Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skivspelare för nybörjare

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 October 2008 - 18:08

sweddan
  • sweddan
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Hej på er.

Jag har länge gått och funderat på att skaffa mig en skivspelare. Hade en gammal för flera år sedan men då fanns inget intresse. Intresset har vuxit och jag börjar bli riktigt sugen på att skaffa en.

Jag kan i stortsett ingenting om skivspelare. Om pickuper, nålar, mm och mc.
Jag har sökt men ej hittat något.

Jag har kollat lite på t ex blocket och där finns det ju en hel del. Finns ju även "DJ" spelare som inte är så himla dyra. Har väl tänkt mig max 1500kr för en skivspelare till att börja med. Vilka märken är bra? Vad är viktigt att tänka på?
Kan man använda den inbyggda riaa steget i min marantz förstärkare eller är det bäst med en separat?

Dela gärna med er av erfarenheter och tips. Allt uppskattas.

Postad 01 October 2008 - 23:48

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Det finns ett antal trådar om skivspelare för nybörjare. Börja med att läsa dom :P

Postad 06 May 2009 - 13:26

Raphael Mabo
  • Raphael Mabo
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Thorens 158 (automatisk) eller Mini (manuell) är bra och robusta instegsmodeller, men över din budget. Begagnad Thorens, Pioneer, Dual etc kan hittas hos www.rehifi.se. Thorens TD160 och 300-serien är bra klassikers, fast kan vara något dyra. TD150MkII från Thorens brukar hittas för 1 000 - 1 500 kr och är bra, om än något ålderdomlig i konstruktionen.

Dual 505 är en klassisk spelare att hitta begagnad. Rega Planar är en annan klassisk spelare.

Men, begnade spelare kan vara lite pilliga. Och att köpa en ny för 1 500 kr, alltså det är mest leksaker... plastiga, instabila med motorer som svajar.

Runt 3 000 kr bör man lägga för att få något bra som håller några år.
Fördelen med en automatspelare är att man lägger på skivan och kör igång den, så snurrar den igång skivan och flyttar armen till skivan och sänker den och sen vid slut på skivan så lyfter den armen och stannar spelaren. Helt automatiskt.
Med en manuell får man göra detta själv.

Nu får man dock betala lite extra för automatiken, men det är ändå bekvämt för en nybörjare.
Manuella kan ha något högre ljudkvalitet, för de är mer kompromisslösa.

Dock så är TD 158:an från Thorens en bra och musikalisk automatspelare som ger glädje åt vinyl.

Andra alternativ är helmanuella från Project, Rega och Argon. De ligger också kring eller strax under 3 000 kr.

Separat RIAA är oftast bättre än inbyggda i en förstärkare. För 600 - 1500 kr finns bra RIAA från Nad, Thorens, Cambridge, Vincent, Project.

MM och MC är två olika pick-up konstruktioner. MC är mer avancerad och kräver en MC-förstärkare, de är mer pilliga att få bra (fungerar inte i alla tonarmar, kräver mer rätt inställning och så) och jag rekommenderar inte MC till nybörjare.

Redigerat av Raphael Mabo, 06 May 2009 - 13:31.

Postad 06 May 2009 - 13:44

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Hej,

Tycker inte att man skall dissa integrerade RIAA steg i onödan. Förr i världen var ju stärkarens främsta uppgift att förstärka signalen från skivspelaren och göra RIAA korrektionen korrekt. En bra stärkare hade en bra RIAA kompensation. Är man på en budget kan man alltid använda detta, som oftast är bättre än 500 krs manickerna från NAD och andra ställen.

Även budgetspelare har ett eget sound. Provlyssna.

MVH

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.