Varför skall man då lägga till ytterligare 10 000:-, på några andra högtalare.
Motsvarar pengarna så mycket bättre ljud?
Redigerat av Unregisterede2a9c094, 08 October 2008 - 11:47.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
15 000:- och toppenhögtalare
Startad av
Unregisterede2a9c094
, Oct 08 2008 11:47
17 svar till detta ämne
Postad 08 October 2008 - 11:47
Man kan köpa högtalare i prisklassen 3000-5000:-, som har fått jättebra omdömen och som folk är jättenöjda med.
Varför skall man då lägga till ytterligare 10 000:-, på några andra högtalare. Motsvarar pengarna så mycket bättre ljud? Redigerat av Unregisterede2a9c094, 08 October 2008 - 11:47. Postad 08 October 2008 - 11:52
Om du inte får "Bättre" ljud för mera pengar, så brukar man få en snyggare finnish på högtalarna åtminståne
Postad 08 October 2008 - 12:11 Inte nödvändigtvis, men den kan göra det. Jag tror inte det går att sätta pris på hur månget ljudkvalité man får per 1000 kr, det vore enkelt om det var så men verkligheten är tyvärr snedvriden i det avseendet. MVH /Chuck Postad 08 October 2008 - 12:14
Lättaste är nog att lyssna och jämföra själv och göra bedömningen huruvida det är "värt" de extra pengarna.
//Max Reference Postad 08 October 2008 - 12:29
Är nog väldigt olika hur man tycker, själv tycker jag att ibland verkar det vara värt det. På en del andra "mindre bra" högtalare som jag lyssnat på skulle jag aldrig få för mig att köpa dyrt (dyrare).
Sen är det väl bara de sista 5åren som jag känner att jag hör så mycket skillnad, innan var jag nöjd med en bandspelare men skaffar man lite dyrare prylar och blir intresserad så upptäcker man mer och mer vad man gått miste om. Samma känsla kan jag få idag om jag lyssnar på dyrare prylar(eller andra prylar bara),- det där har jag aldrig hört ur mina högtalare, sen om det är värt stålarna kan man bara själv avgöra. Gäller nog att lyssna själv som sagt och bilda sig en uppfatttning. /Genis Postad 08 October 2008 - 12:57
Beror mycket på vad du har för utrustning som ska driva dessa högtalare. Förstärkare,CD spelare,reciver. Postad 08 October 2008 - 13:04
Som sagt .. man får lyssna själv och göra en bedömning efter egen smak och hörsel.
Men som också sagt .. 5000 kr i skillnad utgörs nog oftast av finish men om det handlar om 3000 kr eller 10.000 kr vill jag nog säga att det är både delar. Pratar vi 20.000 kr mot en högtalre för 5000 kr .. så är det nog ljudet i de allra flesta fall. Märket kostar också Maveric Postad 08 October 2008 - 18:06
Oftast får man vad man betalar för och det stämmer i allra högsta grad även på högtalare.
Har själv börjat från grunden med golvare från några tusenlappar upp till mina stativare som jag har idag för ca 24000 och helt ärligt går det inte att jämföra på ngt vis både vad gäller byggkvalitet och ljud. Sen bidrar givetvis mina uppgraderingar på kringutrustning en hel del för bättre ljud. Postad 08 October 2008 - 18:28
Allt beror på vad det är för högtalare. Det som normalt skiljer mellan olika modeller är finish, element, delningsfilter och lådkonstruktion. T.ex en stabilare låda, bättre bas/mellanregisterelement etc.
Det trevligaste man kan hitta är högtalare som låter bättre än de kostar. Jag har för min del hittat hem pris/prestandamässigt med Carlsson och Larsen som för min del erbjuder överlägset förhållande mellan ljudkvalitet per krona jämfört med konventionella högtalare. Tar vi sedan med förmågan att sprida ljudet i rummet m.m och möjligheten att få bra ljud även om inte sitter i sweetspot blir det förhållandet än tydligare. Det går att få mycket bra ljud redan för 6000 kronor i form av Larsen 4. För 12.000 kronor får man Larsen 6 och 3000 kronor över till annat. För min del kan jag enbart säga att jag är så nöjd att jag inte ser något bra alternativ. På den tiden Carlsson OA-58 tillverkades provlyssnade jag på den ihop med Arcam och Audiovector Mi1 Super, också med Arcam. Jag föredrag Carlsson då dess ljud helt enkelt passade mig avsevärt bättre. Inget ont om AV alls, men det finns i vissa fall möjlighet att betala mindre och ändå få bättre ljud. Däremot är det en grundförutsättning att en högtalare är vettigt avvägd för pengarna. T.ex är en stativare helt klart att föredra framför t.ex en stor golvare för 2000 kronor. Som jag ser det handlar det hela om att få en så stabil låda som möjligt samt bra element och delningsfilter för pengarna. Därför föredrar jag också en 2-vägare då det är enklare att med en begränsad budget tillverka en sådan med bra resultat. 3-vägare ställer högre krav på konstruktionen om det ska bli bra = kostar mer. Postad 08 October 2008 - 18:44
Självklart är det rätt stor skillnad mellan högtarare. Har långt ifrån lyssnat på alla men tycker generellt att det händer rätt mycket upp till 20.000kr efter det är skillanden mellan prisklasserna mindre.
För några år sedan lyssnade jag på ett par högtalare för 10.000kr vi kallar dem x. Blev jätteimpad och ville köpa på en gång. Avvaktade iallafall, idag sitter jag på ett par för ungefär det dubbla. Har lyssnat på högtalarna x och andra för 10papp och tycker att de känns rätt mycket plattarare i ljudbilden och dylikt än om du kliver upp ett par prislappar... Finns garanterat folk som tycker likadant om högtalare för under 100. // Sat Postad 08 October 2008 - 19:09
Håller med dig i allt, skillnaden mellan dig och mig är att jag gick på alla nitar och köpte dom där högtalrna som jag då tyckte lät wow men som jag senare förstod att det fanns ju betydligt bättre grejor=) När man kommer upp lite i pris så känns det som att högtalren inte längre bara spelar rent utan den kan i det närmsta försvinna på vissa skivor och då infinner sig känslan av ett otroligt djup som man oftast inte får i dom billigare högtalarna.. Postad 09 October 2008 - 14:00
En del har varit inne på det, men jag undrar om man rent konkret kan säga vad som blir bättre med en dyrare högtalare. Är det alla delarna ihop i högtalarna, som gör att man får ett bättre ljud?
Kan man säga att, alla dyra högtalare låter bra? Om nej, vaför inte. Handlar det om tycke och smak? När det handlar om bildvisare(bio och TV) talar man ofta om hur producenten vill att matrialet skall se ut. Hur är det då med ljudet, hur vill han ha det och kan våra högtalare återge det som han(hon) vill ha det? Postad 09 October 2008 - 18:24
Det brukar finnas något som kallas färning, när man pratar ljud. Det är oftast att en högtalare låter lite mörkare eller ljusare. Finns olika varianser. Elektronik spelar oxå in, och något som många glömmer är rummet men vi håller oss till högtalare nu. Det finns även högtalare som i princip saknar färgning och brukar neutral eller transparent.
Iallafall när man kommer upp lite i prisklasser burkar färning vara mindre tydlig, dvs ljudet är närmare inspelning med mindre påvärkan. Andra saker som även händer är stereobilden, dvs hur instrumentens placering upplevs. Det är här vi pratar om djup och bredd men även höjd. Högtalarna brukar ha en tedens att försvinna och om du blundar hör du bandet/sångaren placerat i ditt rum. Svaret på varför alla högtalare inte låter bra är precis som du nämner tycke och smak. Ett bra ex på hur olika högtalare kan vara fast inom samma prisklass är att provlyssna klipsch högtalare och sedan helst brevid Dynaudio de är nog så olika i ljudet som man kan komma. // Sat Postad 09 October 2008 - 20:01
Ligger det inte lite att man har olika förväntningar på högtalarna beroende på pris, ex för 3 kkr förväntar jag mig inte mkt, för 13 kkr är mina förväntningar betydligt högre. Det är ungefär som när vin recenseras, seriösa tester har två betyg för varje vin, ett rent generellt och ett där kvalitet kontra pris är avgörade, ex ett billigt vin för 79 kr kan få en 3:a i det första betyget men en 5:a i det andra, ett lite dyrare för 179 kan få en 3:a i det första men kanske bara en 3:a i det andra, vilket vin är bäst?
EK Postad 09 October 2008 - 22:25
Ja jag vet inte, men man kan ju bestämma sig vad för ljud man vill ha, alla har vi ju olika smak. Hittar man ett par högtalare som passar sin egen smak och ger det man önskar i ljudväg så är det väl inget som säger att ett par andra som kostar dubbelt så mycket skulle låta bättre, men sen har vi ju det med placeboeffekten............
Postad 09 October 2008 - 23:03
Desto mer intresserad du blir av ljud, desto mer kommer du vilja lägga på anläggningen. Du börjar höra brister i 10000-kronorshögtalaren, springer och lyssnar på ett par för 35000 och märker hur mycket bättre det är. Men du kan sabba allt genom att t ex ha en urusel förstärkare och då låter inte den dyra högtalaren bättre än den billiga..
Själv känner jag ingen skillnad på ett 79- kronorsrödvin och ett för 250 men min kompis njuter klart mer av det dyra för han har kunskapen. Men man kan sabba allt genom att hälla upp vinet i ölglas. Ungefär samma sak.. Redigerat av Unregistered84c2411a, 09 October 2008 - 23:03. Postad 10 October 2008 - 10:13
WORD Man få helt enkelt ge f-n i att springa och lyssna på annat när man köpt sin anläggning=) Kan i mitt eget fall säga att det gått til mindre överdrift med min jakt på det perfekta ljudet, köpt nya högtalare och kringutrustning som andra storhandlar på maxi. Men å andra sidan lägger folk sina pengar på nya bilar vartannat år så i jämförelse är min hobby billig Postad 10 October 2008 - 13:01
Sedan får man även tänka påatt folk som lyssnar på samma högtalare/anläggning kan tycka helt olika även på grund av hörsel, referenser, musiksmak osv.
Inte helt lätt att få det rätt för alla, man får söka sin egen Graal och vara nöjd med det. Good enough, är bra nog =) 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |