Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canton reference serie

616 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Vento Reference 1 DC (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Canton Reference 5.2 DC (Golvhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Canton Vento Reference 7 DC (Golvhögtalare) 1 9.166666 (5) Inga priser
Canton Reference 3.2 DC (Golvhögtalare) 1 9.375 (7) Inga priser
Canton Reference 9.2 DC (Surroundhögtalare) 1 9.416666 (11) Inga priser
Canton Reference 7.2 DC (Golvhögtalare) 4 9.166666 (5) Inga priser
Canton Vento Reference 9 DC (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Canton Reference 1.2 DC (Golvhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
Canton Reference 50.2 Rear (Surroundhögtalare) 3 (0) Inga priser
Canton Vento Reference 5 DC (Golvhögtalare) 1 9 (4) Inga priser
Canton Reference 55.2 (Centerhögtalare) 1 (0) Inga priser
Canton Reference 50.2 Center (Centerhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Canton Vento Reference 3 DC (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Canton Reference 2.2 DC (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
15 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 3 år sedan
Canton Vento 890 vs Canton Reference 5.2 (78 inlägg) 4 år sedan
Canton-klubben (364 inlägg) 7 år sedan
Kampanjer Högtalare. (37 inlägg) 8 år sedan
Valet och kvalet. Nya golvare. 16-40 000 (101 inlägg) 8 år sedan
Stativare runt 30 000 kr som låter bra på låg volym? (41 inlägg) 11 år sedan
Canton Vento Reference 5 DC + Emotiva UPA-2 (0 inlägg) 11 år sedan
Bästa golvhögtalarna till Harman Kardon AVR 365. (19 inlägg) 11 år sedan
Förstärkare spontanbeställdes!? (14 inlägg) 12 år sedan
Sunfire XT & HRS Högtalare, små men High-End klass (78 inlägg) 13 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (56 inlägg) 13 år sedan
Canton Vento 890DC med Onkyo 807/876? (293 inlägg) 15 år sedan
HECO The Statement VS Canton Reference 7.2 (49 inlägg) 15 år sedan
Jag är så fruktansvärt besviken just nu! (25 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 16 år sedan

Postad 04 January 2012 - 16:36

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Skickade förfrågan om Reference 3.2DC och 5.2DC till Hifi-Fabrik.
Dom behövde man åka ner till Tyskland för att hämta.
Har ni fått samma svar?

Redigerat av Gallo69, 04 January 2012 - 16:37.

Postad 04 January 2012 - 22:50

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Skickade förfrågan om Reference 3.2DC och 5.2DC till Hifi-Fabrik.
Dom behövde man åka ner till Tyskland för att hämta.
Har ni fått samma svar?

Visserligen var det 1 1/2 år sedan jag köpte mina Ref 3.2 då var det inga problem att få dom hem till dörren

Postad 05 January 2012 - 20:50

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0

Hej, ni ser på cantons reference-hemsida att de heter Vento Reference 9.2 osv.

http://reference.can...eManual2010.pdf

De är 10 års garanti på reference serien om man registrerar sig!
To extend the warranty of your Reference speakers from five to

ten years you have to register them through our website. Please

enter the following address at your internet browser and follow

the instructions:

reference.canton.de/de/registration.htm

Redigerat av Unregistered39429, 05 January 2012 - 20:52.

Postad 11 January 2012 - 10:44

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
japp då var Ref centern hemma jäklar vad stor den va kontra min gamla vento 856, håller på att spelas in

Postad 11 January 2012 - 11:00

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
:( min har inte kommit ännu.......................

kan du inte ta en jämförelsebild? Jag har sålt min 856 så kommer inte kunna jämför men hade sett fram emot att göra just det...

Postad 11 January 2012 - 17:27

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Fått pris på ett par 7.2DC,24800:- med frakt.Är det bra pris eller går det att pressa lite till?

Postad 11 January 2012 - 19:04

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
22tkr är ok..

Postad 12 January 2012 - 16:05

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Fick nyss e-mail från Hifi-Fabrik,dom har besluta sig för att sluta sälja Canton Vento och Reference till Sverige.
Så det är väl fjantarna på Canseda som har klagat till Canton igen.

Redigerat av Gallo69, 12 January 2012 - 16:09.

Postad 12 January 2012 - 22:29

Xiphos
  • Xiphos
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hejsan folket!!

Ville bara dela min glädje.
Efter att ha sålt mina Vento 890DC och så sent som igår fått hem ett par Ref 5 och spelat några minuter
men mina nya Ref 5 så vart jag helt klart nöjd.
Nu när dom stått och spelat endast ca 5-6h satte jag mig återigen ner och slängde på ett par plattor för att höra om
dom få timmarna gjort någon skillnad...... WOW :) sikket lyft!!!!!
Fortsätter dom öppna sig såhär så är ljudet alldeles säkert fulländat på bara 20-25h.
Efter sina 200-400h som dom vill ha till inspelning så måste ju ljudet vara tja....
Kör förövrigt tillsammans med Integra DTR-70.1.
Jämfört med mina Vento 890DC så är Ref 5 i en helt annan dimension!!!

// Xiphos

Postad 13 January 2012 - 08:27

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Hejsan folket!!

Ville bara dela min glädje.
Efter att ha sålt mina Vento 890DC och så sent som igår fått hem ett par Ref 5 och spelat några minuter
men mina nya Ref 5 så vart jag helt klart nöjd.
Nu när dom stått och spelat endast ca 5-6h satte jag mig återigen ner och slängde på ett par plattor för att höra om
dom få timmarna gjort någon skillnad...... WOW :) sikket lyft!!!!!
Fortsätter dom öppna sig såhär så är ljudet alldeles säkert fulländat på bara 20-25h.
Efter sina 200-400h som dom vill ha till inspelning så måste ju ljudet vara tja....
Kör förövrigt tillsammans med Integra DTR-70.1.
Jämfört med mina Vento 890DC så är Ref 5 i en helt annan dimension!!!

// Xiphos

Härligt att höra! Är sällan man hör någon som inte blir imponerad av Reference serien. Dom kan verkligen enligt mig mäta sig med i princip vilka högtalare somhelst, och det för en relativt billig peng.

Postad 13 January 2012 - 09:03

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Tänker aldrig lägga en krona hos Canseda och det skulle vara väldigt trevligt att få höra av en tysk handlare att det är Canseda som krävt detta av Canton. EU, fri handel ?

Fick nyss e-mail från Hifi-Fabrik,dom har besluta sig för att sluta sälja Canton Vento och Reference till Sverige.
Så det är väl fjantarna på Canseda som har klagat till Canton igen.

Postad 14 January 2012 - 10:43

endless
  • endless
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Vore toppen om du får möjlighet att ta några bilder!

japp då var Ref centern hemma jäklar vad stor den va kontra min gamla vento 856, håller på att spelas in

Om någon sitter med svarta 9.2 DC och vill uppgradera till golvare men behålla en 9.2 som center - jag köper gärna den som blir över! :)

Postad 15 January 2012 - 19:54

Unregisteredded9597d
  • Unregisteredded9597d
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Xiphos: Är det ref 5.2 eller ref 5 som du har köpt?

Postad 15 January 2012 - 23:01

Xiphos
  • Xiphos
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Ref 5 (den gamla modellen..).

Postad 16 January 2012 - 06:40

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Jag tycker skillnaden mellan gamla och nya modellem var väldigt liten så jag gjorde samma beslut som Xiphos med mina Ref 7 or. De går verkligen ned till sina 22 Hz! Dock inte med samma pondus och tryck som en sub så till film måste man ha sub i allafall. Diskanten i mina ögon är riktigt bra, men det är där det skiljer sig något mot den nya modellen i vad jag kunde höra.
Dock ansåg jag det inte motivera den dyrare pengen för .2 serien.
Sjukt nöjd med mina ref 7 or och rekommenderar även dessa varmt.

Angående hifi från Tyskland...Det är ju bara att åka ned och hämta, du tjänar in resan lätt och kan ju lasta lite sprit samtidigt och kanske kombinera med en weekend och se något av landet. :)

Postad 16 January 2012 - 13:21

Unregisteredded9597d
  • Unregisteredded9597d
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Ref 5 (den gamla modellen..).

Kul, jag har samma själv. :)

Postad 16 January 2012 - 18:39

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Angående hifi från Tyskland...Det är ju bara att åka ned och hämta, du tjänar in resan lätt och kan ju lasta lite sprit samtidigt och kanske kombinera med en weekend och se något av landet. :)

Precis min tanke, klockrent!

Postad 17 January 2012 - 12:06

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Nu har centern kommit! Ligger och väntar i bagaget...
Återkommer ikväll med lite nya galleribilder.

Postad 17 January 2012 - 17:24

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0

Tänker aldrig lägga en krona hos Canseda och det skulle vara väldigt trevligt att få höra av en tysk handlare att det är Canseda som krävt detta av Canton. EU, fri handel ?

:rolleyes:
https://www.minhembi...howtopic=175979

Postad 17 January 2012 - 21:54

endless
  • endless
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
psycho_nr1, tack för bilderna på nya centern. :) Ser väldigt fin ut - hoppas den spelar bra också!

Fan också, blir ju rätt sugen på den nya centern själv... Någon som vill köpa en Vento 856-center? :rolleyes:

hehe, la upp en annons på den. vi får väl se om det blir en 50.2 här också :)

Redigerat av endless, 17 January 2012 - 23:28.

Postad 17 January 2012 - 22:41

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Redan första filmen är jag helt tagen. en som enorm skillnad mot 856an!!

Postad 19 January 2012 - 06:51

tornbrand
  • tornbrand
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
lite OT, jag ska shoppa nya frontar och står och funderar mellan ref 3.2 (45000kr) och gamla 1dc (75000kr) om jag inte missminner mig, vilka skulle ni satsa på??
nu har man bränt iväg sitt första inlägg på detta forum =)

Postad 19 January 2012 - 06:56

tornbrand
  • tornbrand
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
min fråga var väl egentligen, är det så stor skillnad mellan gamla och nya ref serien? såg nu att jag inte fick med det, får väl skylla på att tröttheten...

Postad 19 January 2012 - 08:06

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Det är inte OT tycker jag :)

Först och främst, var hittar du dom så billigt??
Man kan inte säga direkt vilken som är bäst. Jag äger 3.2 och lyssnar ofta hos en bekant med 1 DC, enligt mitt tycke spelar 1 DC "mer" men 3.2 "bättre". Nu har jag förvisso inte lyssnat på dom i samma rum.

1DC kräver dock sitt stora rum för att blomma ut riktigt

Postad 19 January 2012 - 14:16

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0

Man kan inte säga direkt vilken som är bäst. Jag äger 3.2 och lyssnar ofta hos en bekant med 1 DC, enligt mitt tycke spelar 1 DC "mer" men 3.2 "bättre". Nu har jag förvisso inte lyssnat på dom i samma rum.

44000:- var vad jag skulle få betala för 3.2DC inkl frakt från Tyskland,innan dom beslutade sig för att inte sälja till Sverige längre.(Påtryckningar från Canseda och Canton??)

Redigerat av Gallo69, 19 January 2012 - 14:29.

Postad 19 January 2012 - 15:45

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Oh jäklars :) Ja då är det svårt att hitta något som är i närheten i prisklassen! Det är inte bra andrahandsvärde i denna industri, trots att produkten i sig står nästintill oförändrad över tiden...

Jag tror helt ärligt att den långa garantitiden får tyskarna att dra på öronen gällande just reference-serien. Inte Canseda.
Reference serien är ju inte cansedas "smör och bröd", så jag tror dom isåfall opponerat sig med GLE-serien om så varit fallet.

Men det är vad jag tror!

Postad 19 January 2012 - 16:26

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Jag tror helt ärligt att den långa garantitiden får tyskarna att dra på öronen gällande just reference-serien. Inte Canseda.
Reference serien är ju inte cansedas "smör och bröd", så jag tror dom isåfall opponerat sig med GLE-serien om så varit fallet.

Men det är vad jag tror!

Garantin är ju något som bekostas och sköts av Canton så det påverkar ju inte den tyska butiken negativt, så det tror jag inte är problemet. Jag tror mer på att Canton med ev. Canseda bromsar detta. Går det dåligt för försäljningen i Sverige så riskerar Canton att tappa marknadsandelar här när butiker inte kan sälja deras produkter. Det tror jag ligger till grund för att tyska butiker får krav på sig att inte sälja till Sverige.

Postad 19 January 2012 - 16:35

tornbrand
  • tornbrand
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

ok då kanske det blir 3.2.. billigare och rummet dom kommer stå i är bara 18 kvm.. tror jag blir nöjd med vilket som.. sitter idag med vento 890 så skillnaden kommer bli drastisk vad jag än väljer =)
media markt säljer dom till det priset.. eller fall det var 46000 kanske... jag blev själv chockad när ja frågade efter pris av ren nyfikenhet. hade inga planer på att köpa nya men till dom priserna är det ju diskutabelt =)samtidigt vore det trevligt med 1 DC.. hmm blir till att fundera ett tag till men tack för svaret iaf...

Postad 19 January 2012 - 16:40

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

ok då kanske det blir 3.2.. billigare och rummet dom kommer stå i är bara 18 kvm.. tror jag blir nöjd med vilket som.. sitter idag med vento 890 så skillnaden kommer bli drastisk vad jag än väljer =)
media markt säljer dom till det priset.. eller fall det var 46000 kanske... jag blev själv chockad när ja frågade efter pris av ren nyfikenhet. hade inga planer på att köpa nya men till dom priserna är det ju diskutabelt =)samtidigt vore det trevligt med 1 DC.. hmm blir till att fundera ett tag till men tack för svaret iaf...

OT-OT:
Finns inte 1DC endast i silver?

Postad 19 January 2012 - 16:44

tornbrand
  • tornbrand
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

OT-OT:
Finns inte 1DC endast i silver?

jag vet faktiskt inte, eftersom det inte var aktuellt när jag frågade pris så kollade jag inte vilka färgval som fanns
men söker man på google så finns bilder på dom i silver beige samt nån mörkbrun träfärg

Postad 19 January 2012 - 16:44

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Garantin är ju något som bekostas och sköts av Canton så det påverkar ju inte den tyska butiken negativt, så det tror jag inte är problemet. Jag tror mer på att Canton med ev. Canseda bromsar detta. Går det dåligt för försäljningen i Sverige så riskerar Canton att tappa marknadsandelar här när butiker inte kan sälja deras produkter. Det tror jag ligger till grund för att tyska butiker får krav på sig att inte sälja till Sverige.

Tror inte att Ref. serien representerar någon större andel av sålda högtalare eller omsättning, då skulle inte just den högtalarserien drabbas utan samtliga.

Jag frågade dock Dustin för en tid sedan om pris på Vento (dom säljer bl.a. GLE) och fick då till svar att man för att sälja Vento serien var tvungen att ha fysiska butiker för att sälja Vento "och högre".
Vet inte hur mycket sanning det låg i det och forskade inte mer, men kan ha något att göra med någon intern policy hos Canton?

Postad 19 January 2012 - 17:03

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

jag vet faktiskt inte, eftersom det inte var aktuellt när jag frågade pris så kollade jag inte vilka färgval som fanns
men söker man på google så finns bilder på dom i silver beige samt nån mörkbrun träfärg

OK, tror du kommer bli supernöjd med 3.2
Magisk högtalare om du frågar mig!

Postad 19 January 2012 - 21:57

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Oh jäklars :) Ja då är det svårt att hitta något som är i närheten i prisklassen! Det är inte bra andrahandsvärde i denna industri, trots att produkten i sig står nästintill oförändrad över tiden...

Men det är vad jag tror!

Dina egna 3.2 kommer väl oxå ifrån Tyskland? eller blandar jag ihop dig med ngn annan kanske...

Skönt med den "riktiga" Centern förstår jag, du har en väldigt fin frontuppsättning nu, kanon läckert!

Postad 20 January 2012 - 08:16

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Dina egna 3.2 kommer väl oxå ifrån Tyskland? eller blandar jag ihop dig med ngn annan kanske...

Skönt med den "riktiga" Centern förstår jag, du har en väldigt fin frontuppsättning nu, kanon läckert!

Jopp dom är tyska OCH jag har haft problem med dom. Därför kommer jag inte köpa import fler gånger.
Mellanregistret sprack i membranet, vilket skulle gå på Cantons garanti. Men eftersom dom var köpta i tyskland skulle jag själv stå för frakten ner som jag naturligtvis motsatte mig och ställde mig dessutom frågande varför jag inte skulle få det nya elementet förrän Canton analyserat det gamla (skulle ta ca 3-4 veckor).

Efter lite korrespondens med en väl omskriven och omtyckt tysk butik, där dom är köpta, fick jag följande svar:

______

"I cannot change in advance and such problems is the reason why we do not ship to your country any more.

It is easyly too much trouble and I cannot understand, why coustomers cannot accept the rules.

So PLEASE stop discussion and finish the re shipment, that makes it quicker."

_____

Hela historien slutade med att Canseda, via Lefflers, hjälpte mig med ett nytt element till självkostnadspris som dom kom ut till mig och bytte på plats. Det var för mig smidigare än att behöva frakta hela skiten till Tyskland och vänta 3-4 veckor på besked.

Tack snälla Dallan, jag är mycket nöjd :)

Redigerat av psycho_nr1, 20 January 2012 - 08:16.

Postad 20 January 2012 - 08:24

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Jopp dom är tyska OCH jag har haft problem med dom. Därför kommer jag inte köpa import fler gånger.
Mellanregistret sprack i membranet, vilket skulle gå på Cantons garanti. Men eftersom dom var köpta i tyskland skulle jag själv stå för frakten ner som jag naturligtvis motsatte mig och ställde mig dessutom frågande varför jag inte skulle få det nya elementet förrän Canton analyserat det gamla (skulle ta ca 3-4 veckor).

Efter lite korrespondens med en väl omskriven och omtyckt tysk butik, där dom är köpta, fick jag följande svar:

______

"I cannot change in advance and such problems is the reason why we do not ship to your country any more.

It is easyly too much trouble and I cannot understand, why coustomers cannot accept the rules.

_____

Hela historien slutade med att Canseda, via Lefflers, hjälpte mig med ett nytt element till självkostnadspris som dom kom ut till mig och bytte på plats. Det var för mig smidigare än att behöva frakta hela skiten till Tyskland och vänta 3-4 veckor på besked.

Oj, vad trist! Det är lite bra att få höra sånt där dock, gör mig mer nöjd med att jag köpte mina Canton i Sverige och inte importerade.. Jag har hört flera vars diskanter eller mellanregister gått sönder efter inte alltför lång tid.. hur lyckas man med det? =)

Postad 20 January 2012 - 08:46

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Haha, ja du... Märkte att det skorrade efter en tid av högspelning, då var det en spricka genom hela elementet. Canton misstänkte att det var "felvägt" för det är inte ett tecken på att man spelar för högt eller så.

Har haft problem med en av mina subbar också, men iom att man köpt i sverige så är det aldrig några problem. "Behåll tills den nya kommit hem" osv. SÅNT betalar jag GÄRNA några procent extra för.

Trevlig helg samtliga!

Postad 20 January 2012 - 09:51

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Oj, vad trist! Det är lite bra att få höra sånt där dock, gör mig mer nöjd med att jag köpte mina Canton i Sverige och inte importerade.. Jag har hört flera vars diskanter eller mellanregister gått sönder efter inte alltför lång tid.. hur lyckas man med det? =)

För lite effekt i slutsteg och man drar på för mycket skulle jag gissa på. Jag har aldrig haft några problem med mina och jag bor i hus och spelar bra starkt med jämna mellanrum. Visste inte att många haft problem med elementen?

Har haft problem med en av mina subbar också, men iom att man köpt i sverige så är det aldrig några problem. "Behåll tills den nya kommit hem" osv. SÅNT betalar jag GÄRNA några procent extra för.

Trevlig helg samtliga!

Ja, om det bara var några procent det handlade om, blir stora summors skillnad på de större modellerna.

Postad 20 January 2012 - 09:56

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

För lite effekt i slutsteg och man drar på för mycket skulle jag gissa på. Jag har aldrig haft några problem med mina och jag bor i hus och spelar bra starkt med jämna mellanrum. Visste inte att många haft problem med elementen?

Jo för lite effekt vet man ju kan skada högtalarna, men det man undrar är ju hur pass högt man kan spela utan att högtalarna skadas. Jag går sällan över -10 på förstärkaren, spelar dessutom aldrig så högt så det börjar låta dåligt. Tror jag kan dra på rätt mycket mer för att det just ska börja låta dåligt, så jag antar att mina kära högtalare sitter säkert =)

Postad 20 January 2012 - 09:59

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Jo, det är klart. Om du jämför med listpriserna. Många tycker tyskland är "så billigt" innan dom ens konkurrensutsatt dom svenska handlarna och frågat pris via dom.

Har du blivit av med dina 1.2 än booster? Vad ligger härnäst på önskelistan?

Postad 20 January 2012 - 10:33

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Har du blivit av med dina 1.2 än booster? Vad ligger härnäst på önskelistan?

Nej, dom står kvar och dom får troligtvis göra det med. Anledningen att jag säljer är att byta ner mig prismässigt för tillfället och få loss lite pengar till andra planer. Jag sitter mycket nöjd med 1.2 och om jag säljer så kommer jag skaffa sådana eller dess efterträdare i framtiden igen. Helt komplett högtalare som har allt jag önskar.

Men det är en stor och dyr högtalare som många som letar i denna prisklass inte riktigt vet om tror jag. Canton har väl aldrig varit särskilt omtyckta (oförtjänt) av "high-end"-snubbarna :) Jag har inte särskilt stora förhoppningar om att bli av med dom och blir jag inte det så är jag nöjd ändå :)

Postad 20 January 2012 - 10:46

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Nej, dom står kvar och dom får troligtvis göra det med. Anledningen att jag säljer är att byta ner mig prismässigt för tillfället och få loss lite pengar till andra planer. Jag sitter mycket nöjd med 1.2 och om jag säljer så kommer jag skaffa sådana eller dess efterträdare i framtiden igen. Helt komplett högtalare som har allt jag önskar.

Men det är en stor och dyr högtalare som många som letar i denna prisklass inte riktigt vet om tror jag. Canton har väl aldrig varit särskilt omtyckta (oförtjänt) av "high-end"-snubbarna :) Jag har inte särskilt stora förhoppningar om att bli av med dom och blir jag inte det så är jag nöjd ändå :)

Jag kan säga som så att av samtliga högtalare jag lyssnade på vid Highend mässan i Stockholm, inlusive TAD Reference 1, Focal Scala Utopia, B&W 802 m.fl så lät Canton Reference i princip lika bra eller i många fall bättre. Och det i jämförelse mot i många fall betydligt dyrare högtalare, så vore jag dig skulle jag sitta rätt nöjd =)

Postad 20 January 2012 - 10:56

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Ja 1.2 (eller kommande topmodell) står på önskelistan, men rummet idag begränsar redan vid 3.2 så då måste jag bygga igen... Finns förvisso ambitioner att göra bion dubbelt så stor, men det ligger på framtiden :)

Postad 20 January 2012 - 16:44

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

______

_____

Tack snälla Dallan, jag är mycket nöjd :)

Tråkigt med sådana problem, själv hade jag kunnat skicka ner det söndriga elementet och sedan fått ett nytt hemskickat, men hade ju fått stå för frakten på ett par hundringar själv.. ingen big deal enligt mig :)

Dock så är det givetvis simplare om man handlat i Sverige, men när det skiljer så fruktansvärt många tusenlappar så är det enligt mig inte befogat.

Jag menar, även om man skulle få stå för en retur-frakt pga fel på en produkt, så har man efter det ändå tjänat flera tusentals kronor.

Redigerat av dallan1981, 20 January 2012 - 16:55.

Postad 20 January 2012 - 23:47

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Ingen som lyssnat på gamla och nya Reference serien,och jämfört med Vento 890.2?

Postad 22 January 2012 - 14:27

tornbrand
  • tornbrand
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
hallå igen alla glada!
jag var va helt inne på att köpa reference 3.2 tills jag va hemma hos en bekants bekant i i helgen och han hade pioneer s-1ex, tyckte dom lät nå fruktansvärt bra men ska även tilläggas att de va lite halv mycket folk där och ja kunde inte lyssna som jag ville så tänkte slänga ut en fråga till alla kloka rävar på forumet va ni tycker, ref 3.2 vs pioneer s-1ex..
ska försöka åka och provlyssna pioneeren i veckan..
mvh H

Postad 22 January 2012 - 19:56

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Väldigt svår jämförelse. Spontant tycker jag nog att pioneers diskant / mellanreg är något trevligare. Däremot tycker jag inte att pioneer har samma botten som 3.2

Jag gillar båda...skarpt, men mitt val skulle nog ändå fallit på Pio. Dock var jag ett tag inne på att köpa 1.2 ifrån tyskland (innan det blev omöjligt), men det finns annat på min önskelista / inköp nu :)

hallå igen alla glada!
jag var va helt inne på att köpa reference 3.2 tills jag va hemma hos en bekants bekant i i helgen och han hade pioneer s-1ex, tyckte dom lät nå fruktansvärt bra men ska även tilläggas att de va lite halv mycket folk där och ja kunde inte lyssna som jag ville så tänkte slänga ut en fråga till alla kloka rävar på forumet va ni tycker, ref 3.2 vs pioneer s-1ex..
mvh H

Postad 22 January 2012 - 22:36

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

hallå igen alla glada!
mvh H

Tittar man rent frekvensgångsmässigt i Stereophiles mätningar så är dom rätt lika. Pioneer är lite mer ojämna och har rejäla peakar och dippar mellan 10-20 kHz. I slutsummeringen på sidan två i 3.2:s review så hittar du lite tyckanden kring de båda från testaren. Själv tycker jag det härliga 3-d mellanregistret och upplösningen i diskanten på ref-serien är perfekt. Det bästa jag hört och har haft en del högtalare. Dock har jag inte hört Pioneer men jag har svårt att tro att de är bättre i mina öron, säkert i samma klass dock. Dock gör ojämnheten mellan 10-20 kHz mig fundersam, men det är säkert inte något man uppfattar särskilt mycket av vid lyssning.

Jag tror du blir lika nöjd prestationsmässigt oavsett, så det faller väl ner till pris, tycke och smak :)

Canton 3.2:
http://www.stereophi...er-measurements

Pioneer:
http://www.stereophi...er-measurements

Postad 23 January 2012 - 08:32

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Håller med.. Just diskanten och mellanregistret tycker jag är helt fantastiskt bra på ref-serien. Faktum är att det är den största anledningen till att jag inte ens tittar åt andra högtalare numera =) Visst, ännu mera bas hade inte skadat (jag kör ref 9.2), man börjar ju bli lite sådär smått basgalen, men det löser man med en sub =) Köper du ref 3.2 så kommer du nog inte sakna någon bas! Jag har heller inte hört Pioneern, men har hört att dom spelar grymt bra. Du blir nog nöjd oavsett vilka du väljer. Designen på ref-serien är bland de snyggaste, om inte den snyggaste på marknaden, vilket inte är helt fel det heller =)

Själv tycker jag det härliga 3-d mellanregistret och upplösningen i diskanten på ref-serien är perfekt. Det bästa jag hört och har haft en del högtalare.

Jag tror du blir lika nöjd prestationsmässigt oavsett, så det faller väl ner till pris, tycke och smak :)

Redigerat av Mikael_80, 23 January 2012 - 08:34.

Postad 23 January 2012 - 08:38

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Håller med.. Just diskanten och mellanregistret tycker jag är helt fantastiskt bra på ref-serien. Faktum är att det är den största anledningen till att jag inte ens tittar åt andra högtalare numera =) Visst, ännu mera bas hade inte skadat (jag kör ref 9.2), man börjar ju bli lite sådär smått basgalen, men det löser man med en sub =) Köper du ref 3.2 så kommer du nog inte sakna någon bas! Jag har heller inte hört Pioneern, men har hört att dom spelar grymt bra. Du blir nog nöjd oavsett vilka du väljer. Designen på ref-serien är bland de snyggaste, om inte den snyggaste på marknaden, vilket inte är helt fel det heller =)

Nej, 3.2 har enorma basresurser! Hade jag inte mördat basen genom att ställa soffan i mitten av rummet, så hade jag inte alls behövt subbar.

Postad 23 January 2012 - 21:37

tornbrand
  • tornbrand
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
det lutar nog åt 3.2 hållet, har svårt att slita mig från canton =) plus det skiljer sig en del prismässigt..
sen är dom ju som ni säger J*VLIGT snygga oxå.. endast focal electra och utopia som enligt mig är snyggare designmässigt

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.