Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips på färgsättning av väggar

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 October 2008 - 17:17

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag har en lägenhet på G och planerar lite ommålningar. I nuläget är lägenheten ljusgrön i vardagsrummet (väldigt snygg egentligen) men med mina möbler som är mörka, så skulle det se konstigt ut.

Så gärna lite tips på färgsättning/fondvägg/väggmålningsplacering.

Laddar även upp en tom bild ifall någon har en bättre lösning på möbleringen.

Tacksam för er hjälp.

Bifogad fil  Lagenhet.jpg   228.24K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Lagenhet_tom.jpg   226.84K   0 Antal nerladdningar

Postad 10 October 2008 - 19:00

Syntdragon
  • Syntdragon
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Vad är det för färg på möbler, matta & gardiner & har du några färgstarka tavlor ? Lättare o ge tips på färg om man vet om detta med, så det matchar lite. :)

Postad 10 October 2008 - 20:30

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
För närvarande så har jag varken soffa eller soffbord. Men det lutar åt någon "sandfärgad" beige soffa som bra grund. Sen blir det nog mycket ek troligen eftersom jag gillar det.

Gillar även som sagt lite mörkare möbler,men vill inte riskera att få lägenheten att tendera till ännu mindre. Den är bara på 40kvm. Dumt att göra den ännu mindre i känslan kanske?

Är möbleringen bra tro?

Postad 11 October 2008 - 05:54

Unregisteredd0bf9efb
  • Unregisteredd0bf9efb
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Är möbleringen bra tro?

Det jag funderar på är datorbordet.
Under åren som gått har jag slutat köra högljudda windowshojjar för spel, och börjat mecka Mac istället för surf, video osv.

Kontentan av det hela är att jag har en iMac 24" uppmonterad på vägg (motsvarande den tomma väggytan bredvid balkongen).
Smällde upp en bordsskiva till mitt IKEA bord under - rymmer tangentbord och lite till.

Tar mao. inte så mycket plats.

Jag funderar däremot lite på vart du ska ha alla leksaker du kopplar in till projjen? :)

Btw, vilket program använde du för att rita upp planlösningen?

Postad 11 October 2008 - 11:46

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Tja

Mitt tipps är Vitt, vitt och åter vitt...

Kan tyckas tråkigt av många, men det ger ett väldigt stilrent intryck.

Sen kan du färglägga med mattor, kuddar, filtar, tavlor och annat...

Det är lättare att byta ut kuddöverdrag än att måla om väggarna...

/Johan

Postad 11 October 2008 - 14:02

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Kontentan av det hela är att jag har en iMac 24" uppmonterad på vägg (motsvarande den tomma väggytan bredvid balkongen).

Där sitter det tyvärr ett element. Annars hade det varit en bra lösning :)

Jag funderar däremot lite på vart du ska ha alla leksaker du kopplar in till projjen? :)

Detta har jag funderat på också fram och tillbaka. Givetvis skulle jag vilja en tv bänk under duken där man kan ställa sin reciever m.m. Men det kommer bli en väldigt lång hdmi-kabel till projektorn för detta,hur löser ni sånt?

Btw, vilket program använde du för att rita upp planlösningen?

Planlösningsbilden tog jag från mäklarens hemsida ;)

Tack för tips!

Tja

Mitt tipps är Vitt, vitt och åter vitt...

Kan tyckas tråkigt av många, men det ger ett väldigt stilrent intryck.

Sen kan du färglägga med mattor, kuddar, filtar, tavlor och annat...

Det är lättare att byta ut kuddöverdrag än att måla om väggarna...

/Johan

Så sant som du skrivit. Men jag är nog en av dem som tycker det ser tråkigt ut med enbart vitt.
Får nog bli en lite touch av grått i det vita,och någon fondvägg.

Redigerat av Unregistered1ab12904, 11 October 2008 - 14:01.

Postad 13 October 2008 - 17:25

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Hur löser ni detta med lång hdmi kabel egentligen?

Jag måste dra en lång hdmi kabel från recivern som står under duken till projektorn som sitter i taket.

Hur löser man detta smidigast?

Postad 13 October 2008 - 22:50

Unregisteredd0bf9efb
  • Unregisteredd0bf9efb
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Hur löser ni detta med lång hdmi kabel egentligen?

Jag måste dra en lång hdmi kabel från recivern som står under duken till projektorn som sitter i taket.

Hur löser man detta smidigast?

Med tanke på planlösningen som inte verkar ha trösklar eller dylikt så har du egentligen två val.
Det ena är att dra upp (helst fräsa kanal) bakom duken, upp i taket osv.
Det andra är att såga eller borra lite kanal i vad som förhoppningsvis är klickgolv, men då hänger mycket på hur tjockt golvet är.

Det SMIDIGASTE är ju självklart att bara flytta elektroniken, men det kanske inte är ett alternativ? :)

Postad 14 October 2008 - 17:56

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Med tanke på planlösningen som inte verkar ha trösklar eller dylikt så har du egentligen två val.
Det ena är att dra upp (helst fräsa kanal) bakom duken, upp i taket osv.
Det andra är att såga eller borra lite kanal i vad som förhoppningsvis är klickgolv, men då hänger mycket på hur tjockt golvet är.

Det SMIDIGASTE är ju självklart att bara flytta elektroniken, men det kanske inte är ett alternativ? :(

Fick reda på idag att det är ett klickgolv som är lagt. Kanske ta upp detta en bit och hitta en lösning under? :)
(Kanske en hdmi-flat kabel kunde vara någe)

Har allt funderat på att flytta elektroniken till datorplatsen på ett snyggt sätt. Men det kvittar hur man gör. Då blir det ju meterlånga högtalarkablar istället. :)

Redigerat av Unregistered1ab12904, 14 October 2008 - 17:57.

Postad 15 October 2008 - 08:37

Unregisteredd0bf9efb
  • Unregisteredd0bf9efb
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Fick reda på idag att det är ett klickgolv som är lagt. Kanske ta upp detta en bit och hitta en lösning under? :)
(Kanske en hdmi-flat kabel kunde vara någe)

Har allt funderat på att flytta elektroniken till datorplatsen på ett snyggt sätt. Men det kvittar hur man gör. Då blir det ju meterlånga högtalarkablar istället. ;)

Däremot käns det enklare att dra några högtalarkablar än HDMI, som har en tendens att vara förhållandevis tjock, trots flatkablar.
Ett annat alternativ kan ju vara trådlös HDMI.

Smidigt, men dyrt ;)

Postad 16 October 2008 - 12:37

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Jag ställer några frågor här ang. färgval.

Vad gillar du?
Jag personligen gillar att föra in något speciellt.

T.ex. gillar du tropikerna, skaffa en fondvägg i brunt eller blått. "Fyll" rummet med palmer i krukor som har samma färg som övriga väggarna, alternativt andra saker som tv t.ex. På exakt motsatt sida fondväggen har du en STOR tavla/affisch som visar ett passande motiv. Lämpligt i ditt fall är väl att ha väggen som agerar projektorduksvägg som fondvägg.

Andra exempel på "tema" är t.ex. modern New England som jag personligen gillar. Blanda en känsla av engelsk aristokrati med lite stjärnor och annat skoj.

Varför inte en fondtapet av New York?

Fundera ut vad som är DU och återkom så kan man tipsa både om möbler, färger och annat...
Har du redan möbler och inte skall köpa nytt är det mycket svårare.

Postad 16 October 2008 - 16:42

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Det svåra i mitt fall är ju att lägenheten är en 2:a på 40kvm. Sovrummet är väldigt litet. Vardagsrummet är lagom stort för mig. Och köket är ju som synes ett arbetskök.

Det jag har problem med är färgval. Eftersom mörka färger tenderar till ett mindre rum och ljusare färger tenderar till större. Om jag har förstått rätt?

Ni behöver inte tipsa exakt på färgerna jag ska använda mig av,det förstår jag själv också att det är väldigt personligt. Men just det här med ljus vägg eller mörk vägg här och där? Fönster släpper ju in ljus och gör saker med rummet och färgerna på väggen.

Någon kanske har bra tips på någon sida om sånt här?

Tacksam för er hjälp och tid.

Postad 16 October 2008 - 16:52

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
Rosa och gult är ju alltid trevligt, då får du en ljus och varmt"rum".

^^

Postad 16 October 2008 - 16:58

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Rosa och gult är ju alltid trevligt, då får du en ljus och varmt"rum".

^^

hmmm...

Postad 16 October 2008 - 19:19

Unregisteredd0bf9efb
  • Unregisteredd0bf9efb
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

hmmm...

Börja med att lista ut vilken färg du vill ha på fondväggen (den dominanta färgen om det är en målning).
När du har klurat ut det går du till närmsta färg/måleributik och frågar (helst någån ur den kvinnliga) personalen vilka ljusa färger som går bra mot den.

Alternativt kan du ju kolla igenom broschyrer från Alcro, Beckers o.s.v. för lite inspiration.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.