Är det någon här som har något gott/ont att säga om hörlursförstärkaren Argon HA1?
Letar efter en förstärkare för en rimlig peng till mina hd650.
Mvh
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 14 October 2008 - 18:40
Hej.
Är det någon här som har något gott/ont att säga om hörlursförstärkaren Argon HA1? Letar efter en förstärkare för en rimlig peng till mina hd650. Mvh Postad 14 October 2008 - 20:59
Verkar vara en kopia av denna: https://www.prisjakt...kt.php?p=305906
Så allt som finns skrivet om den borde gälla för Argon förstärkaren. Annars om du vill ha andra alternativ så kan jag rekommendera dig att kolla på Little Dots utbud av hörlursförstärkare: http://www.little-tu...h...s=8&start=1 Redigerat av TKvC-SainT, 14 October 2008 - 21:00. Postad 15 October 2008 - 10:50
Hittade Little Dot MK V på ebay. Med frakt går den på runt 2400kr. Lite för mycket än vad jag hade tänkt spendera.
Det blir nog en argon.. Postad 15 October 2008 - 11:05
Vill du ha en bra förstärkare är jag rädd att du får budgetera om. Inget ont om Argon men jag hade inte köpt en sådan till HD650.
Däremot skulle du kunna försöka kolla upp Vincent KHV-111. Jag funderade på en sådan men har efter utmärkta tips av TKvC-SainT bestämt mig för en LittleDot 1+. Men det beror på att jag använder Grado. Vincent gör mycket bra grejer och storebror till KHV-111 passar utmärkt till Sennheiser. HD600 fungerar bra ihop. KHV-111 får du för 1990 kronor och jag rekommenderar verkligen att du provar den. Prova även Argon och se vad du föredrar. Det är mycket möjligt att du hellre tar Argon men som sagt, låna ett öra till Vincent innan köp. Redigerat av Unregistered43b822d3, 15 October 2008 - 11:06. Postad 15 October 2008 - 16:15
Dock så skulle jag tycka att Aragon skulle vara bra som en "nybörjar" förstärkare
Postad 15 October 2008 - 19:16
Hur ska jag koppla samman Vincent KHV-111 till mitt ljudkort https://www.prisjakt...kt.php?p=256176 ?
Vad behöver jag för kablar? Mvh Postad 15 October 2008 - 22:42
Hörlursförstärkare har analoga ingångar, i normala fall kopplar man en standard RCA-signalkabel mellan utgång L/R på signalkällan till ingång L/R på hörlursförstärkaren. På bilden ser det ut som att ditt ljudkort har två vanliga RCA-stereoutgångar. I.s.f behöver du vanlig signalkabel.
Kolla för säkerhets skull. Postad 15 October 2008 - 23:29
De är dock Digital in och Digital ut. Så den kabel som behövs är en 3,5mm stereoplugg till 2x RCA.
Sen bör du tänka om du vill ha en sån där Vincent förstärkare, tycker personligen att det är ordentligt dumt designat med separat volymkontroll för vänster och höger kanal. Vet bara att jag själv skulle störa mig nåt otroligt på det Edit: Hittade just en riktigt värd förstärkare på beg. marknaden X-Can v3, kan vara värd att kolla upp, då det verkar vara en populär kombo, X-Can v3 och HD650. Redigerat av TKvC-SainT, 15 October 2008 - 23:41. Postad 26 October 2008 - 21:09
Jag är i samma sits och har precis köpt ett par Sennheiser HD-650 lurar.
Är kopplade till datorn idag, funkar bra tills man kommer till lite högre volymer, samt känns som det saknas en del kraft i bas osv. zorn, köpte du vincent förstärkaren ? Tänkte nämligen ta med mig lurarna och prova med Argon stärkaren imorgon. Någon som testat Pro-Ject Head Box II ? https://www.prisjakt...ukt.php?o=92624 Fått bra omdömen iaf. /Martin Postad 27 October 2008 - 21:46
Ja den värkar ju va populär bland medlemmarna, och den är ju värd att prova med sitt rätt blyga pris Postad 10 November 2008 - 20:23
Argon HA1 testas i senaste HiFi&Musik tillsammans med en rad andra hörlursförstärkare, där HA1 är billigast. Den får sämst ljudbetyg (6/10) av de testade men anses ändå vara en bra uppgradering jämfört med ett vanligt luruttag.
Postad 12 December 2008 - 19:50
Tja!
Sitter och kollar på både VINCENT KHV 111 och Argon HA1... Ang Vincent så är jag lite tveksam till att man måste höja både vänster och höger kanal... Mycket skumt måste jag säga! Men ska ta å lyssna på dom 2 innom kort! Ni som har testat dessa, skriv gärna några rader om dom! Mvh Andreas Postad 14 December 2008 - 11:16
Du glömmde säga att den fick det högsta betyget på prisvärdhet. Postad 22 December 2008 - 22:18
Satt med en X-Can V3 och HD 650. Låter helt okej, men inte helt bra. Är mer som om du har en duk framför luren. Du kan undvika detta till viss del genom att köra HD 650-kabeln till HD 600, som i mitt tycke är en bättre lur.
