Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Multifunktionell systemkamera

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 September 2008 - 19:34

McAdam
  • McAdam
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
I fredags var jag nära att impulsköpa en Nikon D60 med kitobjektiv för 3990:- på Media Markt. Väl medveten om att CSN inte ger mig så mycket fickpengar så lyckades jag besinna mig och cyklade hem tomhänt.
Såhär på söndagskvällen känner jag att jag ångrar mig lite grann. Systemkamera har funnits på min önskelista ett tag nu och förr eller senare blir det väl av hoppas jag.

Det jag tänkt använda kameran till är först och främst:
- Sport (Både jag och tjejen spelar rugby och jag skulle vilja ta "action-bilder" på tacklingar osv.)
- Natur (Jag brukar tillbringa en del tid i skogen då jag är hemma och hälsar på mor och far. Tänkte mest försöka fota älgar, rådjur och vildsvin. Närbilder på växter och småkryp bryr jag mig inte så mycket om.)
- Allround-kamera på semestern. Kommer förmodligen flytta till sydligare breddgrader efter nyår och då behöver jag kunna fota giftormar och känguruer.

Jag har lånat kompisens Canon 350D + 18-200 några dagar och dessutom testat en Nikon D80 + 18-55. Den senare kändes bättre att hålla i men båda kamerorna tar nog tillräckligt bra bilder för mina behov. Som allround-objektiv funkar nog ett 18-200 ganska bra för mig men för att ta bra rugby-bilder på 50 meters avstånd skulle jag däremot vilja gå upp till 70-300 eller nåt liknande.

Så frågan: Vad är en lämplig kamera för mig? Jag är inte så inläst på ämnet men jag har förstått att det kan vara knepigt att hitta objektiv till Nikons D40/40x/60. Några förslag?

Postad 28 September 2008 - 21:28

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0

Jag är inte så inläst på ämnet men jag har förstått att det kan vara knepigt att hitta objektiv till Nikons D40/40x/60. Några förslag?

Inte knepigare än så här: Länk :(

Postad 29 September 2008 - 21:30

McAdam
  • McAdam
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Inte knepigare än så här: Länk :)

Ok, det var ju inte så svårt som jag trodde då...

Postad 30 September 2008 - 11:49

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Spana även in begagnatmarknaden - finns massor att få tag på till vettiga priser.

Postad 30 September 2008 - 14:24

McAdam
  • McAdam
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jo det finns ju ganska mycket att hitta om man tittar på t.ex blocket. Fast jag tycker att de ofta tar ganska bra betalt. Nu kan man ju som sagt köpa en Nikon D60 med kitobjektiv för under 4000:- i butik, och många andra nybörjarkameror för ungefär samma pris eller strax över. Trots det så vill många ha 5000:- för sin te år gamla EOS 350D med orginalobjektiv.
Många modeller verkar ha sjunkit i pris det senaste året och det verkar svårt för många begagnatsäljare att fatta det. Jag tycker det verkar som att ju mer avancerad modell och desto fler tillbehör desto mer tjänar man på att köpa begagnat.

Just nu är jag lite inne på en Nikon D80. Den kändes bättre än D60 som var lite liten för mina händer. Sony A300 verkar också lite intressant men jag har inte kännt på den i verkligheten. Har hört att den inte hanterar brus särskilt bra och det kanske blir lite problematiskt om jag ska ta skymningsbilder på vildsvin hemma?

Postad 30 September 2008 - 14:49

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Kanske en Canon 450D kan vara något? Med tanke på att du har en kompis som har Canon, så att ni kan byta objektiv mellan varandra m.m. 450D har också lite bättre grepp än det smala greppet som 350D har. Canon har tidigare varit det märket som haft bäst brushantering.

Tror inte att du hade blivit missnöjd med någon av de olika märkenas instegskameror, men alla är lite olika "nischade".

Exempelvis Nikon har satsat på enkelhet (D60) medan Sony har finesserna (a300). Olympus har väldigt små kameror utan att tummat på finesser (e420/e520), Pentax kör lite mer slagtåligt och vädertätat (K200D). Canon 450D är det som känns mest balanserad enligt mig.

Själv har jag dock gått på Nikons linje och har en liten lättanvänd kamera som tar utmärka bilder (D40/D60).

Sedan skijer även hastighet, bild-buffert, fokuspunkter, storlekt på sökare etc. mellan kamerorna. Går man upp i pris (>8000:-), så är skillnaderna inte lika markanta.

Tänk bara på att alla kameror har sina nackdelar. Det finns ingen av dem som är den perfekta kameran till allt.

Kolla in de olika kamerorna på http://www.dpreview.com.
Glöm inte att kika lite på olika objektiv här http://www.photozone.de

Redigerat av Walkir, 30 September 2008 - 14:53.

Postad 30 September 2008 - 14:58

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Just nu är jag lite inne på en Nikon D80. Den kändes bättre än D60 som var lite liten för mina händer. Sony A300 verkar också lite intressant men jag har inte kännt på den i verkligheten. Har hört att den inte hanterar brus särskilt bra och det kanske blir lite problematiskt om jag ska ta skymningsbilder på vildsvin hemma?

Det är i grunden samma sensor i D80 som a300. a300 är ju lite nyare och borde ha marginellt bättre brusprestanda trots allt.
Om du vill ha ett rejält grepp och bra brusprestanda på relativt tight budget kanske Samsungs GX20 (i princip en Pentax K20D) kan vara nåt att överväga:

Köp till ett sånt här för vildsvinen om du inte har dem tjudrade på nära håll:

Postad 30 September 2008 - 15:24

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Skulle tro att Samsung GX-20 ligger utanför McAdams budget. CSN och 10000:- på kameraprylar går inte ihop :)

Redigerat av Walkir, 30 September 2008 - 15:26.

Postad 30 September 2008 - 16:20

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Aha.. missade det om CSN ;) Då instämmer jag med Dreadlock om att begagnatmarknaden bör undersökas noggrannt :)

Postad 30 September 2008 - 16:31

McAdam
  • McAdam
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Skulle tro att Samsung GX-20 ligger utanför McAdams budget. CSN och 10000:- på kameraprylar går inte ihop ;)

Tyvärr beviljar inte CSN extralån bara för att man ska köpa en systemkamera, vilket väl ändå får ses som ganska rimligt. Lyckligtvis jobbar man ju lite extra ibland. Tyvärr finns det ju andra saker att lägga pengarna på också - datorn har ju hängt med fem-sex år och börjar kännas lite seg, nya glasögonen var inte gratis precis och dessutom har jag fått sex cyklar stulna senaste året. Men mitt i allt elände vet man ju att julafton närmar sig med stormsteg och attmorsan och farsan har mer pengar än de är vana vid nu när ungarna flugit ut :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.