Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vincent KHV-111 - erfarenheter önskas?

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 October 2008 - 13:16

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag är intresserad av erfarenheter av Vincent KHV-111.

Min fd DVD-spelare, Marantz DV8300 blev arbetslös i våras. Jag har dock kommit fram till att den passar bra som extra-CD-spelare i en separat liten stereo med mina Grado SR80. Dock behöver jag av naturliga skäl en lurstärkare till den.

Då jag är extremt nöjd med Vincent KHV-1pre som jag har i huvudstereon tycker jag att KHV-111 förefaller vara en trevlig lillebror. Jag läste om Pro-Ject Headbox II men den fick vissa omdömen om loudnessaktigt ljud vilket gör att jag ryggar tillbaka. Då förefaller Vincents KHV-111 vara exakt det jag söker.

Har någon en dylik lurstärkare och kan ge lite omdömen?

Postad 13 October 2008 - 13:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jag kör med en Musical fidality X-can v3 och den är med rör, men där slutar säkert likheterna förutom att dom båda är fyrkantiga lådor och ganska stora... ;)
Rör ger ett trevligt ljud och jag kan ibte änka mig att detta vincent skulle var annat än bra då deras produkter brukar hålla hög kvalitet. Undrar bara varför den har separat höger och vänster volym pott... känns lite jobbigt o hålla på med B)

Postad 13 October 2008 - 13:57

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Den detaljen reagerade jag också på, storebror har inte sådana reglage. Jag gillar konceptet skarpt med rörförsteg.

Däremot förefaller Vincents hörlursförstärkare vara mycket unika, X-Can känns som rena vardagsvaran i jämförelse. Absolut inget negativt i det men jag upplever det som att hörlursförstärkare och X-Can är synonymt i Sverige idag.B)

Pro Ject Headbox II med loudness föll bort direkt när den beskrivningen dök upp. Även om det är H&M antar jag att de testat med t.ex Sennheiser HD600/HD650 och beskriver de loudness med dessa lurar förstår jag att det inte är min cup of tea. HD600 låter mycket välbalanserat och behöver absolut inte "förhöjd bas". Vincent däremot har ett välbalanserat ljud.

Postad 13 October 2008 - 14:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
den är säkert jätte bra, jag har dock moddat min X-can v3 a ganska ordentligt så det låter på precis alla sätt bättre än originalet och har en helt sjuk bra detalj fokus och basen har fått sig ett stort lyft både i kapasitet, dynamik och stramhet B)
E jätte nöjd med den kan jag tillägga så jag skulel inte byta i första taget... ;)

V äldigt märkligt med dubbla "volumrattar" som sagt, men det blev väll billigare så på något sätt...

Postad 13 October 2008 - 15:15

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag har kollat X-Can men jag upplever att den är overkill för en sekundärstereo där lurarna utgörs av Grado SR80. Vincent känns mer budgetmässigt balanserad mot lurarna.

Sennheiser HD600 bor tillsammans med Grado RS2 ihop med Vincent KHV-1pre.

X-Can var med i utvärderingen en gång i tiden inför hörlursförstärkarköp men Vincent vann den gången på konstruktionen och stödet för två hörlurar. D.v.s två personer kan lyssna samtidigt med varsin lur.

Men för denna lilla minianläggning blir det enmanslyssning. En "sovrumsanläggning" s.a.s placerad vid datorn.

Postad 13 October 2008 - 18:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
blir säkert bra med Vincent stärkaren, även om jag personerligen bara inte kan sluta störa mig på att den har två volympottar... B)

Postad 13 October 2008 - 18:40

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1011 inlägg
  • 0
Du kan ju kolla på Head-Fi om Little Dot I+, har en sån själv, den är dessutom anpassad till låg Ohm lurar, många säger att den har speciellt bra synergi med Grado lurar. Så om jag förstår det rätt har du ett par RS2 också, isf kan jag verkligen rekommendera LD I+.

