Hänga upp 50" tv:n på väggen , några frågor
24 svar till detta ämne
Postad 29 September 2008 - 12:48
DmD
-
DmD
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Halloj, Tänkte ev framöver hänga upp min 50" Pio 8 gen plasma på väggen och har lite frågor. Bör jag investera i orginal väggfästen från Pioneer eller funkar det och är lika säkert med andra märken på väggfästena? , har du tips om vart jag köper dessa? , länka gärna! Jag är osäker på materialet i väggen som tv:n ska hänga på, och jag vill verkligen känna och veta att tv:n sitter stabilt där om den väl åker upp.. , bör jag låta någon expert/proffs göra detta eller tror ni jag och min vän som är ganska kunnig inom bygg grejar detta tillsammans? Vad rekommenderas för att dölja kablarna som kommer "gå ner" från tv:n? Mvh Dmd
Postad 29 September 2008 - 13:07
Unregistered3e231739
-
Unregistered3e231739
-
Användare
-
-
165 inlägg
En polare har hängt upp sin 50" på väggen med ett fäste för några hundralappar, inhandlat på DustinHome.
Det är inget orginalfäste alltså.
Visserligen är det betongvägg, men det är bara en som är "ganska kunnig" som satt upp det.
//M
Postad 29 September 2008 - 13:25
tobben-e
-
tobben-e
-
Användare
-
-
143 inlägg
För att dölja kablarna använder du bara en kabelkanal i plast som du målar eller tapetserar som din vägg är..
Postad 29 September 2008 - 16:02
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
Min Pioneer 507X har nu hängt uppe i över 1½år med [ULR=http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=264&iItemId=144332]biltemas väggfäste.[/URL]
Och då har jag betong väggar, därimot om man har gips så rekommenderas molly eller att man träffar reglarna, biltemas fäste bygger ca. 3cm från väggen och det får jag anse helt okej med tanke på att det kostar bara 350:- och fungerar helt kanon.
//Niklas
Redigerat av Unregistered36431, 29 September 2008 - 16:03.
Postad 29 September 2008 - 16:10
Reference audio
-
Reference audio
-
Forumräv
-
-
969 inlägg
För att dölja kablarna använder du bara en kabelkanal i plast som du målar eller tapetserar som din vägg är..
Om det är gipsvägg är det annars bara att skära upp gipset, lägga in kablarna spackla och måla igen. Om det är betong är det bara att bila. //Max Reference
Postad 01 October 2008 - 20:42
Unregistered0a45792b
-
Unregistered0a45792b
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
det räcker med att köpa ett billigt så länge du inte skal ha funktioner som tilt eller vridbart.
kolla bara upp vikten vad fästet klara.
För att fästa så räcker det med rödplugg om det är betong, själv använde jag 6 st för att vara säker på min 40".
Postad 01 October 2008 - 21:40
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
det räcker med att köpa ett billigt så länge du inte skal ha funktioner som tilt eller vridbart. kolla bara upp vikten vad fästet klara.
För att fästa så räcker det med rödplugg om det är betong, själv använde jag 6 st för att vara säker på min 40".
jag är också på jakt efter ett fäste tll min 50 tummare och fick tips om att en billig räcker.. men jag vill ha vrid och tiltbar,, funkar det inte att köpa en billig då menar du? har nämligen sett en tilt och vridbar på carlsson för 650kr som håller till 65kg.. funkar inte den tror du? tv:n väger väl inte mer än 35-40kg tror jag
Postad 01 October 2008 - 22:08
Unregistered0a45792b
-
Unregistered0a45792b
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
jo de funkar det med. är ju god marginal för vikten
Postad 02 October 2008 - 07:48
DmD
-
DmD
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Stort tack för alla svar! , ska undersöka vad för typ av vägg jag har först o sen ska banne mig tv:n upp!
Postad 03 October 2008 - 17:14
Unregistered70452c8d
-
Unregistered70452c8d
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Skall du ha vridbartställ skulle jag rekommendera ett lite dyrare. En kompis hade hemma 2 ställ av den billigare sorten men när han montera på TVn kom den inte helt vågrätt då det var lite lite glapp i lederna i stället. Går ju iofs att kompensera genom att skruva upp fästet lite snett.
