Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz BD7003

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Marantz BD7003 (Blu-ray & DVD-spelare) 3 8.2 (4) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 05 October 2008 - 15:01

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Marantz är på gång med en efterföljare till DV7001. Den heter BD7003 och tar över i samma prisklass.

Slutsiffran antyder också att den är uppdaterad jämfört med BD8002 (alltså att den tillhör en nyare generation).

Marantz BD7003 på Prisjakt

Postad bild

BD7003 hos Marantz

Min uppfattning är att den ser intressant ut men jag får intrycket att den liksom Pioneer BD-LX71 saknar DTS-HA MA-dekodning vid leverans. Men det kanske en FW-uppgradering kan åtgärda.

Den klarar vare sig DVD-Audio eller SACD och det står inte heller något speciellt om ljudet så jag får intrycket att det inte är en ljudmaskin på samma vis som DV7001 utan mer en bra BD-spelare som även tar DVD/CD.

Som vanligt är möjlighet att spela allra lägst region A+B på BD och 1,2 och 3 på DVD ett måste för min del, någon kanske kan klarlägga hur läget är på den fronten för Marantz idag, jag antar nämligen att en ev lösning för BD8002 är samma på BD7003.

Postad 05 October 2008 - 15:09

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Den ser ut som en digital box.

Tråden hör hemma i Blu-ray delen för övrigt.

Postad 05 October 2008 - 15:21

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Då får vi hoppas att en moderator kan flytta den. Jag lade den här eftersom Pioneers LX71 avhandlas i samma avdelning.

Postad 06 October 2008 - 18:25

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag tvingas lägga till sorglig info om denna spelare. Efter närmare studier visar det sig att den saknar multikanalsutgång även om det står att den har dekodrar för HD-ljud. Det förefaller som att den endast kan skicka ut sådant ljud via HDMI men alltså inte analogt. Endast analog stereoutgång är med i specifikationerna.

Den kan enligt uppgift konvertera till 7.1-kanals-PCM men kräver HDMI på receivern.

Då faller den bort för min del. Jag behöver kunna koppla analogt till receivern och koda av i spelaren.

Postad 16 October 2008 - 13:25

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Kan denna spelare konvertera alla de nya ljudformaten till LPCM 7.1 och skicka ut via HDMI?

Jag tittade bl a på pioneers nya LX71 där det i beskrivningen står: DTS-HD Master Audio - Yes (bitstream output only). Detta betyder att min förstärkare ej klarar ta emot denna signal då den endast stödjer LPCM 7.1.

Postad 17 October 2008 - 14:28

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Nix det kan den inte, du snuvas på DTS Master Audio och Dolby Digital True HD som den skickar som bitstream.

Bara analoga 2.0 utgångar också? Hmm...

Postad 01 December 2008 - 01:43

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Jag såg spelaren under helgen som gick, men tyvärr kan jag inte ge er ngt utlåtande om den.
Naturligtvis var bilden riktigt bra, å andra sidan finns det fler spelare med exakt lika bra bild.

Uppstartstiden var ngt som även det imponerade jämförelsevis med andra spelare.

Dessvärre saknas det en del, enligt mig, rätt så vesängliga funktioner.

I den här prisklassen borde det mer eller mindre vara standard med analoga utgångar.

G

Postad 01 December 2008 - 02:20

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Var såg du den någonstans?
Har den släppts nu eller?
Skulle den inte vara här den 15/12 om jag inte minns fel?

MVH:HighEnd-Perra

Postad 01 December 2008 - 02:43

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Då ja betala lika mycke för min DVD som ja har nu så tycker ja inte priset är förhögt igentligen.
men ja är inte så insatt o det verkar ju som dom som är tycker att funktioner saknas.

Skulle va riktigt trevligt o veta vad allt innebär?
Varför vill folk att den ska ha analogt 7.1 ut?
Äär det för att kunna skicka till förstärkare som inte har HD-ljud o ändå kunna spela upp?

Att den ska kunna spela HD-ljud är ju en självklarhet för en BD-spelare men vad är det som är så dåligt att skicka med hdmi till förstärkare?

Och för övrigt gillar ja inte alls utseendet, tycker den ska ha det "gammla" utseendet =\
Gillar starkt den design dom har på 7500 till 7002 o allt där omkring, det enkla raka.

Postad 01 December 2008 - 09:23

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Det finns flera skäl att analog utgång är bra.

1. Man kan använda valfri förstärkare och behöver inte skrota sin gamla högklassiga modell bara för HDMI.

2. Spelaren kan användas längre oberoende av övrig utrustning.

Enbart HDMI är ingen bra lösning eftersom det ensidigt kräver receivrar med sådan anslutning. Övrig utrustning faller bort. Hade det åtminstone funnits försteg i större mängd kanske det kunde accepterats men så är inte fallet.

Med alternativet analog utgång kan man dels använda en befintlig receiver, dels har man större möjligheter att välja andra vägar om man t.ex väljer att ansluta en stereoförstärkare till frontarna eller hur man nu bygger upp systemet.

Då DVD-spelare ofta har inbyggda dekodrar är det en självklarhet att BD-spelare också bör ha det. Visserligen är det bra för branschen att sälja receivrar men jag har en stark känsla att HDMI även i framtiden kommer vara för starkt knutet till den produkten. Med analog utgång kan man välja.

Marantz-spelaren faller bort tyvärr p.g.a avsaknad av analogt ut av ovanstående orsaker. Det är dessvärre svagt att den saknar intern avkodning eftersom dess föregångare i form av DV7001 klarar rubbet, intern avkodning för SACD, DVD-Audio, DD och DTS.

Det är inget som helst fel på HDMI i sig men analoga multikanalsutgångar bör finnas. Framförallt när man går upp i prisklass.

Postad 01 December 2008 - 16:22

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Att spelaren dessutom saknar intern avkodning känns också aningen konstigt...

Spelaren såg jag vid bildmässan hos Hembiokonsult. De hade precis fått spelaren levererad. Därför hade dom inte kunnat utföra tester och jämförelser med andra spelare, mer än det som står på pappret.

Rent spontant känns det som att Pioneer LX71a är den spelaren som ska konkurrera med Marantzen. Som det känns nu lutar det åt Pioneer för min del. Å andra sidan kan jag faktiskt avvakta tom vår/höst när det säkerligen kommer att komma ut fler spelare. Förhoppningsvis har tiden även hunnt i kapp de sk medel High-End spelarna.
Tills nästa släpp bör ovanstående funktioner, såsom analoga utgångar och inbyggda dekodrara för HD-Ljud, att vara standard. Dessutom borde priset justeras en aning eftersom det säkerligen kommer en uppsjö av budgetspelare med bra prestanda.

Jag får se hur jag gör. Inom ett par veckor ska jag försöka ha tagit mig till butiken för att höra deras utlåtande beträffande spelarna fr Pioneer och Marantz.

G

Postad 01 December 2008 - 19:27

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag skulle gissa att anledningen till att den saknar funktioner är för att det är en Denon DVD-2500BT i grunden.

Förhoppningsvis blir efterföljaren (BD7005?) bättre funktionalitet för att kunna ersätta DV7001. Eftersom Marantz även satsar mycket på 2-kanal m.m lär en spelare med analogt ut vara något som finns i labbet (i den klass vi talar om här, toppmodellen BD8002 har analogt ut mig veterligen).

Postad 01 December 2008 - 22:43

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Frågan är bara när Maranz behagar släppa nästa spelare.

Rätt så roligt att man börjar diskutera det redan nu. Den nya spelaren har knappt anlänt till butikerna, ha ha ha.

Jag tror inte att BD7003 kommer att bli någon storsäljare då det saknas en del så att säga. Det är emellertid synd att spekulera om ngt man inte vet ngt om. Jag har varken hört Marantz BD7003, spela varken CD eller DVD skivor.

Hoppas emellertid att priset justeras därefter.

