Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Net-on-net säljer falsk Samsung LCD-TV, LE-40A557P2F

44 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 October 2008 - 16:08

qawer
  • qawer
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Observera att de Samsung TV som Net-on-net säljer är inte avsedda för den svenska marknaden. De saknar svenska menyer och kan inte ta emot Comhem, dvs. de har inte DVB-C!!! Trots detta använder de samma modellnummer som för de svenska versionerna.

Jag köpte en LE-40A557P2F och upptäckte detta när jag kom hem. Net-on-net- supporten tyckte det tydligt framgick av deras hemsida, dvs. att den var den inte var avseddda för svenska marknaden och att den till skillnad mot de svensk-anpassade versionen inte har mottagare för DVB-C. Döm själva...

Net-on-net - http://www.netonnet.se/?iid=se117570

Samsung websida - http://www.samsung.c...=LE40A557P2CXXE

Såvitt jag har förstått så är det väl också net-on-net som levererar information till prisjakt. Enligt uppgifter i prisjakt kan den TV som net-on-net säljer ta emot DVB-C, Prisjakt: https://www.prisjakt...kt.php?e=293105

Jag åker och lämnar tillbaks TV och tänker kräva ersättning för allt besvär!!!

/Q

Postad 16 October 2008 - 16:18

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Det gör du HELT rätt i!
Om det är sidoimport så skall det framgå tydliget eftersom inte samma garantiregler etc gäller. (pixelgaranti)

Samsung är ju extra lurigt eftersom man aldrig kan veta vilka paneler de har i sina apparater, dvs det kan vara så att de svenska har samsungs egna panel (märkt med ett litet s på en vit etikett på baksidan av TV:n) och att de i vissa länder har cho-mei-panler (då är etiketten märkt med ett C), de har även en tredje leverantör men det kommerjag inte ihåg nu.

Bildkvaliten kan skilja avsevärt mellan panelfabrikaten och modellbeteckningen på TV:n kan vara exakt samma!

Se gamla trådar:
https://www.minhembi...p;#entry1742197
https://www.minhembi...p;#entry1741475

Källa bl a:
http://forum.ixbt.co...cgi?id=62:10800

Redigerat av junkan, 16 October 2008 - 16:24.

Postad 16 October 2008 - 16:18

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Herregud, dom blir bara lägre och sämre netonnet -usch :)

Postad 16 October 2008 - 16:27

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Inte ett ord om vilken dvb mottagare den har.
Detta är iofs inget nytt for netonnet, se tex A656 http://www.netonnet.se/?iid=se117570
står inte ens att den har digitalmottagare

Postad 16 October 2008 - 16:45

Stefan S
  • Stefan S
  • Forumräv

• 684 inlägg
  • 0
Söker man på LE-40A557P2F så är det bara netonnet som säljer F modellen, vad F:et står för vet jag inte men C har jag sett på den svenska modellen eller helt utan bokstav på slutet, så att dom använder samma beteckning spm den svenska varianten stämmer ju inte då då det skiljer i bokstäver på slutet.

Menysystem/OSD: Ja/ Engelska och bruksanvisning (engelsk) är ju en hint om att den inte är svensk

Postad 16 October 2008 - 16:53

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Man blir deprimerad för mindre.

Postad 16 October 2008 - 17:13

qawer
  • qawer
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Söker man på LE-40A557P2F så är det bara netonnet som säljer F modellen, vad F:et står för vet jag inte men C har jag sett på den svenska modellen eller helt utan bokstav på slutet, så att dom använder samma beteckning spm den svenska varianten stämmer ju inte då då det skiljer i bokstäver på slutet.

Menysystem/OSD: Ja/ Engelska och bruksanvisning (engelsk) är ju en hint om att den inte är svensk

Jag kan hålla med om att man läser mycket noga så kan man få en misstanke om att det inte handlar om samma TV-appart. Jag sökt dock på prisjakt efter TV som hade DVB-C och förberedda för comhem och hitta net-on-nets erbjudande där. Sen följde jag länken till net-on-nets hemsida. Eftersom de använde samma modellnummer utgick jag från att det var samma TV.

