Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hemmabio Zon 2 frågor

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 October 2008 - 11:55

SOGO
  • SOGO
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Vill köra bio i ett rum och köra hifi (2-kanal) i ett annat rum. Vill samtidigt köra en zon2 setup från förstärkaren i biorummet så jag kan se på tv i hifirummet från en källa i biorummet.

Oberoende av varandra vill jag också kunna skicka en källa via HDMI till projektor i biorummet och en annan källa via HDMI (+ 2-kanalsljud RCA) till en TV (och förstärkare) i hifirummet. Går det?

Vilken förstärkare/försteg klarar av det?

Klarar någon av dessa det?:
Onkyo PR-SC886
Onkyo TX-NR906; https://www.prisjakt...kt.php?p=339890
Yamaha DSP-Z7
Yamaha RX-V3900; https://www.prisjakt...kt.php?p=350621

Redigerat av SOGO, 04 October 2008 - 11:56.

Postad 04 October 2008 - 13:21

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0
Inga förstärkare kan skicka ut HDMI åt två håll. Frågan är om de alls är tekniskt möjligt då HDMI innehåller kopieringsskyddet HDCP där apparaterna ska prata ihop sig för att HDMI överhuvudtaget ska fungera. Så att tre apparater, källa och två ut, ska kunna prata ihop sig är inte möjligt då en apparat ska ha två HDCP anslutningar.

Postad 04 October 2008 - 13:30

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Inga förstärkare kan skicka ut HDMI åt två håll. Frågan är om de alls är tekniskt möjligt då HDMI innehåller kopieringsskyddet HDCP där apparaterna ska prata ihop sig för att HDMI överhuvudtaget ska fungera. Så att tre apparater, källa och två ut, ska kunna prata ihop sig är inte möjligt då en apparat ska ha två HDCP anslutningar.

Visst är det möjligt. Alla hdmi-splitters gör det. Jag har själv en. Sök på hdmi-splitter, finns en uppsjö produkter. Vissa kan splitta upp signalen till väldigt många bildvisare.

Kan däremot inte säga om det finns recievers som splittar hdmi-signalen till flera hdmi-out. Men skulle inta alls bli förvånad om det finns idag.

Postad 04 October 2008 - 15:49

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0

Visst är det möjligt. Alla hdmi-splitters gör det. Jag har själv en. Sök på hdmi-splitter, finns en uppsjö produkter. Vissa kan splitta upp signalen till väldigt många bildvisare.

Kan däremot inte säga om det finns recievers som splittar hdmi-signalen till flera hdmi-out. Men skulle inta alls bli förvånad om det finns idag.

I förstärkare går det inte i dag vilket var vad jag menade och frågan gällde. Där är HDMI kedjan kopplad ihop hela vägen. Så om jag har på HDMI från DVD inspelaren via förstärkaren och HDMI till TV:n och sedan byter ingång på TV:n så slocknar tillfälligt lampan på DVD inspelaren som visar att HDMI är igång.

Varken Mark Levinson hembioförsteg No50, min Yamaha DSP-Z11 eller Pioneer SC-LX90 kan använda båda HDMI utgångarna samtidigt.

Visst kan man använda en yttre HDMI splitter men då försvinner fördelen med zone funktionerna i förstärkarna. Jag har också sett att en del av HDMI splitterna inte har fungerat mot alla förstärkare.

Postad 04 October 2008 - 16:46

SOGO
  • SOGO
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Verkar som om åtminstone RX-V3900 klarar att skicka ut en källa till 2 st HDMI samtidigt.
Hittade manaualen på nätet och följande går att läsa:
"OUT 1+2 = Outputs the signals at both the HDMI OUT 1 and HDMI OUT 2 jacks simultaneously."

