Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spela in Contour..

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 October 2008 - 15:58

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Ngn som ägt/äger ngn högtalare i contour serien som har erfarenheter av att spela in dom?
Har hört allt från 2-300 timmar
Vad kan jag förvänta mig efter hand dom spelas in i förändringar?
Vissa tycker dom är en mardröm direkt från lådan och säger att dom blir som en helt ny högtalare efter hand dom fått spela.
Själv tycker jag dom lät helt ok från lådan men blir givetvis glad om dom blir så mkt bättre ;)

Postad 03 October 2008 - 17:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Äger inga Contour, men det som brukar förändras efter några timmar är framförallt basen, som är lite stum i början.
Det är extra tydligt med subwoofers och golvare med bra djupbasegenskaper. I början låter det som om något
saknas helt enkelt. Men det handlar inte om 100-tals timmar, snarare 10-20h innan de låter som de ska.

Inspelningen av mellanregister och diskant tar lite längre tid, eftersom de arbetar med mindre fysiska rörelser.
Det varierar säkert mellan olika konstruktioner men diskanten öppnas oftast upp en aning under de första 10-50
timmarna.

Låter de "som en mardröm" ur kartong så kommer de att låta som en mardröm även i fortsättningen. Det är nog
lyssnaren som blir mer inspelad än högtalaren i det fallet.

Sen kan mardrömmen givetvis handla om att högtalaren återger ljudet bättre / mer neutralt än vad lyssnaren var
van vid tidigare. Därför ska man inte vara för snabb att dra en negativ (eller positiv för den delen) slutsats om
högtalare förrens man har lyssnat i ett antal timmar på olika inspelningar.

Postad 03 October 2008 - 18:22

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Det blir lite skillnad, klart märkbar, efter ett tag. Vad har du för Contour och vad hade du före (Focus 140 kanske?) ?

Postad 04 October 2008 - 01:37

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0

Det blir lite skillnad, klart märkbar, efter ett tag. Vad har du för Contour och vad hade du före (Focus 140 kanske?) ?

Jag hade focus och nu har jag contour 1.4 stativaren
Har piskat dom ganska hårt i ca 6 timmar i streck och jag tycker mig höra skillnader i mest basområdet men även lite i diskant som känns lite med tydlig..
Bara att låta dom gå lite varje dag nu

Postad 04 October 2008 - 18:13

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Hej,

De kommer ändra karaktär med tiden, men den stora grejen är att Contour låter lite annorlunda än Focus serien. De är lite bättre på allt, har skarpare stereobild, exaktare bas, osv.

Postad 05 October 2008 - 21:43

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Tack för svaren
Har spelat dom runt 14-15 timmar nu och dom låter riktigt bra redan förutom en liten detalj som inte har med högtalaren att göra utan akustiken i rummet.
Hade dom helt rakt vinklade först och ca 60cm från bakvägg samt ca 70cm från vänster sidovägg och då fick jag en jobbig bas på vissa skivor.
Efter en invinkling mot lyssningspos så tycker jag att den försvann ganska bra, inbillning?
Kan basen bli tightare under inspelning?

Postad 05 October 2008 - 21:49

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Grattis Theoak till ditt nya inköp. Dina gammla var inte fy skam dom heller men detta bör bli lite bättre ljudmässigt fast hålet i lädret blev väl lite större. Lägg upp bilder nu.

Postad 06 October 2008 - 05:21

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Tack=)
Jo detta kommer att blir riktigt bra inom kort känner jag, bara att nöta på med inspelning så väntar belöningen runt hörnet.
Bilder kommer inom kort, ska bara få hit farsan med kameran :)

Postad 06 October 2008 - 22:36

Unregistered31318
  • Unregistered31318
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Det kan ta så lång tid som 200 timmar.. Jag har även kunnat jämföra då jag haft 2 par samtidigt varav den ena var inspelad.

Postad 07 October 2008 - 11:06

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Testade igår att köra högtalarna mot varandra varav en ur fas och detta kördes i ca 4timmar med något högre än medel på volym.
Satt mig sen i lugn och ro, släckte ner och det var riktigt tyst i rummet. på med Sophie zelmani och lite Mark knopfler, helt sjukt vilket otroligt ljud som spelades upp för mig!
Microdetaljer, otroligt transparent ljud och en tight rapp bas och det kändes verkligen som att sophie stod ngn meter framför mig.
Nu har dom spelat ca 20 timmar och vad jag förstått så finns det mycket magi kvar att hämta fortfarande=)

Jens: vilka skillnader märkte du av efter hand timmarna gick från dina oinspelade till dina inspelade?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.