Inte ens Samsungs-support förstod att det handlade om en annan TV förrän jag läste modellnumret på baksida där det står LE40A557P2FXXC. Delvis måste man väl skyllla på Samsung som har extremt många olika modeller med mycket små (men väsentliga) skillnader. Men det är ändå Net-on-net som måste upplysa om vilken modell det handlar om.

Postad 16 October 2008 - 17:28

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0
Det där gäller inte bara netonnet. De flesta näthandlare kör med utländska varianter och gråimport, eftersom det blir billigare så. Dustin exempelvis fungerar på samma sätt. Spelar ofta inte så stor roll, förutom vad gäller garantier och sånt. Skälet till att det nu börjar märkas är just dvb-c mottagarna som inte fungerar i Sverige. Dvs, det är riktigt att det sitter en dvb-c i apparaterna, men däremot känner de sig inte hemma i vårat land.

Postad 16 October 2008 - 17:56

Caveo
  • Caveo
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Fult att dom säljer en TV som heter lika men har andra specar.

Nu vet jag iof inte om dom hunnit ändra infon på sidan, men på 2-3 ställen står det DVB-T och inget annat. Borde ringa en liten alarmklocka då.

Postad 16 October 2008 - 18:32

Stefan S
  • Stefan S
  • Forumräv

• 684 inlägg
  • 0

Fult att dom säljer en TV som heter lika men har andra specar.

Gör den verkligen det, denna har ju ett "f" efter, har inte hittat nån annan än den på netonnet som slutar på "f"

Den svenska heter väl P2 eller P2c

Postad 16 October 2008 - 19:28

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Det borde förbjudas att sälja produkter i sverige som ej är kompatibla här.

Postad 16 October 2008 - 19:29

qawer
  • qawer
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Gör den verkligen det, denna har ju ett "f" efter, har inte hittat nån annan än den på netonnet som slutar på "f"

Den svenska heter väl P2 eller P2c

Det är verkligen förvirrande med alla dessa beteckningar, men jag hittar inte P2F eller P2C någonstans, varken här, prisjakt eller Samsungs webbplats. Var sökte du? Enligt Samsungs support är det tillägget med XXC som betecknar att den är utländsk.

Postad 17 October 2008 - 06:50

Stefan S
  • Stefan S
  • Forumräv

• 684 inlägg
  • 0

Det är verkligen förvirrande med alla dessa beteckningar, men jag hittar inte P2F eller P2C någonstans, varken här, prisjakt eller Samsungs webbplats. Var sökte du? Enligt Samsungs support är det tillägget med XXC som betecknar att den är utländsk.

P2c/xxe
http://www.fyndborse...w.aspx?Key=6634

P2cxxe
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=127770

http://www.ljudkalla...rtnr=SALE40A557

Från samsung:
Du kan själv identifiera en teve från Samsung i Norden genom att kontrollera modellbeteckningen. Den ska sluta på: /XEE

Postad 17 October 2008 - 07:05

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
XEE eller XXE. Förutom pixelgarantin är hämtservicen inte dum. Läs mer här.

Postad 17 October 2008 - 12:57

qawer
  • qawer
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen.
Idag har jag varit och lämnat tillbaks TV på net-on-net hämtbutik i Barkarby. Som tur var hade jag fortfarande kvar öppet köp. Det var inga problem med att lämna tillbaks den.

Nu ska jag beställa en ny från en riktig affär. Uppenbarligen har det här varit ett stort problem eftersom Samsung har gått ut med särskild information om http://www.samsung.c...amsungTV_se.pdf
Net-on-net har säkerligen rätt när de säger att jag borde läsa deras information på deras webbplats och inte bara förlita mig på informationen från Prisjakt men man tycker att de kanske borde kunna göra köpare uppmärksamma på att alla deras Samsungs-TV inte är avpassade för Svenska marknaden, på samma sätt som bl.a. On-off och Samsung själv har gjort. Med det är förstås då skulle de ju inte tjäna lika mycket pengar.... (men kanske få mer nöjda kunder).

Postad 17 October 2008 - 13:32

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Delvis kan man klandra Samsung också. Dom kunde ha det som Sony och ha C alternativet även på Europeiska modellen, eller ha en egen nummer på den som verkligen har C box. Man tycker det vore viktigare info än om en list är svart eller grå.

