Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med ryckig panorering

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 October 2008 - 14:37

Zaptor
  • Zaptor
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Någon som är bra på progressiv och interlace begreppen och kan förklara detta?

Jag har skaffat en ny projje (NEC VT-59) och är otroligt nöjd med bilden men...

När bilden panoreras eller saker rör sig över skärmen rycker det fram.

Vad kan vara problemet? jag kör S-video till komponent genom stärkaren (Yamaha RX-V757) sen vidare till en komponent splitter som går till platt TV'n och projjen, det sker INTE när jag kör ren komponent

På platt TV'n får jag fina streck när bilden panoreras eller objekt rör sig, antar att det är icke progressiv bild från SAT mottagaren (Dreambox 7000S)?

Observera att detta bara händer när panoreringen eller objekten rör sig i en viss hastighet, för objekt krävs att dom är över 1/5 av bilden för att detta ska uppstå!

Jag har har provat att koppla ut komponent splittern men det är samma sak.

Allt har fungerat fint på min gamla projje (NEC VT-46) iofs utan splittern men jag har ju testat att koppla ur den som sagt.

Så någonting händer från S-Video till Komponent till projje men vad?

Postad 05 October 2008 - 17:26

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Det kan nog snarare vara förstärkaren, med sin bildbehandling som är nyckeln.

Antingen har du ngn bildbehandling påslagen i förstärkaren nu som orsakar detta, t.ex. att den deinterlace:ar s-videosignalen och konverterar den till komponent och du kan då testa med att se om du kan avaktivera denna ev. deinterlacing i förstärkaren.
Processas gör ju signalen oavsett iom att den konverterar från s-video till komponent.

Eller, så kanske det helt enkelt är så att signalen är orörd genom förstärkaren (förutom konvertering av signaltyp) och att din nya projje helt enkelt är sämre på att hantera standarddefinitionssignaler än den förra var. I så fall kan du ju kolla ifall din förstärkare kan deinterlace:a och istället skicka progressiv signal direkt till projjen.

Så:
Om förstärkaren idag deinterlace:ar - testa utan denna funktion på.
Om förstärkaren idag inte deiterlace:ar - testa och se om den kan göra det (och om det isf blir bättre).

:)

Postad 05 October 2008 - 19:42

Zaptor
  • Zaptor
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Stärkaren gör endast en konversion av signalen, det försöker inte påverka bilden på annat sätt, så den är orörd. Det enda jag kan ställa in är om den ska uppkonvertera eller inte, dvs. S-Video -> komponent.

Min projje har Deinterlace på/av, stänger man av den flimmrar bilden (logiskt :)

Bytte komponent kabel från stärkare till splitter mot en med bättre kvalitet och problemet är borta :)

En för "The X-Files" :D

Postad 05 October 2008 - 19:52

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Hur lång s-video kabel har du och vad är det för kvalitet på den?
Jag har tidigare haft problem med att det rycker i bilden med s-video. Främst då det var mycket ljus i bilden...
Jag tolkar ditt inlägg som att det ibland flyter i bilden, men att det börjar rycka när stora saker rör på sig i bilden så att säga?

Tror inte detta har ett smack med i/p att göra. Skickar du ut bilden med s-video från boxen så är den ju interlaced. Vad är det för form av bild du tycker blir ryckigt? "Vanlig" SD-TV i PAL antar jag?
Nu vet jag inte om det sitter någon s-video ingång på din proj, men i så fall kan du ju temporärt prova att koppla direkt mellan box och proj för att undersöka om det är processingen i receivern och/eller splittern som strular sig.

Sedan kan du ju undersöka vad du har för valmöjligheter i processingen i projen också. Kan inte din projektor men det är inte helt ovanligt att du kan ange hur den skall processa (deinterlacea). Typ film, video, auto osv kan det heta.

Postad 05 October 2008 - 20:03

Zaptor
  • Zaptor
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Hur lång s-video kabel har du och vad är det för kvalitet på den?
Jag har tidigare haft problem med att det rycker i bilden med s-video. Främst då det var mycket ljus i bilden...
Jag tolkar ditt inlägg som att det ibland flyter i bilden, men att det börjar rycka när stora saker rör på sig i bilden så att säga?

Tror inte detta har ett smack med i/p att göra. Skickar du ut bilden med s-video från boxen så är den ju interlaced. Vad är det för form av bild du tycker blir ryckigt? "Vanlig" SD-TV i PAL antar jag?
Nu vet jag inte om det sitter någon s-video ingång på din proj, men i så fall kan du ju temporärt prova att koppla direkt mellan box och proj för att undersöka om det är processingen i receivern och/eller splittern som strular sig.

Sedan kan du ju undersöka vad du har för valmöjligheter i processingen i projen också. Kan inte din projektor men det är inte helt ovanligt att du kan ange hur den skall processa (deinterlacea). Typ film, video, auto osv kan det heta.

Ja det är rätt, bilden flyter på för det mesta.

Det är en Supra 1m från Dreamboxen till stärkaren, bilden är OK med tanke på att det är SD och projjen har native 1024, en aning suddig dvs.

Jag har S-Video kontakt i projjen men den sitter lite illa till för att labbba men det kan vara värt, återkommer om och när jag provat.

Projjen har som sagt bara Deinterlace av/på.

Bytte komponent sladd från stärkaren till splittern och problemen verkar vara borta!

Redigerat av Zaptor, 05 October 2008 - 20:04.

Postad 06 October 2008 - 17:45

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Ja det låter ju minst sagt märkligt, men skönt att det har löst sig iaf. :blush:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.