Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Optimal dukstorlek för litet biorum?

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 October 2008 - 22:45

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0
Ett biorum på 10,5 m2, ca. 3m mellan projektor till duken!

Tänkte köra något i stil med Optomax HD65 (eller något i prisklassen 5000 - 7000kr)

Men vad är optimal dukstorlek egentligen? Vill ju inte gärna ha fullt med pixlar i bilden!

Vad som bör tilläggas är att rummet är 99.99% ljustätt (alltså becksvart i princip!)
Samt att avstånd sittplats - duk är ca 2.6m (samt projektor - duk ca 3m)

Hade tänkt mig placera duken ca. 50-60cm över golvet (obs! takhöjd endast 2,3m)

Tacksam för hjälp! Hade tänkt tillverka själva duken själv :)

//najkks

Postad 16 November 2008 - 22:19

Unregistered798c58da
  • Unregistered798c58da
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Jag kan tänka mig att lagom dukstorlek på 2,6 meters sittavstånd är nånstans 1.7-1.8 m bred. Bäst är att montera upp projektorn först och testa olika storlekar direkt på väggen. Man vänjer sig snabbt vid storleken också så det som känns enormt först kan kännas lite litet efter ett tags tittande. Bra att ta med i beaktandet.

Postad 27 November 2008 - 14:56

zwalter
  • zwalter
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Det beror ju på vad man föredrar, men pixlar lär du inte se oavsett dukstorlek. Är du en sån som gärna sitter långt fram på bio så skulle jag rekommendera 90-102 tums duk typ. Sitter själv ca 3 meter från duken och den är runt 100 tum i storlek (vet inte exakt men över 100 iaf). Och jag tycker knappast att bilden är för stor, dessutom är bilden väldigt skarp och det är långt ifrån att man ser några pixlar, kör på 720p är väl värt att nämna också.

Postad 28 November 2008 - 11:20

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Det beror ju på vad man föredrar, men pixlar lär du inte se oavsett dukstorlek. Är du en sån som gärna sitter långt fram på bio så skulle jag rekommendera 90-102 tums duk typ. Sitter själv ca 3 meter från duken och den är runt 100 tum i storlek (vet inte exakt men över 100 iaf). Och jag tycker knappast att bilden är för stor, dessutom är bilden väldigt skarp och det är långt ifrån att man ser några pixlar, kör på 720p är väl värt att nämna också.

Man kan inte riktigt jämföra de främre raderna bå bio med en stor duk hemma. Det beror på att bilden i biografen inte har några pixlar, men det har vår bild hemma.
Du borde inte ha några som helst problem med att tydligt se pixlarna med en 720-proj, en 100" duk på 3 m sittavstånd. Det innebär dock inte att denna uppsättning är fel för dig. Om du uppskattar stor duk och biokänsla mer än optimal bildkvalité och ínte har problem med att försaka en del av bildkvaltén så har du ju gjort rätt.

Till trådskaparen vill jag inte rekommendera en större duk än ca 70" med en 720-proj, redan då har man börjat försaka lite av bildkvaliten med det korta sittavståndet på 2,6 m. Men dukstorlekar under 70" är ovanligt och dessutom kan man lika gärna köpa en tv då.

Postad 30 November 2008 - 21:38

Unregisteredcd2ccd46
  • Unregisteredcd2ccd46
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har en Sanyo z4 och har ett rum på 10²m. Avståndet mellan projektorn och duken är 2,7 meter. Sitter 2.4 meter ifrån duken.
Detta ger en 83" bild och man ser inga pixlar! Det blir inte för stort och inte för litet;) perfekt enligt mej!
Så kör på runt 80-90", det hade nog varit bäst:)

mvh//
allax

Postad 01 December 2008 - 11:55

Primo1
  • Primo1
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Själv har jag väl ca 2 meter till duken från soffan och kör då 80" i 720p, det är på pricken att det går, något tum till och screendoor:n skulle välja börja synas. Men det beror väl också på projektorn som sagt.

Postad 01 December 2008 - 13:06

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Ni båda har dukar som är större än vad THX rekommenderar för 1080p-projektorer med era sittavstånd. THX rekommenderar en maximal kvot (bilddiagonal/sittavstånd) på 0.84 för 1080-projektorer. Era värden återkommer jag till. THX normer är liksom inte framtagna ur luften, de är baserade på stora och noggrannna undersökningar och är av så pass hög kvalité för att hålla som norm för oss hembiomänniskor världen över.

