Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canon PowerShot SX1 IS

313 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canon PowerShot SX1 IS (Kompaktkameror) 2 8.90476 (20) Inga priser
Canon SpeedLite 270EX (Blixtar) 7 8.999998 (6) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 21 December 2008 - 10:16

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
vet inte än, batterierna lever fortfarande.

Postad 21 December 2008 - 15:07

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0

ajdå inget skoj. Lite jobbigt när man ska kort på folk och man får försöka flertalet gånger vilket dom ser för det lyser ju till och låter och sedan säger dom TA NÅN GÅNG DÅ. Min mobilkamera (nokia N82) är ju bättre på det.

Kom på en annan fråga. Har canon äntligen fixat så man kan se batteri statusen på nått sätt eller är det som på S3:an mm att den talar om att batteriet är dåligt sedan typ 3 kort senare är det helslut?

Fast helt hopplös är den inte. Den gröna autofokushjälp lampan hjälper till rätt så hyffsat tycker jag.

Tyvärr finns ingen batteristatusindikator. Man får en varning och sen 2-3 bilder senare så är det slut. :rolleyes:

Postad 22 December 2008 - 11:56

Unregistered4ca7b9ec
  • Unregistered4ca7b9ec
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej,
Har oxå upplevt problem med fokusering i mörker eller när man zoomar in. Jag kan förså att det är svårare i mörker och när man zoommar. Men jag tycker inte det behöver vara alls dunkelt samt att man behöver inte zooma lång innan den får problem...

Jag fick även problem utomhus med lite zoom, den ville inte fokusera. Eller ville och ville, den hittar skärpan men sedan när den ska låsa, då blir det suddigt... skumt...

/Patrik

Postad 25 December 2008 - 18:25

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Ja, jag har tyvärr märkt detta många gånger. Stora problem med fokus. Inte alls kul.

Postad 26 December 2008 - 22:35

Unregistereda22d99cd
  • Unregistereda22d99cd
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Är väldigt intresserad av denna kameran! Men hur bra är den på att ta foton?=) Tjejen har en sony digitalkamera som tar ganska bra foton men vi har funderat på att skaffa en systemkamera typ och denna kan ju filma så grymt bra det gör ju att jag vill ha den, inte bara ta massa kort =) Men tjejen vil lta jättefina kort åsså, så hur är kvaliten och skärpan på bilderna lanskap m.m skulle vilja se lite bilder så snälla uppa dem här på forumet =)

Postad 26 December 2008 - 22:53

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Bilder från DPreview:
Länk

Edit: Rättade till länk...

Redigerat av Ponisch, 26 December 2008 - 22:54.

Postad 27 December 2008 - 00:10

Kolvsallad
  • Kolvsallad
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Bilder från DPreview:
Länk

Edit: Rättade till länk...

Hmmm detta är väl ändå fel.....

Jag blev lite skeptisk när jag såg Copyright 2004 på testbilderna, sedan såg jag att de var tagna med "S 1 IS" och det är ju bara en fem generationer äldre kamera alltså inte samma kamera som "SX 1 IS".

Eller är det så att länken blivit fel i samband med rättningen??

Postad 27 December 2008 - 00:18

Kolvsallad
  • Kolvsallad
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Med risk för hängning för "off topic" delar jag med mig av omdömen och testbilder med lillebrormodellen "SX 10 IS"

Cameras.co.uk

Cyberphoto

Postad 27 December 2008 - 00:26

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Ursäkta, DPreview hade tydligen bara ett "dubbeltest", men även den bästa kan ju göra fel ibland eller hur? :blink:

Tester:
Cnet.com - Aldrig hört talas om själv...
DPreview - SX1 & SX10
SX1 @ Canon - Tyvärr bara 2 bilder
Cameras.co.uk

Där har du lite annat smått och gott :)

Redigerat av Ponisch, 27 December 2008 - 00:28.

Postad 27 December 2008 - 01:06

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0

Hej,
Har oxå upplevt problem med fokusering i mörker eller när man zoomar in. Jag kan förså att det är svårare i mörker och när man zoommar. Men jag tycker inte det behöver vara alls dunkelt samt att man behöver inte zooma lång innan den får problem...

Jag fick även problem utomhus med lite zoom, den ville inte fokusera. Eller ville och ville, den hittar skärpan men sedan när den ska låsa, då blir det suddigt... skumt...

/Patrik

låter precis som problemet med min flera år gamla S3is...kan inte fatta att det inte är fixat lika så en vettigbatteriindikator. Mailade 3-4 pryl och fototidningar om att jag hade det problemet med min S3a och bad dom kika närmare på det när dom får in den för test. kameran blir ju oanvändbar i vissa situationer. kanske få hjälpa till med fokuskampan i mobilen =D
Önskvärt att den även om man inte har blixten uppe förladdar den så man snabbare kan ta ett kort när man väl fäller upp den men det kanske laddas ur jättesnabbt och drar massa batteri. drömma kan man ju =)

Redigerat av PiZZaMaN, 27 December 2008 - 01:09.

Postad 27 December 2008 - 10:25

Unregistereda22d99cd
  • Unregistereda22d99cd
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Kollade på bilderna från sx 10 där och dem imponerade ju inte på mig direkt =). Tjejen har en sony digital cam som kostade en ca 2700 när den kom allafall och den tar ju faktiskt fina bilder, man vill ju ha det lilla extra när man lägger ut kanske över 5k på en kamera, javisst kan man filma det är riktigt grymt d är d jag vill göra stor del! =) men d är ändå en kamera och bilderna skall vara skarpa i vidvinkel. Men har jag för stora krav? Nu har jag inte sett sx 1:ans bilder åsså än skulle behöva smakprov där men d kanske äe för mycket att önska sig filma full hd och grymma bilder men d tycker man ju inte,

Postad 28 December 2008 - 03:28

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Vad skulle vara motivet till att köpa denna istf Panasonic Lumix DMC-FZ28??? Inte priset iaf.........

Postad 28 December 2008 - 12:44

vhguru
  • vhguru
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hei og god jul alle sammen :(
funderer på å kjøpe SX1 pga. muligheten til å kunne filme i HD i tillegg til å ta gode nok bilder til hobbybruk. Det er også viktig for meg at kameraet har godt og fleksibelt objektiv mht. vidvinkel og zoom. Det virker som dette er den beste "all in one" løsningen pr. dags dato? Er ikke interessert i speilrefleks som man må dra med seg flere objektiver for å kunne få de samme mulighetene. Har et spørsmål vedr. zoom mulighetene på dette kameraet. Er det tilfelle at man kan få tilnærmet 40x optisk zomm uten å kjøpe noe tilleggsutstyr - at det nærmest er et valg i en av menyene?
Vil til slutt bare skryte av dette forumet og si at det benyttes flittig!

Postad 28 December 2008 - 14:53

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0

Vad skulle vara motivet till att köpa denna istf Panasonic Lumix DMC-FZ28??? Inte priset iaf.........

Ser ut dom Panasonicen saknar blixtsko, egen knapp för filmning, en framför allt vridbar display som inte går att leva utan när man vant sig.
kanske den saknar detta oxå: kort kan tas under tiden man filmar. filmning med steroljud.

Redigerat av PiZZaMaN, 28 December 2008 - 16:37.

Postad 28 December 2008 - 20:19

Mycketvillhamer
  • Mycketvillhamer
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
På dpreview snackas det i en forumtråd om att det ska komma ny firmware under våren till sx1, den ska bl a innehålla möjligheten att fota .raw. Brukar Canon göra nya firmwares tillgängliga för allmänheten eller är det bara nya kameror som innehåller den nya firmwaren? Måste man skicka in kameran för att få den uppdaterad?

http://forums.dprevi...essage=30469169

Postad 28 December 2008 - 20:37

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Canon (och dom flesta andra företagen) brukar hålla uppdateringar officiella!
Så är det i systemkameravärlden iallafall!

Postad 28 December 2008 - 23:03

Mycketvillhamer
  • Mycketvillhamer
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Låter ju bra, raw-format och ett 720p-läge så är det en done deal.

Postad 29 December 2008 - 21:50

freeloaders
  • freeloaders
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Nu ligger det en liten artikel på första sidan: https://www.minhembi...m/artiklar/1757

Riktigt kul att läsa din artikel. Nu vill ja ha denna kamera ännu mer.

Jag skulle villja ha någons hjälp att välja vilket SDHC kort som passar bäst. Inte hur många GB utan vilken typ och varför.
Länk till de tre olika SanDisk typerna av SDHC på 16 Gb
Behöver man ta hänsyn till något mer än antal Gb och läs- & skriv-hastigheten
Hur skiljer sig SanDisk Video HD SDHC Läshastighet??? Skrivhastighet??? (går det ens att använda detta SDHC för vanliga foton???)
från SanDisk Extreme III SDHC Läshastighet 20MB/s Skrivhastighet 20MB/s
eller SanDisk Ultra II SDHC Läshastighet 15MB/s Skrivhastighet 15MB/s

Tack för många bra frågor och svar...

Postad 30 December 2008 - 01:02

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
http://cdon.se/hemel...class_6)-728240

Är i vilket fall mest prestanda per krona.

Jag köpte 3 när jag hittade det på cdon.
Bra hastighet och sjukt billigt.

Vill du ha absolut bäst prestanda oavsett pris så får du satsa på Sandisc extreme III

Postad 30 December 2008 - 21:56

Mycketvillhamer
  • Mycketvillhamer
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

http://cdon.se/hemel...class_6)-728240

Är i vilket fall mest prestanda per krona.

Jag köpte 3 när jag hittade det på cdon.
Bra hastighet och sjukt billigt.

Vill du ha absolut bäst prestanda oavsett pris så får du satsa på Sandisc extreme III

Vad är det för hastighetskrav på läs/skriv på sx1:an för att kunna fota serier och filma HD?

Postad 03 January 2009 - 00:28

hanarp
  • hanarp
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hej!

Om någon vill ha denna kamera tidigare än vecka 6 så kan jag rekommendera Camerabox UK. Skickade efter kameran på kvällen den 29 dec och dagen efter skickades den. Levererades fredag 2 jan (det var ju nyårsafton och nyårsdagen emellan) med bil till dörren och priset - 4670 kr allt som allt! Den är läcker...

Postad 03 January 2009 - 00:31

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Har du några bilder på den/av den?
Intressant att se isåfall!

Postad 03 January 2009 - 14:30

Ume-Anders
  • Ume-Anders
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Jag väntar också med spänning över att få se kort tagna med kameran... Ni som haft den ett tag kan gärna ge omdömmen om den.
Funderar själv på den här kameran

Postad 03 January 2009 - 17:28

Ian
  • Ian
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Hej!

Om någon vill ha denna kamera tidigare än vecka 6 så kan jag rekommendera Camerabox UK. Skickade efter kameran på kvällen den 29 dec och dagen efter skickades den. Levererades fredag 2 jan (det var ju nyårsafton och nyårsdagen emellan) med bil till dörren och priset - 4670 kr allt som allt! Den är läcker...

Tjenare.
Är det svenska menyer på den?
Är sugen på köp.

Postad 03 January 2009 - 21:26

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Här är några nattbilder tagna med SX1an: http://s218.photobuc...I...n at Night/

I vänstra marginalen kan ni se användarens andra album med bilder tagna med Canon SX1: http://s218.photobuc...I...non SX1 IS/

Postad 03 January 2009 - 22:11

hanarp
  • hanarp
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Visst finns det svenska menyer (eller kinesiska tyska eller vad du vill...) Svensk manual finns på CD (302 sidor...!) Relativt stor och tung kamera men fin kvalitet. Lovar återkomma med bilder.

Hanarp

Postad 03 January 2009 - 23:44

Gixian
  • Gixian
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Hej!

Hej!
Gick in på sidan (https://camerabox.co.uk/) ?
Otroligt billigt och bra, kommer kosta 4.600 sammanlagt :)
Tänkte bara höra med dig så att allt e i sin ordning o att du fick med alla saker (tex fjärrkontrollen)?
Tack på förhand!

Postad 03 January 2009 - 23:55

hanarp
  • hanarp
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Ja, allt var med - även fjärrkontrollen. HDMI-kabel är ej med men det beror inte på Camerabox utan på Canons snålhet...Lycka till med köpet, tala gärna om hur det fungerade för dig.

Hanarp

Postad 04 January 2009 - 00:20

Ume-Anders
  • Ume-Anders
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Hur nöjd är du med kameran, Hanarp?

Postad 04 January 2009 - 00:22

Gixian
  • Gixian
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Ja, allt var med - även fjärrkontrollen. HDMI-kabel är ej med men det beror inte på Camerabox utan på Canons snålhet...Lycka till med köpet, tala gärna om hur det fungerade för dig.

Hanarp

Tack så mkt :) Hör av mig få fort jag fått den!

Postad 04 January 2009 - 01:40

Gixian
  • Gixian
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
hanarp?
Jag snackade med en kompis o han sa att man måste betala skatt när man köper från UK.
E det sant? Jag fick för mig att du inte betalade ngt sådant?

Postad 04 January 2009 - 02:11

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

hanarp?
Jag snackade med en kompis o han sa att man måste betala skatt när man köper från UK.
E det sant? Jag fick för mig att du inte betalade ngt sådant?

Naturligtvis betalar man ingen extra "skatt" om man handlar inom EU, vare sig det är Burträsk, Prag eller London.. Din kompis kanske har svårt att skilja mellan UK o US eftersom dom pratar Engelska i båda länderna :)
Det finns dock vissa regler för om en butik måste sälja med Svensk eller i detta fallet Englesk moms... men det är butikens o inte ditt problem

Postad 04 January 2009 - 02:20

Gixian
  • Gixian
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jaha okej skönt o veta ^^ För han sa att man behövde betala skatt både när man köpte från USA och GB, Men de va bra att man inte behöver det. Bäst o vara på säkra sidan :)

EDIT: insåg först nu att du inte var hanarp :) Tog bort lite text

Redigerat av Gixian, 04 January 2009 - 02:23.

Postad 04 January 2009 - 03:27

Gixian
  • Gixian
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hanarp, en sak till. Köpte du någonting till, typ en kameraväska. Man vill ju inte repa kameran det första man gör.
Ifall du köpte med ngt annat kan du väll berätta om det var bra grejor eller inte (:

Postad 04 January 2009 - 14:51

Mycketvillhamer
  • Mycketvillhamer
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Jaha okej skönt o veta ^^ För han sa att man behövde betala skatt både när man köpte från USA och GB, Men de va bra att man inte behöver det. Bäst o vara på säkra sidan :)

EDIT: insåg först nu att du inte var hanarp :P Tog bort lite text

Om butiken säljer för över 320 000 SEK/år till Sverige så måste du (eller butiken men det brukar hamna på kundens slutnota) betala svensk moms på 25% istället för UKs moms på 15%. Men det är ju inte så att du måste betala in någon extraskatt, det håller butiken reda på.

Postad 04 January 2009 - 15:36

Gixian
  • Gixian
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jaha okej, bra o veta. Så jag kan lita på det sammanlagda priset på hemsidan.

Postad 04 January 2009 - 16:07

D_One
  • D_One
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Kanske off topic, men en "test" på kameran finns att läsa på IDG testar SX1

Postad 04 January 2009 - 21:49

hanarp
  • hanarp
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Begonia_digital_zoom.jpg   2.07MB   2 Antal nerladdningarBifogad fil  Begonia_digital_zoom.jpg   2.07MB   2 Antal nerladdningarjpg]Ska försöka svara på alla frågor:

På ordersedeln som medföljde kameran står:
Pris för kameran379.99
Frakt 7,99
Summa 387.98

Till detta kommer då frakten till Sverige som är 29.99 (fick info om detta via mail eftersom jag frågade innan köp. Alla butiker levererar inte till Sverige. Summan blir då 409.98 pund vilket med den kurs som var då blev 4670 kr. Här ingår också momsen som i UK är 15 %. Någon skatt eller tull läggs inte på inom EU.

Nej. jag köpte inga tillbehör. Har tidigare inköpt ett SDHC minneskort - det behövs ett klass 6-kort om man ska kunna spela in HD-filmer eller utnyttja den snabbaste bildtagningen.

Jag är mycket nöjd med kameran. Bifogar ett par bilder.

Hanarp

Bifogad fil(er)

Postad 04 January 2009 - 22:27

Gixian
  • Gixian
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Tack, det svarade alla mina frågor, bara att, för mig står det att frakten "till resten av europa" ska kosta 22£

Postad 05 January 2009 - 14:22

Gixian
  • Gixian
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt kameran :blink:
Hur skedde leveransen?

Redigerat av Gixian, 05 January 2009 - 14:35.

Postad 05 January 2009 - 16:10

Mycketvillhamer
  • Mycketvillhamer
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Tack, det svarade alla mina frågor, bara att, för mig står det att frakten "till resten av europa" ska kosta 22£

Ganska ordentligt tilltagen frakt. Jag beställde två våtdräkter från UK häromdagen och det kostade £15 i frakt.

Postad 05 January 2009 - 16:40

hanarp
  • hanarp
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hej igen

Leveransen skedde med budbil kl 14.00 på fredag. Tur att jag var hemma då men annars hör de väl av sig per telefon.

Hälsningar
Hanarp

Postad 06 January 2009 - 06:13

Unregistered24038
  • Unregistered24038
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0
Ni som har kameran. Går det att ställa ljudnivån under videoinspelning, för t.ex om van vill filma lite på en konsert men inte vill få totaldistat ljud som man brukar få med vanliga digitalkamera.
Någon som har lust att kolla på detta.

Hittade det själv i en onlinemanual. Det finns manuella inställningar samt autoläge. Även "wind filter".

Redigerat av Unregistered24038, 06 January 2009 - 13:14.

Postad 06 January 2009 - 21:04

Gixian
  • Gixian
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Ni som har kameran. Går det att ställa ljudnivån under videoinspelning, för t.ex om van vill filma lite på en konsert men inte vill få totaldistat ljud som man brukar få med vanliga digitalkamera.
Någon som har lust att kolla på detta.

Hittade det själv i en onlinemanual. Det finns manuella inställningar samt autoläge. Även "wind filter".

Nice! det visste inte jag, och jag har ändå beställt kameran. Hade tänk att kolla åt dig så fort jag fått den men det behövs inte längre nu då. Bara att fråga om det e ngt annat du vill veta, när jag fått den då vill säga.

Postad 07 January 2009 - 09:09

Unregistered0c76fa55
  • Unregistered0c76fa55
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Hoppas någon kunnig kan ta sig tid och svara på en något mer allmän fråga om vilken kameratyp man bör välja. Har tittat på denna SX-1 och är väldigt sugen att slå till på en. Däremot vet jag inte riktigt om det är rätt "typ av kamera" för mig eller om jag bör satsa på en systemkamera i samma prisklass? Det jag ska ha den till är att fota familj, vänner samt objekt utomhus (byggnader, natur mm). Är ingen "kung" på fotografering som ni säkert märker och vill därför ha en allroundkamera som inte kräver allt för mkt inställningar.

