Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Behöver hjälp och tips med placeringen av min HC1100

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 October 2008 - 15:49

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1515 inlägg
  • 0
Ok, då har jag flyttat in hos tjejen min och behöver då hjälp med att fixa så jag kan ha min projektor i hennes lägenhet. Först är det att lösa problemet med en duk att projecera bilden på. Vår front setup ser ut så här idag:
https://www.minhembi...c_id=254760.jpg
Som ni ser så sitter det en 32tums lcd tv väggmonterad. Så på något sätt så måste jag ha en duk som kommer ner framför tv:n. Så en vanlig rullduk vore perfekt. Då kommer problem 2, har man 3 och en halv meter i takhöjd så är en sådan duk inte speciellt praktisk. Tanken som då slog mig var i fall jag skulle ta en ikea lackhylla som är ca 2m bred och montera ovanför tv:n och sedan montera en ikea tupplurs rullgardin under hyllan. Alternativt en 2x2tums regel på väggen målat och sen fästa duken på den så att den kommer ut från väggen och framför tv:n. Om detta funkar så har jag löst både problem 1 & 2. Detta ger mig problem 3, att fästa projektor på den bakre väggen. Där har vi en soffa och ovanför den en stor tavla "a la" 180x180cm med ett elefantmotiv. Riktigt snygg, men hälper mig inte att kunna fästa projektorn på väggen. Trågan är då om jag kan ha ett vägg fäste med en arm ut precis ovanför tavlan och sedan så hänger projektorn på undersidan av den.
Postad bild
eller om jag ska satsa på ett takfäste som har en lång stång som projektorn fästs under likt denna:
Postad bild
Detta ger mig också problem 4 som blir en ny dvi-hdmi kabel. Har en supra dvi-hdmi men den är bara på 8m. Det kan funka om jag placerar om datorn och då får kabeln att räcka, men det är inte helt optmalt om jag vill köra en clonad bild på tv & projektor. (dual dvi)
Detta skulle ge mig ytterligare en extra utgift för att kunna få allt som jag vill ha det. Summan av det hela är hur fixar jag så att jag kan använda min projektor på det billigaste sättet? Som jag ser det nu så får jag lägga ut nästan 4kkr på att få upp den, då med rullgardin/duk, hylla, projektorfäste mm.
Detta ger mig fråga 5, ska jag då istället sälja projektorn och byta upp mig till en 50tums plasma/lcd? Man får ju en ok 50tummare för typ 15kkr nu. (Panasonic TH-50PX70)

Så vad tror och tycker ni?

mvh
//Stefan

Postad 04 October 2008 - 16:05

zwalter
  • zwalter
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Verkar krångligt, går det inte att rotera möblemanget 90 grader?

Postad 04 October 2008 - 16:13

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1515 inlägg
  • 0

Verkar krångligt, går det inte att rotera möblemanget 90 grader?

Nej, där är det en dörr till köket, samt att vi har vägg hängda vetrinskåp där. Till höger så är det en massa fönster så det går också bort. Så går i tankarna om att sälja projektorn och köpa en tv istället. Känns som en enklare och smidigare lösning. Vad kan man få för en HC1100 som har gått i 400h i lampläge low och är i nyskick? Kvitton, samt kartong finns. Var ett av de 28 första exemplaren som kom till sverige via HBC.

Redigerat av Unregisteredc953a7c3, 04 October 2008 - 16:13.

Postad 06 October 2008 - 17:09

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1515 inlägg
  • 0
Ok, bumpar tråden då jag har kommit på en ny ideé. Jag har 123cm spelrum mellan fönstrena och en ikea lack hylla är 110cm. Så den passar. Dock så är det inge kul med en bild på 50tum med en projektor. Tanken som slog mig då var att jag köper en rullgardin på ca 180cm och fäster den på en 2x2tums regel. Sen funderar jag på att ha en skåra / fästanordning under hyllan så jag hyffsat enkelt kan skjuta in duken på plats under hyllan och sen se på film. Sen när jag är klar så tar jag bort den och förvarar i en garderob. Då kan jag även ha projektorn ståendes på soffbordet och jag kan ta undan den och förvara den på ett annat ställe när den inte används. Vad tror ni om det och har ni några tips på hur jag ska fästa regeln med hyllan?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.