Postad 04 October 2008 - 15:30
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Skall du ha vridbartställ skulle jag rekommendera ett lite dyrare. En kompis hade hemma 2 ställ av den billigare sorten men när han montera på TVn kom den inte helt vågrätt då det var lite lite glapp i lederna i stället. Går ju iofs att kompensera genom att skruva upp fästet lite snett.
Fast vad är det som säger att det dyrare fästet inte har glapp ?
Postad 04 October 2008 - 17:01
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
har nu köpt ett fäste till min 50 tummare på biltema för 399kr.. det är inte vridbart utanbara tiltbart.. hoppas att det funkar så att tv: blir rak och och inte klappar
Postad 23 June 2009 - 21:41
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Tänkte se om det går få ngt liv i denna tråden, slipper man starta en ny om samma sak...
Ska köpa en Pio 5090. Tänkte använda ett väggfäste från Kjell & Co ( http://www.kjell.com...items/57337.jpg) ska klara 75 kg och upp till 63".
Problemet är att det är enkelgips i väggen... Kommer det att hålla ändå, om jag fäster upp det med 4 st mollyskruv (expander)? Vet ju inte om jag kommer lyckas träffa någon regel i väggen.
Tacksam för råd. Ngn med egna erfarenheter?
Postad 23 June 2009 - 22:10
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1086 inlägg
Inga som helst problem. Ta fyra storlek 6, det räcker. Har inte använd deras fäste men du kan ju använda fler om du känner dig otrygg.
Redigerat av JMKbiker, 23 June 2009 - 22:13.
Postad 26 June 2009 - 21:00
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Ett tips kan vara att köpa en regelsökare på för ett par hundralappar, Om jag inte minns helt fel så köpte jag min på Clas Olsson.
Postad 26 June 2009 - 21:08
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1919 inlägg
Bästa tipset, häng den på rätt håll.
Postad 07 August 2009 - 12:37
Redbullen
-
Redbullen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Köpte ett väggfäste på classes för någon dag sen, sämsta skit jag någonsin rört vid, hela fästen var skevt och det så kallade "vattenpasset" som sitter fast i var ett skämt.
Själv körde jag med eget vattenpass, men tycker synd om dom som litar på de som följer med
men nu sitter tv där iallafall och trillar inte ner heller
Postad 07 August 2009 - 13:56
Fallmans
-
Fallmans
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
jag ska köpa en 47", kommer väga lite över 20kg. men jag tänker inte betala ett fäste för över tusenkronor
- Köp en annan billigare modell på clasohlson, dustinhome eller liknande - sen sätter du upp och typ känner efter om den sitter stabilt  =)
Postad 07 August 2009 - 14:06
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Tänkte se om det går få ngt liv i denna tråden, slipper man starta en ny om samma sak...
Ska köpa en Pio 5090. Tänkte använda ett väggfäste från Kjell & Co (http://www.kjell.com...items/57337.jpg) ska klara 75 kg och upp till 63".
Problemet är att det är enkelgips i väggen... Kommer det att hålla ändå, om jag fäster upp det med 4 st mollyskruv (expander)? Vet ju inte om jag kommer lyckas träffa någon regel i väggen.
Tacksam för råd. Ngn med egna erfarenheter?
Personligen skulle jag aldrig nånsin chansa på att enbart köra med molly på gipsvägg! Enda sättet att vara säker på att inte både väggen och tvn brakar i golvet är att hitta reglarna bakom och fästa i. Är ju oftast cc60 så det är bara att köpa en billig regelsökare. Jag skulle iaf inte sova gott om nätterna utan att göra så.... För övrigt kan jag mycket varmt rekommendera det väggfäste som jag kör till min 50 tummare:
large.jpg 10.84K
2 Antal nerladdningarDet är ett Vogel´s VFW 065 och kostar 6-700:- och är otroligt enkelt och smidigt att sätta upp. En annan fördel med det är att man inte måste sätta det exakt i mitten på tvn, detta underlättar om man tex inte hittar en regel som inte är exakt i den position man helst vill ha tvn vid. Det är alltså en hyfsad skjutmån i sidled ifall centrum inte är exakt där man vill ha det.
Redigerat av masse70, 07 August 2009 - 14:11.
Postad 07 August 2009 - 14:34
Fallmans
-
Fallmans
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Personligen skulle jag aldrig nånsin chansa på att enbart köra med molly på gipsvägg! Enda sättet att vara säker på att inte både väggen och tvn brakar i golvet är att hitta reglarna bakom och fästa i. Är ju oftast cc60 så det är bara att köpa en billig regelsökare.
Jag skulle iaf inte sova gott om nätterna utan att göra så....
För övrigt kan jag mycket varmt rekommendera det väggfäste som jag kör till min 50 tummare:
large.jpg 10.84K
2 Antal nerladdningar
Det är ett Vogel´s VFW 065 och kostar 6-700:- och är otroligt enkelt och smidigt att sätta upp.
En annan fördel med det är att man inte måste sätta det exakt i mitten på tvn, detta underlättar om man tex inte hittar en regel som inte är exakt i den position man helst vill ha tvn vid. Det är alltså en hyfsad skjutmån i sidled ifall centrum inte är exakt där man vill ha det.
lägger in, att den är lite billigare på inet https://www.inet.se/...versal/2302331/
Postad 07 August 2009 - 16:18
Svensken i norge
-
Svensken i norge
-
Användare
-
-
146 inlägg
Köpte ett väggfäste på classes för någon dag sen, sämsta skit jag någonsin rört vid, hela fästen var skevt och det så kallade "vattenpasset" som sitter fast i var ett skämt.
Själv körde jag med eget vattenpass, men tycker synd om dom som litar på de som följer med
men nu sitter tv där iallafall och trillar inte ner heller 
om du nu fått ett fäste som är skeft och du struntar i att lämna tillbaka det så är det nog dig som det är mest synd om. jag har monterat 2 st av deras största fäste och har aldrig fått ett som var skevt eller hade ett inbyggt vattenpass som visade fel. monterade mitt med 4st molly och 4 st m8 in i regel. det lär i alla fall sitta så länge huset står kvar!
Postad 07 August 2009 - 17:47
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3057 inlägg
lägger in, att den är lite billigare på inet  https://www.inet.se/...versal/2302331/
Jag lägger in att det ser ut om ett DIY Elfa fäste som många inkl jag här på forumet kör med, kostar runt 200:-
Postad 09 August 2009 - 07:12
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Jag lägger in att det ser ut om ett DIY Elfa fäste som många inkl jag här på forumet kör med, kostar runt 200:- 
Då lägger jag in att Elfa är ett bra tips, dock kan jag tycka att den inte verkar vara lika robust och tålig i sin konstruktion som Vogels, men det kanske är egalt beroende på vad tvn väger.
Postad 11 August 2009 - 21:24
Redbullen
-
Redbullen
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
om du nu fått ett fäste som är skeft och du struntar i att lämna tillbaka det så är det nog dig som det är mest synd om. jag har monterat 2 st av deras största fäste och har aldrig fått ett som var skevt eller hade ett inbyggt vattenpass som visade fel.
monterade mitt med 4st molly och 4 st m8 in i regel. det lär i alla fall sitta så länge huset står kvar!
Jag menade bara att vattenpasset inte satt som de skulle...så annars ingen direkt fara, tv hänger kvar idag och jag hoppas den sitter kvar tills jag ska flytta eller byta tv  //Peter
Postad 02 September 2009 - 23:14
bolie
-
bolie
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Är på jakt efter ett fäste till en 50". Skulle behöva ett som går att vrida på lite... Någon som vet någon billig modell? Såg att Clas Ohlson har ett till bra åris men det var anpassat till max 46". Hur noga är det? Om vikten stämmer in iaf...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Inredning & Möbler
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|