Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z700 *

452 svar till detta ämne meny?
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 March 2010 - 03:55

pcw
  • pcw
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Haft min i snart ett år nu och börjar fundera lite på var man kan hitta en billig ny lampa till projjen?

Postad 30 March 2010 - 15:23

Unregistered407b1f4d
  • Unregistered407b1f4d
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Har denna utgått eller varför har ingen den i lager längre. När man läser recensionerna så tycker jag fortfarande den verkar vara bäst i klassen?

Postad 08 May 2010 - 19:51

ElPutte
  • ElPutte
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Ska man verkligen behöva byta lampan varje år?? Jag har haft min i ett år nu och nu har lampan slocknat helt plötsligt. Hittat ny lampa för 3000:- . Är det ingen lampgaranti på denna modell ?? Annars har projjen funkat klockrent, suverän bildkvalite.

Postad 14 May 2010 - 06:28

light44
  • light44
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Jag har problem att få bilden helt rektangulär.
Gjorde en liten enklare skiss här nedan så ser ni vad jag menar.

Hur kan själva projektorbilden bli högre i höjd på vänster sida och kortare på höger?
Jag använder en 117" Kingpin och det skiljer ungefär 6,25 cm i höjd från vänster till höger.

Postad bild

Postad 14 May 2010 - 20:46

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0
Dum fråga kanske, men du är säker på att bilden inte ser ut som nedan? Dvs att det är den svarta ramen som gör överdelen av bilden nästan osynlig? I så fall är det ju bara underlaget som lutar en aning, antingen rätta till eller justera med fötterna under projjen.

Bifogad fil  hm2.JPG   10.47K   3 Antal nerladdningar

Postad 19 May 2010 - 01:22

light44
  • light44
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Dum fråga kanske, men du är säker på att bilden inte ser ut som nedan? Dvs att det är den svarta ramen som gör överdelen av bilden nästan osynlig? I så fall är det ju bara underlaget som lutar en aning, antingen rätta till eller justera med fötterna under projjen.

Bifogad fil  hm2.JPG   10.47K   3 Antal nerladdningar

Nej, bilden ligger precis i överkant, har t.o.m. testat och dragit ner bilder någon cm från överkanten av dukens svarta kant för att verkligen vara säker men det blir inte bra=(

Postad 19 May 2010 - 08:30

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Nej, bilden ligger precis i överkant, har t.o.m. testat och dragit ner bilder någon cm från överkanten av dukens svarta kant för att verkligen vara säker men det blir inte bra=(

Jag misstänker att din proj inte är vinkelrät i förhållande till projiceringsytan. 90 grader i både höjd- och sidled måste den vara. Är den inte det så får du problem med bildens symmetri.

//P

Postad 25 May 2010 - 17:02

Tille
  • Tille
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Just det, vrid projjen en aning, samt justera därefter med lensshiften! Ofta ska du vid sådana här fall vrida projjen åt "fel håll" mot vad du trodde. Vad jag kan se så måste du även justera projjens horisontalläge en pyttes aning efter detta.

En annan felkälla kan vara att duken inte är helt plan utan att nedre högra hörnet buktar mot projjen (eller från?).

Postad 01 June 2010 - 08:12

Raised Fist
  • Raised Fist
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Var inne på avsforum.com och kolla i z700 tweak tråden för lite kalibrerings tips och hitta det här

It looks like the only way to the best black level is to include a service menu adjustment in the settings. I first reset everything with Factory default in the Setting menu (note that this does not reset any service menu changes). The five User Image modes all appear to reset to the equivalent of Brilliant cinema.

Only Natural ever gave an image I even half-way liked even after tweaking so I just forgot about the others (Brilliant cinema was always to reddish, Creative cinema was always too dull looking, Natural used to be too washed-out, and both Living and Dynamic were always too glaring and too greenish).

So I made these adjustments in the various user menus...
Picture adj.
Overscan: 0
Screen
Full
Input
HDMI 1
Setting
Advanced menu: On
HDMI1 setup: Enhanced
Fan control: Normal (otherwise too loud)
Image
Natural
Image adj.
Brightness: -7 (using PLUGE test pattern)
Contrast: -1
Color: 0
Tint: 0
Color temp: Default
Red: 0
Green: 0
Blue: 0
Sharpness: +1
Lamp control: Eco (others were all too loud)
Gamma: +2 (improves low level detail)
Advanced menu
Iris mode: Mode 2 (darkest of the modes)
Iris range: -30 (don't see any difference between the values so far)
Auto black stretch: Low
Contrast improvement: Low (any higher lost low level detail)
Transient improvement: Off (anything else produced ringing)
Color management: n/a
Dynamic gamma: Low (improved low level detail, but any higher messed up bright detail)
Custom gamma: n/a
Store: User 1

After saving, press MENU on the remote and then press USER button to select User 1 image mode.

