag ska ha receiverns delning på då så blir det bäst, hur gör man det? och hur vet subben om det? Ska jag då dela subben på 40hz på receivern? och ha front som small Postad 01 October 2008 - 06:49
Nu är jag lite osäker, men jag tror att om du väljer small så delar recievern automatiskt på 80 hz. Så är det på min Yamaha iaf om jag minns rätt.
Så om jag vore du så skulle jag välja large på frontarna och ställa crossover-frequenzy på 40 och ha suben i hörnet. Om du ställer upp crossover på suben till max så borde den ju aldrig behöva aktiveras. Fast å andra sidan gäller det ju film ser jag nu. (snabb i tanken:D) Då blir det kanske lite annorlunda. Det är ju lite mer "tryck och muller-bas" man är ute efter till film. Jag har för mig att THX-standarden låter suben ta hand om allt under 120 hz, så det kanske inte är så dumt att ställa in högtalarna som small som du var inne på. Samtidigt känns det lite dumt med dina baskapabla frontar! Testa båda varianterna och spela nån maffig scen och se vilket alternativ du gillar bäst. Och framför allt, lita på dina egna öron. Skulle du inte bli nöjd efter att ha provat mina tips så laborera själv med sub-placering och crossover och kanske någon annan spännande inställning. (ett litet tips kan vara att skriva ner vad man ändrar om man ändrar många parametrar i recieverns inställningar, så man lätt kan återställa allt om det blir helt åt skogen till slut) Lycka till! Postad 01 October 2008 - 06:52 Det skulle jag säga är en starkt vilseledande rekomendation. Vad man ska ha för delningsfrekvens på huvudhögtalarna beror på vad man har för frekvensrespons vid lyssningsplatsen, vad högtalaren i fråga presterar på pappret eller specifikationbladet är helt irrelevant. MVH /Chuck Postad 01 October 2008 - 08:49
Det är väl få frontar som orkar sig ner till 20hz, vilket brukar vara benämningen på "fullrange". Att låta en front ta hand om LFE kan ge olyckliga resultat om man gillar att spela högt. Bäst att subben får göra detta.
Postad 01 October 2008 - 09:04
Ja, det var väldigt grovt förklarat. MEN, personen i fråga har inte utrustning eller kunskap för att utföra dessa mätningar vid lyssningsplats. Ibland måste man hålla diskussioner på rätt nivå för trådskaparen Postad 01 October 2008 - 09:23 Vad har du för receiver? MVH /Chuck Postad 01 October 2008 - 12:24
vad händer om man ställer hötalarna på small och kör automatisk kallibrering med EQ (en sån liten mick som man placerar vid lyssningspos.) Jag trodde då att recivern själv ställer in lämpliga delningsfrekvenser och att man sedan bara behöver ställa in ev. volym direkt på subben (alternativt i audiomodes i recivern). Har jag fått detta om bakfoten.
När jag ställer in mitt satelitsystem enligt bruksabnvisningen så ska jag dela dem på 120Hz, när jag kör automatisk kallibrering så delar recivern dem lite annorlunda. Den sätter bl a centern till 150Hz i stället. Postad 01 October 2008 - 12:30
Jag har oxå autokaliberering men inte använt den än, måste fixa först väggupphängniung till bakhögtalarna
Postad 01 October 2008 - 14:05 Sätt då subwoofern på by-pass eller högsta möjliga läge för lågpassfiltret och ställ delningen på receivern. MVH /Chuck Postad 01 October 2008 - 19:08
när jag kör eq på min 255á så sätter den subben till "present" istället för 10", vad menas med "present" i detta samanhang?
Postad 01 October 2008 - 21:32
By-pass? högsta läge? (menar du då att jag ska sätta subben på 160hz och receivern på 80hz? Postad 01 October 2008 - 21:54
Om det högsta du har är 160hz så är det just så du ska ställa den. Nu kan förstärkaren göra delningen istället vid åttio hertz. Så har jag gjort själv.
Postad 13 January 2009 - 18:21
Och den delningen gör förstärkaren genom att man väljer small?? Postad 13 January 2009 - 18:30
Kör mina högtalare på 90 och ställt subben på 120 i recivern.
Har runt 100 på subben och volymen i mitten,tycker det funkar bra. Postad 13 January 2009 - 18:40
Jag kör just nu delning på 60hz i recievern och vridit suben till fullt.
Men känns som hur man delar beror ganska mycket på vad man har för fronthögtalare så det skiljer ju från person till person. Redigerat av Unregistered9ec9eb84, 13 January 2009 - 18:50. Postad 13 January 2009 - 19:04
Är det bättre att dela subben i recievern än i det inbygda delningsfiltret i subben ? Varför ?
Dom som byggt subben har väl säkert tänkt till så att det inbygda filtret ska funka bäst ? Eller ? Eller är det för att recievern ska känna efter och dela av lämpligast själv ? Om man delar frontarna vid 100hz, och subben vid 60hz, "missar" man inte dom 40 hertzen däremellan då ? Redigerat av Bakerman, 13 January 2009 - 19:05. Postad 13 January 2009 - 19:10
Japp. Du får däremot kolla vad din förstärkare anser att small betyder. Förstärkaren kanske tycker att small är 120Hz. Kan du dela i olika frekvenser så testa gärna. Postad 13 January 2009 - 19:17 Typ. Skulle göra en overkill att låta högtalarna gå in i varandras 'område' Postad 13 January 2009 - 19:19
Det kommer nog bli ett "hål" mellan dessa frekvenser. Det är mindre jobbigt att låta förstärkaren ta hand om delningen. Sätt subbens delningsfrekvens på max och låt förstärkaren sköta delningen. Nu kommer ju inte delningen ske med knivskärpa, direkt. Du får räkna med att subben ändå spelar lite högre upp än delningsfrekvensen. Man pratar om hur mycket subben tappar i oktaver och decibel. Jag vet inte vad som är normalt. Postad 13 January 2009 - 20:23
Hmm, hur kollar jag det? Har en Harman Kardon AVR 7300. Subben är en Infinity Kappa och övriga 5 högtalare är Acoustic Energy's AEsprit serie, så det känns spontant som att jag borde låta kappan stå för all bas när den levererar finfin bas medan AE's bas inte är den bästa. Postad 13 January 2009 - 20:33
Hej!
Väldigt svårt det här men jag tror det är ganska stor skillnad vad man har för stärkare sen lika stor skillnad vad man har för högtalare sen så kombinationen av de båda. Även om jag är nöjd med min inställning av subben så tror jag att man ska ha samma grejer bådde högtalare och stärkare för att kunna hjälpa varandra här! /Mats Postad 13 January 2009 - 23:06
Förstår man bara hur delningsfilter funkar behöver man inte samma setup. Du behöver inte ha Sony-högtalare, Sony-förstärkare, eller Sony-sub för att det automatiskt ska bli bättre. Om det nu är det du menar med samma "setup". Jag blandar friskt med Denon, REL, Atlantic Technology. Låter bra, tycker jag. Men det är klart, en del företag gör det enklare att koppla ihop sakerna. Men det ska inte hindra er att köpa olika märken. Kommer det till högtalare håller däremot jag med att det ska vara likadana högtalare. Det är ett väldigt slöseri med tid att leta efter en center som kanske passar till mina andra högtalare. Det kommer alltid vara någon som har en pryl som är annorlunda. Om man då inte lyssnar till den personen bara för att prylen inte överensstämmer med mina prylar som gör man det lite extra besvärligt för sig. Tycker jag.. Postad 14 January 2009 - 12:48
Nej, han menar att den som ska komma med tips och hjälp bör ha samma utrustning som trådskaparen, inte att det måste vara samma märke på alla grejorna i set-up'en(rätta mig om jag har fel! Själv har jag delningen på 80hz som enligt Pioneer är THX-standard. Postad 14 January 2009 - 13:01 Same same Och frontarna är på small -som också är thx standard Postad 14 January 2009 - 15:46
hej! har kämpat med olika innställningar ett tag nu när jag hittade denna tråd!! jag har alla högtalare som small & delar runt 90 på subben.
