Har en budgett på 25 000kr på Hi-Fi Klubben och är lite sugen på ett hemmabiosystem som även fungerar bra till musik. Gick dit och frågade idag och vi kom överrens om B&W DM683 som front, B&W DM686 som bak och B&W HTM62 som center. Till detta ska jag också köpa en Playstation 3 och då hamnar vi på ca 23 500kr. Som förstärkare hade jag tänkt en Yamaha Receiver RX-V663. Förstärkaren är den jag inte kan provlyssna på, har någon av er erfarenhet? Kommer dessa komponenter fungera bra tillsammans? Tack på förhand!
Postad 15 October 2008 - 20:38
Har en budgett på 25 000kr på Hi-Fi Klubben och är lite sugen på ett hemmabiosystem som även fungerar bra till musik. Gick dit och frågade idag och vi kom överrens om B&W DM683 som front, B&W DM686 som bak och B&W HTM62 som center. Till detta ska jag också köpa en Playstation 3 och då hamnar vi på ca 23 500kr. Som förstärkare hade jag tänkt en Yamaha Receiver RX-V663. Förstärkaren är den jag inte kan provlyssna på, har någon av er erfarenhet? Kommer dessa komponenter fungera bra tillsammans? Tack på förhand!
Postad 15 October 2008 - 21:25
683 är inte de mest lättdrivna högtalare,det kommer funka men du kan spara till ett slutsteg längre fram.
Postad 16 October 2008 - 11:29
Vilket schyst system du ska köpa,jag vet inte riktigt hur Yamaha är.
683 är inte de mest lättdrivna högtalare,det kommer funka men du kan spara till ett slutsteg längre fram.
Tack för kommentaren! Förstår inte riktigt vad du menar med lättdrivna högtalare. Kommer det inte fungera bra med Yamaha 663? Och det där med försteg och slutsteg vet jag inget om :/, snabb genomgång
Postad 16 October 2008 - 12:31
Tack för kommentaren! Förstår inte riktigt vad du menar med lättdrivna högtalare. Kommer det inte fungera bra med Yamaha 663? Och det där med försteg och slutsteg vet jag inget om :/, snabb genomgång
?
Jo 683orna behöver en del kraft för att spela ut,det kommer funka med din Yamaha.
Fast om du tänker dra på ibland,så kommer det inte låta så bra pga att kraften saknas.
Postad 16 October 2008 - 15:07
Marantz: https://www.prisjakt...kt.php?o=336756
Onkyo: https://www.prisjakt...kt.php?o=294351
Yamaha: https://www.prisjakt...kt.php?o=283900
Denon: https://www.prisjakt...kt.php?o=339235
Vad säger ni? Nästan samtliga är eniga om att Yamahan kan bli för klen, men den får jag bäst pris på också . Klurigt..
Postad 16 October 2008 - 17:03
Postad 16 October 2008 - 18:38
Av de som du länkade till,så skulle jag rekomendera Onkyo 606 en riktigt bra kompetent reciver.
Då lutar det nästan mot en Onkyo!
Postad 16 October 2008 - 19:32
Då lutar det nästan mot en Onkyo!
Måste bara vara säker, vet du att den kommer kunna driva mina högtalare?
Jo det kommer den göra,men ärligt vet jag inte riktigt hur bra vid högre volymer.
Kan säkert någon annan svara på.
Postad 16 October 2008 - 23:16
Postad 25 October 2008 - 18:06
Ska jag dra slutsatsen att ingen av dem fungerar eller pratar någon av dessa försäljare smörja?
Postad 26 October 2008 - 07:58
Postad 27 October 2008 - 11:41
Jag köpte precis en Yamaha RX-V663 och ett par B&W DM685 till vardagsrummet, men tycker att volymen är lite väl låg. Oavsett input (har prövat DVD-spelare via coax, iPod via RCA och Xbox 360 via RCA) så måste jag vrida upp till runt -20dB för att få normal lyssningsvolym, vill jag dra på lite extra hamnar jag direkt på runt 0dB och vill jag spela högt (fortfarande inte ens i närheten av fönsterskak och hysteriska grannar-volym) hamnar jag en bit över 0-strecket. Är detta normalt, t.ex. för att högtalarna skulle vara tungdrivna? Och är det ok att isåfall helt enkelt dra på mer volym, eller finns det en risk att någon komponent tar skada?
I övrigt kan jag säga att jag inte är något annat än fullständigt nöjd med mitt val. En riktigt ordentligt stereo-lösning för 10kkr som låter ruskigt bra både för film och musik. Extra glad blev jag över receiverns programmerbara fjärrkontrol, som var en fullständig överraskning.
Postad 27 October 2008 - 12:28
Postad 27 October 2008 - 13:13
Du kan öka volymen på högtalarna i recivern,gå in i menyn och högtalarinställningar.
Ok, men är det alltså normalt att det är såpass låg volym. Jag är inte alltför erfaren inom Hi-Fi-världen, men de ggr någon demat en hemmabio eller liknande så har det varit närmast öronbedövande redan på -40dB. Och om det inte är någon fara så har jag naturligtvis inga problem att helt enkelt köra på mellan -20 och 0 dB, jag vill bara inte råka förstöra något pga av en ren siffer-lek.
Postad 27 October 2008 - 13:24
Ok, men är det alltså normalt att det är såpass låg volym. Jag är inte alltför erfaren inom Hi-Fi-världen, men de ggr någon demat en hemmabio eller liknande så har det varit närmast öronbedövande redan på -40dB. Och om det inte är någon fara så har jag naturligtvis inga problem att helt enkelt köra på mellan -20 och 0 dB, jag vill bara inte råka förstöra något pga av en ren siffer-lek.
När jag kör musik så ligger ja runt -18, då är det ganska högt men inte jobbigt.
Har samma högtalare som du.
Postad 27 October 2008 - 22:59
Provlyssnade på högtalarna med en Denon 1909, men den imponerade inte mycket. Det var ok, men inte mer. Har nu läst en hel del på forumet och det börjar luta åt en Onkyo 606, dock kan jag inte provlyssna högtalarna med denna. Någon som vet om det skulle vara en passande kombination?
Bör tilläggas att jag till en början enbart kommer köra med 684:orna som frontar och inget mer. Lyssnar lika mycket på musik som kikar på film.
Andra jag funderar på är Denon 2809 och NAD 755. Kan någon hjälpa mig?
Tack,
Oskar
Postad 27 October 2008 - 23:21
Så någon av dessa 2,jag kör Onkyo till mina B&W och är grymt nöjd.
Postad 28 October 2008 - 00:00
Postad 28 October 2008 - 17:54
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
33 bilder
547 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?