Nu gör det inte mig gladare eftersom det inte är det jag är ute efter. Hade ju varit trevligt om någon tillverkare hade tänkt på det användarfall som jag beskriver. Ser jag på bio så kanske någon annan vill se på något annat på TV i ett annat rum samtidigt och då hade det ju varit kanon om det hade gått att göra som jag vill. Hmm....måste undersöka vidare hur detta ska kunna fixas...måste gå. :-)

Postad 04 October 2008 - 16:55

SOGO
  • SOGO
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Ja, jag har funderat på en HDMI-switch lösning men vill helst inte då det bl.a. blir en burk till.
Med en switchlösning (3-4 in och 2 ut) skulle jag om jag förstått rätt för att få det att funka både för bio- och hifrum bli tvungen att koppla in allt i switchen och dra en HDMI till hemmabiorum och en HDMI till hifirum. Det skulle ju fungera antar jag men det betyder ju förstås att 3 st HDMI på förstärkaren blir outnyttjade då. Synd att det ska behöva bli så tycker jag. Sen bleror det förstås på switchen om den verkligen klarar att skicka 1 källa till bio och en till hifi samtidigt...ska kolla på switch marknaden. Se vill jag ju få med ljud till hifianläggningen som inte har HDMI in...ett problem det med.

Postad 04 October 2008 - 17:06

SOGO
  • SOGO
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Kanske behöver förtydliga lite vad jag är ute efter.

Jag vill alltså samtidigt kunna göra följande:

( B ) = apparat finns i biorum
( H ) = apparat finns i hifirum

Blu-Ray ( B ) -> bioförsteg/bioreceiver ( B ) -> projektor ( B ) (bild och lljud via HDMI)
DVD ( B ) -> bioförsteg/bioreceiver ( B ) -> TV ( H ) (bild via HDMI och ljud till 2-kanals hifi via...(RCA ut från TV till förstärkare)?)

Ovanstående är bara exempel. Jag vill också förstås kunna se Blu-Ray på TV:n och DVD på projektorn + andra källor.

Redigerat av SOGO, 04 October 2008 - 17:08.

Postad 04 October 2008 - 23:05

mola
  • mola
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Jag vill alltså samtidigt kunna göra följande:

( B ) = apparat finns i biorum
( H ) = apparat finns i hifirum

Blu-Ray ( B ) -> bioförsteg/bioreceiver ( B ) -> projektor ( B ) (bild och lljud via HDMI)
DVD ( B ) -> bioförsteg/bioreceiver ( B ) -> TV ( H ) (bild via HDMI och ljud till 2-kanals hifi via...(RCA ut från TV till förstärkare)?)

"Måste" det vara HDMI? Om det räcker med komponent-signal kan Denon från 3808'an och uppåt skicka en zon 2-signal som komponent (eller komposit..)
Dock kan inte receivrarna konvertera zon 2-signalen, vilket gör att källorna behöver kunna skicka ut både HDMI och komponent samtidigt.

/mola

Postad 05 October 2008 - 00:32

SOGO
  • SOGO
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

"Måste" det vara HDMI? Om det räcker med komponent-signal kan Denon från 3808'an och uppåt skicka en zon 2-signal som komponent (eller komposit..)
Dock kan inte receivrarna konvertera zon 2-signalen, vilket gör att källorna behöver kunna skicka ut både HDMI och komponent samtidigt.

/mola

Component kan tänkas duga faktiskt :-)
Jag får tacka för tipset om Denon! Speciellt AVR-4308 verkar snudd på klockren (om AVR3808 har allt nedan så är den lika bra).
AVR-4308 Zon-egenskaper:
Multi Zone Capability
•Four Zone multi source capability
•Digital to analog conversion for multi zone output (borde betyda att jag får lossless HD ljud i hifirummet via pre out?)
•Zone2 OSD (bra!)
•Dual HDMI output simultaneously
•Dual component outputs and independent zone component output (borde duga....klarar alla TV 1080P via component?)
•Remote in/out
•RS-232C control
•IP control

Postad 05 October 2008 - 17:02

mola
  • mola
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Component kan tänkas duga faktiskt :-)
Jag får tacka för tipset om Denon! Speciellt AVR-4308 verkar snudd på klockren (om AVR3808 har allt nedan så är den lika bra).
AVR-4308 Zon-egenskaper:
Multi Zone Capability
•Four Zone multi source capability
•Digital to analog conversion for multi zone output (borde betyda att jag får lossless HD ljud i hifirummet via pre out?)
•Zone2 OSD (bra!)
•Dual HDMI output simultaneously
•Dual component outputs and independent zone component output (borde duga....klarar alla TV 1080P via component?)
•Remote in/out
•RS-232C control
•IP control

Jo, det finns lite allt möjligt i den..
zon 2 och zon 3 har analog utgång, antingen fast nivå eller variabel. Det går även att assigna ett förstärkarpar till antingen z2 eller z3. (Det går också att splitta så z2 och z3 får varsin monokanal :) )
zon 2 kan även köra S-video ut om man snor en "inspelnings-utgång"..

zon 4 kommer man bara åt via optisk digital
Ang 1080p via komponent är det nog bäst att undersöka tvn ifråga.

Tittade lite i bruxen, hittade lite smolk i bägaren :)
- Används z2-komponent visas inte osd.. löses med IP-kontrollen
- "Digital audio signals input from the DENON LINK or HDMI connectors cannot be played in multi-zone."

IP kontrollen är en ganska trevlig fjärrkontrollsvariant, men det går ju inte att kontrollera annat än förstärkaren förstås..
zon2-OSD'n har gammal hederlig VIC-64-grafik till skillnad från main-OSD'n, men den funkar..

/mola

Postad 07 October 2008 - 19:35

SOGO
  • SOGO
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Jo, det finns lite allt möjligt i den..
zon 2 och zon 3 har analog utgång, antingen fast nivå eller variabel. Det går även att assigna ett förstärkarpar till antingen z2 eller z3. (Det går också att splitta så z2 och z3 får varsin monokanal :D )
zon 2 kan även köra S-video ut om man snor en "inspelnings-utgång"..

zon 4 kommer man bara åt via optisk digital
Ang 1080p via komponent är det nog bäst att undersöka tvn ifråga.

Tittade lite i bruxen, hittade lite smolk i bägaren :P
- Används z2-komponent visas inte osd.. löses med IP-kontrollen
- "Digital audio signals input from the DENON LINK or HDMI connectors cannot be played in multi-zone."

IP kontrollen är en ganska trevlig fjärrkontrollsvariant, men det går ju inte att kontrollera annat än förstärkaren förstås..
zon2-OSD'n har gammal hederlig VIC-64-grafik till skillnad från main-OSD'n, men den funkar..

/mola

Tack för infon!
Komponent till zon 2 är ok och IP kontroll låter kul så det skulle det bli då så då är OSD inget problem mao. Denon 4308 är definitivt ett alternativ.
Väntar på info om vad RX-V3900 och Onkyo PR-SC886 klarar av.

Postad 08 October 2008 - 18:23

SOGO
  • SOGO
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Yamaha DSP-Z7 klarar att skicka komponent till zon 2!:
Versatile Zone Control
• Supporting up to Zone 4
• Assignable Amplifiers for multi-zone control (Zone 2 and Zone 3)
• Preamplifier Mode
Assignable Zone component video for Zone 2 to 4
• Zone 2 video output with OSD capability
• Zone 4 optical digital audio output
• Zone Mono (Zone 2 and Zone 3)
• Sleep timer for all zones
• RS-232C interface
• Remote input/output and programmable Dual +12V trigger outputs

RX-V3900 verka inte klara komponent ut till zon 2:
Versatile Zone Control
• Assignable Amplifiers for multi-zone control (Zone 2 and Zone 3)
• Zone 2 video output with OSD capability
• Zone Mono
• Sleep timer for all zones
• RS-232C interface
• Remote input/output
• Programmable Dual +12V trigger outputs

Redigerat av SOGO, 08 October 2008 - 19:09.

Postad 08 October 2008 - 19:19

SOGO
  • SOGO
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Om man summerar så verkar det inte finnas någon receiver eller försteg som kan köra ut HDMI till någon annan zon än "main".

Denon AVR-4308, Yamaha DSP-Z7 och Onkyo PR-SC886 kan i alla fall köra ut komponent till zon 2. Jaha där ser man, så om man vill ha HDMI till zon 2 så får man lösa det på annat sätt.

Det som jag nu undrar över är hur man ska koppla in DVD-spelare och Blu-ray (etc) för att få ljud till zon 2. Har ni tänkt på det va, Denon, Yamaha och Onkyo? :) Måste man gå in i settings och ändra ljudutmatning varje gång man vill se på DVD i zon 2? Antar det...eftersom DVD:n normalt skickar ljud via HDMI till förstärkaren och de analoga 2-kanals utgångarna på zon 2 antagligen inte skickar ut något annat än signaler som kommit in analogt? Eller? Skiljer sig dessa 3 (Denon AVR-4308, Yamaha DSP-Z7 och Onkyo PR-SC886) åt på något sätt i det avseendet tro?

DSP-Z7 kan också skicka ut ljud via optisk till zon 4. Hmm. Samtidigt som komponent ut till zon 4 tro? Verkar gå om man läser produktbladet: http://www.sinergy.u...GE-DSPZ7NPB.pdf.

Redigerat av SOGO, 08 October 2008 - 19:29.

Postad 08 October 2008 - 19:36

mola
  • mola
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Om man summerar så verkar det inte finnas någon receiver eller försteg som kan köra ut HDMI till någon annan zon än "main".

Denon AVR-4308, Yamaha DSP-Z7 och Onkyo PR-SC886 kan i alla fall köra ut komponent till zon 2. Jaha där ser man, så om man vill ha HDMI till zon 2 så får man lösa det på annat sätt.

Hmm, ett tag stod det nämnt något om inbyggd matrisswitch/olika signaler på de båda HDMI-utgångarna på Yamma Z7 och 3900, i alla fall på hembiobutiken.se. Verkar som de uppgifterna dragits tillbaka.. :blink:

Det som jag nu undrar över är hur man ska koppla in DVD-spelare och Blu-ray (etc) för att få ljud till zon 2. Har ni tänkt på det va, Denon, Yamaha och Onkyo? :) Måste man gå in i settings och ändra ljudutmatning varje gång man vill se på DVD i zon 2? Antar det...eftersom DVD:n normalt skickar ljud via HDMI till förstärkaren och de analoga 2-kanals utgångarna på zon 2 antagligen inte skickar ut något annat än signaler som kommit in analogt? Eller? Skiljer sig dessa 3 (Denon AVR-4308, Yamaha DSP-Z7 och Onkyo PR-SC886) åt på något sätt i det avseendet tro?

Har bara mina kopplingsövningar att hänvisa till - har en Sony HDD/DVD-brännare och en Arion boxer-box kopplade med HDMI till förstärkaren. För att få bild och ljud är det bara att koppla en stereosladd och en bildsladd (förutom HDMI'n) De båda apparaterna kan inte skicka både komponent och HDMI samtidigt, dock.. Vet inte om det är så på alla apparater. Någon?

/mola

Postad 09 October 2008 - 15:45

SOGO
  • SOGO
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Hmm, ett tag stod det nämnt något om inbyggd matrisswitch/olika signaler på de båda HDMI-utgångarna på Yamma Z7 och 3900, i alla fall på hembiobutiken.se. Verkar som de uppgifterna dragits tillbaka.. :)

/mola

Det är mitt fel :). Jag bad hembiobutiken bekräfta att det verkligen gick och detta fick de som svar:

"Angående er fråga så måste jag dessvärre meddela att det inte går att använda 2 st olika källor samtidigt. Våra 2 st HDMI-utgångar fungerar på så sätt att man kan få ut samma signal till båda utgångarna samtidigt men INTE ha separata signaler till dem....."

Synd!

Har bara mina kopplingsövningar att hänvisa till - har en Sony HDD/DVD-brännare och en Arion boxer-box kopplade med HDMI till förstärkaren. För att få bild och ljud är det bara att koppla en stereosladd och en bildsladd (förutom HDMI'n) De båda apparaterna kan inte skicka både komponent och HDMI samtidigt, dock.. Vet inte om det är så på alla apparater. Någon?

/mola

Det blir nog till att labba fram det när det väl är dags. Är säkert olika beroende på vilken apparat/märke som skall kopplas in. Tror det var på Yamaha man enkelt kan välja med fjärrkontrollen om ljudet ska gå via HDMI eller analogt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.