Har testat den lite snabbt med en kompis HD650 (som vad jag förstått är lite annorlunda mot HD600) med LD I+ och jag tyckte att det lät riktigt bra, även fast den inte egentligen är optimal till hög Ohm lurar. Dock så har väl HD600 "bara" 200mW effektålighet, och LD I+ levererar kring 150mW i 300 Ohm, så inte helt långt från max gränsen ändå.

Även kört den med mina ESW9 lite, med mycket bra resultat. De jag lyssnat med mest är dock mina W5000, som sägs vara kräsna med förstärkaren, men kan inte säga att ljudet direkt brister på något område, så skulle väl säga att de funkar rätt bra till de med.

Ska tillägga att jag har "max" modellen med WE 408A, som går på US$200 inkl. frakt, bas modellen ligger på US$150 inkl. frakt.

Redigerat av TKvC-SainT, 13 October 2008 - 18:42.

Postad 13 October 2008 - 18:44

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag ska kolla upp LittleDot. Tackar för tipset.

Jo, jag har Grado RS2 och Sennheiser HD600 men de drivs som sagt av KHV-1pre. Den har jag inte tänkt uppgradera på ett mycket bra tag.

Däremot låter en LittleDot intressant för denna tänkta anläggning med Grado SR80.

Man kan säga att den tänkta hörlursförstärkaren kommer att agera "sovrumsstereo" tillsammans med Marantz DV8300.

Postad 13 October 2008 - 18:46

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1011 inlägg
  • 0
Kan säga att om du skaffar dig en LD I+ så kommer du nog vilja driva iaf dina Grado lurar med den hellre B)

Har läst om folk som varit på gränsen till att sälja sina just RS2, men sen provat de med LD I+ och beslutat att de var värda att ha kvar ;)

Här har du länk till "officiella" tråden: http://www.head-fi.o...39/index31.html

Redigerat av TKvC-SainT, 13 October 2008 - 18:49.

Postad 13 October 2008 - 19:06

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
intressant,

Dock sitter jag också och funderar på varför man viljer ha 2 "rattar"
Kan det va att ena ratten går till högra högtalaren(i hörluren) och den andra till vänstra B)(vild fantasi i know)

Postad 13 October 2008 - 22:06

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Kan säga att om du skaffar dig en LD I+ så kommer du nog vilja driva iaf dina Grado lurar med den hellre :)

Har läst om folk som varit på gränsen till att sälja sina just RS2, men sen provat de med LD I+ och beslutat att de var värda att ha kvar :)

Här har du länk till "officiella" tråden: http://www.head-fi.o...39/index31.html

Innan jag köpte RS2 provade jag SR325 tillsammans med Vincent KHV-1pre. 325orna lät bra men en aning ljusa. RS2 låter mycket behagligt med bra förmåga till djupbas ihop med KHV-1pre. Jag upplever inte på något vis skrikighet som vissa förstärkare tydligen kan introducera hos dem. Tvärtom är ljudet mycket behagligt.

Tvärtom måste jag säga att jag hittat hem med Grado, ljudet passar mig perfekt och de sitter också mycket bekvämt på mitt huvud. Just den detaljen brukar dela folk i två läger men jag har exakt rätt huvudform. Både SR80 och RS2 sitter mycket bekvämt i mitt fall. Däremot Koss Porta Pro som jag hade före SR80 passade mig sämre, fick ont i öronen av den efter ett tag.

Då LitteDot verkar vara ett mycket prisvärt alternativ så får det väl bli en beställning på den framöver. Frågan är dock vilken leveranstid man kan räkna med.

Däremot är jag inte riktigt 100 på att den slår Vincent KHV-1pre men jag får väl testa. KHV-1pre är en mycket bra förstärkare med utmärkt ljud, jag trivs extremt bra med den helt enkelt.

En liten edit.

Innan jag köpte mina första Grado (SR80) läste jag en del i forumet. Inte minst en hel del kritik mot att de "enbart passar för rock" o.dyl. Nästan som om det är hörlurarnas Cerwin-Vega.

