Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Måla tak svart

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 October 2008 - 07:03

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Flyttar för fullt denna veckan. Har snart fixat sovrummet och köket.
Hallen och sovrum2 fixar poseidon.

Det enda som återstår är vardagsrummet. Det ska gå i svart och vitt.. gardiner längs väggarna som går att ta bort osv...

Det är dock en sak jag och min flickvän får mycket kritik för är att vi ska måla taket Svart.
Många avråder oss pga att vi "sänker taket en halvmeter". Det stör oss inte särskilt mycket, plus att det har vissa tekniska fördelar.
Men en sak som gjorde mig orolig var att det var en som sa att det kan vara svårt att måla tillbaka till vitt igen (jobbig mening) ... Kan det verkligen stämma?

Vi måste ju måla tillbaka det om när vi flyttar därifrån. Kan det vara så svårt att måla tillbaka till vitt från svart??

Finns väl ingen här på Minhembio-forumet som inte kan se ALLA fördelar med ett svart tak? :P

Postad 03 October 2008 - 07:15

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Själv skulle jag aldrig någonsin måla taket svart. Speciellt då inte om det rör sig om ett "vanligt" vardagsrum!

Enda gången jag skulle kunna OCH vilja göra nåt sånt vore om jag hade ett 100% dedikerat biorum och även då skulle jag nog allra helst då sätta upp ett innertak i form av Ecophon Sombra eller likn. istället för att bara måla. Då får man ju akustikens fördelar och färgen på en och samma gång.

Bortsett från att ett sånt tak blir dyrare än att måla så hänger det ju på skenor vilket inebär att den dan man vill återställa allt räcker det ju med att spackla igen ett antal borade hål och stryka ett lager vanlig takfärg samt att man då kan ta med sig innertaket intakt till nästa bygge.

Återigen så tror jag ni gör ett stort misstag och säkerligen kommer att ångra er om ni målar taket svart. Kommer kännas väldigt mycket trängre och ogästvänligt.

Men det är ju min åsikt såklart.

Dock ser jag de rent biomässiga fördelarna med tanken!

Redigerat av masse70, 03 October 2008 - 07:17.

Postad 03 October 2008 - 07:38

Eron
  • Eron
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Folk är livrädda för svart :P

själv har jag inte svart tak utan jag målade i en helmatt vit färg (spärrvit), men jag upplevde mycket tvivel och protester av mitt tapetval från istort sett alla, jo det var svarta tapeter.

Först ville jag ha svart tak men insåg sedan att det hade blivit på tok för stelt/stramt/mörkt, och jag är helnöjd med mitt tak och tapet val då mitt rum inte blir 100% bio. Som sagt min röst blir att du ska hoppa över det svarta taket och istället gå på mörkare väggar ljust tak. Golvet kan man ju mixtra med i härliga kombinationer.

Har inte updaterat mitt galleri men det kommer i helgen då jag förhoppningsvis är helt färdig med belysning och gardiner. Måste bara bestämma mig för en ny tv..... kommer ju nya modeller hela tiden :D

Postad 03 October 2008 - 08:45

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Som föregående talare så har jag precis som honom däremot inget alls emot att använda sig av mörka färger varken på väggar eller tom golv. Har sett de som i stort sett har svarta golv, just i de fallen svartbetsade trägolv som ser hur bra ut som helst i rätt sammanhang.

I min förra lgh hade jag alla väggar i vardagsrummet i en väldigt mörkt brun/grå nyans som inte alls gjorde rummet mindre. Men ett tak skulle med all sannolikhet göra det återigen.

Kör med lite mörkare färg på väggar tycker jag och kanske tom golv/mattor för att få till rätt biokänsla på annan väg.

Kan rent personligt varmt rekommendera den färg vi har på vår fondvägg hemma. Beckers "Canton Grå" finns att se i mitt galleri.

Lycka till!

Postad 03 October 2008 - 15:20

Unregistered8027fd16
  • Unregistered8027fd16
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Är absolut inga problem att måla från svart till vitt. Grundmåla och sedan målar du 1-2 gånger med vanlig vit takfärg.

målar du vitt på vitt så slipper du givetvis grundmåla, jag tror säkert att 3 gånger skulle täcka det utan problem, men som sagt, jag hade grundmålat och sedan målat med vanlig vit färg.

Känner ni för att ha svart i vardagsrummet så är det väl upp till er :P att ni sänker taket är en "känsla" som kommer med mörka färger men passar det er så är det ju inga problem :D

Lycka till.

Postad 05 October 2008 - 08:43

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Tack för alla åsikter! Vi bestämde oss för att göra det ... Först kände man hur taket närmade sig, men när det var klart blev vi sket nöjda. Vi fick jätte mycket kritik innan... men när de var klart insåg folk hur najs det kommer bli.
Kan skicka lite bilder på det ikväll.

Det ser väldigt annorlunda ut måste jag få säga. Det kommer bli sjukt snyggt... vänta ni bara :wacko:

Ciao

Redigerat av Mille2000, 05 October 2008 - 08:43.

Postad 05 October 2008 - 08:54

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0
Är helt övertygad om att det blir sketbra, har själv haft svart tak i snart två år, har inga problem med det och är göör nöjd, så nöjd att väggarna också blir svarta snart...

Postad 05 October 2008 - 09:24

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

• 1156 inlägg
  • 0
Personligen så tycker jag inte svart är farligt alls. Däremot för mycket rött, det ger verkligen panikkänsla.

Postad 05 October 2008 - 22:35

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Fasen va nöjd ja e.. Tapeten gick upp idag (också svart/grå-aktig) och resten av väggarna är kritvita.... Fyfan vilken kontrast. LOVE it!!

De e tur att taket e svart också. skaffat en Infocus X10 som är stor som ett rymdskepp.. å taket kommer nog svälja den rätt gött.

Jag slänger upp lite bilder imorn. De blev aldeles för sent nu =)

Postad 23 November 2008 - 11:24

Unregisteredc2273ee1
  • Unregisteredc2273ee1
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Nyfiken på hur det svarta taket blev, fick du upp några bilder?

/Magnus

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.