Postad 17 October 2008 - 13:56

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0
Det enda sättet att vara säker på att apparaterna funkar för Comhem är att det uttryckligen står så i informationen hos webbutiken. Om det inte står angivet kan man nästan vara säker på att den inte funkar för Comhem, eftersom det säkert är ett bra säljargument.

En liknande fenomen förekommer också för HDD-inspelare och DVB-T. När jag köpte min Sony RDR-HXD870 så uppmärksammade jag att den apparat som Pixmania sålde inte hade någon CI-port, dvs det gick ej att använda CA-modul för Boxerkort. Det framgick som tur av informationen på deras sida. Man måste dock känna till vad "CI-port: Nej" betyder, dvs det stod inget om Boxer.

Redigerat av hakanh65, 17 October 2008 - 13:58.

Postad 17 October 2008 - 14:02

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Net-on-net har säkerligen rätt när de säger att jag borde läsa deras information på deras webbplats och inte bara förlita mig på informationen från Prisjakt ...

Det är egentligen fel av butiken att prissätta den under samma modell som stödjer Comhem, så felet ligger hos dem. Även om man inte kan lita på att informationen i Prisjakt stämmer så förutsätter man att en modell har exakt samma funktion och prestanda oavsett vilken butik man handlar hos. Annars faller ju hela vitsen med prisjämförelser. Jag tycker att du skall rapportera denna "incident" till Prisjakt och be dem lägga upp en ny modell för Netonnet mfl som säljer apparaten utan stöd för DVB-C och Comhem.

Postad 17 October 2008 - 14:09

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

• 532 inlägg
  • 0
Netonnet importerar nästan allt dem säljer men! det är liten skillnad på de svenks sålda apparaterna än de importerade så problem kanske i värsta fall inte upptäcks förän produkten är trasig. Qawer hade tur som upptäckte detta med en gång, men detta fel var ju också väldigt tydligt..
Har haft flera kunder som köpt av netonnet men när garantin är slut och varan gått sönder så har man ingen som kan hjälpa en om det är importerat. Och reklamationsrätt kan man ju inte ha på en importerad vara. T.ex. Svenska Canton vill ju inte stå för något netonnet tagit hem från tyskland och betala deras kostnader för reparation etc.

Mvh Sekely

Redigerat av Sekely, 17 October 2008 - 14:10.

Postad 28 October 2008 - 16:44

Unregistered5054d02a
  • Unregistered5054d02a
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen.
Idag har jag varit och lämnat tillbaks TV på net-on-net hämtbutik i Barkarby. Som tur var hade jag fortfarande kvar öppet köp. Det var inga problem med att lämna tillbaks den.

Nu ska jag beställa en ny från en riktig affär. Uppenbarligen har det här varit ett stort problem eftersom Samsung har gått ut med särskild information om http://www.samsung.c...amsungTV_se.pdf
Net-on-net har säkerligen rätt när de säger att jag borde läsa deras information på deras webbplats och inte bara förlita mig på informationen från Prisjakt men man tycker att de kanske borde kunna göra köpare uppmärksamma på att alla deras Samsungs-TV inte är avpassade för Svenska marknaden, på samma sätt som bl.a. On-off och Samsung själv har gjort. Med det är förstås då skulle de ju inte tjäna lika mycket pengar.... (men kanske få mer nöjda kunder).

Orka klaga på Netonnet, det står klart och tydligt på deras hemsida att deras Samsung-apparater inte har DVB-C box. Det är bara att läsa specen. Klaga på prisjakt istället dem hämtar infon själva från internetshoppar och lägger upp. Det är alltså inget som någon återförsäljare ansvarar för.

Postad 28 October 2008 - 16:47

Unregistered5054d02a
  • Unregistered5054d02a
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Netonnet importerar nästan allt dem säljer men! det är liten skillnad på de svenks sålda apparaterna än de importerade så problem kanske i värsta fall inte upptäcks förän produkten är trasig. Qawer hade tur som upptäckte detta med en gång, men detta fel var ju också väldigt tydligt..
Har haft flera kunder som köpt av netonnet men när garantin är slut och varan gått sönder så har man ingen som kan hjälpa en om det är importerat. Och reklamationsrätt kan man ju inte ha på en importerad vara. T.ex. Svenska Canton vill ju inte stå för något netonnet tagit hem från tyskland och betala deras kostnader för reparation etc.