Döm om min förvåning när jag provade SR80 och konstaterade att dessa fördomar kom på skam. Tvärtom ett mycket trevligt och balanserat ljud (provade med en Sony Ericsson P990i med LCG JukeBox). Jag föll som en fura direkt.

Därefter blev det till att prova stationärt och det slutade med RS2. Också en mycket trevlig upplevelse. Jag anser att båda lurarna klarar alla musikstilar med bravur och upplever ingen som helst loudness eller liknande. Tvärtom uppfattar jag de som mycket balanserade och klara i ljudet. Sennheiser HD600 låter mörkt och laid-back i jämförelse med RS2.

Så mitt tips är helt klart, prova Grado och se om de passar.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 13 October 2008 - 22:15.

Postad 13 October 2008 - 22:24

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1011 inlägg
  • 0
Jo, jag har provat lite olika Grado i butik (ägt Alessandro MS1), dock är den "högsta" modellen jag testat hittils SR325i, så RS och GS serierna är fortfarande outforskade av mig, är faktiskt riktigt sugen på att prova främst RS2 nån gång, av vad jag läst så är de de som skulle passa mig bäst. Har inte heller haft några större problem med komforten då jag hade mina MS1, så det hindrar mig inte heller.

Ja man får väl se, som sagt så är det väldigt många som sagt att synergin med Grado och LD 1+ är helt fantastisk. Angående leveranstiden så är det väl lite varierande, men jag beställde och betalade min på tisdag, så fick jag den måndagen veckan efter.

Postad 13 October 2008 - 22:35

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Tar företaget kort?

Har inte hittat sådan info nämligen.

Postad 13 October 2008 - 22:50

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1011 inlägg
  • 0
Det kan hända att de gör det. Annars så är det bara att skaffa PayPal (som är gratis), för det vet jag säkert att de tar.

Redigerat av TKvC-SainT, 13 October 2008 - 22:51.

Postad 14 October 2008 - 08:25

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag har kollat på deras olika modeller, förutom LD 1+ har de en MK II som också ryms i budgeten. Är det värt att köpa den istället eller är det LD 1+ som är top of the line för Grado?

Om jag har förstått saken rätt har LD 1+ rör i ingångssteget och transistorförstärkning. MK II har en röruppsättning för ingångssteget och ett annat för drivsteget.

Rör/transistorhybrid har min Vincent.

När jag kollat priset på LD 1+ hittar jag bara en variant, du talade om någon "trimmad" sak, har du en länk till just den versionen vore det trevligt.

Postad 14 October 2008 - 08:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

intressant,

Dock sitter jag också och funderar på varför man viljer ha 2 "rattar"
Kan det va att ena ratten går till högra högtalaren(i hörluren) och den andra till vänstra :)(vild fantasi i know)

Om du tittar noga på bilden så ser du svaret :)

Postad 14 October 2008 - 12:02

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1011 inlägg
  • 0

Jag har kollat på deras olika modeller, förutom LD 1+ har de en MK II som också ryms i budgeten. Är det värt att köpa den istället eller är det LD 1+ som är top of the line för Grado?

Om jag har förstått saken rätt har LD 1+ rör i ingångssteget och transistorförstärkning. MK II har en röruppsättning för ingångssteget och ett annat för drivsteget.

Rör/transistorhybrid har min Vincent.

När jag kollat priset på LD 1+ hittar jag bara en variant, du talade om någon "trimmad" sak, har du en länk till just den versionen vore det trevligt.

Ja som sagt till Grado så rekommenderar jag nog hellre LD 1+, då den är speciellt anpassad för låg Ohm lurar, medans Mk2 är bättre med hög Ohm lurar. Dock som sagt så har LD 1+ ändå ~150mW i 300 Ohm som är rätt nära effekt gränsen för dina HD600 (200mW).

Här har du länk till spec, där det även står de 3 olika rör alternativen (under "Tube Options"): http://www.little-tu...h...=17&start=1

Den som det är bilder på där är top modellen med WE408A rören, vilket är samma som jag har, och är väldigt nöjd med :)

Dock som det står i tråden av säljaren själv (DavidZ) så kan man nästan lika gärna köpa bas modellen och sen fixa egna 408A rör på t.ex. eBay, vilket kan spara lite pengar, för det enda som skiljer modellerna åt är just vilka rör som används. Men jag valde att köpa top modellen direkt, för jag tyckte att det inte var någon större skillnad i pris ändå.

Redigerat av TKvC-SainT, 14 October 2008 - 12:06.

Postad 14 October 2008 - 12:21

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag tackar för länken. Då är jag införstådd med att det blir LD 1+ med tanke på Grado. Om jag sedan förstår saken rätt blir det rokad bland förstärkarna hemma, d.v.s LD 1+ landar i stora anläggningen och får driva RS2 medan Vincent KHV-1pre kopplas till Marantz DV8300 i sekundärstereon.

Tolkar jag denna tråd rätt är tipset att jag ska driva mina RS2 med LD 1+ eftersom den är så bra anpassad till Grado och därmed blir det en uppgradering i huvudstereon, istället för att driva SR80 i sekundärstereon (med LD 1+).

I.s.f får jag tänka om radikalt. Jag kör då istället HD600 med Vincent + DV8300. RS2 körs med LD 1+ i huvudstereon och SR80 får fortsätta som portabelt alternativ konstant kopplat till min Nokia E90 via Nokia BH-500.

D.v.s jag skippar helt att tänka stationärt med SR80, istället får Vincent + HD600 bli den andra stereon. Det verkar faktiskt vara den överlägset bästa idén och därför måste jag skänka stor tacksamhet till förträffliga råd i denna tråd.

Nu får jag bara se när jag slår till på LD 1+ men jag kommer i.s.f att försöka göra det så fort som möjligt.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 14 October 2008 - 12:21.

Postad 14 October 2008 - 12:28

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Förresten, köpte du LD 1+ via eBay eller via direktbeställning?

Jag kollar eBay men det verkar som att man får maila om jag tolkar saken rätt för att få max-modellen. Tycker mig inte se den på eBay nämligen.

Postad 14 October 2008 - 14:53

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1011 inlägg
  • 0
Verkar som du säger bara finnas bas modellen på eBay. Jag köpte min genom direktbeställning på e-mail, funkar mycket bra, bara att skicka iväg ett mail till David och säga vad för färg du vill ha på LEDn (om det är viktigt), Volt, eller bara att de är till Sverige, skulle tro att de skickar dig en 220V då :) Sen får du en "räkning" så att säga från PayPal där det står vad du ska betala, sen då du betalat så får du också ett "kvitto" som vanligt.

Sen angående vilken plats den får i anläggningen är nog upp till dig att avgöra då du får den, som sagt så vet jag många som kommenterat om riktigt bra resultat med Grado lurar. Sen är jag super nöjd med den till mina Audio Technica lurar (också låg Ohm), och som sagt så tyckte jag även att HD650 lät riktigt bra ur den, så dina HD600 kan nog också tänkas låta rätt ok ur den. Men som sagt, bara att du själv testar och avgör då du har båda förstärkarna tillgängliga, så får du själv avgöra hur du vill ha dina hörlursanläggningar :)

Postad 14 October 2008 - 16:26

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

allt handlar om logiskt tänkande, och jag har nog en hel del :)

Postad 14 October 2008 - 16:31

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

allt handlar om logiskt tänkande, och jag har nog en hel del :)

Postad 14 October 2008 - 22:52

henmyr
  • henmyr
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Sen är jag super nöjd med den till mina Audio Technica lurar (också låg Ohm)

Vilken ATHmodell använder du med LD1+?

Postad 14 October 2008 - 23:09

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1011 inlägg
  • 0
Står mitt i en av mina tidigare posts. Men för att vara snäll, så har jag ESW9 och W5000. Skulle gärna testa ett par AD2000 nån gång på den också :)

Sitter just nu och njuter mina W5000, helt fantastiska lurar, både ljud, komfort och designmässigt :)

Redigerat av TKvC-SainT, 14 October 2008 - 23:13.

Postad 15 October 2008 - 22:39

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag får addera några frågor till:

1. Hur är det med tull på leveransen? Skickas den med Posten eller t.ex DHL? DHL brukar tulla snabbt och smidigt, Posten fördröjer gärna leveranser vid tull.

2. Hur upplever du ljudet i basområdet? Rappt och väldefinierat?

Postad 15 October 2008 - 23:23

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1011 inlägg
  • 0
1. De skickas med EMS, som sedan då det kommer till Sverige tas över av Posten. Du kan dock be David att tydligt markera paketet med en lapp (under 500kr inkl. frakt om så önskas :)), så slipper du extra tid i tullbehandling.

2. Skulle säga att det är rätt tight, med bra kick. Fruktansvärt bra djup bas också, ex. vis början av Massive Attack - Angel, helt overkligt lågt bas muller med W5000. De jag främst märkt skillnader med är mina ESW9 (dock inte lyssnat så mycket med de), då jag kan relatera till tidigare då jag bara drev de från min iriver E10. Betydligt större ljudbild och den vad jag tidigare tyckte något slappa basen blev betydligt bättre, i allmänhet mycket större och tajtare ljud. De gick från att vara en rätt bra lur, till att vara riktigt bra.

Postad 16 October 2008 - 08:59

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Det låter mycket bra. Jag har fått intrycket att min Vincent verkar ha det något svårt i basen med Grado. Det låter bra annars men just basen är lite odefinierad. Så där lär helt klart LD 1+ bli en förbättring utifån din beskrivning. Däremot är Vincent KHV-1pre mycket bra med Sennheiser HD600.

Jag är så starkt sugen på LD 1+ att jag troligen slänger iväg en beställning under nästa vecka. Jag får se.:)

Postad 19 October 2008 - 13:57

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag har nu precis skickat iväg beställning på en LD 1+ med WE408A. Detta ska bli mycket spännande. Har även fixat PayPal nu.

Ser fram emot att sätta rejäl fart på RS2orna och få igång sekundärstereon.:)

Postad 19 October 2008 - 19:44

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1011 inlägg
  • 0
Härligt!

Ska bli väldigt intressant att se dina intryck av den relativt billiga LD I+ mot din dyra Vincent förstärkare :)

Postad 19 October 2008 - 22:29

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag har fått intrycket att LD 1+ är en prisbomb eftersom den är direktimporterad. Får jag dra till med en gissning hade den, med svensk distributör etc haft samma pris i en svensk butik som Vincent KHV-1pre. Detta baserar jag på en historia på HiFi-forum där ett par högtalare landar på svensk mark för 1500 kronor/paret. När alla mellanhänder etc fått sitt säljs de för 10.000 kronor/paret.

Jag har räknat ut att LD 1+ når mig för 1350 kronor ungefär.

Då mina Sennheiser HD600 och Grado RS2 är så olika lurar tror jag att resultatet blir att båda förstärkarna är bra, men för olika lurar. I.o.m denna tråd med åtföljande beställning har jag förstått att matchning mellan hörlur och hörlursförstärkare motsvar dito med högtalare. Olika förstärkare passar olika bra.

Postad 23 October 2008 - 08:26

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Då lyfter jag den fina tråden lite.;)

Nu är min LittleDot LD I+ på väg från Kina så jag återkommer med intryck när den har landat.

Postad 29 October 2008 - 17:00

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Då var det dags för uppdatering igen.:(

Min LD I+ har nu anlänt. Den är uppkopplad och inspelning är påbörjad. Summering efter mycket kort provlyssning är att den är perfekt ihop med Grado RS2 och att styrseln i framförallt basområdet är betydligt bättre.

Jag kan inte ge några direkta omdömen än men förstaintrycket är mycket gott och jag kan redan nu betrakta den som ett stort lyft jämfört med Vincent KHV-1pre när det gäller Grado. Vincent gör däremot ett mycket bra jobb med Sennheiser HD600.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.