Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Döda eller frysta pixlar på plasma och lcd

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Döda eller frysta pixlar på plasma och lcd (102 medlem(mar) har röstat)

Har ni några pixlar som inte vill vara med på era plasmor eller lcd:er? (Obs kolla noga innan ni röstar!)

1. Ja (hd ready plasma) (4 röster [3.74%])

Procent av omröstning: 3.74%

2. Nej (hd ready plasma) (27 röster [25.23%])

Procent av omröstning: 25.23%

3. Ja (full hd plasma) (9 röster [8.41%])

Procent av omröstning: 8.41%

4. Nej (full hd plasma) (16 röster [14.95%])

Procent av omröstning: 14.95%

5. Ja (lcd) (17 röster [15.89%])

Procent av omröstning: 15.89%

6. Nej (lcd) (34 röster [31.78%])

Procent av omröstning: 31.78%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 11 October 2008 - 15:54

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0
När man snackar om döda eller frysta pixla så brukar det ju mest snackas lcd. Men hur är det med plasma? Är det lika vanligt där? Tänkte höra vad ni andra har för erfarenheter av det här. Så rösta gärna i tråden. Men kolla i sådana fall först noga om ni verkligen inte har några döda pixlar innan ni röstar nej. Kan vara ganska svårt att upptäcka de små krabaterna. Görs väl smidigast med en helvit bakgrund på så kort avstånd som möjligt.

Jag har taget med en avdelning för hd ready, en för full hd och en för lcd. Tänker att det kanske kan vara så att det är vanligare på full hd eftersom cellerna är mindre och därför borde vara svårare att få till på ett bra sätt vid tillverkningsprocessen. Och jag har även tagit med en lcd-avdelning eftersom jag tycker det är intressant att försöka ta reda på ifall det är vanligast på lcd eller plasma. På min pz80 har jag i alla fall tre döda pixlar; två röda och en grön liten stackare.

Undrar även om ni vet vad de olika tillverkarna har för pixelpolicy. Som alla vet kör ju samsung och sony med en 100%-ig pixelgaranti på sina lcd-skärmar. Har Samsung samma grej på sina plasmor? Och vad gäller för dom andra tillverkarna?

Skulle också vara skoj att höra ifall någon lyckats väcka en sömnig pixel på en plasmaskärm. Är det ens möjligt?

Edit: Måste bygga om röstningen...
Edit: Inte lika snyggt, men nu fungerar den i alla fall.

Redigerat av mannealm, 11 October 2008 - 16:28.

Postad 11 October 2008 - 16:37

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Nej inte på mina tv apparater eller dator skärmarna, däremot är det några mörka på min digitalkamera lcd :)

Postad 11 October 2008 - 16:51

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Jag har haft döda pixlar på tre olika lcd tv-apparater jag ägt och som jag genast returnerat. Vet man att det är en död pixel där, ser man den jämt. Även om den i normala fall skulle vara riktigt svår att lokalisera. För att nämna datorskärmar är antalet ex med döda pixlar betydligt fler. Har inte ägt lika många plasma, men de jag ägt har funkat fint.

Postad 12 October 2008 - 21:28

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Jag har haft döda pixlar på tre olika lcd tv-apparater jag ägt och som jag genast returnerat. Vet man att det är en död pixel där, ser man den jämt. Även om den i normala fall skulle vara riktigt svår att lokalisera. För att nämna datorskärmar är antalet ex med döda pixlar betydligt fler. Har inte ägt lika många plasma, men de jag ägt har funkat fint.

Jag har som sagt tre döda pixlar på min plasma. Men det är ingenting jag tänker skicka tillbaka den för eller nåt. Från normalt sittavstånd så kan jag faktiskt inte se dom. Det kanske är en av de främsta fördelarna med full hd på plasma, alltså att det är enormt svårt att se pixlarna som har fastnat. Men å andra sidan kanske det är mycket vanligare med trasiga pixlar på full hd än på hd ready?

Postad 13 October 2008 - 09:44

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0
Å, äntligen är jag inte ensam men trasiga pixlar på en full hd plasma :)

Är det någon som har en full hd plasma utan trasiga pixlar?

Postad 13 October 2008 - 10:05

Motin
  • Motin
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Inga trasiga pixlar på min plasma och jag har haft den i över 3 år.

Postad 13 October 2008 - 12:02

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Inga trasiga pixlar på min plasma och jag har haft den i över 3 år.

På px80 som jag hade hemma var det inte heller några trasiga pixlar. Men dessvärre på full hd-plasman som jag bytte ut den mot...

Något som är bra med plasma är i alla fall att de här lysande pixlarna svartnar om bilden blir mörk. På lcd så lyser väl de frysta pixlarna även om skärmen visar en helt svart bild? Att pixlarna blir svarta på plasma när resten av bilden blir svart gör det mycket mindre jobbigt.

Postad 13 October 2008 - 13:29

Stefan S
  • Stefan S
  • Forumräv

• 684 inlägg
  • 0

Något som är bra med plasma är i alla fall att de här lysande pixlarna svartnar om bilden blir mörk. På lcd så lyser väl de frysta pixlarna även om skärmen visar en helt svart bild? Att pixlarna blir svarta på plasma när resten av bilden blir svart gör det mycket mindre jobbigt.

På min lcd (x3500) så har jag en röd som har fastnat och den syns inte när det är svart

Postad 13 October 2008 - 15:12

ijahman
  • ijahman
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Hade inga på min px70 men när jag bytte till en pz85 så fick jag en tv med 4-5 st döda. En lyser rött. Ringde Panasonic som sa att lysande pixlar inte tolereras så nu väntar jag på en en ny från Dustin.

Tyvärr så är dustin inte så bra i sin kundvård B) Väldigt svårt att föra en dialog med någon som inte svara på mail.

Postad 13 October 2008 - 16:21

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Hade inga på min px70 men när jag bytte till en pz85 så fick jag en tv med 4-5 st döda. En lyser rött. Ringde Panasonic som sa att lysande pixlar inte tolereras så nu väntar jag på en en ny från Dustin.

Tyvärr så är dustin inte så bra i sin kundvård ;) Väldigt svårt att föra en dialog med någon som inte svara på mail.

Jag har två som lyser rött. Menar du att panna har nån slags 100%-ig pixelgaranti på sånt?

Lyser dina rött även när skärmen visar svart?

Lite kul att notera är även att det inte är någon som röstat i den här tråden som har en full hd plasma utan pixelfel. Det kanske är priset man får betala? B)

Redigerat av mannealm, 14 October 2008 - 17:14.

Postad 18 January 2009 - 00:32

Danneman_
  • Danneman_
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Inget kul, jag som har tänkt köpa en Full-HD Plasma idag (PZ80)...

Postad 18 January 2009 - 10:37

gamefreak
  • gamefreak
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Inga döda pixlar på min 3 år gamla HD-Ready Plasma. Däremot är det typ back bleeding fast inte längs kanterna utan mitt på skärmen. Men man störs bara av det när bilden är helt svart eller helt vit.

Postad 18 January 2009 - 13:46

Unregistered44329011
  • Unregistered44329011
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Ja, en röd pixel på min datorskärm :)

Postad 18 January 2009 - 15:04

anttoon
  • anttoon
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
fick en grön rand, lodrätt, på min hd-ready plasma. lämna in den där jag köpte den, 3 veckor senare fick jag tillbaka den lagad. dom bytte skärmen,

Postad 19 January 2009 - 18:16

Unregistered220cca61
  • Unregistered220cca61
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag har en död pixel på min pioneer 5090. Det är inget jag stör mig på då den inte syns 1.5 meter från tvn. Det finns andra bildfel som är betydligt mer störande på den (sk dirty screen).

Postad 19 January 2009 - 18:31

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • Forumräv

• 958 inlägg
  • 0
Min Pioneer 435XDE har ca 5 döda pixlar. Min 5090H fick en död pixel efter ca 4 månader så då åkte jag in och bytte den mot en ny.

fick en grön rand, lodrätt, på min hd-ready plasma. lämna in den där jag köpte den, 3 veckor senare fick jag tillbaka den lagad. dom bytte skärmen,

Kompisen fick ett liknande fel på sin Panasonic.

Postad 04 February 2009 - 15:43

Aristotele
  • Aristotele
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Har en 9 år gammal laptop med en död pixel. Var död från köpet, och varit död sedan dess :) på den tiden fanns inga pixelgarantier :D I övrigt har jag väl haft tur när det gälle mina egna maskiner, varken datorskärmar(her flera) eller tv har några döda pixlar, min nya latop har inte heller några döda pixlar.

Postad 04 February 2009 - 18:25

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

• 2237 inlägg
  • 0

Har likadant på min Andersson Y100HD lcd hd-ready, fast är 2st som börjar längst upp och går ner till lite längre än hälften, ca 1cm breda.
Vet inte om jag ska lämna in den (fick tv'n julen 2007 så vet inte hur det är med garantin, men den borde väl gälla?).
Eller så kommer jag att skrota den och köpa en ny Sony Bravia 40-U4000.

Postad 03 May 2009 - 10:39

Unregistered1372
  • Unregistered1372
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Jag bör väl inte direkt säga hur mycket eller lite jag ser av detta på jobbet så tänkte helt enkelt bidra med LG:s pixelpolicy. Det får vara ett antal lysande subpixlar och ett antal döda pixlar, mängd beror helt och hållet på panel. Sträck och dylikt byts ut direkt. Enbart en död/lysande pixel går enbart på LG:s garanti om det är en FULL-HD TV, annars får man ett "Inget fel funnet, apparaten inom LG:s specifikationer".

Redigerat av Unregistered1372, 03 May 2009 - 10:39.

Postad 25 November 2009 - 11:46

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Har inte sett några döda pixlar på verken min tv eller på datorskrämen. En annan fråga hur länge håller igentligen en lcd tv? Är livslängden längre än en vanlig tjocktv?

Postad 28 December 2009 - 23:50

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0
Jag har en Panasonic 42GA11 med en pixel som lyser, men jag stör mig egentligen mer mentalt då jag inte ser den alls från normalt tittavstånd.

Postad 20 February 2010 - 15:54

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Har inte sett några döda pixlar på verken min tv eller på datorskrämen. En annan fråga hur länge håller igentligen en lcd tv? Är livslängden längre än en vanlig tjocktv?

Man räknar lite krasst på ca 15 år för en bildrörs-tv, samt 20 år för en LCD. Märk väl att jag skrev "krasst" :(

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.