Har nu kommit så långt i mitt hemmbio bygge att jag skall sätta upp en svart nålfiltsmatta i taket. Har ni som gjort detta tidigare några tips på vad man ska tänka på? Taket är ett vitmålat betongtak med lite ojämnheter (man ser avtrykken av plankorna i gjutformen) vilket jag hoppas att nålfiltsmattan ska dölja. Hoppas också den bidrar till att förbättra akustiken i rummet. Är det våtrumslim som är bäst? Krymper mattan när limet torkat, m.a.o. ska man lägga skarvarna lite omlott? Behöver jag måla om taket i en mörkare färg? Finns det mer att tänka på?
Postad 30 September 2008 - 13:04
Har nu kommit så långt i mitt hemmbio bygge att jag skall sätta upp en svart nålfiltsmatta i taket. Har ni som gjort detta tidigare några tips på vad man ska tänka på? Taket är ett vitmålat betongtak med lite ojämnheter (man ser avtrykken av plankorna i gjutformen) vilket jag hoppas att nålfiltsmattan ska dölja. Hoppas också den bidrar till att förbättra akustiken i rummet. Är det våtrumslim som är bäst? Krymper mattan när limet torkat, m.a.o. ska man lägga skarvarna lite omlott? Behöver jag måla om taket i en mörkare färg? Finns det mer att tänka på?
Postad 30 September 2008 - 19:05
Hej.
Jag har satt nålfiltsmatta men inte i taket, hehe. Men jag vet hur jag skulle gått till väga i ditt fall. Jag skulle nog spacklat bort de värsta håligheterna med lite husfix eller liknande innan jag skulle börjat. När man lägger på golv så har man mattlim men det skulle jag inte rekomendera i ditt fall då det blir svårt att få den att hänga kvar innan det torkat och att pressa den på plats kräver gippsvaggor och en massa annat som inte ens är värt tanken... Det bästa är kontaktlim. Du köper det på burk och du får jobba på rätt bra om du ska ha upp större bitar. Jag föreslår att ni är 2-4 personer med vars en pensel. 2 penslar i taket och 2 på mattbiten sen när ytorna inte är blöta så placerar du den rätt!! för den sätter sig direkt. Men det som är bra är att det sitter bra och håller. Mattan ska läggas kant i kant och absolut inte överlappa då den är tok för tjock för det ska bli snyggt. Mät vinklen på hörnen och utgå ifrån en långsida så du slipper upptäcka att mattan inte går ända in på en vägg eller att den går ut på väggen vilket är ett mindre problem. Lycka till!
Redigerat av Badguy, 30 September 2008 - 19:05.
Postad 02 October 2008 - 22:41
Men rent teoretiskt låter det roligt men jag skulle nog rådfrågat på byggahus.se först
Postad 03 October 2008 - 11:39
Postad 03 October 2008 - 20:23
Postad 04 October 2008 - 15:45
Tackar. Ja det är en källare. Har sett någon här göra liknande manöver i sitt biorum och har för mig att han använde våtrumslim men är osäker. Det är ju inget golv så det lir ju inga påfrestningar på mattan mer än dens egna tyngd. Kontaktlim är nog inget alternativ då det är rätt stor yta och lite vinklar och vrår på sina ställen, jag vill inte att den fäster direkt.
Hur stora bitar har du tänkt sätta upp? Har du mattan? Har du hållt i känt på vikten? Jag får bara en magkänsla att mattans vikt och att dess struktur kommer få mattan att trilla ner efter några sekunder. Ska du få den att fästa på det sättet måste nog limlagret vara hyffsat tjockt och ytan jämn. Det skulle ju vara tråkigt att kladda ner både tak och matta med lim och inse att det inte fungerar.
Berätta gärna hur du löser problemet!
Postad 04 October 2008 - 20:02
Postad 06 October 2008 - 08:04
Postad 06 October 2008 - 12:27
Postad 06 October 2008 - 12:50
Varför sätter man matta isf akustiktak? Estetikst? Ekonomiskt? Eller?
I mitt fall är det nog alla dessa anledningar, eller ja billigt kanske det inte är men det är inte dyrt heller. Jag hoppas det kommer se bra ut och att den "sväljer" en del ojämnheter i taket. Sen hoppas jag att akustiken skall bli bättre men det kommer säkert behövas fler åtgärder vad ljudet beträffar.
Postad 06 October 2008 - 15:20
Postad 06 October 2008 - 16:34
Våtrumslim är ett alternativ som många använder precis som du själv skrev . Jag hade också valt att jämna ut taket ev med att faktiskt sätta gipsskiva och sedan limma nålfiltsmattan.
Söker du akustikdämpning har du mer nytta av ett akustiktak så att du kan använda hålrum med luft för att få en ljudabsorbtion, att endast limma matta direkt mot taket bör ej ge någon jättestor effekt.
Vill du bara ha ljusdämpning är en scenmolton eller liknande kanske ett bättre alternativ
MVH Lorant
Postad 07 October 2008 - 08:34
Gissar på att det handlar om pengar eller takhöjd.
Japp så är det, mest takhöjd dock. Blir nog en billig nålfiltsmatta med ett kraftigare lim men ej kontaktlim. Akustiken får jag jobba mer med när allt är klart och möblerat.
Postad 07 October 2008 - 09:53
Ekonomin har jag ingen koll på.
Postad 16 October 2008 - 10:12
Prismässigt är det ju ca 250-350/kvm mot kanske 50 kr/kvm för tyg eller nålfilt.
Hur går det deepsound? Har du gjort klart, vill gärna se bilder i sådana fall. Som sagt jag kan rekommendera att du spacklar och jämnar till taket och sen limmar molton eller annat ej reflekterande tyg. Lättare att hantera och sätta upp
MVH Lorant
Postad 16 October 2008 - 13:16
Postad 16 October 2008 - 13:19
Postad 17 October 2008 - 13:11
Eccophone har ju andra serier än Sombra som både bygger mindre och är billigare.Det klassiska med Ecophone sombra innebär ju ändå en bygghöjd på ca 15cm till skillnad mot tyg eller nålfilt som bygger ca 1 cm. Den skillnaden kan göra rätt så mycket om man redan bara har ca 220cm i takhöjd
Postad 20 October 2008 - 19:11
Matta och lim är inhandlat. Tänkte sätta upp den i helgen, jag återkommer när det är klart.
Hur gick det?
Postad 21 October 2008 - 08:32
Hur gick det?
Jo det gick bra. Mattan är upp och sitter kvar.
Postad 01 December 2008 - 17:08
Tänkte ev göra ngt lknande själv. Vart / vilken matta köpte du? Pris?Jo det gick bra. Mattan är upp och sitter kvar.
Jag har inte hunnit med allt men i stort är det klart. Vi var tre stycken som hjälptes åt, det hade kanske gått med två men det blev lättare med tre. Jag ska lägga upp billder bara jag har tid. Det var inte speciellt svårt och gick ganska fort tyckte jag. Det svåraste var som alltid första våden sen gick det av bara farten. Efter som ingen av väggarna är exakt raka så fick jag ta till några cm extra på bredden för att kompensera att allt drog sig ett par centimeter per våd men det är inget som kommer synas när listerna kommer upp och kanterna är skurna. Resultaten blev riktigt bra tycker jag.
Postad 01 December 2008 - 17:35
Reglar man ner en ram. så man har nån cm till godo. då finns det också platts för lite isolering eller annat dämp matreal. på de mässt kritiska akustiska punkterna i rummet. om det skulle behövas.
sen går det alltid att placka ner en ram som är fäst med, säg fyra skruvar. om man skulle vilja förbättra eller bygga om till potatiskällare en dag.
limmar man fast tyg/matta direkt i taket så sitter det där, tror inte man är så sugen på att börja skrapa gammalt tyg om 5-10år. speciellt inte om man råkar få fuktskador, tyg suger ju oftast åt sig fukt.
Vh Robin
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
377 bilder
129 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?