Mvh Sekely,

Det ända TV-märket som inporteras utanför den nordiska marknaden är just Samsung, det kan man läsa sig till i Netonnets företagsinfo, skriv inte skit när du inte har en aning, tacka Netonnet istället för att dem pressar priser i butik, skulle inte dem finnas så skulle det kosta ännu mer hos Siba Elgiganten och Mediamarkt

Postad 28 October 2008 - 17:01

Unregistered54b89a21
  • Unregistered54b89a21
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Det ända TV-märket som inporteras utanför den nordiska marknaden är just Samsung, det kan man läsa sig till i Netonnets företagsinfo, skriv inte skit när du inte har en aning, tacka Netonnet istället för att dem pressar priser i butik, skulle inte dem finnas så skulle det kosta ännu mer hos Siba Elgiganten och Mediamarkt

Tyvärr så upphörde net-on-net att vara en seriös prispressare i samma ögonblick som de blev uppköpta av Siba.

/

Postad 28 October 2008 - 21:21

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

• 532 inlägg
  • 0

Jag VET att Netonnet importerar annat med. Sen också varför går fler saker sönder hos dem. jag vet att minst en reparationsbutik har dem lagt i konkurs för att denna butik valt att jobba me Netonnet. Netonnet är inte bra för andra butiker. Dem förstör prisbilden på många varor.
EDIT: Jag är inte sådan heller så att jag letar billigast pris på en vara. Servicen ska vara bra där jag handlar. Ryktet om butiken får gärna vara bra. Och kvalitet på produkten.

Redigerat av Sekely, 28 October 2008 - 22:24.

Postad 28 October 2008 - 22:34

Muggesand
  • Muggesand
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Mvh Sekely

Reklamationsrätten finns på alla varor som köps av privatperson av ett företag i tre år. Detta e inget ett företag kan förhandla bort då det finns inskrivet i konsumentköplagen.

Givetvis e de inte Svenska Canton som kommer stå för kostnaden om något faller in under reklamationsrätten, utan det e Net-on-net själva, ev att dom sen kan dra det mot sin inköpskanal. Men sånt måste man ju givetvis räkna med när man sätter pris osv.

Postad 03 November 2008 - 21:48

lojnisen
  • lojnisen
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
fick hem min tv (samsung LE-40a557) och har konstaterat att det är en importerad sak. Köpte från dustinhome, och jag ser nu att det står hintat om det i deras spec... Men jag kollade ju vad jag skulle ha genom prisjakt och sedan gick jag bara in och beställde... Tänkte ju inte på att företagen var så himla usla... suck...

Från dustins sida:
- Inbyggd TV-Tuner Ja (analog & digital med C.I plats) DVB-T (fungerar endast med Boxer)

och längre ner:
- OBS - Engelsk meny & manual
- OBS - För att kunna använda ditt Boxerabonnemang i tvn krävs en CA-modul, se tillbehör

Postad 05 November 2008 - 07:04

Torino gt
  • Torino gt
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

- OBS - För att kunna använda ditt Boxerabonnemang i tvn krävs en CA-modul, se tillbehör

Inget konstigt med det, du måste ha CA-modul på svenska versionen också om du ska använda digitalboxen med kort.

Postad 05 November 2008 - 17:47

Starkt Kaffe
  • Starkt Kaffe
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Mvh Sekely

Som Muggesand skriver så har du helt fel! Var produkten kommer ifrån är helt utan betydelse, köper du en produkt i en Svensk butik så är det Svensk lagstiftning (konsumentköplagen = 3 års reklamationsrätt) som gäller.

Postad 11 November 2008 - 21:43

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Tyvärr så upphörde net-on-net att vara en seriös prispressare i samma ögonblick som de blev uppköpta av Siba.

/

Whoot? Uppköpta av Siba? Källa?

Postad 12 November 2008 - 05:15

wrongturn
  • wrongturn
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Siba familjen har köpt stora aktieposter i Netonnet. Hände för några år sedan.

Postad 12 November 2008 - 05:54

Zeus2K
  • Zeus2K
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag försvarar NetOnNet i detta läget, ni ska vara tacksamma att det finns en aktör som NetOnNet annars hade priserna på hemelektronik varit mkt högre.. Vad det gäller grantier, pixelgaranti och såna saker så erbjuder NoN exakt samma vilkor som Samsung Norden, fast varorna är köpta från Samsung Europa. Enda skillnanden är att man ska vända sig till NoN direkt och inte Samsung Norden.

PS: Siba äger en andel på 15 % av NetOnNet, med andra ord så har Siba ingen kontroll över företaget.

Postad 12 November 2008 - 09:56

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Siba familjen har köpt stora aktieposter i Netonnet. Hände för några år sedan.

Om man läser på lite ( eller läst rätt från början) så äger Siba(familjen Bengtsson) flest aktieposter i NetonNet.
Siba själva jobbar inte aktivt med NetonNet och Siba har inte på något sätt köpt upp NetonNet.

Postad 12 November 2008 - 14:26

Emlan
  • Emlan
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

XEE eller XXE. Förutom pixelgarantin är hämtservicen inte dum. Läs mer här.

Inget fel på netonets pixelgaranti när det gäller samsung apparater.

Hämtservice har dom inte men ring deras kundtjänst så får du skerligen en fraksedel skickad på posten.

Postad 12 November 2008 - 17:34

indefinite
  • indefinite
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Jag VET att Netonnet importerar annat med. Sen också varför går fler saker sönder hos dem. jag vet att minst en reparationsbutik har dem lagt i konkurs för att denna butik valt att jobba me Netonnet. Netonnet är inte bra för andra butiker. Dem förstör prisbilden på många varor.
EDIT: Jag är inte sådan heller så att jag letar billigast pris på en vara. Servicen ska vara bra där jag handlar. Ryktet om butiken får gärna vara bra. Och kvalitet på produkten.

Hur exakt fick dom "reparationsbutiken" (antar att du menar serviceverkstad) att gå in konkurs? Genom att ge verkstaden för mycket arbete? Jobbade alla i personalen ihjäl sig så dom konkade? Hur exakt kan en butik som har många serviceärenden, få en serviceverkstad att konka? Det är ett mysterium för mig!
Att en tillverkare dessutom skulle göra en vara SÄMRE KVALITETSMÄSSIGT för export till ett land än till ett annat är totalt skitsnack. Visst, en tv kanske saknar dvb-c i vissa länder men den kommer inte gå sönder oftare för det.

Postad 13 November 2008 - 16:53

fiblarn
  • fiblarn
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Vad är felet på tv-apparaterna? Jag hade tänkt köpa mig Samsung LE-A40557 från dustinhome men blev osäker nu, så kan någon berätta exakt vad som är sämre med dessa 557:or.

//tack i förhand

Postad 14 November 2008 - 19:31

Unregisteredb5807bbc
  • Unregisteredb5807bbc
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Fick min samsung 40a557 från dustinhome igår och jag har ingen box än men satte i antennkabeln direkt i tv och det funkade direkt. Fattar inte vad som inte skulle fungera? Någon som kan förklara?

Postad 14 November 2008 - 21:09

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0

Fick min samsung 40a557 från dustinhome igår och jag har ingen box än men satte i antennkabeln direkt i tv och det funkade direkt. Fattar inte vad som inte skulle fungera? Någon som kan förklara?

Vad fungerade? Analogt, digital, kabel ,marknätet?
Vad som inte fungerar på gråimporterade är digitalt via kabel

Postad 14 November 2008 - 21:20

Unregisteredb5807bbc
  • Unregisteredb5807bbc
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Nja satte bara in antenn kabeln från "3 hål i väggen" comhem till tv och så fick jag kanalerna. Marknätet asså.
Stödjer nog inte att ta in digitalt i tv från comhem för där hittar den inga kanaler. Men eftersom jag snart får min digitalbox från comhem så spelar det ingen större roll eller?

Postad 06 December 2008 - 10:47

alfons416
  • alfons416
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
nu har även jag gjort misen att köpa en LE-40A557P2F från netonnet, men jag plannerar att lämna tillbax den i nästa vecka och köpa en LE40A557P2CXXE på komplett.se i stället, men jag tänkte bara kolla med er experter så det inte är något lurt med den också? den är ju dessutom en tusenlapp billigare en netonnet tvn, så det är ju bra. men man vill gärna vara på den säkra sidan nu efter en miss.. något man behöve tänka på?

http://www.komplett....aspx?sku=408456

Postad 08 December 2008 - 04:01

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Är Ching-Chong panelerna sämre än Samsungs orginal?