The service menu change is to one of the Iris parameters. I don't know what its specific function is but it makes for a darker image. So here's how to change it...
1) On the top of the projector, simultaneously press MENU and INPUT, holding for several seconds until the letter "S" appears in the upper left corner of the screen, then release the buttons.
2) Before the "S" disappears in a few seconds, press SCREEN on the remote, holding until the service menu appears in the upper left corner of the screen.
3) The service menu should indicate User 1 image mode is active.
4) Press no buttons on either the remote or the projector except as directed in the following steps.
5) The first group showing in the service menu is group 0. Press OK on the remote to go to the next group. Press OK repeatedly until you get to group 211.
6) The first item showing in group 211 is item 0. Press the Up arrow (directly above OK) to go to the next item in the group. Press Up arrow repeatedly until you get to item 10.
7) Item 10 has different values for the different image modes, from 0 up to +100 (0 giving the blackest image). Press Left arrow (directly to the left of OK) repeatedly to lower the value of item 10 down to 0.
8) Press ON/STAND-BY on remote to save the change and exit the service menu.

If you ever want to restore the original values to item 10 of group 211, they are:
Brilliant cinema: +40
Creative cinema: +50
Natural: +100
Living: +80
Dynamic: 0 (which is why in previous tweak posts Dynamic always yielded the best black level)

So that's it for the PLV-Z700 for me. Not a bad projector for the money, and I can finally be reasonably satisfied with the black level.

Någon som testat? Tycker det känns lite riskabelt att harva runt i service menyerna :P !
Sen kan man ju undra om det kan skada projen, för om det nu blir så pass bra svärta som han skriver varför har inte sanyo gjort det från fabrik?
Kör redan på dynamic inställning som jag hitta i den tråden som jag är väldigt nöjd med! Men om man kan få bättre svärta så är det ju alltid välkommet ;) !

Postad 03 June 2010 - 07:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Själv har jag svårt att se fördelarna med iris, hade det varit så att den bara dämpade ljuset på tex undertexten så att den blev mindre ljusstark och så att den bara sänkte ljustyrkan i de "mörka" områdena i bilden så skulle den vara konon, men tyvärr så sänker den ju hela bildens ljusstyrka vilket gör att även partier i bilden som absolut inte ska bli mörkare blir mörkare, detta anser jag är så störande att det förtar de eventuellt positiva egenskaperna med iris. Om man pratar teoretiskt så känns det för mig som att det är viktigare att en specifik förg återges exakt lika genom en hel film och inte ändrar färgton beroende på omgivningen.

Gammalt inlägg men det här är ett gammalt favoritämne som jag undersökte för flera år sen... :D

De ideala syfter med autoirisar är att emulera ett större kontrastomfång än vad projjens bildpaneler själva klarar av (kontrastomfång = kvoten mellan vitnivå och svartnivå). Väldigt enkelt uttryckt så vill man få t.ex. en 1000:1-proj att bete sig som om den hade ett kontrastomfång på t.ex. 3000:1.

En iris som bara flyttar kontrastomfånget ner och upp (dvs bilden blir mörkare då irisen stängs och ljusare då den öppnar upp igen) är fullständigt värdelöst ja. Bliden kommer åka jojo på ett spasmiskt sätt. Och bildens kontrast förbättras inte för fem öre - vi har INTE emulerat ett större kontrastomfång mao, bara flyttat runt det bristande kontrastomfång vi har från början.

Tricket är att kombinera iris-jobbandet med diverse gamma-jox som boostar de ljusare delarna av bilderna till den grad att nivåerna återställs. Dvs "först" sänker irisen ljusstyrkan och så boostar man signalen (förutom svartnivån förstås) så att ljusstyrkan återställs.

Denna metod kommer i sin tur ge en del bildproblem men bra utfört är det den enda som ger ett vettigt resultat och som faktiskt förbättrar bildens kontrast, man emulerar ett högre kontrastomfång. De flesta gör fel genom att utesluta gamma-joxet eller joxar för dåligt men det finns de som faktiskt lyckas rätt bra, Sonys projjar t.ex.

Samma problematik finns förövrigt på LCD-tv men där använder man som bekant inte en iris för att reglera ljusflödet utan man ändrar helt enkelt bara ljusstyrkan på backlighten - iövrigt är allt snarlikt. Få, om ens nån, LCD-tv tillverkare har lyckats bra här.

Vad Sanyo Z700 gör vet jag inte. Minns att Sanyo Z5 faktiskt verkade köra med nån form av gamma-jox men i den projjen boosta man för mkt (samtidigt som irisen jobba mkt sparsamt) varför bilden blödde över och överlag blev för ljus i karaktären. Ett exempel på dåligt utfört gamma-jox mao.

Redigerat av pacman, 03 June 2010 - 07:52.

Postad 03 June 2010 - 12:22

labanskalle
  • labanskalle
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Jag har problem att få bilden helt rektangulär.
Gjorde en liten enklare skiss här nedan så ser ni vad jag menar.

Hur kan själva projektorbilden bli högre i höjd på vänster sida och kortare på höger?
Jag använder en 117" Kingpin och det skiljer ungefär 6,25 cm i höjd från vänster till höger.

Postad bild

Har samma problem. Kan få bilden att stämma i 3 hörn men aldrig den 4e.. Hur jag än vrider projektorn och ändrar lensshift så stämmer det aldrig i ett hörn. Är nästan så man skulle tro att duken är sne...

Postad 13 August 2010 - 17:24

Arsenalhifi
  • Arsenalhifi
  • Forumräv

• 567 inlägg
  • 0
Hej, hur nollställer man filtertiden? Jag har precis rengjort filtret men det står fortfarande 106 timmar.
Har jag gjort något fel????

/Oliver

Postad 27 September 2010 - 13:20

Eccoes
  • Eccoes
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Du måste in och nollställa räknaren i menyn efter du rengjort filtret.

Hej, hur nollställer man filtertiden? Jag har precis rengjort filtret men det står fortfarande 106 timmar.
Har jag gjort något fel????

/Oliver

Postad 09 October 2010 - 00:13

SaiboTaren
  • SaiboTaren
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Var inne på avsforum.com och kolla i z700 tweak tråden för lite kalibrerings tips och hitta det här

It looks like the only way to the best black level is to include a service menu adjustment in the settings. I first reset everything with Factory default in the Setting menu (note that this does not reset any service menu changes). The five User Image modes all appear to reset to the equivalent of Brilliant cinema.

Only Natural ever gave an image I even half-way liked even after tweaking so I just forgot about the others (Brilliant cinema was always to reddish, Creative cinema was always too dull looking, Natural used to be too washed-out, and both Living and Dynamic were always too glaring and too greenish).

So I made these adjustments in the various user menus...
Picture adj.
Overscan: 0
Screen
Full
Input
HDMI 1
Setting
Advanced menu: On
HDMI1 setup: Enhanced
Fan control: Normal (otherwise too loud)
Image
Natural
Image adj.
Brightness: -7 (using PLUGE test pattern)
Contrast: -1
Color: 0
Tint: 0
Color temp: Default
Red: 0
Green: 0
Blue: 0
Sharpness: +1
Lamp control: Eco (others were all too loud)
Gamma: +2 (improves low level detail)
Advanced menu
Iris mode: Mode 2 (darkest of the modes)
Iris range: -30 (don't see any difference between the values so far)
Auto black stretch: Low
Contrast improvement: Low (any higher lost low level detail)
Transient improvement: Off (anything else produced ringing)
Color management: n/a
Dynamic gamma: Low (improved low level detail, but any higher messed up bright detail)
Custom gamma: n/a
Store: User 1

After saving, press MENU on the remote and then press USER button to select User 1 image mode.

The service menu change is to one of the Iris parameters. I don't know what its specific function is but it makes for a darker image. So here's how to change it...
1) On the top of the projector, simultaneously press MENU and INPUT, holding for several seconds until the letter "S" appears in the upper left corner of the screen, then release the buttons.
2) Before the "S" disappears in a few seconds, press SCREEN on the remote, holding until the service menu appears in the upper left corner of the screen.
3) The service menu should indicate User 1 image mode is active.
4) Press no buttons on either the remote or the projector except as directed in the following steps.
5) The first group showing in the service menu is group 0. Press OK on the remote to go to the next group. Press OK repeatedly until you get to group 211.
6) The first item showing in group 211 is item 0. Press the Up arrow (directly above OK) to go to the next item in the group. Press Up arrow repeatedly until you get to item 10.
7) Item 10 has different values for the different image modes, from 0 up to +100 (0 giving the blackest image). Press Left arrow (directly to the left of OK) repeatedly to lower the value of item 10 down to 0.
8) Press ON/STAND-BY on remote to save the change and exit the service menu.

If you ever want to restore the original values to item 10 of group 211, they are:
Brilliant cinema: +40
Creative cinema: +50
Natural: +100
Living: +80
Dynamic: 0 (which is why in previous tweak posts Dynamic always yielded the best black level)

So that's it for the PLV-Z700 for me. Not a bad projector for the money, and I can finally be reasonably satisfied with the black level.

Någon som testat? Tycker det känns lite riskabelt att harva runt i service menyerna :P !
Sen kan man ju undra om det kan skada projen, för om det nu blir så pass bra svärta som han skriver varför har inte sanyo gjort det från fabrik?
Kör redan på dynamic inställning som jag hitta i den tråden som jag är väldigt nöjd med! Men om man kan få bättre svärta så är det ju alltid välkommet :( !

Ja jag tog mig modet och testade :D , o ja det funkar. Blir helt klar svartare svart.