Ska jag satsa på denna eller en systemkamera?

Tack på förhand!

Edit: Kan tillägga att jag hittills endast använt mig av Canon Ixus kameror i ett antal år men vill nu ha något som ger betydligt bättre möjligheter och bilder.

Redigerat av Unregistered0c76fa55, 07 January 2009 - 09:19.

Postad 07 January 2009 - 09:52

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Rent generellt tror jag att du får bättre bildkvalité med en systemkamera. Optiken på dem är bättre, du får å andra sidan mindre zoom.
Vilka möjligheter är du ute efter? Ixusen kan ge dig fler möjligheter än du tror, med CHDK.
Bättre bilder tar du inte med bättre kamera, utan med mer kunskap om fotografering. Kolla här t.ex.

Postad 07 January 2009 - 11:19

Unregistered0c76fa55
  • Unregistered0c76fa55
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Zoom är väl alltid trevligt naturligtvis men inget måste med 20x optisk zoom.

Det jag ska ha kameran till är i första hand fotografering av familj och framförallt min son på knappt 1 år. Tycker inte jag får den bildkvalité jag vill ha med min Ixus kamera. När jag dessutom ska lägga ut ca 5000kr på en ny kamera vill jag optimera kvalitén på de bilder jag kommer ta men samtidigt hålla mig till enkelhet (kanske inte helt enkelt alla gånger?).

Redigerat av Unregistered0c76fa55, 07 January 2009 - 11:20.

Postad 07 January 2009 - 11:40

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Nikon D40 är väldigt populär, enligt de som använder den och enligt tester. Läs vad denna killen rekommenderar. Kostar väldigt lite, 3500kr med objektiv, så du kan kosta på dig en bättre blixt eller bättre objektiv än det i kittet.
De dyrare systemkamerorna ger dig fler inställningsmöjligheter, men antagligen knappast något du kommer att använda, så det blir utkastade pengar. En D40 på auto är riktigt fint, och att småställa bländare t.ex. är enkelt och bra övning.
Just för att fotografera barn, som är bra på att röra sig mycket, är systemkamera överlägset i snabbhet och bra fokus.
Canon har även bra kameror, frågan är vilken du gilllar bäst mht. reglage och handhavande. Samma kille har en jämförelse mellan Nikon och Canon, han har nog ganska bra koll, om man läser hur länge han har hållit på och i vilken klass. Läs från mittnn av sidan.
T.ex. grejen att Canon använder blixten till att fokusera i svagt ljus är korkat, tycker jag med.

Postad 07 January 2009 - 13:12

Unregistered0c76fa55
  • Unregistered0c76fa55
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Nikon D40 är väldigt populär, enligt de som använder den och enligt tester. Läs vad denna killen rekommenderar. Kostar väldigt lite, 3500kr med objektiv, så du kan kosta på dig en bättre blixt eller bättre objektiv än det i kittet.
De dyrare systemkamerorna ger dig fler inställningsmöjligheter, men antagligen knappast något du kommer att använda, så det blir utkastade pengar. En D40 på auto är riktigt fint, och att småställa bländare t.ex. är enkelt och bra övning.
Just för att fotografera barn, som är bra på att röra sig mycket, är systemkamera överlägset i snabbhet och bra fokus.
Canon har även bra kameror, frågan är vilken du gilllar bäst mht. reglage och handhavande. Samma kille har en jämförelse mellan Nikon och Canon, han har nog ganska bra koll, om man läser hur länge han har hållit på och i vilken klass. Läs från mittnn av sidan.
T.ex. grejen att Canon använder blixten till att fokusera i svagt ljus är korkat, tycker jag med.

Tack för ditt svar. Kanske lutar åt en systemkamera i alla fall.

Mvh

Postad 07 January 2009 - 13:29

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Låt oss veta vad du köpte! :lol:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.