Postad 15 December 2008 - 00:40

crille78
  • crille78
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Alfons416.
Har du bytit tv? Funderar också på att köpa en LE40A557P2CXXE från komplett.
Tv:n behöver stödja standarden DVB-C då tv leverantören till mitt hus använder sig av det..
vill ju inte köpa en tv som sedan inte fungerar utan box.. ;) apparater och fjärrkontroller har man ju tillräkligt ändå :rolleyes:

Postad 15 December 2008 - 03:19

MyStereo
  • MyStereo
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Haah synd hoppas du får byta in den mot en ny ;)

Postad 07 January 2009 - 15:54

bonq
  • bonq
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Nu finns en svensk version hos netonnet med: Samsung LE-40A557P2C/XXE

samma pris, skumt

Postad 21 January 2009 - 22:42

AshTray
  • AshTray
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Tänkte köpa en LE-40A558 från Dustinhome.se, har kikat igenom tråden lite men är väldigt ny på detta med tv'r och undrar vad som egentligen är negativt med att ha köpt en importerad, ursäkta om jag är trög och någon sagt det innan, men kan ni förklara för en noob? Det står OBS - Engelsk meny & manual
OBS - För att kunna använda ditt Boxerabonnemang i tvn krävs en CA-modul.

Postad 21 January 2009 - 22:47

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Det är just det ingen svensk manual, meny och den saknar c-box för kabel-tv. Garantierna är sämre om inte affären står för dom, tex 100% pixelgaranti
EDIT Ca-modul är det ingen skillnad mot den svenska

Redigerat av Benkke, 21 January 2009 - 22:48.

Postad 22 January 2009 - 00:42

Aristotele
  • Aristotele
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Det suger när dylikt strul uppstår ;) fast åtminstone nu ser ju allt korrekt ut på netonets hemsida? Det står klart och tydligt att det är en DVB-T dekoder, Har de ändrat?

Detta visar hur noga man måste kolla produktkoder.

Själv skulle det aldrig falla mig in att lita på specifikationer som anges på siter liknande prisjakt etc. Prisjakt och pricerunner kan vara bra för att snabbkolla var en given produkt verkar billigast. Men slutligen måste man ju inhämta det verkliga priset från säljarens egen hemsida, och specifikationerna från tillverkarens. I de fall säljaren uppger en produktkod som man inte hittar på tillverkarens hemsida bör man bli misstänksam. Jag litar inte ens på säljarens angivelse av specifkationer, det är ofta skrivfel och slarv på dessa punkter. På säljarens hemsida tycker jag det intressanta är priset och tillverkarens exakta modellbeteckning så att den kan spåras. KAn den inte spåras eftersom säljare hittat på egna beteckningar, eller att det är udda / specialmodeller, bör man inte köpa den.

Det förvirrande produktkoderna anser jag nog att man få skylla på tillverkaren. Men det är inte bara samsung som har olika varianter på samma grundprodukt, fast där olika detaljer man skilja. Det gäller även panasonic, vilket jag uppmärksammade när jag gjorde research själv inför tvköp. Sådana halvskumma modeller gör man kanske klokt att inte köpa såvida man inte har en trovärdig källa som kan verifiera vad det är.

Jag har dock varit helnöjd med alla mina netonet köp. Det jag gillar är bra priser, öppet köp, och att du själv väljer kartong i deras lagershop. På elgiganten och andra ställen där de har utlämningar kan man ibland få kartonger som uppenbart är brutna. Dvs retur-varor. Det känns ärligare och rakare att man väljer kartong själv, så man kan se om en kartong är omtejpad eller ej. REturvaror med uppenbart bruten förpackning säljs på fyndtorget. Juste det senare, dvs att vara säker på att du får en ny vara när du betalar fullpris har man ingen garanti för på många andra ställen där man hämtar ut varan på en varuutlämning. Har hänt mig mer än en gång att man hämtat ut en ny vara som uppenbarligen är bruten, plast saknas etc. Det gör en lack. Det är en helt annan känsla att gå in och själv välja kartong. Det är psykologiskt riktigt på något vis :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.