Postad 21 October 2010 - 13:46

Unregistered3050414e
  • Unregistered3050414e
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag testade också igår kväll att gå in i servicemenyn och ändra! Blev klart bättre! "The black is blacker" :)

Postad 28 November 2010 - 18:07

Merdique
  • Merdique
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
tjena, va ett bra tag sen jag skrev i den här tråden och den är väl inte alltför aktiv men tänkte jag ändå ställer min fråga. i februari har jag haft min 700 i 2 år. jag använder den bara för att kolla film och naturdokumentärer så på knappt 2 år har jag bara haft 610 lamptimmar. men nu till problemet, de flesta filmer man ser är ju anamorfisk bild (2.35:1) så man får svarta remsor över och under och nu har jag fått vad man skulle kunna kalla inbränning, dvs det är en nyansskillnad. har jag en enfärgad bakgrundsbild i någon färg förutom svart eller vitt så går det urskilja var dessa svarta remsor har varit. är detta konstigt? är det panelen som blivit sliten?

sen vill jag bara ge ett tips, vet inte om någon annan råkat ut för samma. när jag fick filtervarning första gången så läste jag igenom manualen hur man skulle göra och läste även om hur man ska rengöra färgpanelerna och jag tänkte att jag likaväl kunde prova hur det går till även om jag inte hade någon skit på dom. GÖR INTE DET! om du har fått en färgad pixel, låt det bara va. efter jag öppnat luckan på undersidan en gång och provat blåsverktyget så fick jag en liten grön prick ungefär 4 pixlar stor. upptäckte det inte direkt men när jag sett det tänkte jag att jag får väl blåsa hårdare så jag va på det en gång till. det resulterade i ännu 2 prickar, en röd och en blå. jag kan leva med dom eftersom det bara är den första fläcken som syns från håll om man letar upp den men jag kommer aldrig mer öppna den luckan.

Postad 06 January 2011 - 18:18

Unregisteredbd7ccdba
  • Unregisteredbd7ccdba
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Har fått problem med min Z700 (tror jag)?

Har flyttat så den har inte varit igång på några månader, men igår så var det premiär.
Grejjen är att bilder skakar/hoppar, man ser det inte om man kikar på film men när man visar något statiskt så.

Står man nära duken kan man se att bilden hoppar typ 1 mm hela tiden. Störande när man vet om det.

Sitter monterad i tak, och trodde först att den vibrerade eller något men jag kan varken känna eller se något.
Kollar jag in i linsen medan jag kör film kan jag inte heller se något vibrera.

Någon som har samma fel eller hört om det ?

Postad 06 January 2011 - 22:04

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0

Har fått problem med min Z700 (tror jag)?

Har flyttat så den har inte varit igång på några månader, men igår så var det premiär.
Grejjen är att bilder skakar/hoppar, man ser det inte om man kikar på film men när man visar något statiskt så.

Står man nära duken kan man se att bilden hoppar typ 1 mm hela tiden. Störande när man vet om det.

Sitter monterad i tak, och trodde först att den vibrerade eller något men jag kan varken känna eller se något.
Kollar jag in i linsen medan jag kör film kan jag inte heller se något vibrera.

Någon som har samma fel eller hört om det ?

provat annan källa och annan signalkabel? då är det nog som projektorn är trasig.

Postad 16 May 2011 - 20:49

Kamush
  • Kamush
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hallå, är lite sugen på denna Sanyo PLV-Z700. Har läst lite här i forumet och det verkar som MÅNGA har problem med lampan. Hur länge har era hållt? Jag har kollat lite på annonser och vissa där har gått i 700 av 3000 är detta ok?

Känner en som har infocus och hans har gått 2500 h utan problem.

Postad 18 May 2011 - 20:20

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Hallå, är lite sugen på denna Sanyo PLV-Z700. Har läst lite här i forumet och det verkar som MÅNGA har problem med lampan. Hur länge har era hållt? Jag har kollat lite på annonser och vissa där har gått i 700 av 3000 är detta ok?

Så billig som dom sista exen av z800 (samma som 700,men drar lite mindre ström i standby läget)är nu,så finns ingen bättre för pengarna.Framför allt i ett mörklagt rum.Webhallen tar 8800:-!! för z800.

Har haft min z700 i 2,5år problemfritt (peppar peppar ta i trä).Den har gått c:a 850tim.

Redigerat av Unregistered95ac8a8d, 18 May 2011 - 20:27.

Postad 19 May 2011 - 16:23

Kamush
  • Kamush
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Så billig som dom sista exen av z800 (samma som 700,men drar lite mindre ström i standby läget)är nu,så finns ingen bättre för pengarna.Framför allt i ett mörklagt rum.Webhallen tar 8800:-!! för z800.

Har haft min z700 i 2,5år problemfritt (peppar peppar ta i trä).Den har gått c:a 850tim.

Denna z800 är det som en z700?

Postad 23 May 2011 - 18:48

Unregistered72aefc0b
  • Unregistered72aefc0b
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Idag började min lampa börjat att svajja i ljusstyrka efter drygt 2500 timmar så jag antar att den lägger av helt inom kort så jag har beställt en ny i förebyggande syfte. Tycker 2,5k timmar är ok eftersom den är expected till 2000 i normal och 3000 i eco. Själv har jag mest kört den i A1 och A2 lägena.

Postad 13 October 2011 - 07:28

Unregistered6790d809
  • Unregistered6790d809
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jag vet att man kan kolla lamptimern i menyn på projjen.
Men denna går ju nolla. Finns det nån intern lamp timer så man kan se hur länge den gått sen första början?

Redigerat av Unregistered6790d809, 09 November 2011 - 10:55.

Postad 17 October 2011 - 08:29

Unregistered6790d809
  • Unregistered6790d809
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Ingen som vet?

Postad 17 October 2011 - 10:54

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 0

Ingen som vet?

du måste in i servicemenyn och kolla på summa timmar. vet tyvärr inte hur du kommer in där, det borde ju stå i denna tråd. du får söka på servicemenyn och ditt märke.

Postad 03 November 2011 - 19:18

redep
  • redep
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Nu har då dioden för att byta lampa börjat lyst, har kört den i 2000h men kan ju vara trevligt att ha en ny lampa hemma innan den gamla slocknar.

Någon som har tips på bra vettigt ställe att köpa ifrån? Hittade http://www.projectorlamp.se/ som skall ha 1737:- för original lampa med hållare, känns lite för billigt någon som har erfarenhet av att köpa från dem?

Postad 08 November 2011 - 16:33

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Min ljusdiod har också börjat lysa för någon vecka sedan. Har haft projen i 2½-år. Tiden går. Jag undrar såklart också vart man köper en bra och billig lampa.

Har även en annan fråga. Hur långe kan man kolla med den gamla lampan? Den har nu gått ca 21xx-timmar. Kan man kolla tills den slocknar eller tar något skada av att den inte lyser till 100%?

Ska kolla lite mer om detta företaget. Priset är bra men vill läsa va andra som köpt därifrån tycker. http://www.projector...-z700-4730.html

Edit:

Ska nog köpa lampan därifrån efter jag läst dessa länkar. Men tycker är frakten skulle ingå, kostar 125kr.

https://www.prisjakt....php?ftgid=5692

https://www.flashback.org/t853152

Då är lampan beställd och betalad med visakort vilket funka bra.
Skriver när jag fått lampan.

Redigerat av RuneWebradio, 08 November 2011 - 17:23.

Postad 08 November 2011 - 22:18

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Min första lampa räckte i 2524 timmar och jag körde alltid i starkaste läget.
Den ska ju räcka ca 2000 timmar om man inte kör ecomode så 2500 timmar får man ju vara nöjd med.
För mig känns det värdelöst att köra i ecomode.
Har jag väl köpt en projektor ska man väl åtminstone få ut maximal bildkvalitet och inte slösa lamptid i ecomode.
Riktigt nöjd med projektorn trots att det är en billig projektor.

Postad 10 November 2011 - 17:05

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Hämta ut min lampa idag på posten. 2 dagars leveranstid är mycket bra. Den ser fin ut, mycket bra packad. Nu får den ligga i skåpet till bilden blir dålig/försvinner på gamla lampan. Kan starkt rekommendera www.projectorlamp.se/lampa-sanyo-plv-z700-4730.html 1863kr inkl frakt.

Hitta även ännu billigare lampa på ebay för 533kr dock utan lamphus. Den kanske jag ska prova nästa gång det är dax att byta.

http://www.ebay.co.u...#ht_1906wt_1163

Skriver igen efter jag provat den nya lampan någon månad.

Postad 10 November 2011 - 18:09

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Nu får den ligga i skåpet till bilden blir dålig/försvinner på gamla lampan.

Det där rekomenderar jag inte. Eftersom du förmodligen har en garanti på lampan(som oftast är rätt kort) så är det smartare att sätta i den direkt. Ifall den går sönder(vilket oftast händer tidigt) så är det ju rätt surt för dig om det händer när garantin har gått ut bara för att du lät den ligga i skåpet.

Bättre att spara din gamla lampa som backup.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 13 November 2011 - 13:52

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Då är lampan bytt. Det va inga problem och tog bara 10min. Slänger med bild på lamporna.

Bifogad fil(er)

Postad 13 June 2012 - 16:21

m0t04u
  • m0t04u
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Har haft min projektor i snart två och ett halvt år och sett massa tv och film. Lampan på ovansidan av projektorn indikerade lampbyte under den sista månaden men jag fick inte tummen ur att köpa ny lampa.. här om veckan la den av helt.. Läste i tillhörande instruktionsbok att man inte ska låta den gå tills lampan tar slut helt.. men... vad kan hända?

Nu sitter jag iallfall och ska beställa ny lampa. Kan inte riktigt bestämma mig om man ska snålköpa endast en lampa från ebay för ca 500 spänn inkl. frakt:
http://www.ebay.co.u...2#ht_967wt_1180

eller satsa på originallampa med lamphus från http://www.projector...o-plv-z700.html för ca 2100:-..

tips och erfarenhet från egna köp till er z700?
mvh
m0t04u

Postad 07 October 2012 - 22:45

light44
  • light44
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Nu är lampan bytt här också. Då originalet höll i över 3000 timmar med både Full styrka och ECO-mode valde jag en lampa av originalkvalité. Känns dumt att snåla med någon piratgrej.

Redigerat av light44, 07 October 2012 - 23:05.

Postad 09 October 2012 - 07:29

Raised Fist
  • Raised Fist
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Nu är lampan bytt här också. Då originalet höll i över 3000 timmar med både Full styrka och ECO-mode valde jag en lampa av originalkvalité. Känns dumt att snåla med någon piratgrej.

Det verkar vara bra lampor i våra Z700:or! Vad fick du ge för en originallampa? Körde du helt slut på den gammla lampan eller bytte du innan den dog?

Är själv en bit över 2000 timmar och nu när hösten kommer så lär timmarna plocka på i rask takt så det kan ju vara bra att vara förbered :)

Postad 22 November 2012 - 18:22

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 1
Hur har ni det med "filter varning"? Jag gör rent filtret och nollar tiden. Men efter bara några veckor lyser meddelandet "filter varning" igen. Kanske är det så att tiden går fortare än man tror? Jag gör rent filter i gång i kvartalet eller när jag orkar och kommer ihåg det. Det är ju inte så dammigt.

Och den "nya" lampan funkar fin fint. Kan inte fatta att det redan gått ett helt år sen jag bytte den. Men det är bara kolla på mitt inlägg här ovanför.

Postad 18 January 2013 - 09:02

RavenXerox
  • RavenXerox
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Står oxå inför ett lampbyte. Visserligen fortfarande bra bild men lampan har tänts "lamp replace" så antar att lampan går sönder snart.

Har funderat på att uppgradera projektor istället för köpa ny lampa när jag ändå är i bytar tankar.

Den projje jag tittat mest på är Epson EH-TW6100.

https://www.prisjakt...t.php?p=1440484

Är det någon som vet om denna projje är bättre så jag inte byter helt i onödan. Bortse från att den har 3d. det är bara en bonus. Antar att jag kommer mest köra 2d men bra att det finns 3d.

Tacksam för svar om nån uppgraderat sin Z700 till någon annan projektor.

Postad 18 January 2013 - 20:24

opteron
  • opteron
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Bytte till Sony HW-30 och steget var riktigt stort. Framför allt svärta, detaljer i mörka scener, pop i bilden, och skärpan var av en helt annan klass.Ljudnivån var dock mycket marginellt bättre hos Sanyon. Steget med Epsonprojjen är nog inte lika stort tror jag men beror också på hur rummet är beskaffat med mörkläggning mm. Tror att lampan "lamp replace tänds efter ett visst antal timmar på lampan om jag inte missminner mig. Är du nöjd med det du har kanske du inte behöver byta än utan låta projjen går tills lampan ger sig?

Postad 18 January 2013 - 22:21

Unregistered72aefc0b
  • Unregistered72aefc0b
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Bytte nyss från z700 till Epson tw9100 och skillnaden är markant. Bättre svärta, bättre färger, bättre detaljer i skuggor, mer tryck i bilden osv.

6100 har jag inte sett men det borde bli ett lyft med den också. Men kanske inte lika mycket.

Postad 29 January 2013 - 22:32

Unregisteredf53b87a5
  • Unregisteredf53b87a5
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0

Ja jag tog mig modet och testade :) , o ja det funkar. Blir helt klar svartare svart.

Testade jag med.
Visst, svart blev svartare ... liksom färgtrycket tappade kraft, vitt blev grådassigt och kontrasten försämrades. Kan vara att jag hade en bra inställning innan, dock inte fullt kalibrerad i det nya biorummet.

Men det var nyttig information ändå som ledde mig till en bättre bild i slutändan efter att ha adderat lite egna tweaks till sagda servicemenyinställning. Eftersom varje rum är unikt för en projektor tror jag inte man kan läsa sig till en perfekt bild på ett forum.

I övrigt är jag förhållandevisnöjd med min projje. Har väl tappat i 'bang for the buck listan' det senaste året men så är det med utveckling - den går framåt.
Cheerio!

Postad 03 May 2013 - 07:51

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Hur har ni det med "filter varning"? Jag gör rent filtret och nollar tiden. Men efter bara några veckor lyser meddelandet "filter varning" igen. Kanske är det så att tiden går fortare än man tror? Jag gör rent filter i gång i kvartalet eller när jag orkar och kommer ihåg det. Det är ju inte så dammigt.

Och den "nya" lampan funkar fin fint. Kan inte fatta att det redan gått ett helt år sen jag bytte den. Men det är bara kolla på mitt inlägg här ovanför.

Fungerar din bytta lampa än?

Hur många timmar har du använt den?

Jag är själv inne på att snart köpa en ny lampa,så det är därför jag är lite nyfiken.

Postad 07 July 2013 - 10:11

Mikael Segersten
  • Mikael Segersten
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Någon som har tips om var man kan få tag på manual till Z700? Jag har övertagit en beg proj och behöver ta ha en manual - just nu för att ta reda på hur man rengör filter. (Har jfått filtervarningsmeddelande)

Postad 07 July 2013 - 10:29

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Någon som har tips om var man kan få tag på manual till Z700? Jag har övertagit en beg proj och behöver ta ha en manual - just nu för att ta reda på hur man rengör filter. (Har jfått filtervarningsmeddelande)

http://www.manualowl...00/Manual/26626

Postad 08 July 2013 - 19:55

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Ni som har/haft era sanyo z700/800 har ni varit nöjda?

Har själv haft en z700,men har nu en z800.Och jag har varit jätte nöjd,inga fel överhuvudtaget.

700 sålde jag vid 950 timmar.och min nuvarande 800 har gått c:a 700 timmar.

Jag har den i ett litet helt mörklagt rum,kör på en 92" Grandview duk,avståndet mellan projektor och duk är c:a 3.0 meter.

Redigerat av Unregistered95ac8a8d, 08 July 2013 - 19:57.

Postad 30 November 2013 - 22:29

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Funderar på att inhandla en beg. sådan här. Tidigare projektor jag ägt var en Panasonic PT-AE3000 som hade en gudomlig bildkvalitet. Har ägt en Sanyo Z5 tidigare oxå, denna borde vara snäppet bättre än Z5 iaf? Eller? Tänker då på bildkvaliteten och inte upplösningen.

Redigerat av twebbas, 03 December 2013 - 21:16.

Postad 22 April 2015 - 18:40

redep
  • redep
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Måste få lite liv i tråden.

Min Z700 är nu snart 7 år och lampan är uppe i 3980 timmar, känns som att när det väl ger upp så köper jag en ny projektor men några tips på vad man ska ersätta den med?

Postad 13 May 2015 - 19:13

Prylbög
  • Prylbög
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hej :)

Min Z700 lampa är uppe i 4772 timmar och fungerar fortfarande ! Har haft funderingar i att investera i en ny lampa men inte kommit i skott med det :D

)

Min första och enda proje så jag kan inte gämföra med andra men tycker den har varit kanon  .

Nån som vet var man kan köpa billig lampa ? har sett att det finns för ca 12-1500 kr

Postad 19 May 2015 - 01:44

peter_lovgren
  • peter_lovgren
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Måste få lite liv i tråden.

Min Z700 är nu snart 7 år och lampan är uppe i 3980 timmar, känns som att när det väl ger upp så köper jag en ny projektor men några tips på vad man ska ersätta den med?

Hej :)

Min Z700 lampa är uppe i 4772 timmar och fungerar fortfarande ! Har haft funderingar i att investera i en ny lampa men inte kommit i skott med det :D
)
Min första och enda proje så jag kan inte gämföra med andra men tycker den har varit kanon  .
Nån som vet var man kan köpa billig lampa ? har sett att det finns för ca 12-1500 kr

Trodde jag låg illa till med en lamptid på 2996 timmar men det verkar ju som att det är lugna puckar baserat på era tider. Jag antar att ni kört i ECO-mode precis som jag har gjort till 99%? Såvida bilden inte blir helt odräglig när lampan börjar bli riktigt gammal, kommer jag att köra vidare till den slocknar helt. Det enda jag oroar mig för är om lampan kommer att explodera en dag. Men baserat på det jag läst så verkar det mest vara slumpen som avgör där, alltifrån att de sprängs redan efter några hundra timmar till att de aldrig går sönder.

Hittade den här artikeln http://nytestat.se/b...llnad-blir-det/ och enligt den verkar det vara en bra idé att köpa originallampa med pirathus om man vill spara pengar. Det är nog vad jag kommer att satsa på när det väl blir dags. Originallampa och hus till den här projektorn hittar jag för ca 3000:-. Om man istället väljer pirathus och originallampa halveras kostnaden så det känns inte som ett så svårt val. Jag inbillar mig att det är viktigare/bättre att lampan är original än att huset är det.

Hade min lampa varit på väg att lägga av nu så hade jag köpt en ny lampa, inte en ny projektor. Jag tycker inte det har hänt så speciellt mycket på teknikfronten, när det gäller projektorer, sen jag köpte min och de nyheter som har dykt upp och som intresserar mig (4K och laser/LED) kostar fortfarande alldeles för mycket för att det ska vara värt det. När det dyker upp en 4K-projektor med LED, istället för lampa, för under 20 000:- som håller måttet då slår jag till. Till dess fortsätter jag nöta vidare på min lampa...

Redigerat av peter_lovgren, 19 May 2015 - 01:53.

Postad 19 May 2015 - 08:51

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Om man istället väljer pirathus och originallampa halveras kostnaden så det känns inte som ett så svårt val. Jag inbillar mig att det är viktigare/bättre att lampan är original än att huset är det.

Det kan bli lika illa eftersom lampan måste placeras väldigt exakt i förhållande till optiken för att ljuset ska spridas rätt. Är huset någon millimeter fel på någon ledd riskerar problemet bli att ljuset slår in ojämnt i optical engine och man får skuggor mot kanter, ringformade avvikelser, ljusare områden och liknande.

Piratlampor kan ge liknande problem (utöver livslängd/ljusstyrka etc) genom att reflektorn och glödkroppen inte är utformad exakt likadant som originallampan.

Så är det någon åtgärd du ska göra för att spara pengar är det att köpa originallampan och behålla huset du har. Dock är det en hel del skillnader på hur de är uppbyggda och vissa hus är pilligare än andra att få isär.

Postad 19 May 2015 - 09:15

Prylbög
  • Prylbög
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Trodde jag låg illa till med en lamptid på 2996 timmar men det verkar ju som att det är lugna puckar baserat på era tider. Jag antar att ni kört i ECO-mode precis som jag har gjort till 99%? Såvida bilden inte blir helt odräglig när lampan börjar bli riktigt gammal, kommer jag att köra vidare till den slocknar helt. Det enda jag oroar mig för är om lampan kommer att explodera en dag. Men baserat på det jag läst så verkar det mest vara slumpen som avgör där, alltifrån att de sprängs redan efter några hundra timmar till att de aldrig går sönder.

Hittade den här artikeln http://nytestat.se/b...llnad-blir-det/ och enligt den verkar det vara en bra idé att köpa originallampa med pirathus om man vill spara pengar. Det är nog vad jag kommer att satsa på när det väl blir dags. Originallampa och hus till den här projektorn hittar jag för ca 3000:-. Om man istället väljer pirathus och originallampa halveras kostnaden så det känns inte som ett så svårt val. Jag inbillar mig att det är viktigare/bättre att lampan är original än att huset är det.

Hade min lampa varit på väg att lägga av nu så hade jag köpt en ny lampa, inte en ny projektor. Jag tycker inte det har hänt så speciellt mycket på teknikfronten, när det gäller projektorer, sen jag köpte min och de nyheter som har dykt upp och som intresserar mig (4K och laser/LED) kostar fortfarande alldeles för mycket för att det ska vara värt det. När det dyker upp en 4K-projektor med LED, istället för lampa, för under 20 000:- som håller måttet då slår jag till. Till dess fortsätter jag nöta vidare på min lampa...

Håller med dig, tänker inte lägga ner massa pengar på en ny proje eftersom jag är ganska nöjd med denna :)

Efter 2000 timmar började jag köra bara ECO-mode för att spara lamp tid men det bara körde på och på :) Kommer förstås att få byta den innom snar framtid så jag hade tänkt mig en pirat lampa och behålla mitt hus.

Jag har sett lampor som kostar runt 300-400 kr, är det värt att prova tro? Hade tänkt att prova men nu när jag hörde att lampor kan explodera kanske det inte är en bra ide !

Är denna tex en orginal lampa med pirat hus eftersom den kostar bara 1500kr?

http://www.projector...o-plv-z700.html

Postad 24 May 2015 - 07:15

peter_lovgren
  • peter_lovgren
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Det kan bli lika illa eftersom lampan måste placeras väldigt exakt i förhållande till optiken för att ljuset ska spridas rätt. Är huset någon millimeter fel på någon ledd riskerar problemet bli att ljuset slår in ojämnt i optical engine och man får skuggor mot kanter, ringformade avvikelser, ljusare områden och liknande.

Piratlampor kan ge liknande problem (utöver livslängd/ljusstyrka etc) genom att reflektorn och glödkroppen inte är utformad exakt likadant som originallampan.

Så är det någon åtgärd du ska göra för att spara pengar är det att köpa originallampan och behålla huset du har. Dock är det en hel del skillnader på hur de är uppbyggda och vissa hus är pilligare än andra att få isär.

Ok, det var ju något att tänka på. Gjorde bara en snabb googling och det verkar vara lite knepigt att hitta enbart originallampa. Lampa med nån typ av hus är inga problem att hitta så frågan är hur stor prisskillnaden är för enbart lampa kontra lampa med hus.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.