Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Högtalare eller Z-5500?

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 October 2008 - 22:43

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Idag har jag 2st gamla Proson golvhögtalare från elgiganten som inte kostade många kronor nya, sedan en subbas till detta. Drivs av en Pioneer vsx-711d.

Frågan är om man ska köpa nya högtalare eller om man ska köpa z-5500 från logitec?

Z-5500 kostar just nu ~2400kr på billigaste stället och det känns riktigt billigt!
Men då är frågan vad det skulle kosta med "riktiga" högtalare samt hur mycket bättre det skulle låta?

ge mig förslag o tips! tack

Redigerat av CusmaR, 02 October 2008 - 22:44.

Postad 02 October 2008 - 23:42

xennox
  • xennox
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Tjena!

Till och börja med har du ju lämnat lite för många frågetecken.

Vill du ha 5.1 System eller 2.1?

Vilken budget har du?

Vad är du ute efter för ljud? DiscoDunk eller Finsmakare?

Att jämföra hur mycket bättre z-5500 låter än en par "riktiga" högtalare blir ju också lurigt.

Postad 03 October 2008 - 04:47

mattek
  • mattek
  • Veteran

• 1627 inlägg
  • 0
vill du ha ett 5.1 system så är det nog svårt att hitta något märkbart bättre än Z-5500 för dom pengarna

Postad 03 October 2008 - 05:41

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
jag hade tänkt mig ett 5.1 system som först och främst riktar sig mot film.
och min budget är jag inte riktigt säker på än.
Jag vill inte ha något halvdant som man är missnöjd med utan det ska vara något med lite drag i och man ska höra hur explosioner/etc rör sig runt om i rummet.

hur mycket pengar behöver man lägga ut på högtalare för att man ska bli nöjd?
jag kanske även behöver en ny reciver med hdmi?

min kusin pratade om att jag skulle behöva lägga en 10-15 000kr för att få något som låter riktigt bra, men då känns det som om man kanske kan nöjja sig med ett z-5500 paket istället. Jag är inte den som hör missljud i första taget, jag vill mest ha ett surround som känns och hörs så man vet att saker händer runtom soffan där man sitter.

Postad 03 October 2008 - 06:28

juhakka
  • juhakka
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hade ett z-5400 i vardagsrummet och det fungerade alldeles utmärkt till film och tv. När det kom till musik däremot så tyckte iaf jag att det inte dög. Riktigt tråkigt lät det. Men som sagt riktigt prisvärt som litet hemmabiosystem. 5500 lär ju inte vara sämre. Men, mitt råd är nog att skaffa nya högtalare istället. Du borde kunna hitta intressanta alternativ på begmarknaden.

Redigerat av juhakka, 03 October 2008 - 06:34.

Postad 04 October 2008 - 13:10

xennox
  • xennox
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag skulle nog rekommendera dig till att gå in HÄR

Detta är ett riktigt prisvärt 5.1 system som garanterat låter bättre än z 5500

Redigerat av xennox, 04 October 2008 - 13:13.

Postad 04 October 2008 - 13:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
z-5500 är enligt mig riktigt dåligt, och till musik så är det verkligen en skam att sitta med ett sådant system...

Postad 04 October 2008 - 13:39

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

z-5500 är enligt mig riktigt dåligt, och till musik så är det verkligen en skam att sitta med ett sådant system...

Håller med om att det inte är något vidare. men på tanke på vad man får (5st 3" sateliter, 1st 10" subbas, 6 slutsteg, rätt rejäl transformator, försteg, avkodare för DolbyDigital och DTS, högtalarsladdar, separat kontrollpanel och fjärr) så är det faktiskt ett prisvärt system, inge vidare men riktigt prisvärt.
Mvh Mydynavoice

Postad 04 October 2008 - 13:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Håller med om att det inte är något vidare. men på tanke på vad man får (5st 3" sateliter, 1st 10" subbas, 6 slutsteg, rätt rejäl transformator, försteg, avkodare för DolbyDigital och DTS, högtalarsladdar, separat kontrollpanel och fjärr) så är det faktiskt ett prisvärt system, inge vidare men riktigt prisvärt.
Mvh Mydynavoice

Mm, kan hända men jag är fortfarande inte övertygad...
Men vill man inte lägga några pengar och fortfarande få 5,1 så är det nog det enda alternativet

Redigerat av DVD-ai, 04 October 2008 - 13:42.

Postad 04 October 2008 - 13:52

xennox
  • xennox
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Skulle nu 4890:- vara lite för dyrt för dig så finns ju alltid Dessa

Som jag förstod så har du redan förstärkare och sub.
Så då kan du ju använda dessa för att få ihop ett 5.1 tills du har råd att köpa ny bas samt förstärkare

Redigerat av xennox, 04 October 2008 - 13:57.

