Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tysta ner HTPC'n

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 October 2008 - 12:38

maiky
  • maiky
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Hej!

Har planer på att få min htpc att bli lite tystare..

Någon som vet om en ninja mini passar i ett origenae h6 med asus p5e-vm moderkort?
Och behöver man en fläkt på? (isåfall vilken?)

Just nu har jag intels orginalfläkt (cpu)
2x60mm adda utblås på 5v
en 92mm för hårdisken fram
en 120mm (corsair nätagg)

/Micke

Postad 04 October 2008 - 12:44

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Jag ser inga som helst problem med att en Ninja Mini inte skulle gå in i din burk.

Postad 04 October 2008 - 12:46

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Vad har du för CPU? Brukar inte vara någon fara att köra passivt om man har bra luftcirkulation i burken.

Postad 04 October 2008 - 12:52

maiky
  • maiky
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Vad har du för CPU? Brukar inte vara någon fara att köra passivt om man har bra luftcirkulation i burken.

E6550 (2,33ghz) oklockad!

ÅT villket håll ska man sätta en eventuell fläkt? tror inte de går att ha den så den blåser emot kylflänsen frammifrån för då kommer den nog ivägen för minnena.

Postad 04 October 2008 - 20:12

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

E6550 (2,33ghz) oklockad!

ÅT villket håll ska man sätta en eventuell fläkt? tror inte de går att ha den så den blåser emot kylflänsen frammifrån för då kommer den nog ivägen för minnena.

Tror inte det kommer att vara några som helst problem att köra den passivt.

Postad 04 October 2008 - 23:06

maiky
  • maiky
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Tror inte det kommer att vara några som helst problem att köra den passivt.

Nice, det låter ju bra.. vad jag har hört dock så ska en 92mm Noctuna fläkt vara i princip ljudlös så det gör kanske inget.. :wacko: (bör ju även få ner tempen avsevärt!)

Planerna är iallfall!

* Byta intel orginalfläkt till scyhte ninja mini + noctuna 92mm
* "ljudisolera" med nått lämpligt material.

och sen om pengar finns byta till en SSD disk :D

Postad 05 October 2008 - 14:23

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Nice, det låter ju bra.. vad jag har hört dock så ska en 92mm Noctuna fläkt vara i princip ljudlös så det gör kanske inget.. :) (bör ju även få ner tempen avsevärt!)

Planerna är iallfall!

* Byta intel orginalfläkt till scyhte ninja mini + noctuna 92mm
* "ljudisolera" med nått lämpligt material.

och sen om pengar finns byta till en SSD disk :)

Låter som en bra idé men om jag hade varit du så hade jag väntat med noctua fläkten och kolla temperaturen på CPU:n innan. Kan vara så att den är såpass sval att du inte behöver noctua fläkten. Den kan du ju annars köpa till senare.

Postad 05 October 2008 - 21:20

maiky
  • maiky
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Låter som en bra idé men om jag hade varit du så hade jag väntat med noctua fläkten och kolla temperaturen på CPU:n innan. Kan vara så att den är såpass sval att du inte behöver noctua fläkten. Den kan du ju annars köpa till senare.

Ok, tack för tipset! dock har ja en server som står å tuggar dygnet runt, så fläkten skulle ja kunna sätta i den om den ej behövs i htpcn :)

Postad 06 October 2008 - 15:00

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Akta dig bara med att kombinera isolering och passiv kylning.
Om du gör det, se till att ha bra koll på CPU-tempen (de flesta moderkort idag har iofs en "värmesäkring" som slås på vid för höga temperaturer).

Gummiupphängningar för diskar kan också vara ett alternativ. Gummiskruvar istället för metall KAN också göra skillnad.

Lycka till!

Postad 06 October 2008 - 18:15

maiky
  • maiky
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Akta dig bara med att kombinera isolering och passiv kylning.
Om du gör det, se till att ha bra koll på CPU-tempen (de flesta moderkort idag har iofs en "värmesäkring" som slås på vid för höga temperaturer).

Gummiupphängningar för diskar kan också vara ett alternativ. Gummiskruvar istället för metall KAN också göra skillnad.

Lycka till!

Tack för tipset! Gummi upphänging till diskarna följde med i chassit! fungerar kanon!

Postad 07 October 2008 - 14:52

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Glöm inte att slänga in "asfaltsmatta" med, jag har dubbla lager i min burk på vissa ställen, den blir tung och stabil :D(mao inga vibratione)r tänk på att inte köpa med superklibbigt klister. man kan ju vilja ha bort det nåndag,

Postad 09 October 2008 - 13:10

maiky
  • maiky
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Glöm inte att slänga in "asfaltsmatta" med, jag har dubbla lager i min burk på vissa ställen, den blir tung och stabil :)(mao inga vibratione)r tänk på att inte köpa med superklibbigt klister. man kan ju vilja ha bort det nåndag,

Ja, hade tänkt något liknande :) Fick Ninja:n + noctua fläkten idag iallfall! tar nog nån dag till innan jag fixat något lämpligt isolerings material,.. sen blir de pilla! ;)

EDIT:

Sådärja! nu var det klart, resultat i bilder finns i mitt galleri om nån nu är intresserad.
Blev REJÄLT mycket tystare!

Redigerat av maiky, 10 October 2008 - 20:24.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.