GOG.com - webbshop för PC-spel
39 svar i tråden
Skickat 11 oktober 2008 - 15:40
Dags för reklam eftersom det här känns som en himla fin grej som förtjänar att spridas vidare ordentligt. GOG.com är en webbshop baserad i polen som säljer gamla klassiska PC-spel till en billig slant (majoriteten kostar 5,99 USD per styck, ett par stycken 9,99). Alla spel har blivit uppdaterade för att fungera med XP och Vista och laddas ner direkt efter köp. Manualer och annat medföljer också i köpet - själv har jag köpt Shiny Entertainments underbara gamla spel Sacrifice och bortsett från en installationsfil på 563MB fick jag även tillgång till manualen i PDF-format (78 sidor), lite artwork, ett referenskort att skriva ut som visar tangentbordsuppsättningen, fyra högupplösta skrivbordsunderlägg, och två små bilder att använda som avatar.
Hela den här tjänsten är fortfarande under beta och därför släpper de in folk lite pö om pö som kan testa sidan så att allting fungerar som de ska, så man får ansöka om medlemskap på hemsidan så tar det ett par veckor innan man får konotuppgifter att logga in med. I skrivandets stund är det möjligt att ansöka, men för typ två veckor sedan hade de stängt - så det gäller att passa på när det finns platser öppna, annars vet man inte hur länge man kan få vänta.
Tjänsten har nu gått live sedan en tid tillbaka så det är bara att registrera sig och börja handla!
Nya spel dyker upp i katalogen typ varje vecka och det finns även en Wishlist där medlemmar kan rösta på vad som bör finnas med (på topp just nu är System Shock 1 och 2 samt Planescape: Torment.
Ett utdrag på vad som finns att köpa idag - alla för 6 dollar styck: Fallout 1 och 2 samt Tactics, Freespace 2, Second Sight, Sacrifice, Redneck Rampage Collection. Det säljs även spelpaket till ett reducerat pris - man kan t.ex få både Earthworm Jim 1 och 2 för bara sex dollar, och detsamma gäller Freespace 1 med expansionen Silent Threat.
Himla smart idé detta.
*inväntar nu spänt att Castles 1 och 2 ska släppas, samt Battle Chess Special Edition.
http://www.gog.com
Det här inlägget har ändrats av ConraDargo 10 december 2008 - 01:48
Skickat 11 oktober 2008 - 15:48
Så många gamla härliga spel du nämner där  . Låter som dom inkorporerat nåt program som Dosbox (som Sierra gjorde med sina Quest spel) och hade det inte varit för att jag redan äger väldigt många av spelen på sidan så hade jag nog köpt några stycken=). Ett spel som jag inte fått att funger i XP (kan inte ens installera det) är Tie Fighter och det spelet hade nog varit ett givet köp på den sidan=).
Hmm undrar varför Fallout ligger på plats nummer ett på spelen som sålt bäst för veckan
Det här inlägget har ändrats av Jack of all trades 11 oktober 2008 - 15:50
Skickat 11 oktober 2008 - 15:53
Ja jag antar också att de har löst det hela på något sådant vis  Diskuteras mycket DOSBox i forumet.
Alla Star Wars-rymdsimulatorer är förstås med på önskelistan med ett par hundra röster vardera  Slängde själv iväg en röst på X-Wing: Alliance och X-Wing vs. TIE fighter
Och så röstade jag ju på Flashback och Fade to Black också, förstås
Det här inlägget har ändrats av ConraDargo 11 oktober 2008 - 15:53
Skickat 11 oktober 2008 - 15:58
ConraDargo Oct 11 2008, 16:53 skrev:
Ja jag antar också att de har löst det hela på något sådant vis  Diskuteras mycket DOSBox i forumet.
Alla Star Wars-rymdsimulatorer är förstås med på önskelistan med ett par hundra röster vardera  Slängde själv iväg en röst på X-Wing: Alliance och X-Wing vs. TIE fighter
Och så röstade jag ju på Flashback och Fade to Black också, förstås 
Ja det hade varit grymt, håller med om precis alla spel du nämner  . Snacka om att man blir nostalgisk nu=).
Edit: Läste en intervju med dom som verkar vara ansvariga för siten (Cd projekt). Så det är alltså dom som står bakom den, då ökade mitt intresse en hel del för jag kan lätt tänka mig köpa alla de spel jag redan äger för att stödja utvecklare som Cd project (och samtidigt kanske få vissa andra att inse att DRM bara är av ondo) och att jag då även kan spela spelet på XP utan att behöva ladda ner olika patchar är ju bara en enorm bonus=). Mitt enda problem är att jag inte har ett kreditkort för annars hade jag signat mig på en gång...
Här är iaf artikeln jag referar till ovan för er som är intresserad att veta mer om denna site och vilka som står bakom den http://www.shacknews...rticle.x?id=914
Det här inlägget har ändrats av Jack of all trades 11 oktober 2008 - 16:09
Skickat 11 oktober 2008 - 17:00
Åh så trevligt, bra uppgrävt där!  Jepp även om jag redan har Sacrifice någonstans hos mina föräldrar så orkar jag dels inte leta reda på det och dels inte försöka få det att fungera ordentligt på Vista  Nå djävulskap råkar man ju alltid ut för när man ska spela gamla spel, det här var ju så enkelt - och billigt också, klart värt 40kr
Synd på avsaknaden av kreditkort, en bra anledning till att göra slag i saken och skaffa ett
Skickat 10 december 2008 - 01:47
Bump bara för att sidan ju numera är öppen för allmänheten - testperioden är över  Bara så ni vet, det här är ju ändå ett schyst sätt att skaffa gamla toppenlir på, som faktiskt fungerar med både XP och Vista.
Simon the Sorcerer 1 släpptes nyss \o/
Skickat 10 december 2008 - 09:22
ConraDargo Dec 10 2008, 02:47 skrev:
Bump bara för att sidan ju numera är öppen för allmänheten - testperioden är över  Bara så ni vet, det här är ju ändå ett schyst sätt att skaffa gamla toppenlir på, som faktiskt fungerar med både XP och Vista.
Simon the Sorcerer 1 släpptes nyss \o/
Ah Simon The Sorcerer, ett spel som helt klart kan tävla mot Lucasarts spel, tvåan var bra men jag tyckte nog att det första var bättre (trots inspelade röster i det andra spelet)  . Till er som gillar adventure games och inte spelat det, vad väntar ni på=)?
Det här inlägget har ändrats av Jack of all trades 10 december 2008 - 09:24
Skickat 24 april 2010 - 12:55
-
MdaG
-
Mästare
-
-
3 156 inlägg
Det underskattade och förbisedda spelet Outcast finns nu för nedladdning. Hett tips till alla som vill spela något som var före sin tid.
Skickat 14 december 2010 - 20:10
Gog.com har julrea. Blir rätt sugen på Planescape: Torment.
Skickat 15 december 2010 - 08:43
-
Kamui
-
Forumräv
-
-
949 inlägg
Ända sedan jag bokade The Witcher 2 där har jag varit helt kär i sidan, jag har nog köpt 15 spel hittills - och fler ska det bli. Sidan är grymt snygg, priserna är bra, och idén med DRM-fria klassiker som fungerar för oss med nyare datorer är helt briljant. Några spel jag har köpt hittills:
Baldur's Gate- och Icewind Dale-serien, Broken Sword 1-3, Neverwinter Nights, Beyond Good and Evil, Psychonauts, Planescape Torment, PoP: The Sands of Time.
Detta trots att jag redan äger BG (tre fysiska utgåvor), IWD, NWN och Planescape Torment.
Alla ni som tänker köpa The Witcher 2, köp det via GOG.com så ni slipper DRM. Håller själv på att bli en GOG-fan boy!
Edit: Äh, jag slog till på Divine Divinity och Beyond Divinity också. $6 var inte så farligt!
Det här inlägget har ändrats av Kamui 15 december 2010 - 08:57
Skickat 15 december 2010 - 09:10
-
skoll
-
Forumräv
-
-
558 inlägg
Ooooh.. Planescape Torment ska då köpas. Blö, jag är en sucker för julreor.. Steam och GOG kommer ruinera mig
Cannonfodder för i princip inga pengar? Jag måste köpa.. Ska nog fixa ett konto nu så jag kan köpa då jag kommit hem.
Har länge varit kär i gog.com utan att ha använt sidan, men ikväll ska jag banne mig göra slag i saken och stödja skiten!
Det här inlägget har ändrats av skoll 15 december 2010 - 09:11
Skickat 15 december 2010 - 10:44
-
Kamui
-
Forumräv
-
-
949 inlägg
Ja Steam blir också farliga nu inför julen! Det tråkiga är att jag aldrig hinna spela några spel, jag bara köper fler och fler...
Skickat 15 december 2010 - 13:05
-
skoll
-
Forumräv
-
-
558 inlägg
Kamui Dec 15 2010, 10:44 skrev:
Ja Steam blir också farliga nu inför julen! Det tråkiga är att jag aldrig hinna spela några spel, jag bara köper fler och fler...
Du är inte ensam, jag betar av spelen sakta men säkert, spelhögen växer dock kanske fem gånger så fort som jag faktiskt spelar ut dem.
Men man får tänka att man åtminstone stödjer spelutvecklare genom att köpa titlar man i princip vet är värda att spela.
Skickat 15 december 2010 - 13:50
-
Kamui
-
Forumräv
-
-
949 inlägg
skoll Dec 15 2010, 13:05 skrev:
Du är inte ensam, jag betar av spelen sakta men säkert, spelhögen växer dock kanske fem gånger så fort som jag faktiskt spelar ut dem.
Men man får tänka att man åtminstone stödjer spelutvecklare genom att köpa titlar man i princip vet är värda att spela.
Japp, kommer sälja min sista konsol (PS3) snart - jag hinner inte ens med PC-spelen så varför ha kvar den? Den är ju inte ens inkopplad
Nu blev det ju 15 spel på GOG - visserligen har jag spelat många av dom men det är ändå en till hög som lockar.
Skickat 15 december 2010 - 14:07
Damn you nu vart jag ju tvungen att handla
Skickat 15 december 2010 - 14:26
-
Kamui
-
Forumräv
-
-
949 inlägg
ZypherX Dec 15 2010, 14:07 skrev:
Damn you nu vart jag ju tvungen att handla 
Vad blev dagens skörd från denna underbara butik?
Skickat 15 december 2010 - 14:29
Köpte longest journey, har varit på jakt efter det länge.
Har lirat dreamfall och det är ju underbart.
Glädjen var kort, tänkte inte på att jag sitter på w7 s****s k*k
Skickat 15 december 2010 - 14:32
MdaG Apr 24 2010, 12:55 skrev:
Det underskattade och förbisedda spelet Outcast finns nu för nedladdning. Hett tips till alla som vill spela något som var före sin tid.
ja herregud, Outcast var helt suveränt och definitivt före sin tid. Hade helt glömt bort det innan jag såg ditt inlägg.
Wow, Lords of the realm Royal edition för 2.99$. Given nedladdning. Outcast vet jag inte om jag skall satsa på igen, tänk om det inte är lika kul längre, då förstör jag ju mitt rosaskimrande minne av spelet.........
Det här inlägget har ändrats av Rickard Brahe 15 december 2010 - 14:37
Skickat 15 december 2010 - 14:45
-
Kamui
-
Forumräv
-
-
949 inlägg
ZypherX Dec 15 2010, 14:29 skrev:
Köpte longest journey, har varit på jakt efter det länge.
Har lirat dreamfall och det är ju underbart.
Glädjen var kort, tänkte inte på att jag sitter på w7 s****s k*k
Det verkar vara ett coolt spel, det lade jag till i min önskelista. Kanske blir ett köp ikväll. Men det verkar gå att få ordning på det: http://www.gog.com/en/forum/the_longest_jo..._on_win7_64_bit
Finns en del diskussioner i deras forum, de löser i princip alla problem som uppstår.
W7 är fantastiskt för övrigt.
Skickat 15 december 2010 - 21:31
-
skoll
-
Forumräv
-
-
558 inlägg
Såja. Planescape Torment och Cannon Fodder är mina! Moahahaha!
Jävligt fint att de automagiskt petar in Beneath a Steel Sky i ens spel, det är freeware, jag vet, men det kanske gör så folk får upp ögonena för vilket fantastiskt spel det är. Jag skulle nog ranka det bland mina top 10 spelupplevelser genom tiderna.
Skickat 16 december 2010 - 07:16
-
skoll
-
Forumräv
-
-
558 inlägg
Tyrian 2000 är gratis på gog.com nu. Jag visste inte vad det var då jag laddade hem det igår, och jag blev mäkta förvånad då det var ett av de här spelen jag nötte ordentligt för ca 10 år sedan men hade helt glömt bort. Jag blev urglad!
Skickat 17 december 2010 - 11:00
Saknar Dune 2000 eller vad det hette. Det skulle jag hämta direkt
Skickat 19 december 2010 - 13:59
Kamui Dec 15 2010, 08:43 skrev:
Ända sedan jag bokade The Witcher 2 där har jag varit helt kär i sidan, jag har nog köpt 15 spel hittills - och fler ska det bli. Sidan är grymt snygg, priserna är bra, och idén med DRM-fria klassiker som fungerar för oss med nyare datorer är helt briljant. Några spel jag har köpt hittills:
Baldur's Gate- och Icewind Dale-serien, Broken Sword 1-3, Neverwinter Nights, Beyond Good and Evil, Psychonauts, Planescape Torment, PoP: The Sands of Time.
Detta trots att jag redan äger BG (tre fysiska utgåvor), IWD, NWN och Planescape Torment.
Alla ni som tänker köpa The Witcher 2, köp det via GOG.com så ni slipper DRM. Håller själv på att bli en GOG-fanboy!
Edit: Äh, jag slog till på Divine Divinity och Beyond Divinity också. $6 var inte så farligt!
Divine Divinity och Beyond Divinity är ju också två av spelen som man kan välja som extraspel när man köper TW2, så kolla så du inte köper alla av de fem du vill ha.
De övriga är Gothic 2 Gold Edition, Realms of Arkania 1+2 (räknas som ett spel) samt Realms of Arkania 3. Har man alla de spelen redan så får man ju något annat spel, men jag fattade inte riktigt hur det skulle funka. Personligen är jag inte riktigt såld på något av dem (har aldrig testat dem) och ja, tiden går ju framåt så att säga. Jag vill ju inte riktigt såga gamla spel för att de är just gamla, men samtidigt har jag börjat bli lite kräsen när det gäller grafik etc om spelet inte har ett nostalgivärde för mig. Men men, jag kommer nog välja Divine Divinity. Sen får vi se om jag hinner/orkar testa det.
Skaffade annars Planescape: Torment och Neverwinter Nights igår. Har aldrig testat varken det ena eller det andra, men jag har ju hört att PS:T är ett av de spel man bara måste ha spelat. Och som Bioware-fan får jag väl testa NWN, trots att jag hört att storyn är ganska blek och någon multiplayer blir det nog inte för min del. Fast man kan ju alltid testa nån eller några moduler också.
Även om jag tycker GOG.com är en fantastisk sida så försöker jag att inte köpa för mycket. Har ändå inte jättemycket tid att spendera på spelande och jag måste ju hinna med de nya spelen som jag vill spela också. Sen är jag mitt i en runda BG+BG2 sedan i våras som är långt ifrån klar. Ujuj.
Det här inlägget har ändrats av jayreso 19 december 2010 - 14:01
Skickat 14 februari 2011 - 09:19
-
skoll
-
Forumräv
-
-
558 inlägg
I förrgår blev det att köpa Masters of Orion 1+2 samt Gabriel Knight: Sins of the Fathers. Jag har bara hunnit med Masters of Orion som jag spelade samma dag, lite för länge, kanonspel. Tänk gamla civilization fast i rymden, det var läskigt beroendeframkallande, även om jag var rätt kass så var det riktigt roligt!
Om någon missat det så har de förbättrar Witcher 2förbokningserbjudandet något (länk nedan).
http://www.gog.com/en/news/the_best_the_wi...st_got_better/0
Det här inlägget har ändrats av skoll 14 februari 2011 - 09:27
Skickat 14 februari 2011 - 09:35
Hur är det med win7 kompabiliteten för dessa spel? Lite trist att beställa ett spel som sen inte funkar...
Skickat 14 februari 2011 - 10:07
-
skoll
-
Forumräv
-
-
558 inlägg
Blofeld Feb 14 2011, 09:35 skrev:
Hur är det med win7 kompabiliteten för dessa spel? Lite trist att beställa ett spel som sen inte funkar...
Det står på varje spels sida vilka Windowsversioner som funkar. De flesta är kompatibla med Windows 7, men inte alla, så kika i förväg för säkerhets skull!
Skickat 12 april 2011 - 07:22
-
jaQoB
-
Beroende
-
-
1 288 inlägg
Total Annihilation, men alla tillägg, för 5,99$. Taget, även om jag nog har det mesta liggande någonstans långt in i garderoben. Trist att jag skulle upptäcka det vårens första helg med bra väder bara  . Underbar sida, med bra priser. Men hur är det med legaliteten? Får de gamla utvecklarna del av kakan, eller hur fungerar det egentligen?
Skickat 12 april 2011 - 08:20
Såg att de hade IGI 2. Det spelet är sjukt dåligt. De skulle haft ettan: Project IGI, det spelet var grymt bra och det hade jag köpt direkt. Särskilt med tanke på att spelet jag hade innehöll en bugg som gjorde att man inte kunde åka linbana (som man skulle) på snöbanan i Ryssland. Så där slutade spelet abrupt
Jag testade allt kommer jag ihåg, sprang överallt, men det hjälpte inte.
Skickat 13 april 2011 - 09:37
-
Kamui
-
Forumräv
-
-
949 inlägg
Tydligen ska något stort avslöjas i eftermiddag svensk tid. Det spekuleras kring Lucasarts. Monkey Island och Grim Fandango kanske?
Skickat 14 april 2011 - 00:25
jaQoB Apr 12 2011, 07:22 skrev:
Underbar sida, med bra priser. Men hur är det med legaliteten? Får de gamla utvecklarna del av kakan, eller hur fungerar det egentligen?
Som jag förstått det så har de en deal med utgivaren, eftersom många av spelen är ganska gamla så finns ju en del utvecklare inte kvar (som Black Isle som låg bakom till exempel Planescape och de första Fallout spelen) så dessa lär nog inte få något och kanske inte heller ens de som finns kvar. Men utgivaren har som sagt gett sin tillåtelse, kul att se att allt fler utgivare släpper sina spel på GoG.
Skickat 14 april 2011 - 07:20
-
Kamui
-
Forumräv
-
-
949 inlägg
Kamui Apr 13 2011, 10:37 skrev:
Tydligen ska något stort avslöjas i eftermiddag svensk tid. Det spekuleras kring Lucasarts. Monkey Island och Grim Fandango kanske? 
Det verkar vara idag som gäller, jag såg fel på datumet.
Skickat 15 april 2011 - 08:22
-
skoll
-
Forumräv
-
-
558 inlägg
http://www.gog.com/en/news/the_witcher_com..._before_release
De verkar ska släppa The Witcher på gog.com snart! Samt pre download för The Witcher 2!
Skickat 14 december 2011 - 21:43
här har det varit på tok för tyst om gog på tok för länge. illa!
dom har just nu en storrea med 50% på allt (nästan iallafall). har redan samlat ihop mig en liten hög med spel. this is gonna be fun
Skickat 19 december 2011 - 17:54
Har köpt Rollercoaster Tycoon 2, Master of Orion 1+2 och Heroes 3 nu under julrean. Blir nog ett par spel till innan rean tar slut.
Skickat 20 december 2011 - 09:19
Kamui 15 december 2010 - 10:44 skrev:
Det kan lätt bli så men nån gång måste man hejda sig och när jag såg Steams julrea så tänkte jag "va fan skojjar ni med mig?", de hade ju nyss rea. Jag köpte ju sex spel då. Så det blir inget mer på ett tag nu. Jag måste spela igenom iallafall ett par stycken av de jag redan köpt först. Närmast är Batman Arkham Asylum. Fast på PS3 då. Där ligger ju också en hög.
Skickat 20 december 2011 - 13:43
Master of Orion? Måste handla!
Edit: Och Dungeon Keeper! Fan, jag visste om att den här siten fanns; men hade snöat in för mycket på Steam. Underbart!
Edit2: De här har ju ALLA klassikerna man saknar från Steam. Sid Meiers Alpha Centauri? Blir många köp här man kan leva på i julhelgen.
Det här inlägget har ändrats av humming 20 december 2011 - 13:48
Skickat 20 december 2011 - 18:09
Ok, så för halva priset av ett nytt Xbox 360 spel har jag nu handlat:
Master of Orion 1-3
Sid Meiers: Alpha Centauri
Dungeon Keeper 1-2
Wing Commander 1-3, Privateer
Panzer General 2
Space Quest 1-6
Populous 1-2
Känns som jag har spel en stund framöver.
Tror jag får leta fram min gamla joystick för Wing Commander spelen.
Skickat 20 december 2011 - 18:20
Dungeon Keeper var så jävla bra
Detta däremot:
http://www.gog.com/e..._sequel_to_myst
Förmodligen det spel som under min livstid varit "bäst". Det var helt galet enormt när det kom. Ställde stora krav på den som spelade.
Det här inlägget har ändrats av Sgart 20 december 2011 - 18:49
Skickat 20 december 2011 - 19:44
Jo, vissa av gåtorna var riktigt svåra att ta sig igenom.
Dessutom var det riktigt stämningsfullt. Dock, att från en viss vinkel känna igen att ett 'öga' tillhörde ett visst djur var inte trivialt.
Skickat 20 december 2011 - 19:48
humming 20 december 2011 - 19:44 skrev:
Jo, vissa av gåtorna var riktigt svåra att ta sig igenom.
Dessutom var det riktigt stämningsfullt. Dock, att från en viss vinkel känna igen att ett 'öga' tillhörde ett visst djur var inte trivialt. 
Det var svårt. Jag och farsan hade varsitt anteckningsblock när vi spelade Riven. Och jag vet att vi trots att vi helst inte ville, nyttjade WTs ett par gånger för att komma vidare. Jag installerade Riven för något år sen igen men tyvärr crashade det hela tiden med w7 så fick lägga ner det.
Scenen när valen simmar rätt in i undervattensglaset, oj oj oj
Det här inlägget har ändrats av Sgart 20 december 2011 - 19:49
1 användare läser den här tråden
Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0
Svara på citerade inlägg Rensa
-
- Minhembio forum
- → Bild
- → Spelkonsoler & PC-spel
-
Forumets regler (klicka här)
|
-
Riktigt läckra blev dom på Memento stativen ;)
Hifi_Perka
2013-05-25 00:42:26
-
Bättre än så här blir det inte :P
Hifi_Perka
2013-05-25 00:36:08
-
Här har jag monterat de två duklagrena i fästskenan.
Mistermister
2013-05-24 22:15:30
-
Jag satte först fast ramen med ståltråd
Mistermister
2013-05-24 22:14:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|