Postad 04 October 2008 - 13:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
om han redan har stärkare så ska han absolut satsa på riktiga grejer i stället !

Xennox länk e bra grejer för pengarna :wacko:

Postad 04 October 2008 - 16:31

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Skulle nu 4890:- vara lite för dyrt för dig så finns ju alltid Dessa

Som jag förstod så har du redan förstärkare och sub.
Så då kan du ju använda dessa för att få ihop ett 5.1 tills du har råd att köpa ny bas samt förstärkare

Jag blev riktigt intresserad av ditt förlslag (XTZ) såg även att det fanns ett likadant paket fast med en 12" sub istället HÄR. Skulle denna subben vara "bättre" än den andra?

~5000kr tycker jag är lagomt att lägga på ett system!

Postad 04 October 2008 - 16:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
det är en bra subb, den spöar z-5500 så det står härliga till :wacko:

Postad 04 October 2008 - 18:26

xennox
  • xennox
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Jag blev riktigt intresserad av ditt förlslag (XTZ) såg även att det fanns ett likadant paket fast med en 12" sub istället HÄR. Skulle denna subben vara "bättre" än den andra?

~5000kr tycker jag är lagomt att lägga på ett system!

Hmm..

Hur många kvadrat har du i rummet där basen skall spela?
Har du väldigt litet rum så känns kanske 12:an är lite overkill.

10:an har jag hört hos en polare och den spelade bra, så jag kan bara tänka mig att 12:an är riktigt grym.
Den har ju dessutom fått bra recensioner

Postad 04 October 2008 - 19:07

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Hmm..

10:an har jag hört hos en polare och den spelade bra, så jag kan bara tänka mig att 12:an är riktigt grym.

ja just nu är väl rummet kanske 15-16kvm, men jag har tänkt o flytta inom en snar framtid så vem vet hur stort rummet kan vara! men om 12" basen har fått bra recensioner så kanske man ska satsa på en sådan istället! det skiljde ju inte många kronor!

Postad 04 October 2008 - 19:11

xennox
  • xennox
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Ja som du säger så skiljer det ju inte mycket i pris, så slå du till på 12:an :wacko:
Du kommer garanterat bli nöjd

Postad 04 October 2008 - 19:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hmm..

12" aren blir jätte bra, kör på den !!!!

så slipper du byta upp dig på långe också, och det är inte Overkilll !! :wacko:

Postad 04 October 2008 - 19:37

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Japp ska få tummen ur och våga beställa bara! hehe.
ska bli kul o få ett 5.1 system!

(Levtid på mer än 4 dagar) - är det 5dagar eller är det 3veckor?

Redigerat av CusmaR, 04 October 2008 - 19:37.

Postad 04 October 2008 - 19:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
haha, mellan 5-7 dagar max kan jag tänka mig...

Postad 04 October 2008 - 20:24

xennox
  • xennox
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Utsaxat från www.

Detta innebär att om en produkt är grönmarkerad på lagerstatus så finns det i vårat eget lager för omgående leverans.

Om en produkt är gulmarkerad är antingen varan redan är på väg ifrån leverantör eller så behöver vi beställa in den från leverantör (tar normal 2 dagar om leverantören har varan på lager).

Postad 05 October 2008 - 01:13

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Utsaxat från www.

Detta innebär att om en produkt är grönmarkerad på lagerstatus så finns det i vårat eget lager för omgående leverans.

Om en produkt är gulmarkerad är antingen varan redan är på väg ifrån leverantör eller så behöver vi beställa in den från leverantör (tar normal 2 dagar om leverantören har varan på lager).

tack! kunde ha läst det själv om jag hade orkat läsa igenom sidan hehe.
Blir nog att beställa ett sådant paket imorrn :wacko:

Postad 06 October 2008 - 19:31

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Istället för att köpa dessa, så såg jag de här XTZ 89 5.1 Är de värda 2000kr mer eller ska man köra på de andra ändå?

tack! :blush:

Postad 06 October 2008 - 20:00

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Istället för att köpa dessa, så såg jag de här XTZ 89 5.1 Är de värda 2000kr mer eller ska man köra på de andra ändå?

tack! :blush:

Ljudkvaliten är normalt väldigt hög med XTZ men dom låter inte så engagerande, inget riktigt tempo och rytm i högtalarna men annars ligger dom främst i varje prisklass

Postad 06 October 2008 - 20:14

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Ljudkvaliten är normalt väldigt hög med XTZ men dom låter inte så engagerande, inget riktigt tempo och rytm i högtalarna men annars ligger dom främst i varje prisklass

och svaret på min fråga?
är det värt att kosta på paketet 2000kr för att få de andra högtalarna eller ska man köra på 80 serien ändå?

