Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sennheiser HD 280 Pro

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 October 2008 - 14:34

Jacke89
  • Jacke89
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Hej

Jag undrar om någon har erfarenhet av dessa hörlurar och skulle kunna berätta lite om hur dom är? Jag vill köpa ett par hörlurar som funkar bra när man är ute och reser och med det menar jag att man inte ska bli allt för störd av ljud utifrån, t ex när man sitter i bilen eller på flygplanet. Då rekommenderas väl slutna hörlurar eller? Vill också slippa att bli tillsagt för att man har för hög volym, så hörlurarna får inte släppa ut för mycket heller. Självklart ska det även vara så bra ljud som möjligt i dom.

Tycker ni att Sennheiser HD 280 Pro passar bra in på min beskrivning eller rekommenderar ni några andra? Är det slutna hörlurar jag ska leta efter eller kommer det funka med öppna också? Priset ska ligga runt 1 000 kronor.

Postad 16 October 2008 - 17:52

mape00
  • mape00
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Vill du ha riktigt bra isolering så är det in-ear som gäller.

Postad 16 October 2008 - 20:55

Jacke89
  • Jacke89
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Okej har nu ändrat mig och det blir nog ett par Jays Q-Jays istället. Verkar vara bra hörlurar.

Postad 17 October 2008 - 16:32

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
för att få bäst isolering så skulle du köpa dig slutna hörlurar, och sen göra egna hörselskydd som du sätter över.
det lär täppa till det mästa. tänk dig hörselskydd och sen slutna hörlurar under.

värsta med in-ear är att det är inget ljud som "sipprar" ut det är lätt att få hörselskador av det.

Postad 17 October 2008 - 19:46

mape00
  • mape00
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

värsta med in-ear är att det är inget ljud som "sipprar" ut det är lätt att få hörselskador av det.

Det där är en myt och rent struntprat. IEM-lurar isolerar mer vilket gör att man kan lyssna på lägre nivåer. Med mindre isolerande lurar så får du dra på högre ljudvolymer för att överrösta omgivningen. Ur hörselskade-synpunkt är därför IEM överlägset bäst.

Det är ju en gammal myt att det blir farligt för att ljudet går "rakt in" i örat. Exakt hur denna flummiga voodoo-förklaring leder till högre ljudnivå vid trummhinnan vet ingen, utan det hör till samma kategori myter som att man dör av kramp om man simmar efter att man ätit, att tarmarna sugs ut om man sitter kvar på flygplanstoan när man spolar etc.

Postad 18 October 2008 - 11:50

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Det där är en myt och rent struntprat. IEM-lurar isolerar mer vilket gör att man kan lyssna på lägre nivåer. Med mindre isolerande lurar så får du dra på högre ljudvolymer för att överrösta omgivningen. Ur hörselskade-synpunkt är därför IEM överlägset bäst.

Det är ju en gammal myt att det blir farligt för att ljudet går "rakt in" i örat. Exakt hur denna flummiga voodoo-förklaring leder till högre ljudnivå vid trummhinnan vet ingen, utan det hör till samma kategori myter som att man dör av kramp om man simmar efter att man ätit, att tarmarna sugs ut om man sitter kvar på flygplanstoan när man spolar etc.

Det är väl knappast myt att ljudet går rakt in i örat och inget går ut.
Det säger min hörsel läkare..En utbildning på 6år så vet han hur örat fungerar med ett par hörlurar i

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 18 October 2008 - 11:51.

Postad 18 October 2008 - 12:21

Jacke89
  • Jacke89
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Det är väl knappast myt att ljudet går rakt in i örat och inget går ut.
Det säger min hörsel läkare..En utbildning på 6år så vet han hur örat fungerar med ett par hörlurar i

Någonting kommer ju ut. Jag har redan ett par in-ear lurar och när jag lyssnar så har jag blivit tillsagt flera gånger av mina föräldrar att dom tycker att det stör, så helt täta kan dom ju inte vara.

