Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Några frågor från en nybörjare.

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 October 2008 - 19:59

mattemaz
  • mattemaz
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Hej.

Det är så att min tjock tv paja för nån vecka sedan och nu sitter jag här utan tv.
Jag kan inte nått om all denna nya tekniken.
Jag tittar på film på min projje antingen genom min ps3a eller genom min dvd.
Men jag kan inte mycket om vare sig LCD eller PLASMA.
Men jag har sökt runt lite här och där.
Om jag inte har förstått fel så är det varmare bild på plasma och mer färger men inte lika snabb som en lcd.
Då jag kommer titta mest på tv med min dumburk så lutar det ju mest åt en plasma.
Men jag vill även kunna koppla in den till datorn och surfa spela kanske nått eller så.
Går det att ha en plasma till sånt eller är det kört?

Jag har en budget på runt 10-12 tusen. Men behöver inte kosta så mycket heller... :blink:
Gärna så stor som möjligt
Så har ni några bra råd eller nått annat bra att säga så skriv gärna några rader.
Nått jag ska akta mig för eller tvärtom :)

Tacksam för alla svar..
Mvh Matte

Postad 08 October 2008 - 20:07

TPS
  • TPS
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0

Hej.

Det är så att min tjock tv paja för nån vecka sedan och nu sitter jag här utan tv.
Jag kan inte nått om all denna nya tekniken.
Jag tittar på film på min projje antingen genom min ps3a eller genom min dvd.
Men jag kan inte mycket om vare sig LCD eller PLASMA.
Men jag har sökt runt lite här och där.
Om jag inte har förstått fel så är det varmare bild på plasma och mer färger men inte lika snabb som en lcd.
Då jag kommer titta mest på tv med min dumburk så lutar det ju mest åt en plasma.
Men jag vill även kunna koppla in den till datorn och surfa spela kanske nått eller så.
Går det att ha en plasma till sånt eller är det kört?

Jag har en budget på runt 10-12 tusen. Men behöver inte kosta så mycket heller... :blink:
Gärna så stor som möjligt
Så har ni några bra råd eller nått annat bra att säga så skriv gärna några rader.
Nått jag ska akta mig för eller tvärtom :)

Tacksam för alla svar..
Mvh Matte

Hur långt ifrån TVn kommer du sitta?
När det gäller att surfa på TVn, hur länge pratar vi om då? Någon titt på aftonbladet eller handlar det om att kolla mailen, fixa bankärenden och fixa dejten?

Postad 08 October 2008 - 20:23

mattemaz
  • mattemaz
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Hur långt ifrån vet jag inte exakt då jag förhoppningsvis flyttar till större snart. men 4-5 meter skulle jag väl gissa på.
Ja du bra fråga men den mesta surfningen gör jag nog på datorn.
Men vore ju kul om man kan köra winamp och så på fester osv.
Fast det är ju inte nått måste.. :)
Säg 85-95% tv och 15-5% surf/dator.
Nått sånt skulle jag gissa :/

Postad 08 October 2008 - 22:01

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Hmm me tanke på så lite datoranvändning skulle jag säga den bästa budget plasman för närvarande -->
Panasonic px80 .

Annars samsungs nya lcd tvs om du inte gillar plasma?

Mvh

Postad 09 October 2008 - 10:11

mattemaz
  • mattemaz
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Okej
Jag har nog inget imot plasma eller lcd. Är ganska öppen för det mesta.
En kompis snackar om nån sharp xs20 eller nått sånt som ska vara bra.
Den ska tydligen ligga runt 10-12tusen och ha 24p mm
Kan det vara nått? Eller ska man akta sig för sharp?

Postad 09 October 2008 - 11:40

TPS
  • TPS
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0

Okej
Jag har nog inget imot plasma eller lcd. Är ganska öppen för det mesta.
En kompis snackar om nån sharp xs20 eller nått sånt som ska vara bra.
Den ska tydligen ligga runt 10-12tusen och ha 24p mm
Kan det vara nått? Eller ska man akta sig för sharp?

Absolut inge fel på Sharp. Mer en smaksak det där med märken. Med tanke på ditt avstånd blir det en stor TV du måste köpa. Att surfa på 4-5 meter blir jobbigt, riktigt jobbigt. 46" 50" eller 52" beroende på plånboken.

Postad 09 October 2008 - 11:47

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
han hade en budget på 10-12k. . .blir nog svårt att hitta 50" för det ? lr ?

Redigerat av Tigerofsweden, 09 October 2008 - 11:48.

Postad 09 October 2008 - 12:01

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Plasma går det nog att hitta https://www.prisjakt...ams=k=s30086412

Postad 09 October 2008 - 12:26

Motin
  • Motin
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Inte lika snabb som en LCD ???? Det är snarare tvärtom.. PLASMA är oftast snabbare än LCD.

"Men jag vill även kunna koppla in den till datorn och surfa spela kanske nått eller så.
Går det att ha en plasma till sånt eller är det kört?"

Det går alldeles utmärkt att spela och surfa på en PLASMA. Har gjort det i över 3 års tid.

Redigerat av Motin, 09 October 2008 - 12:27.

Postad 09 October 2008 - 17:55

mattemaz
  • mattemaz
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Den min kompis snacka om är sharp LC-46X20S
Kan det vara nått den ligger runt 12tusen.
Eller finns det bättre burkar för dom pengarna?

Postad 10 October 2008 - 18:48

mattemaz
  • mattemaz
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Ingen som har nått mer bra att säga.
Står rätt så still just nu.
Ingen som sticker ut lite mer än alla andra som kan passa mig bra?

Postad 10 October 2008 - 19:06

AndersE2
  • AndersE2
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

"Men jag vill även kunna koppla in den till datorn och surfa spela kanske nått eller så.
Går det att ha en plasma till sånt eller är det kört?"

Det går alldeles utmärkt att spela och surfa på en PLASMA. Har gjort det i över 3 års tid.

Finns det inte en lite risk att om man har på exakt samma bild länge på plasma så "bränner" den bilden in.
(Trodde det var en av anledingarna att alla dataskärma är någon form av LCD nuförtiden. Annars hade väll plasma varit billigare)

Postad 10 October 2008 - 19:09

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0

Skulle tro det: Enl den senaste undersökningen jag sett så är Samsung LE40A656 alternativt Sony KDL40W4000 bland de bättre LCD i din prisklass. Själv skulle jag vänta någon månad med att köpa ny TV - Många nya modeller på väg inom kort vilket kanske sänker priset på nuvarande modeller samt kanske lockar till något sprillans nytt

Postad 10 October 2008 - 19:20

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Många nya modeller på väg inom kort vilket kanske sänker priset på nuvarande modeller samt kanske lockar till något sprillans nytt

Men så är det väl ifs alltid... Både Samsung och Sony har ju precis kommit med nya med... Så A656 och W4000 har redan sjunkit ganska mycket.

Men visst har du rätt, kan och vill man vänta en månad så vinner man på det. Om en månad får man mer tv för samma pris... Senaste veckan tror jag att priset på tex 46W4000 sjunkit lite VARJE dag. Fasiken lika instabilt som aktiemarknaden :)

Redigerat av jaQoB, 10 October 2008 - 19:27.

Postad 10 October 2008 - 21:49

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0

Men så är det väl ifs alltid... Både Samsung och Sony har ju precis kommit med nya med... Så A656 och W4000 har redan sjunkit ganska mycket.

Men visst har du rätt, kan och vill man vänta en månad så vinner man på det. Om en månad får man mer tv för samma pris... Senaste veckan tror jag att priset på tex 46W4000 sjunkit lite VARJE dag. Fasiken lika instabilt som aktiemarknaden :)

Nä så är det iofs inte alltid. Lanseringar av nya produkter tycks av för mig okänd anledning ofta ske kaskadvis: Inför jul/nyår så är det ofta nåt nytt (har det med Jesu födelsdag att göra eller?) o ca 1 halvår senare så kaskadas det igen. Har väl egentligen inga synpunkter på det - buyers paradies, bara man vet om det :)

Postad 10 October 2008 - 21:53

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
Om det kliar så förbannat i dina TV-ögon så att inte kan vänta så är det:
https://www.prisjakt...kt.php?p=297763
eller
https://www.prisjakt...kt.php?p=288698

som gäller. Men då får du också hålla käft sen :)

PS

Hoppas att du förstod vinken

DS

Postad 17 November 2008 - 20:16

mattemaz
  • mattemaz
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Okej då uppar jag min tråd igen.
Har inte köpt mig nån tv än men nu finns det pengar :)
Men vad får man idag för ca 15tusen?
tänkte mig runt 46 uppåt...
tittat lite på
Lg PG6000
och
Samsung a6 serien nått.

Eller ska man satsa på nått annat?

Postad 17 November 2008 - 21:59

epatnor
  • epatnor
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Jag är i liknande läge... Ungefär samma budget (mellan 10 och 13.000:-) och vill ha en FullHD, 46" eller uppåt. Jag själv är nog mer inne på en LCD för jag kommer använda den ganska mycket till datorn (OBS! Det var inget tips, bara min egen observation). Men en hel del TV-tittande blir det naturligtvis. Eftersom Sharp X20S är billigast just nu bland 46-47" LCD:erna så sneglar jag lite extra på den, men den börjar väl bli lite gammal nu tror jag.

Med tanke på all datoranvändning, kommer plasma-evangelisterna fortfarande rekommendera en plasma tro? Jag har sneglat en hel del på såna också... Panasonic PX80 bland annat. Hat inte vissa plasma dessutom någon form av 100Hz, med bra pris trots det? Och kunde man klara sig utan fullHD så skulle jag nog titta flera extra gånger på en 50" PX80 till exempel, då PZ85 och liknande är tyvärr över min budget.

Men jag vet inte, jag tycker trots allt att jag faktiskt föredrar LCD :)

PS. Undrar när eventuella prissänkningar inför jul kan tänkas komma igång?

Redigerat av epatnor, 17 November 2008 - 22:01.

Postad 18 November 2008 - 21:18

mattemaz
  • mattemaz
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
jag har tittat mer på plasma och det kanske är nått för mig.
Men frågan är vad. Lcd känns också bra på nått sätt. En lcd känns mer som ett säkert köp.
Om jag får för mig att koppla in min dator nån gång så kan jag ju det blir väl lite svårt med en plasma?

Känns som det är en svår prisklass jag är i :/

Postad 28 November 2008 - 10:22

epatnor
  • epatnor
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Fast vad jag har hört så är det inga problem att koppla in dator till plasma heller, även om man ska vara försiktigare med att somna framför menyn i ett spel eller Windows skrivbordet :). Folk här säger hela tiden att i vissa fall en plasma funkar bättre än LCD till spel, men det vet jag inte om jag håller med om. Plasman har väl ingen responstid att prata om, så den är snabb, men däremot kan "forsfortrails" förekomma, alltså att bilderna släpar efter lite efter de har visats? Någon kunnig inom plasma kanske kan hjälpa mig här :P

Postad 28 November 2008 - 10:28

epatnor
  • epatnor
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Nu finns 46X20S för strax under 11.000:-. Kolla prisjakt, även MediaMarkt i Norrköping säljer den för 10.990:-. Men efter att ha sett den häftigare modellen 46XL2S så är jag nog såld på en sån! Den ligger ~3.000:- högre men av vad jag har sett så verkar den nästan som att det är värt det, Sharp har en riktigt bra "100Hz" teknik verkar det som, lugn och detaljrik bild, även på standard TV! Helst digitalTV då förstås :P.

Alltså, dessa TV-apparater är ju med dagens mått mätt ganska gamla, de trådar som finns här där det pratas om dem är ju från slutet av 2007... Men jag undrar om det gör så ¤%&¤%& mycket?!? Jag menar, om jag har tittat på Samsung 46A656 och Sony 46W4000, och ändå tycker att Sharpen ser bättre ut i bilden, då är den väl fan en bättre TV också? Eller avgör ålderna så mycket?!

Förvirrad!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.