Ni får ursäkta mig men att ingen av er kan se några pixlar låter mest som ett önsketänkande i mina öron. Köp en kalibreringsskiva, ta fram en bild med diagonala linjer - då lovar jag er att ni ser pixlarna, allt annat är helt otänkbart.

Sen menar jag inte att ni inte skall vara nöjda med era installationer, vissa föredrar stor bild (biokänsla) framför bildkvalité.

Jag har en Sanyo z4 och har ett rum på 10²m. Avståndet mellan projektorn och duken är 2,7 meter. Sitter 2.4 meter ifrån duken.
Detta ger en 83" bild och man ser inga pixlar! Det blir inte för stort och inte för litet;) perfekt enligt mej!
Så kör på runt 80-90", det hade nog varit bäst:)

mvh//
allax

Ditt sittavstånd i förhållande till din dukstorlek får enligt THX en kvot på 0.89. Det motsvara ett sittavstånd på 144 cm till en 50" HD Ready tv...

Själv har jag väl ca 2 meter till duken från soffan och kör då 80" i 720p, det är på pricken att det går, något tum till och screendoor:n skulle välja börja synas. Men det beror väl också på projektorn som sagt.

Ditt sittavstånd i förhållande till din dukstorlek får enligt THX en kvot på 1.02!!! Det motsvarar ett sittavstånd på 125 cm till en 50" HD Ready tv...

Jag har bl.a. en 50" Pioneer som är HD Ready, när jag kör HD-material på den är det inga som helst problem att se pixlar på de avstånd som jag nämnt för era fall ovan.

Redigerat av jonsod76, 01 December 2008 - 13:07.

Postad 02 December 2008 - 12:58

Primo1
  • Primo1
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Nja, det hela beror på vad du menar med pixlar. Jag kan inte se screendoor-effekten från soffan, men jag kan tex se pixliga kanter på karaktärer i spel och så. Men det stör ju ej och med film så kan man självklart inte se pixel för pixel.

Men ja, det är ju som sagt individuellt hur man vill ha det, jag kan inte flytta soffan in till väggen och måste därför sitta så nära, samtidigt som mindre än 80" känns inge mäktigt.

Postad 06 December 2008 - 13:22

OC-Hinken
  • OC-Hinken
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Vänta med att bestämma dig för en viss storlek, lyssna inte på folk som säger att man ska gå efter normer och regler. Kör på det du tycker är lagom, smäll upp projjen och PROVA! Det är det klart bästa.

Jag kör för övrigt 90" 2.4m och 4m, på 2.4m tycker jag bilden är lite stor, då ser jag screendoors vid "fel" bakgrund, men på 4m skulle jag inte klaga om jag fick 100"+

Postad 07 December 2008 - 11:54

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Vänta med att bestämma dig för en viss storlek, lyssna inte på folk som säger att man ska gå efter normer och regler. Kör på det du tycker är lagom, smäll upp projjen och PROVA! Det är det klart bästa.

Jag kör för övrigt 90" 2.4m och 4m, på 2.4m tycker jag bilden är lite stor, då ser jag screendoors vid "fel" bakgrund, men på 4m skulle jag inte klaga om jag fick 100"+

Enligt det du skriver så verkar det som THX rekommendationer verkar stämma väldigt bra även för dig. B)

Jag instämmer med att man skall undersöka vilken dukstorlek som stämmer bäst överens med ens smak och tycke. Men om man på förhand vet om att man åtminstone inte vill att dukstorleken skall försämra bildkvaliten, då kan man använda THX:s rekommendationer för att beräkna fram största möjliga duk för ens sittavstånd. Man bör alltså inte gå över denna storlek, men man kan naturligtvis köpa mindre om man önskar.

Sen finns det de som har lite korta sittavstånd hemma men som ändå vill ha stora dukar för att få den "äkta" känslan av bio. Detta är naturigtvis helt ok men jag tycker ändå att det är bra om dessa människor åtminstone får reda på (innan köp av duk) att det kommer påverka bildkvaliten. Baserat på den informationen så kan de göra ett väl avvägt val av duk - de vet vad de får.