har inte hittat nåt ställe i recivern (andersson r1) att ställa delningen?? den kanske är fast runt 100 om jag kör small?? blir det ingen skillnad om jag vrider frequency på subben på max då? vad är thx? Postad 14 January 2009 - 15:48 Du förstog mig helt rätt Tack /Mats Postad 14 January 2009 - 15:50
Jag kör enligt THX-standarden med delning på 80Hz, bå både reciever och högtalare har stämpeln.
Resterande högtalare är satta till small. Postad 14 January 2009 - 15:51
Undrar om man ställer in Large på receivern för frontarna tappar suben då sin funktion, eller om det fungerar parallellt med frontarna
Postad 14 January 2009 - 15:59
Hur gör man om man kör stora högtalare runtom då? känns ju bra onödigt att sätta dom på smal.l
Postad 14 January 2009 - 17:11 Det beror ju lite på receivern, men suben kommer ju alltid att spela .1-kanalen, dvs LFE-spåret så länge man sätter sub=yes. På vissa receivers kan man sätta att den även skall spelar övriga högtalares (eller ibland bara frontarnas) lågbas dessutom, dvs den basen spelas både av suben och av frontarna Varför onödigt? Det bästa är ju att varje högtalare får göra det den är bäst på. Om dina stora högtalare avlastas lågbasen kanske de blir bättre på mellanregister och högbas. Jag kör mina Black Diamond som small, med delning på 60 Hz; även om de är hyfsat baskapabla så lär de ju inte vara bättre än min Ace Bass B1.39 när det gäller de lägre frekvenserna, och när de slipper slita med de lägsta tonerna blir de övriga desto bättre. Det beror ju på vilka stora högtalare du har, men det finns inte så många som har rak frekvensgång 20-20000 Hz, som ju är Dolbys definition på full range speaker. Postad 14 January 2009 - 21:06
jag har pillat en hel del med subben faktiskt..och jag kör sub med frontar vid film =BOTH har lägsta på deleningen i reciver men kör en högre i lowpass på subben och låter recivern dela frekvensen rätt till båda delarna samtidigt..funkar väldigt bra för mig men villket pill det var innan man fick detta rätt, och micen för autokalibreringen var ingen hjälp alls..innan jag har börjat tycka att det låter rät så har man hållit på mer än 1 år med pillande hit och dit..men som sagt så är dte för mej.
Den inställning i systemet jag har idag: Front=Large Center=small Surround=small Front - sub =Both Cross over = 40 på reciver Jag har väldigt stora KLIPSCH RF-63 som har en låg bas frekvens redan där Vid musik lysning stängs suben av helt enkelt .. //CG-47 Postad 16 January 2009 - 16:20
Kör jag small på mina högtalare så låter det inte alls bra..får inget tryck alls.
Nu har jag inte testat att dela vid 60Hz då jag tycker det är lite lågt för ett par 5.25or att gå ner till 60...? Men läste nu på AP´s hemsida att mina högtalares aktiva bas endast går upp till 60hz, därför missar jag 20-60hz beroende på vad jag ställer delningen i förstärkaren på. Hägtalarna är ett par A.100. Postad 16 January 2009 - 18:31
Dela vid 80 Hz och vrid upp subben tills du tycker det låter bra. Är subben för klen i förhållande till resten av setupen blir det såklart problem. Postad 16 January 2009 - 20:18
Prova att joxa med fasen också. Det kan göra underverk. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |