Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Akustikproblem

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 October 2008 - 21:33

Red_Stone
  • Red_Stone
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Har ett par B&W DM 602 och en NAD C320 BEE som jag tänker använda som ett 2.1 system. Har dock ett problem med högtalarplaceringen då jag håller på och möblerar om. Förut kunde jag ha högtalarna i hörnena och det lät underbart. Nu funderar jag på att placera dem så att de spelar från långsida till långsida. (Kortsida till kortsida förut.) Men det låter för jävligt rent ut sagt. Finns det något man kan göra åt detta problem? Vinkla högtalarna? Sitter jag för nära?

Postad 12 October 2008 - 22:50

Red_Stone
  • Red_Stone
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Eller skulle det vara en bättre idé att gå ner till mindre högtalare?

Postad 13 October 2008 - 09:46

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Vad har rummet för dimensioner, och vart sitter du i förhållande till högtalarna och bakväggen?
Hur stod högtalarna placerade när du testade på långsidan? Har du dem fortfarande i hörnen?

Mvh
// Jesper

Postad 14 October 2008 - 00:00

Red_Stone
  • Red_Stone
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Rummet är 5mx3,70m. När det lät bra spelade de från kortsida till kortsida och de stod i hörnena. Nu när jag provar med att spela dem från långsida till långsida står de ungefär med 1,2 meter från kortsida. Alltså inte i hörnena utan en bit ifån pga en dörr. Jag själv sitter nästan med nacken mot vägen.

Postad 14 October 2008 - 04:55

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Du kan pröva att vinkla högtalarna väldigt mycket så att de pekar mot motsatt hörn. Jag har mina högtalare placerade på långsidan och det gör en ******** skillnad. Ljudet blir mycket mer distinkt och subjektivt mer frekvensrakare.

Postad 14 October 2008 - 12:03

Red_Stone
  • Red_Stone
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Du kan pröva att vinkla högtalarna väldigt mycket så att de pekar mot motsatt hörn. Jag har mina högtalare placerade på långsidan och det gör en ******** skillnad. Ljudet blir mycket mer distinkt och subjektivt mer frekvensrakare.

Du menar så att de korsar varandra? Provade med lite olika setups nyss och märkte att det är just basen som låter konstigt. Den brummar.

Dessutom har jag bara en matta i rummet och undrar om bristen på tyger o.dyl kan göra ljudet "sämre"?

Postad 15 October 2008 - 00:47

Red_Stone
  • Red_Stone
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Provade med hötalarna vinklade inåt vilket löste alla problem. Dock funderar jag på ett par mindre väggmonterade högtalare nu.

Postad 15 October 2008 - 01:10

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Flytta fram lyssningspositionen från väggen, nära min bakvägg låter crap. Jättemycket bumlig bas. Har min soffa ca 1m från bakväggen ändå men jag skulle inte bli nöjd med att ha soffan kloss an mot bakvägg i mitt rum i alla fall.

/Genis

Postad 15 October 2008 - 08:02

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Du menar så att de korsar varandra? Provade med lite olika setups nyss och märkte att det är just basen som låter konstigt. Den brummar.

Dessutom har jag bara en matta i rummet och undrar om bristen på tyger o.dyl kan göra ljudet "sämre"?

Självklart försämrar mycket kala ytor ljudbilden. Man vill dämpa reflexerna från högtalarna för att få en mer pricis ljudbild.

Postad 03 November 2008 - 12:20

Ambiance
  • Ambiance
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Du har fått et problem med stående bølger. Dvs du har sweetspot i et utfasings omerådet og du mister muligens dypbassen og en del andre omeråder. En annen ting du har mistet er gain som du hadde når høyttaleren sto nært bakvegg og sidevegg, samt ideal plasseringen av sweetspot.

Føler du at lyden er boomy og uten mellomtone?

A.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.