Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HDMI till förstärkare

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 October 2008 - 00:44

gus777
  • gus777
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har en bärbar dator HP Pavilion9500 och en Marantz Sr6003 stärkare. Jag har kopplat ihop dem med en hdmi kabel och bild fungerar perfekt på tv:n. Ljud fungerar också perfekt fast bara i stereo!! Detta gäller för vlc även om det är en mkv fil med 5.1 ljud mm. Det konstiga är när jag tar upp test programmet för ljudkortet kan jag testa ljudet DTS audio och dolby digital och får perfekt 5.1 ljud.

Vad kan vara fel???

//G

Postad 15 October 2008 - 01:25

zip_man_rules
  • zip_man_rules
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har en bärbar dator HP Pavilion9500 och en Marantz Sr6003 stärkare. Jag har kopplat ihop dem med en hdmi kabel och bild fungerar perfekt på tv:n. Ljud fungerar också perfekt fast bara i stereo!! Detta gäller för vlc även om det är en mkv fil med 5.1 ljud mm. Det konstiga är när jag tar upp test programmet för ljudkortet kan jag testa ljudet DTS audio och dolby digital och får perfekt 5.1 ljud.

Vad kan vara fel???

//G

Prova installera AC3filter (audio codec) och välj spdif som utgång när du ställer in inställningarna.

Postad 15 October 2008 - 09:08

gus777
  • gus777
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Problemet är att jag inte har någon SPDIF utgång på datorn!??!!? Vilket i sig är rätt sjukt! Men det borde ju inte behövas när allt skall kunna köras genom HDMI....

//G

Postad 15 October 2008 - 09:14

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Problemet är att jag inte har någon SPDIF utgång på datorn!??!!? Vilket i sig är rätt sjukt! Men det borde ju inte behövas när allt skall kunna köras genom HDMI....

//G

Det funkar tyvärr inte alltid på PC. Stödjer verkligen din dator mer än stereo över HDMI?
Annars går det bra att köpa ljudkort som kan fixa det där åt dig.

Postad 15 October 2008 - 11:11

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Prova installera AC3filter (audio codec) och välj spdif som utgång när du ställer in inställningarna.

VLC använder väl sina egna codecs, så om man installerar AC3 filter så borde inte det påverka vlc's beteende...

gus777: När du körde DTS/DD5.1 testen för ljudkorten, menar du att ljudet kom i i rätt format med samma hdmi-koppling till förstärkaren som vlc vägrar annat än stereo med?

Isf låter det ju som att det är vlc som behöver ställas in för digital output nånstans i inställningarna.

Postad 15 October 2008 - 11:25

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Jag kör också med HDMI till receivern och hade också samma problem i början. Kommer inte ihåg exact men vill minnas att jag fick bocka i spdif i VLC. Välj även "Tvinga identifiering av Dolby Surround".
Du får testa lite.
Sen kan du ju alltid kolla i inställningarna för uppspelningsenheter. Hos mig heter enheten som används "Realtek digital output" och under egenskaper finns fliken "format som stöds". Se till så att "DTS Audio" och "Dolby Digital" är ibockade.
Det borde ju finnas något motsvarande hos dig.

Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 15 October 2008 - 11:26.

Postad 16 October 2008 - 12:30

gus777
  • gus777
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

VLC använder väl sina egna codecs, så om man installerar AC3 filter så borde inte det påverka vlc's beteende...

gus777: När du körde DTS/DD5.1 testen för ljudkorten, menar du att ljudet kom i i rätt format med samma hdmi-koppling till förstärkaren som vlc vägrar annat än stereo med?

Isf låter det ju som att det är vlc som behöver ställas in för digital output nånstans i inställningarna.

Japp det stämmer att allt var kopplat på samma sätt. Det verka vara något med VLC då kanske... Någon som har mer förslag... Helt rätt format kom i stärkaren... lampan för dts tändes och samtliga högtalare visade som aktiva.

//Henrik

Postad 16 October 2008 - 12:35

gus777
  • gus777
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Jag kör också med HDMI till receivern och hade också samma problem i början. Kommer inte ihåg exact men vill minnas att jag fick bocka i spdif i VLC. Välj även "Tvinga identifiering av Dolby Surround".
Du får testa lite.
Sen kan du ju alltid kolla i inställningarna för uppspelningsenheter. Hos mig heter enheten som används "Realtek digital output" och under egenskaper finns fliken "format som stöds". Se till så att "DTS Audio" och "Dolby Digital" är ibockade.
Det borde ju finnas något motsvarande hos dig.

Jag provar och provar... får den fan inte att funka... Jag har med Realtek inställningsgrejjen och dts audio och dolby digital är ibockade... det är även här i från jag testat test funktionen i Realtek.. då kommer dts och dolby digital ljudet ut perfekt...

//G

Postad 16 October 2008 - 12:48

gus777
  • gus777
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Upptäckte en nu sak nu... Om jag väljer A/52 over spdif i vlc så tänds dolby digital och samtliga högtalare blir aktiva på förstärkaren dock hackar ljudet extremt hela tiden... Vad händer?

//G

Postad 16 October 2008 - 13:31

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Får du hackande ljud med flera olika filer? Har du testat samma fil i någon annan mediespelare? Drivrutiner till ljudkortet?
Jag kan rekomendera Zoomplayer som är gratis, för att spela upp mkv-filer. När du installerar den så känner den av vilka saker som ditt system behöver kompletteras med och sen laddar den ner dem och installerar. Snabbt och smidigt.
Har märkt att ljudet hackar på nån enstaka fil, men då brukar det funka på en annan medispelare.

Postad 16 October 2008 - 14:31

gus777
  • gus777
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Får du hackande ljud med flera olika filer? Har du testat samma fil i någon annan mediespelare? Drivrutiner till ljudkortet?
Jag kan rekomendera Zoomplayer som är gratis, för att spela upp mkv-filer. När du installerar den så känner den av vilka saker som ditt system behöver kompletteras med och sen laddar den ner dem och installerar. Snabbt och smidigt.
Har märkt att ljudet hackar på nån enstaka fil, men då brukar det funka på en annan medispelare.

Stort tack för tipset med Zoomplayer! Använde inställningar i DScaler Audio Decoder och vipps så har jag dolby digital genom hdmi! Allt fungerar lysande nu! ######r va skönt!!!

//G

Postad 17 October 2008 - 01:55

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Skönt att det funkar. Hatar när man inte lyckas få saker att göra som man vill. :unsure:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.