Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DTS-HD Problem

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 September 2008 - 19:47

Unregisterede493dc0a
  • Unregisterede493dc0a
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Hejsan gott folk.

Eftersom jag är färsking med dom nya formaten och bluray o hela kittet så har jag lite frågor.

Jag har en Panasonic BD30 och en Marantz SR7002.
Har BD-spelarn kopplad via HDMI till stärkarn och i sin tu kopplad till Plasman med HDMI givetvis.

Nu kommer jag till mitt problem.

Idag kollade jag Rambo 4 som har DTS-HD och jag körde Bitstream till förstärkarn. Då hackade ljudet och PCM lampan blinkade på förstärkarn.
Pillade och pillade och insåg att jag kunde bara köra DTS-HD via PCM till förstärkaren.

Vad är fel tror ni och får jag verkligen ut DTS-HD ??
Tacksam för svar...

//Tobbe

Postad 30 September 2008 - 22:46

Callekl
  • Callekl
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
Har du provat att inte låta spelaren koda av ljudet?
Enligt vad kan uttyda från specen på din stärkare så ska den klara att koda av DTS-HD själv dvs du behöver inte låta spelaren göra det...

Det borde gå att ställa in i spelaren att den ska skicka ljudet orört över HDMI istället för att koda av och bitstreama.

Postad 30 September 2008 - 23:13

Unregisterede493dc0a
  • Unregisterede493dc0a
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Hej och tack för ditt svar.
Jag lät först spelar köra över ljudet via bitstream, vilket jag har fattat är att skicka över ljudet okodat.
Dock kan jag ha fel.

Men det gick iaf inte, bara PCM funkade.

Mvh

Postad 01 October 2008 - 21:00

Gilde
  • Gilde
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
PCM ska ge samma ljudformat. DTS HD är bara typ en förbättring av DTS 5.1. Det vi vill ha är DTS HD MASTER på allt, och dolby TRUE HD förstås.

Men jag är själv tveksam till PCM, känns som att det fattas något när man lyssnar.

Annars gillar jag Rambo 4, klart bra i likhet med ettan.

Postad 01 October 2008 - 22:07

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
"Men jag är själv tveksam till PCM, känns som att det fattas något när man lyssnar."

Kolla att du inte råkat ut för en stärkare som inte kan höja LFE när den spelar PCM. Det var oerhört trassligt att få samma volym på basen via stärkaren. Nu har jag kalibrerat så gott jag kan och hör endast en liten skillnad. Problemet är att min stärkare inte automatiskt höjer LFE:en 10db när jag spelar PCM. Det gör den på Dolby Digital däremot.

Några förstärkare som är ett par år gamla har fortfarande detta krångliga problem kvar. Du kan söka på PCM -10db LFE bug på nätet. Bäst att förklara är avsforum.

Det bör inte vara skillnad på bistreamad DTS-HD och PCM:ad DTS-HD. Folk påstår att de hör skillnad men jag tror dem inte. Det första misstaget man gör är att glömma kalibrera så att nivåerna är lika höga mellan formaten. Allt som är volymstarkare uppfattar man som "bättre".

Postad 03 November 2008 - 23:38

Unregisterede493dc0a
  • Unregisterede493dc0a
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Hej !!

Problemet försvann när jag uppdaterade mjukvaran på min BD spelare.
Nu funkar det klockrent :D

Tack ska ni har för eran hjälp !
Mvh

//Tobbe

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.