Postad 06 October 2008 - 23:23

xennox
  • xennox
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

och svaret på min fråga?
är det värt att kosta på paketet 2000kr för att få de andra högtalarna eller ska man köra på 80 serien ändå?

Det är ju lite svårt att säga om det är värt det eller inte för just dig.
Det beror ju på hur det låter i dina öron.
En polare till mig skulle inte höra skillnad på ett par gamla Genexxa SX 1000 mot ett par rs6:or
Så för honom skulle det ju absolut inte vara motiverat att välja det dyrare alternativet.

Bästa vore ju om du kunde provlyssna innan köp, men det kanske inte är möjligt

Men ser man det ur en annan synvinkel så kan du köpa dom dyrare högtalarna bara för att dom är bättre:-)
Pengar är ju trots allt bara papperslappar, och fler kommer varje månad den 25:e (för vissa)

Redigerat av xennox, 06 October 2008 - 23:29.

Postad 07 October 2008 - 05:37

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Det är ju lite svårt att säga om det är värt det eller inte för just dig.
Det beror ju på hur det låter i dina öron.
En polare till mig skulle inte höra skillnad på ett par gamla Genexxa SX 1000 mot ett par rs6:or
Så för honom skulle det ju absolut inte vara motiverat att välja det dyrare alternativet.

Bästa vore ju om du kunde provlyssna innan köp, men det kanske inte är möjligt

Men ser man det ur en annan synvinkel så kan du köpa dom dyrare högtalarna bara för att dom är bättre:-)
Pengar är ju trots allt bara papperslappar, och fler kommer varje månad den 25:e (för vissa)

Jag skulle nog inte höra skillnad heller hehe.

provlyssning kan bli svårt tyvärr, men det är ju buy and try så det är väl bara att lämna tillbaka om man är missnöjd, vilket jag har svårt att tro att jag blir eftersom de har fått så bra recensioner!

Men jag formulerar om frågan, hade DU köpt de andra? är de såpass mycket bättre att de är värda 2000kr? hehe. Känns hårt o köpa ett par "sämre" högtalare hehe.

Postad 07 October 2008 - 09:12

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Ser att du låst dig lite vid XTZ, men jag vill ändå slå ett slag för Dynavoice m65. De är lättdrivna så att du enkelt kan klara dig med den stärk du har. De är en uppgradering från de högtalare du har nu på alla plan och ett 5.1-paket landar på samma storleksordning som XTZ-paketet.

Vilken av lösningarna du än väljer så är det ett avsevärt mycket bättre ljud än 5500. Dock lite svårare med möbleringen.

Ett alternativ om du vill ligga på samma peng som z5500, men få bättre ljud är ju http://www.fynda.se/...hp3?prodid=1629 . (Finns i lite andra färger). Inte lika bra som förslagen ovan (xtz och m65), men smidigare och i lägre prisklass.

Han hör garanterat skillnad (om han inte är döv). Om han värdesätter skillnaden är en helt annan fråga. :D

Postad 07 October 2008 - 19:50

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Ser att du låst dig lite vid XTZ, men jag vill ändå slå ett slag för Dynavoice m65. De är lättdrivna så att du enkelt kan klara dig med den stärk du har. De är en uppgradering från de högtalare du har nu på alla plan och ett 5.1-paket landar på samma storleksordning som XTZ-paketet.

Vilken av lösningarna du än väljer så är det ett avsevärt mycket bättre ljud än 5500. Dock lite svårare med möbleringen.

Ett alternativ om du vill ligga på samma peng som z5500, men få bättre ljud är ju http://www.fynda.se/...hp3?prodid=1629 . (Finns i lite andra färger). Inte lika bra som förslagen ovan (xtz och m65), men smidigare och i lägre prisklass.

Han hör garanterat skillnad (om han inte är döv). Om han värdesätter skillnaden är en helt annan fråga. :P

Tack för fler förslag! dock så tilltalar XTZ mig mer estetiskt, det kanske inte är rätt sak att välja sina högtalare på!
Jag ska läsa lite mer om m65'orna så får vi se var jag hamnar! :D

Postad 07 October 2008 - 22:18

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Kände att priset ramlade iväg och bestämde mig för 80 paketet!
får hoppas att jag blir nöjd :P

tack för all hjälp! kan skriva en rad om vad jag tycker när de har anlänt!

Postad 08 October 2008 - 00:00

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
På tal om "för stora subbar" när man inte kan dra ner gainen mer och subben fortfarande är förstark, då är det overkill. Annars finns ju fortfarande gainen och lite extra knuff i förstärkaren är inte aldrig fel.

Postad 08 October 2008 - 19:18

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
hehe illa, fick ett mail idag som berättade att 80paketet inte längre existerade även fast jag lyckades beställa det från sidan.

åter till ruta ett!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.