G

Postad 01 December 2008 - 22:58

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Någon som vet om Marantz endast släpper sina Blu-ray maskiner i svart?
På septon.se så verkar det vara svart som gäller,
men man tycker ju att dom borde komma i silver också :P

Postad 02 December 2008 - 09:09

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Min teori är enkel:

BD7003 är en snabb rebranding av Denon DVD-2500BT för att man skall kunna erbjuda en produkt under 10.000 kronor.

Man anser sig behöva få ut BD-spelare snabbt.

Under 2009 jobbar man sedan på att ersätta DV7001 med en BD-spelare av högre klass, d.v.s stöd för BD, DVD, DVD-A, SACD och CD samt inbyggda dekodrar för alla HD-format. Analogdelen hämtas från DV7001 enligt denna teori.

En sådan spelare, troligen kallad BD7005 lanseras sannolikt hösten 2009 eller om vi har extrem tur, tidigare.

Postad 02 December 2008 - 19:23

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Då får man nog räkna med turen, förutsatt att man vill ha spelaren fortare. Marantz är ju inte direkt kända för att spruta ut nyheter på löpande band...

Beträffande den nya BD spelaren, finns den inte i silver, endast i svart utförande.

Mvh

G

Postad 15 February 2009 - 11:58

snigge
  • snigge
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Är det någon som har köpt BD7003?
Jag hade den hemma i några dagar och testade den mot Pioneer 51:an och 71:an, och det jag såg var att den hade problem med panoreringar.

Så jag undrar om det är någon mer som har sätt det?

Jag testade även BD8002 och den hade samma problem, efter att jag lämmnat tillbaka den så kontaktade dom Marantz återförsäljare och på den kunde man tydligen göra en inställning så det försvann. Jag har inte sätt om det stämmer. Men samma inställning fanns tydligen inte på BD7003.

Postad 19 February 2009 - 23:17

frederik
  • frederik
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Är det någon som har köpt BD7003?
Jag hade den hemma i några dagar och testade den mot Pioneer 51:an och 71:an, och det jag såg var att den hade problem med panoreringar.

Så jag undrar om det är någon mer som har sätt det?

Jag testade även BD8002 och den hade samma problem, efter att jag lämmnat tillbaka den så kontaktade dom Marantz återförsäljare och på den kunde man tydligen göra en inställning så det försvann. Jag har inte sätt om det stämmer. Men samma inställning fanns tydligen inte på BD7003.

Jag har köpt en bd7003 och är mycket nöjd! jag valde oxo mellan marantz och pioneer! jag har aldrig hört något om problem med panreringar? jag tycker att marantzen har överlägsen spridning av ljud i jämförelse med pioneer!! ljudet är det som fick mig till mitt var av BD!!

men om det finns någon inställning som förbättrar ljudet så vill jag gärna få hjälp med detta!?!

den ända som jag kan se som ett minus med 7003an är möjligtvis ljudbilden vid uppspelning av CD!

fick du reda på vilken inställning som skulle förbättra panoreringen?? berätta så provar jag gärna!!

mvh frederik

Postad 20 February 2009 - 13:43

snigge
  • snigge
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag kan hålla med om att ljudet var lite bättre på Marantzen men bilden var lungnare och svärtan något bättre på Pioneer spelarna.

På BD-8002 så finns det en inställning som heter I/P Direct och den står på OFF som default från fabrik!!!! så när den är ON så ska det tydligen inte hacka i panoreringarna, jag har inte sätt det själv, men enligt dom i butiken ska det vara borta då.

Postad 22 February 2009 - 20:26

frederik
  • frederik
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Jag kan hålla med om att ljudet var lite bättre på Marantzen men bilden var lungnare och svärtan något bättre på Pioneer spelarna.

På BD-8002 så finns det en inställning som heter I/P Direct och den står på OFF som default från fabrik!!!! så när den är ON så ska det tydligen inte hacka i panoreringarna, jag har inte sätt det själv, men enligt dom i butiken ska det vara borta då.

okej............ska kolla nu på en gång!

Postad 25 February 2009 - 22:02

frederik
  • frederik
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

var hittar man den inställningen?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.