Postad 07 December 2008 - 12:06

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2526 inlägg
  • 0
Givetvis skall man sätta upp en så stor duk som man vill ha och man inte ser pixlar. Själv har jag 3.7m och en duk som är två meter bred och jag ser inga pixlar. Man måste också ta i beaktande att vi människor ser olika bra och därmed det som passar en person kan vara helt fel för en annan.

Postad 05 January 2009 - 12:09

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Ni båda har dukar som är större än vad THX rekommenderar för 1080p-projektorer med era sittavstånd. THX rekommenderar en maximal kvot (bilddiagonal/sittavstånd) på 0.84 för 1080-projektorer.

Med det värdet skulle det minsta avståndet man kan sitta från 90 tums bild alltså vara 2,72 meter. Jag kommer att sitta 3 meter ifrån när jag får upp min duk, bilden kommer att vara 88-90 tum. I och för sig bara 720p, men nu när jag projicerar mot vägg har jag inga problem med det avståndet.

Postad 05 January 2009 - 12:27

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Med det värdet skulle det minsta avståndet man kan sitta från 90 tums bild alltså vara 2,72 meter. Jag kommer att sitta 3 meter ifrån när jag får upp min duk, bilden kommer att vara 88-90 tum. I och för sig bara 720p, men nu när jag projicerar mot vägg har jag inga problem med det avståndet.

Ditt avstånd är som sagt optimalt för 1080p-signaler. Men för den skull innebär det inte att du kan tycka att bilden är riktigt bra. Allt handlar om personliga referenser och hur kinkig man är. Rörliga bilder ställer heller inte riktigt samma krav som stillbilder. Och om du provar med en testbild så kommer du garanterat kunna se pixlarna i geometriska linjer etc.

Men trots det tycker jag att du gjort ett förnuftigt dukval, den dag du kommer byta upp dig till en 1080-projektor så är dukstorleken perfekt och dessutom tycker jag att det krävs åtminstone en 90"-duk för att man skall få biokänsla med projektor. :blink:

Redigerat av jonsod76, 05 January 2009 - 12:29.

Postad 05 January 2009 - 12:29

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Har 93 tum och sitter på ca 3.20m. Spelade ps3 igår och det var perfekt. Ska se film i kväll och jag undrar hur det kommer att kännas. Men jag tror inte jag skulle vilja ha större i a f.

Postad 07 January 2009 - 11:34

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Ni båda har dukar som är större än vad THX rekommenderar för 1080p-projektorer med era sittavstånd. THX rekommenderar en maximal kvot (bilddiagonal/sittavstånd) på 0.84 för 1080-projektorer. Era värden återkommer jag till. THX normer är liksom inte framtagna ur luften, de är baserade på stora och noggrannna undersökningar och är av så pass hög kvalité för att hålla som norm för oss hembiomänniskor världen över.

Ni får ursäkta mig men att ingen av er kan se några pixlar låter mest som ett önsketänkande i mina öron. Köp en kalibreringsskiva, ta fram en bild med diagonala linjer - då lovar jag er att ni ser pixlarna, allt annat är helt otänkbart.

Sen menar jag inte att ni inte skall vara nöjda med era installationer, vissa föredrar stor bild (biokänsla) framför bildkvalité.

Ditt sittavstånd i förhållande till din dukstorlek får enligt THX en kvot på 0.89. Det motsvara ett sittavstånd på 144 cm till en 50" HD Ready tv...

Ditt sittavstånd i förhållande till din dukstorlek får enligt THX en kvot på 1.02!!! Det motsvarar ett sittavstånd på 125 cm till en 50" HD Ready tv...

Jag har bl.a. en 50" Pioneer som är HD Ready, när jag kör HD-material på den är det inga som helst problem att se pixlar på de avstånd som jag nämnt för era fall ovan.

ursäkt att jag lånar tråden lite... :)
Jag har en 42" plasma, sitter på 3,2 m ifrån, och har en projektor som jag brukar dra på när jag ser film, sitter också 3,2 m ifrån då, drar ner duken precis framför TVn... grejen är att jag har en jätteduk, en euroscreen helvit som är 2,40... fast jag andvänder bara en bråkdel av den, har en 1,60m bred bildyta, vilket jag tycker är lagom för BD/DVD för det avståndet... vad tycker du, som kan detta med avstånd? Ska köpa ny duk snart, eftersom denna är på tok för stor, och den börjar bli vågig. Köpte stor för fick den ganska billigt, men ganska onödigt om jag tänker efter så här, he he... den har inga svarta ramar heller, gör det mycket skillnad eller? Tänkte mig nån av dessa dukar 68" eller 77", har en panna pt-ax 100 hd ready.. : http://www.hembiobut...p?pgrpnr=104360
Vilken skulle du rekommendera? Eller kanske nån annan? :lol:

Postad 07 January 2009 - 13:39

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

ursäkt att jag lånar tråden lite... :wub:
Jag har en 42" plasma, sitter på 3,2 m ifrån, och har en projektor som jag brukar dra på när jag ser film, sitter också 3,2 m ifrån då, drar ner duken precis framför TVn... grejen är att jag har en jätteduk, en euroscreen helvit som är 2,40... fast jag andvänder bara en bråkdel av den, har en 1,60m bred bildyta, vilket jag tycker är lagom för BD/DVD för det avståndet... vad tycker du, som kan detta med avstånd? Ska köpa ny duk snart, eftersom denna är på tok för stor, och den börjar bli vågig. Köpte stor för fick den ganska billigt, men ganska onödigt om jag tänker efter så här, he he... den har inga svarta ramar heller, gör det mycket skillnad eller? Tänkte mig nån av dessa dukar 68" eller 77", har en panna pt-ax 100 hd ready.. : http://www.hembiobut...p?pgrpnr=104360
Vilken skulle du rekommendera? Eller kanske nån annan? :lol:

Jag tycker båda dessa dukar är klart vettiga val med tanke på ditt sittavstånd och upplösning (720 linjer). Din nuvarande bild är på 72", så det är lite som du känner för. Vill du ha något större väljer du 77" eller om du vill ha lite mindre bild väljer du 68". Det kan hända att du får något försämrad bild med den större duken med tanke på upplösning och sittavstånd med det är högst marginellt, ökad biokänsla med lite större duk kan alltså väga upp detta. Lycka till! :)

Postad 09 January 2009 - 17:41

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Jag tycker båda dessa dukar är klart vettiga val med tanke på ditt sittavstånd och upplösning (720 linjer). Din nuvarande bild är på 72", så det är lite som du känner för. Vill du ha något större väljer du 77" eller om du vill ha lite mindre bild väljer du 68". Det kan hända att du får något försämrad bild med den större duken med tanke på upplösning och sittavstånd med det är högst marginellt, ökad biokänsla med lite större duk kan alltså väga upp detta. Lycka till! :(

Ok, tack för det betryggande svaret :)

Postad 09 January 2009 - 18:00

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
hej jonsod vet du vad som är den optimala betraktningsvinkeln för 720p matrial?
THX rekomenderar ju max 40 grader för 1080p,men vad är den egentligen för 720p?
(SMPTE rekomenderar ju 30 grader,för vilket typ av matrial det gäller vet jag dock inte)

Postad 09 January 2009 - 20:24

karvo
  • karvo
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag har en HD65 som sitter ca 3,40m från duken, och jag kör på 88". Tycker det passar perfekt.

Postad 09 January 2009 - 22:11

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

hej jonsod vet du vad som är den optimala betraktningsvinkeln för 720p matrial?
THX rekomenderar ju max 40 grader för 1080p,men vad är den egentligen för 720p?
(SMPTE rekomenderar ju 30 grader,för vilket typ av matrial det gäller vet jag dock inte)

THX rekommenderar max en betraktningsvinkel på 40 grader för Full HD, optimal vinkel enligt desamma är 36 grader. För 720 linjer har de ingen rekommendation. Anledningen till detta är att de enbart utgår ifrån betraktningsvinkel och inte tar någon hänsyn till upplösning. Och med de gradantal som THX rekommenderar är sittavstånden helt enkelt inte tillämpbara på 720 linjer då upplösningen inte är tillräckligt stor.

Men istället kan man utgå från ögats egen upplösning som är 1/60-grad. Räknar man lite på det så kommer man fram till att man åtminstone inte bör sitta längre från duken än:

Maximalt betraktningsavstånd = Bildens diagonal/0.43 ...för 720 linjer.

Var uppmärksam på att betraktningsavståndet erhålls i samma enhet som man anger för bildens diagonal. Anges den i tum så multiplicera med 2.54 så får du det i cm istället. Minsta betrakningsavstånd för 720 linjer har jag ingen formel för men "tumregeln" att sitta på dubbla avståndet med hänsyn till dukbredden fungerar oftast mycket bra för just 720 linjer.

Jag är ledsen för att jag inte kan ge dig ett exakt svar men det är åtminstone en bit på vägen.

Redigerat av jonsod76, 09 January 2009 - 22:13.

Postad 10 January 2009 - 03:47

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
"qoute"
Men istället kan man utgå från ögats egen upplösning som är 1/60-grad. Räknar man lite på det så kommer man fram till att man åtminstone inte bör sitta längre från duken än:

Maximalt betraktningsavstånd = Bildens diagonal/0.43 ...för 720 linjer.

:unsure:
tackar så mycket,då får jag alltså pröva mig fram med focus på bildbredd * 2,32 maximalt.
hoppas jag har lite halvtaskig syn så jag åtminstone kan sitta lite närmre...

Postad 10 January 2009 - 12:27

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

:P
tackar så mycket,då får jag alltså pröva mig fram med focus på bildbredd * 2,32 maximalt.
hoppas jag har lite halvtaskig syn så jag åtminstone kan sitta lite närmre...

Nja, skall man räkna maximalt betrakningsavstånd för 720 linjer utifrån bildbredden (16:9) så får jag formeln till följande:

Maximalt sittavstånd = Bildbredd x 2.67

Men detta är ju det längsta avståndet för att kunna utnyttja upplösningen til 100%. Och naturligtvis kan man sitta närmare än så.

Det irriterade mig att jag inte kunde ge dig ett bättre svar igår, så jag har suttit och räknat lite mer. Om man utgår från THX rekommendationer för Full HD och överför dessa på 720 linjer så har jag fått fram följande:

MInsta sittavstånd = Bilddiagonal / 0.53 alt. Minsta sittavstånd = Bildbredd x 2.17

Detta innebär att "tumregeln" att sitta på ett avstånd motsvarande den dubbla bildbredden, faktiskt inte lämpar sig då man kommer lite för nära bilden. I praktiken är det i och för sig marginellt och har man inte perfekt syn så har det troligen en mindre betydelse.

Jag räknade även ut det optimala sittavståndet utifrån THX:s normer för Full HD överfört på 720 linjer. Det gav mig följande resultat:

Optimalt sittavstånd = Bilddiagonal / 0.49 alt. Optimalt sittavstånd = Bildbredd x 2.35

Så med detta hoppas jag att du kommer fram till ett sittavstånd som passar dig perfekt. Lycka till! ;)

Redigerat av jonsod76, 10 January 2009 - 12:32.

Postad 10 January 2009 - 17:56

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
;)
ha ha,tackar så hemskt mycket för att du är så bra på att räkna...

Postad 13 January 2009 - 22:25

Killermachine_77
  • Killermachine_77
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
ni verkar kunna det här med avstånd fram till duk samt storlek på duk, så ni kanske kan hjälpa mig.

Jag är i valet och kvalet om jag skall ha 2 stolsrader eller om rummet är för litet för det.
Rummet är ca 13 m2 3,1*4 m (B*L).

Avstånd från huvud rad 1 till duk ca 240/270 cm, avstånd från huvud rad 2 till duk 350/390cm (sittandes/liggandes)

har en Sanyo PLV-Z2000BK 1080 projektor.

tycker ni jag skall ha två stolsrader och i så fall vilken storlek på duk ?

om jag väljer en stolsrad, vilken storlek på duk skall jag då ha ?

Tacksam för all hjälp.

Postad 15 January 2009 - 07:22

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0
Beställde denna: http://www.mycom.se/...oducts_id=18451 :)

Hoppas nu jag valde rätt med en grå duk, aldrig sett hur bilden blir live nån gång... lite nervöst är det om jag valt rätt... men det ska tydligen bli bättre svärta plus att det är mindre problem med ströljus i rummet när man kollar på film... :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.