Postad 18 October 2008 - 14:35

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

• 1011 inlägg
  • 0
Antingen så lyssnar du sjukligt högt då, eller så har du kanske öronsnäckor och inte IEMs?

Och angående att det skulle vara skadligt med IEMs är som mape00 säger en myt och bara rena spekulationer i många fall. Ja klart det kan vara skadligt om man lyssnar på för hög volym, men så länge man håller sig på lagom ljudnivå så tar ju inte öronen mer skada av det än något annat ljud som ligger på samma dB nivå.

Ett bra exempel som motbevisar att det är skadligt med IEMs är ju just hörselapparater, som i stortsett är ett par custom IEMs, och skulle det då vara farligt för hörseln så betvivlar jag att man skulle använda det på personer som redan har någonslags hörselskada.

Och till sist, angående HD280 så isolerar de riktigt bra, inte i närheten av samma nivå som ett par bra IEMs dock. Ljudmässigt så är de väl inget speciellt direkt, inte bra eller dåliga, bara rätt platta och livlösa.

Redigerat av TKvC-SainT, 18 October 2008 - 15:04.

Postad 18 October 2008 - 21:53

Jacke89
  • Jacke89
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Antingen så lyssnar du sjukligt högt då, eller så har du kanske öronsnäckor och inte IEMs?

Och angående att det skulle vara skadligt med IEMs är som mape00 säger en myt och bara rena spekulationer i många fall. Ja klart det kan vara skadligt om man lyssnar på för hög volym, men så länge man håller sig på lagom ljudnivå så tar ju inte öronen mer skada av det än något annat ljud som ligger på samma dB nivå.

Ett bra exempel som motbevisar att det är skadligt med IEMs är ju just hörselapparater, som i stortsett är ett par custom IEMs, och skulle det då vara farligt för hörseln så betvivlar jag att man skulle använda det på personer som redan har någonslags hörselskada.

Och till sist, angående HD280 så isolerar de riktigt bra, inte i närheten av samma nivå som ett par bra IEMs dock. Ljudmässigt så är de väl inget speciellt direkt, inte bra eller dåliga, bara rätt platta och livlösa.

Så högt lyssnar jag inte men dom släpper ut ändå. Idag har jag ett par Sony EX-71 som har ett antal år på nacken (http://www.sony.se/p...-ear/mdr-ex71sl). Tror ni jag tjänar mycket på att byta eller ska jag skita i det? Motivera

Postad 19 October 2008 - 21:20

mape00
  • mape00
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Så högt lyssnar jag inte men dom släpper ut ändå. Idag har jag ett par Sony EX-71 som har ett antal år på nacken (http://www.sony.se/p...-ear/mdr-ex71sl). Tror ni jag tjänar mycket på att byta eller ska jag skita i det? Motivera

Det är ju helt omöjligt att säga egentligen. Folk har olika preferenser när det gäller ljud. Men rent generellt så brukar folk anse att q-jays är i en helt annan liga än EX-71. Jag har personligen inte hört q-jays men hört MYCKET gott om dem från andra som gjort det. Jag tror att du sannolikt skulle uppleva q-jays som ett ENORMT lyft jämfört med de gamla lurarna. Sen om det är värt pengarna... beror väl på hur rik du är. :)

Postad 19 October 2008 - 21:50

Jacke89
  • Jacke89
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Det är ju helt omöjligt att säga egentligen. Folk har olika preferenser när det gäller ljud. Men rent generellt så brukar folk anse att q-jays är i en helt annan liga än EX-71. Jag har personligen inte hört q-jays men hört MYCKET gott om dem från andra som gjort det. Jag tror att du sannolikt skulle uppleva q-jays som ett ENORMT lyft jämfört med de gamla lurarna. Sen om det är värt pengarna... beror väl på hur rik du är. :)

Hehe okej. Kan väl inte påstå att man är rik direkt när man inte har nått jobb =). Men nått kul måste man ju får för de pengarna man tjänade in under sommar när man väl hade jobb

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.