Vet inte hur jag gör nu, men jag har i alla fall satt min X-Can i en garderob. Lämnade in en gammal Marantz 1060 på reparation, och hörlursutgången på den slog den på hörlursstärkarens ganska hårt. RIAA-steget var bra det också, bara nästan i klass med mitt Heed Audio Questar. Och så gick reparationen på 900. Bara ett litet tips. Postad 03 January 2009 - 01:44
Det är till viss del en kopia. Hifi-klubben tar fram egna produkter eller förbättrar bra och billiga produkter och gör dom bättre. Som vi kan se på Argon HA1 så har den tex guldpläterade ut och ingångar. Något som inte CUTE BEYOND har. Insidan vet jag inte om dom har gjort något åt, men det är mycket möjligt Postad 04 January 2009 - 09:28
Jag kan inte annat än rekommendera LittleDots produkter. Är extremt tacksam för tipset på LD I+ som är ett av mina bästa HiFi-köp oavsett pris. Mycket högt pris/prestandaförhållande.
Jag hade inte köpt en Argon utan gått direkt på LittleDot. Exakt vilken modell som är lämplig avgörs av de lurar som skall drivas. Till Grado och liknande lågimpediva lurar är LD I+ mycket lämplig. Är det ett par Sennheiser HD600 eller HD650 t.ex finns andra modeller som är mer anpassade. Postad 04 January 2009 - 18:20
jag kör med hd 650 och little dot mk III och jag är fortfarande typ 1-2 månader efter köp Extremt nöjd! Kan inte fatta hur ljudet kan låta så bra
Jag fick också hjälp från Saint ! Redigerat av Unregistered26dd04a9, 04 January 2009 - 18:20. Postad 19 January 2010 - 20:44
Detta är ett ganska sent svar på trådskaparen fråga, men förhoppningsvis kommer någon att få nytta av det jag skriver.
Har ägt HA1an nu i ca 1 månad och kör de tillsammans med mina Denon D2000. Denon lurarna är otroligt bra och får mäktigt tryck när jag kopplar de via min förstärkare, men ensamt direkt kopplade till datorn är det inte alls lika mycket tryck. Med HA1an blir det en viss förbättring dock inte så stor som jag förväntade mig och jag var enormt besviken med denna hörlursförstärkare till en början (notera att jag körde med endast HA1 som förstärkare och inte som förförstärkare till min riktiga förstärkare). Den saknar framför allt tryck och höjer man volymen blir diskanten väl hög när basen börjar snudda på rimlig nivå. Jag fick dock tipset att byta ut transformatorn till en som ger mer kräm. Den ursprungliga kör på 12W, 500 mA och jag bytte den mot en som kör 31W och 1300 mA. Skillnaden i ljudkvalitet vart OTROLIG stor, plötsligt var jag totalt nöjd med HA1an som gav nästan lika mycket tryck som min stora förstärkare. Köpte transformatorn hos ELFA för en rimlig peng, tänk dock på att den ska omvandla till 24V och växelström till likström. Trodde verkligen inte att det skulle göra sådan här skillnad, men det var värt varenda krona! Postad 19 January 2010 - 21:00
Kul med tweeks som gör så mycket på ljudet! Ibland undrar man varför tillverkarna sparar inte på sådant?
Vågar man fråga hur mycket din nya trafo gick på? Postad 02 November 2011 - 10:01
Kul att läsa om din förbättring! Har just kommit över en identisk rigg med D2000 och HA1. Är väldigt nöjd, men om en ny transformator gör anläggningen ännu bättre är det inget att tveka på Hittade denna på Kjell&Co för 299kr, borde kunna ge min HA1 en extra skjuts: http://www.kjell.com...00000,355000000 Postad 02 November 2011 - 18:18
Nätdelar spelar alltid en stor roll i hur det kommer att låta i en förstärkare. Oftast är det nätdelen som skiljer mellan en billig och dyr förstärkare. En större och kraftigare transformator är en bra början till en mod av en apparat
Postad 02 November 2011 - 21:27
Har inte noga hunnit jämföra orginaltransformatorn med den jag köpte från Kjell, men tydligaste skillnaden hittills är att jag kan få en starkare ljudvolym med den kraftigare transformatorn.
Detta är mina första riktiga hörlurar och hörlursförstärkare. Helt fantastisk känsla att upptäcka gamla skivor på nytt!! Postad 03 November 2011 - 09:18
Nästa steg är att byta ut opampen och kondensatorerna. Cymbal, har du möjlighet att ta en bild på hur HA1 ser ut inuti? Vore intressant att få se vilka komponenter de använt
Postad 03 November 2011 - 15:32
Tänkte inte på att plåta igår när jag hade isär den Tycker mig uppleva viss distrortion på en del skivor, men skulle tro att det mest beror på själva skivan och inte på min anläggning. Dolly Partons Halos and horns låter dock helt OK Postad 04 November 2011 - 11:07 Inte kul när prylarna krånglar Du får väl försöka plåta när du har isär den nästa gång, finns säkert en del att byta ut Postad 08 November 2011 - 10:48
Absolut Hammer65, jag ska ge dig lite bilder när jag skruvar nästa gång
Det är slående dålig ljudkvalitet på många av mina skivor. Märkte inte det innan när jag lyssnade genom min mediokra anläggning med förstärkare och högtalare. Genom mina lurar framkommer däremot hur mycket skräp som helst. Väldigt många skivor verkar vara mastrade för att ge så starkt volym som möjligt. Tråkigt med många bra album som plötsligt bara skär i öronen pga distortion på fel ställen... Hittills bästa ljudet har jag hittat på en Deutche Grammophone, Mozars Requiem med Svenska Radiokören. Man får vrida upp volymen rejält för att få med hela dynamiken, men annars är inspelningen kanon. En hel del prassel i bänkarna pga live-upptagning, men det är bara mysigt Postad 08 November 2011 - 15:15 Ser fram emot det Postad 18 June 2012 - 19:03
Är riktigt sugen på ha1 är det nån som vet om den pallar driva ett par sony mdr-v700 ?
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |