Sagem DTR 94250 HD
Startad av
Dizdaz, okt 16 2008 18:08
834 svar i tråden
Skickat 20 maj 2009 - 08:52
lbl May 20 2009, 09:12 skrev:
Jag har nu ingen sån här box (men funderar...), utan en Sony tv och en Pioneer inspelare, men båda har mycket sämre mottagning på UHF55, så det måste vara utsändningen av just 55 (ev. oxå 56).
Jag bor ändå inne i stan, vid Fridhemsplan, inte många hundra meter (kanske nån km) från Mariebergssändaren.
UHF56 är däremot betydligt bättre än 55, även om just de två generellt har mycket sämre mottagning än alla andra frekvenser.
/LbL!
Jag har också bott vid Fridhemsplan, men hade inga problem med utsändingen. Någon "mariebergssändare" känner jag inte till. Jag fick signalen från Oskarsström utanför Halmstad.
Skickat 20 maj 2009 - 08:56
Visst kan det vara så och det skiljer också lite på höga och låga frekvenser(kanaler) även på min gamla Sagem men inte så mycket och BER C/N nivåerna ligger stabilt på den gamla Sagemen och Dilog jag har medans DTRn hoppar fram och tillbaka på kanal 55&56.
Skickat 20 maj 2009 - 09:12
jag har en gammal antenn med två uttag, här på bv fungerar det sämre sen lång tid tillbaka och forceboxen gick inte heller bra så jag har satt in en förstärkare.
nu kl 10 har jag
kanal 56 Teracom mux3 (5-an) - Nacka bor i Vallentuna signal 69-77% kvalitet 98% c/n 24 db
55 mux-5 (4 sport), SIGNALST. 67-75% kvalitet 91 c/n 18-19 gröna staplar
kanal 50 har jag störningar på mux-4 signal 74 kvalitet 2-89% c/n 2-21 db
Skickat 20 maj 2009 - 09:30
Ny frakktsedel kommer på fredag. Får hoppas att 4e boxen kommer att fungera som den ska.
Skickat 20 maj 2009 - 09:40
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
anders.ostling May 20 2009, 09:52 skrev:
Jag har också bott vid Fridhemsplan, men hade inga problem med utsändingen. Någon "mariebergssändare" känner jag inte till. Jag fick signalen från Oskarsström utanför Halmstad.
Det kan möjligen inte vara som så att herrn möjligtvis kanske förväxlar Fridhemsplan i Stockholm och Mariebergssändaren på Kungsholmen i Stockholm, med nåt ställe i och/eller runt Halmstad ...
Jag tror inte jag skulle lyckas få nån signal ÖverHuvudTaget från nåt Oskarsström nånstans ...
/LbL!
Skickat 20 maj 2009 - 10:11
lbl May 20 2009, 10:40 skrev:
Det kan möjligen inte vara som så att herrn möjligtvis kanske förväxlar Fridhemsplan i Stockholm och Mariebergssändaren på Kungsholmen i Stockholm, med nåt ställe i och/eller runt Halmstad ...
Jag tror inte jag skulle lyckas få nån signal ÖverHuvudTaget från nåt Oskarsström nånstans ...
/LbL!
Ok, så det finns ett Fridhemsplan i Stockholm också. Jaja, hade du skrivit det så hade jag sluppit skräpa ner tråden. Sorry
Skickat 20 maj 2009 - 14:08
Inte för att de har något med själva boxen att göra, men har ett Boxerkort a 159kr/månad att bli av med. Bindningstid till våren 2010 och första månadsavgift betalas 20090630. Kortavgiftför ett halvår betalades förra månaden. Har även ca-modul till salu för byte till IPTV.
Reserverar mig för att de kan dröja till v27 innan du får kortet, men då bjuder jag på första månaden hos Boxer.
Skicka PM om intresse finns.
Skickat 20 maj 2009 - 16:22
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
RoggaBoy May 20 2009, 15:08 skrev:
Inte för att de har något med själva boxen att göra, men har ett Boxerkort a 159kr/månad att bli av med. Bindningstid till våren 2010 och första månadsavgift betalas 20090630. Kortavgiftför ett halvår betalades förra månaden. Har även ca-modul till salu för byte till IPTV.
Reserverar mig för att de kan dröja till v27 innan du får kortet, men då bjuder jag på första månaden hos Boxer.
Skicka PM om intresse finns.
Hmmm, Boxer delar alldeles Gratis ut sådana kort för Boxer Mix giltiga i två månader, UTAN nån bindningstid, så varför skulle någon vilja ha ett kort där man är bunden ända till 2010, och det UTAN att få med den inspelningsbara Box du säkert fick med när du tecknade det där abonnemanget med bindningstid...
http://www.boxer.se/?page=1857
(Fast du gör rätt, GdG = GårDet[så]GårDet!)
/LbL!
Skickat 20 maj 2009 - 17:38
lbl May 20 2009, 17:22 skrev:
Hmmm, Boxer delar alldeles Gratis ut sådana kort för Boxer Mix giltiga i två månader, UTAN nån bindningstid, så varför skulle någon vilja ha ett kort där man är bunden ända till 2010, och det UTAN att få med den inspelningsbara Box du säkert fick med när du tecknade det där abonnemanget med bindningstid...
http://www.boxer.se/?page=1857
(Fast du gör rätt, GdG = GårDet[så]GårDet!)
/LbL!
Kortet har varit ett med 24 månaders bindningstid, men pga strul med registreringen när jag tog över de i vintras så fick jag x månader gratis och jag fick INGEN box utan kör med den inbyggda boxen i min PX80!
Skickat 20 maj 2009 - 18:20
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
RoggaBoy May 20 2009, 18:38 skrev:
Kortet har varit ett med 24 månaders bindningstid, men pga strul med registreringen när jag tog över de i vintras så fick jag x månader gratis och jag fick INGEN box utan kör med den inbyggda boxen i min PX80!
Varför i herrans namn tecknar man sig på 24 månaders bindningstid, UTAN att samtidigt få något för det ??
/LbL!
Skickat 20 maj 2009 - 18:56
lbl May 20 2009, 19:20 skrev:
Varför i herrans namn tecknar man sig på 24 månaders bindningstid, UTAN att samtidigt få något för det ??
/LbL!
Dom fick en enkel digitalbox bara, som jag inte behövde då jag har en inbyggd, och varför? Fråga inte mig utan dom som tecknade det. Jag vill bara slippa betala för Boxer och IPTV.
Skickat 22 maj 2009 - 08:08
Hej!
Någon mer än jag som har en strulande fjärrkontroll. Det händer inget när man trycker på den.....ibland. Men man ser på dekodern att något händer, lampan blinkar till vid vaje tryck.
Sen har jag problem med programinspelningen. Den klipper väldigt ofta några minuter på slutet, men även ett antal gånger i början av en inspelning. Rätt irriterande. Vilken är det som styr över start/stopp signalerna, är det Boxer eller tv kanalerna?
MVH
Niklas
Skickat 22 maj 2009 - 08:47
-
Go4it
-
Användare
-
-
156 inlägg
gudas May 18 2009, 07:55 skrev:
Jag har heller inte lyckats...kan de vara skyddade på något sätt så de bara fungerar med den box där filen skapades?
Jag har kollat detta med Boxer. Dom lovade helt andra funktioner än vad den klara av. Dom fick kompensera mig rejält om man nu säger så .......
Här kommer svaret:
"Om du exporterar en film från boxens HDD till ett USB minne har filmen ett .ts format.
Om du exporterar en film frå boxen till ett usb minne från boxen så ser du att det är 2 filer. Med kommer en liten fil med ändelsen .vdsag. Denna fil hjälper boxen att hitta filmen.
Så det fungerar inte att föra en fil från datorn till boxen. Du kan dock föra en fil från och tillbaka till boxen. Glöm inte lilla filen.
När det gäller filmer så är USBn bara tänkt att användas i backup funktion."
Skickat 22 maj 2009 - 10:33
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
***nicke69*** May 22 2009, 09:08 skrev:
Den klipper väldigt ofta några minuter på slutet, men även ett antal gånger i början av en inspelning. Rätt irriterande. Vilken är det som styr över start/stopp signalerna, är det Boxer eller tv kanalerna?
Det kan ju mycket väl bero på att programmet helt enkelt dragit över den utsatta tiden - det kan ju inte EPGn kompensera för.
Justera alltid EPGns Timern så inspelningen startar en minut innan, och MINST en minut efter, utsatt tid.
Dessutom går ju alltid alla klockor fel på både testbilden och text-tv sedan Digital-Tv infördes.
Kolla mot Frk Ur så ser du att tv-klockorna går ca. 3 sekunder efter.
/LbL!
Det här inlägget har ändrats av lbl 22 maj 2009 - 10:34
Skickat 22 maj 2009 - 14:28
Hej!
Jag tog för givet att det skickades ut en signal vid start och stopp. Vart ställer man det på dekodern? Hittar inget om det i manualen. ///Niklas
Skickat 22 maj 2009 - 16:32
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
***nicke69*** May 22 2009, 15:28 skrev:
Jag tog för givet att det skickades ut en signal vid start och stopp. Vart ställer man det på dekodern? Hittar inget om det i manualen.
Vad jag vet så sänds ingen sådan info (vad det nu kallades, VPS, men det fanns nåt mer oxå ?!) ut, det var på G att Svt skulle börja använda det för flera år sen redan, och då stod det om det på Svt Text, men den infon tyx ha försvunnit därifrån numera, så det kommer nog aldrig att införas.
Fanns ju några videobandare som hade det i sin Timer, men det kunde man ju aldrig ens testa pga att det aldrig infördes...
/LbL!
Ahhhh, PDC, tror jag det var som var på G, Program Delivery Control.
Skickat 24 maj 2009 - 08:08
Hej!
Har kollat upp lite..... Man kan inte lägga till tid före eller efter när man använder programinspelning, endast vid timerinspelning. Ca 10 min innan programmets utsatta starttid (EPG) så aktiveras boxens och ligger och väntar på en startsignal från programleverantören. Står i manualen.
//Niklas
Skickat 24 maj 2009 - 15:11
Ok, uppdateringen "kom av sig själv" efter fyra dagar... (Menysystemet fortfarande gräsligt fult)
Men, nu har EPG'n för TV1 och TV2 försvunnit, alla andra funkar fint, hur får man tillbaka dom?
Och det här med signalstyrkan, hur får man "ner den", jag har 97-98% trodde det var bra...
Skickat 24 maj 2009 - 19:08
peter k May 10 2009, 12:25 skrev:
Fick hem min andra box precis före påsk då den första gick sönder efter 5 dagar och nu har även box nr2 ha sagt upp sig. Ingen antennsignal men programguiden fungerar och den visar vilket program som sänds när man byter kanal däremot ingen bild. Har gjort fabriksåterställning utan resultat så det verkar som om mottagare 1 har gått sönder, vilken kvalitetsprodukt de har gjort 
Skönt...med någon mer som har samma fel. Just skickat min och är riktigt missnöjd, ska vara fixad till den 9 juni, den är ju NY. Dessutom tycker jag att bilden är sämre än på min gammal box
mvh
Tooby
Skickat 24 maj 2009 - 21:49
Stojan May 24 2009, 16:11 skrev:
Ok, uppdateringen "kom av sig själv" efter fyra dagar... (Menysystemet fortfarande gräsligt fult)
Men, nu har EPG'n för TV1 och TV2 försvunnit, alla andra funkar fint, hur får man tillbaka dom?
Och det här med signalstyrkan, hur får man "ner den", jag har 97-98% trodde det var bra...
Har du provat att dra ur kontakten? Boxen är tydligen på en smula även när den är av så att säga.
Tyckte också att bilden var sämre än andra boxen först men inte nu.
Skickat 25 maj 2009 - 10:24
-
Go4it
-
Användare
-
-
156 inlägg
Stojan May 24 2009, 16:11 skrev:
Produkt för dämpning av signalen: Kjell o CO
TV/video / Antenntillbehör / Dämpsatser / 30426
Dämpsats (F) 0-20 dB
HF tät med DC genomgång
För VHF och UHF. Reglerbar dämpning 0-20 dB. HF-tät. Med DC genomgång. Anslutning: F-kontakter.
Skickat 27 maj 2009 - 15:45
Bytte min 250 hårddisk till en 320 disk idag, fungerar klockrent. Varför inte större? Finns inte att få tag på lätt
med den beteckningen d.v.s tyst media.
Skickat 28 maj 2009 - 07:41
tombox May 27 2009, 16:45 skrev:
Bytte min 250 hårddisk till en 320 disk idag, fungerar klockrent. Varför inte större? Finns inte att få tag på lätt
med den beteckningen d.v.s tyst media.
Ok - det där lät intressant. Vilken typ/fabrikat av disk, vilken formattering etc använde du? Att den "tyst" är väl ett subjektivt värde - men en reell beteckning?
Skickat 28 maj 2009 - 08:29
Repeat May 28 2009, 08:41 skrev:
Ok - det där lät intressant. Vilken typ/fabrikat av disk, vilken formattering etc använde du? Att den "tyst" är väl ett subjektivt värde - men en reell beteckning? 
Samma som originalet WD2500AAJS, nu WD3200AAJS. Beteckningen indikerar enligt WD:s hemsida, en disk som är
avsedd för dessa applikationer, d.v.s tystare o.s.v
Skickat 28 maj 2009 - 10:11
tombox May 28 2009, 09:29 skrev:
Samma som originalet WD2500AAJS, nu WD3200AAJS. Beteckningen indikerar enligt WD:s hemsida, en disk som är
avsedd för dessa applikationer, d.v.s tystare o.s.v
Största i den genren är 500mb. Vet du vad operativet i Sagem 94*** stöder för maxstorlek? Det suger ju snabbt utrymme - och i den som nu säljes till Canal Digitals ABB är det ju ännu intressantare då den tillhandahåller HD material (äter plats). Vilken formattering hade du?
Det här inlägget har ändrats av Repeat 28 maj 2009 - 10:12
Skickat 28 maj 2009 - 10:29
Repeat May 28 2009, 11:11 skrev:
Största i den genren är 500mb. Vet du vad operativet i Sagem 94*** stöder för maxstorlek? Det suger ju snabbt utrymme - och i den som nu säljes till Canal Digitals ABB är det ju ännu intressantare då den tillhandahåller HD material (äter plats). Vilken formattering hade du?
Jag vet att det finns en 500, men den gick inte att få tag på så lätt. 320 fanns i lager hos Liontech.
Ingen formattering alls, bara stoppade dit disken och körde igång. Den stod kvar i initläge lite längre
än normalt, men sedan var det bara att nyinstallera allt och nu funkar den 100.
Skickat 28 maj 2009 - 20:00
peter k May 20 2009, 10:30 skrev:
Ny frakktsedel kommer på fredag. Får hoppas att 4e boxen kommer att fungera som den ska.
Fick min 4e box idag och den verkar fungera som den ska. Signalkvaliten ligger nu stadigt på 98% på samtliga kanaler.
Skickat 29 maj 2009 - 06:45
Hej!
Är det någon mer än jag som har problem ed att...... varje gång jag startar boxen så säger den att det finns nya kanaler samt frågar om jag vill göra en ny sökning. Det finns inga nya kanaler. Jag har därimot skapat egna kanallistor och plockat bort de kanaler jag inte vill ska visas. Det är de kanaler som boxen lägger till om jag skulle välja att göra en ny kanalsökning. Det är lite jobbigt med tanke på att ungarna har en tedens att alltid trycka på den knappen, vartefter jag får gjöra om allt igen. //Niklas
Skickat 29 maj 2009 - 08:39
***nicke69*** May 29 2009, 07:45 skrev:
Hej!
Är det någon mer än jag som har problem ed att...... varje gång jag startar boxen så säger den att det finns nya kanaler samt frågar om jag vill göra en ny sökning. Det finns inga nya kanaler. Jag har därimot skapat egna kanallistor och plockat bort de kanaler jag inte vill ska visas. Det är de kanaler som boxen lägger till om jag skulle välja att göra en ny kanalsökning. Det är lite jobbigt med tanke på att ungarna har en tedens att alltid trycka på den knappen, vartefter jag får gjöra om allt igen. //Niklas
Låter konstigt.
Jag har också en egen kanallista och jag har inte problemet.
Jag fick iofs göra en ny kanalsökning igår, men att det skulle hända vi VARJE uppstart låter som ett fel!
Skickat 29 maj 2009 - 18:49
mangeP May 29 2009, 09:39 skrev:
Låter konstigt.
Jag har också en egen kanallista och jag har inte problemet.
Jag fick iofs göra en ny kanalsökning igår, men att det skulle hända vi VARJE uppstart låter som ett fel!
Du kan gå in i menyn och användarinställningar och avaktivera Nätverksövervakning verkar som om Teracom uppdaterar information som boxen fångar och det är inte nya kanaler etc.
Skickat 03 juni 2009 - 16:31
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
***nicke69*** May 24 2009, 09:08 skrev:
Har kollat upp lite..... Man kan inte lägga till tid före eller efter när man använder programinspelning, endast vid timerinspelning.
Kan man verkligen inte ändra i Timermenyn när man ställt in en Timer via EPGn ??
Det kan man ju på varenda 'normal' (Panasonic, Pioneer, Philips, Sony) inspelare/dvd/hårddisk-recorders med digital tuner för marknätet.
Bara att gå in på Timer-sidan, och ändra starttid och sluttid, namnet på programmet osv, är ju ändå kvar.
Kan man inte det på den här boxen är ju även den här boxen bara S K I T !
Citat Ca 10 min innan programmets utsatta starttid (EPG) så aktiveras boxens och ligger och väntar på en startsignal från programleverantören. Står i manualen.
Det där handlar om PDC, vilket INTE är samma sak som EPG!
ProgramDeliveryControl är ett system för att skicka ut en signal när ett program startar, så att en Timer kan starta en inspelning, men det infördes aldrig i Sverige när det först kom för ca 5-10 år sedan.
Det fanns alltså långt innan digital-tv infördes.
Till EPGn skickar tv-bolagen bara ut info om programnamn och tid det är utsatt till, men drar de sen över tiden, så vet inte EPGn om det, utan då förlorar du slutet på inspelningen. Sker ju ofta vid Live-sändningar.
Det är ju väldigt enkelt att kolla genom att ställa EPGn på inspelning av t ex Kanal9 eller TV6 repriser på dagen.
När de då kör två avsnitt av samma serie efter varandra -- t ex TV6 13:50, då de kör två avsnitt av Just Shoot Me efter varandra, då slutar oftast avsnitt 1 senare än utsatt tid, och du får alltså inte med slutet på det om du använder den tid som är utsatt i EPGn bara.
/LbL!
Skickat 03 juni 2009 - 18:52
lbl Jun 3 2009, 17:31 skrev:
Kan man verkligen inte ändra i Timermenyn när man ställt in en Timer via EPGn ??
Det kan man ju på varenda 'normal' (Panasonic, Pioneer, Philips, Sony) inspelare/dvd/hårddisk-recorders med digital tuner för marknätet.
Bara att gå in på Timer-sidan, och ändra starttid och sluttid, namnet på programmet osv, är ju ändå kvar.
Kan man inte det på den här boxen är ju även den här boxen bara S K I T !
Det där handlar om PDC, vilket INTE är samma sak som EPG!
ProgramDeliveryControl är ett system för att skicka ut en signal när ett program startar, så att en Timer kan starta en inspelning, men det infördes aldrig i Sverige när det först kom för ca 5-10 år sedan.
Det fanns alltså långt innan digital-tv infördes.
Till EPGn skickar tv-bolagen bara ut info om programnamn och tid det är utsatt till, men drar de sen över tiden, så vet inte EPGn om det, utan då förlorar du slutet på inspelningen. Sker ju ofta vid Live-sändningar.
Det är ju väldigt enkelt att kolla genom att ställa EPGn på inspelning av t ex Kanal9 eller TV6 repriser på dagen.
När de då kör två avsnitt av samma serie efter varandra -- t ex TV6 13:50, då de kör två avsnitt av Just Shoot Me efter varandra, då slutar oftast avsnitt 1 senare än utsatt tid, och du får alltså inte med slutet på det om du använder den tid som är utsatt i EPGn bara.
/LbL!
Du kan gå in i Meny användarinställning och ändra till Timer inspelningar istället för Programläget som är Boxer TV Navigator och då har du det du eftersöker med att ändra tider eller t o m sätta säkethetsmarginal enligt önskat före och efter program. Du ändrar helt enkelt inspelningstyp från "Program läge" till "Timerläge"
Hoppas detta hjälper dig
Skickat 03 juni 2009 - 19:14
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
haboso Jun 3 2009, 19:52 skrev:
Du kan gå in i Meny användarinställning och ändra till Timer inspelningar istället för Programläget som är Boxer TV Navigator och då har du det du eftersöker med att ändra tider eller t o m sätta säkethetsmarginal enligt önskat före och efter program. Du ändrar helt enkelt inspelningstyp från "Program läge" till "Timerläge"
Hoppas detta hjälper dig
Ja, eller åtminstone den jag svarade, dvs Nicke69 ...
Det var han som inte klarade av att ställa in sina EPG-programmeringar så de tog med hela programmen.
/LbL!
Skickat 09 juni 2009 - 16:47
Får man även ljudet genom hdmi kabeln? Alltså om man kör utan förstärkare och bara TV ljud?
Skickat 10 juni 2009 - 08:00
När det ändå diskuteras EPG inspelningar.... Nån fler som konstant får för kort inspelning på 5:ans 21-21.55 program?
Inte med mycket men med typ 1-2 minuter..
Vet att man kan ändra till timer och spela in några minuter extra men samtidigt är det grymt smidigt med program samt att ibland faller det sig så illa att man vill spela in två program en tid och när dom slutar ett nytt på en annan kanal.. Då är det kört..
Skickat 10 juni 2009 - 09:25
Go4it May 22 2009, 09:47 skrev:
Jag har kollat detta med Boxer. Dom lovade helt andra funktioner än vad den klara av. Dom fick kompensera mig rejält om man nu säger så .......
Här kommer svaret:
"Om du exporterar en film från boxens HDD till ett USB minne har filmen ett .ts format.
Om du exporterar en film frå boxen till ett usb minne från boxen så ser du att det är 2 filer. Med kommer en liten fil med ändelsen .vdsag. Denna fil hjälper boxen att hitta filmen.
Så det fungerar inte att föra en fil från datorn till boxen. Du kan dock föra en fil från och tillbaka till boxen. Glöm inte lilla filen.
När det gäller filmer så är USBn bara tänkt att användas i backup funktion."
Det är en del som klagat på att det inte går att se inspelade program på datorn.
Jag skulle kunna leva med detta om det åtminstone gick att se filmer som man exporterat till hårddisk på sin Sagembox.
Jag har haft en strulande box som hackade och "pixlade" och som jag skickade iväg för service. Innan jag skickade den så var jag förutseende nog att exportera ett par filmer till min externa hårddisk.
När boxen kom tillbaka så var den utbytt mot en ny. Det gick bra att importera mina filmer till den nya boxen, men inte att titta på dessa(!)
Efter egna tester och kontakt med Sagems support så fick jag så småningom klart för mig att det bara går att se inspelade program på EXAKT DEN BOX SOM INSPELNINGEN SKAPADES PÅ(!!!!)
Det är alltså ingen idé att bygga upp en katalog med guldkorn man vill spara för framtida bruk, eftersom du förr eller senare måste byta box och då är det kört...
Sagem måste vara livrädda för filmindustrin. Jag tycker inte fildelningsproblematiken är helt enkel att ta ställning till men detta verkar lite absurt.
Tänk tanken att du bara kan hantera filer på just den dator du skapat materialet på. Tanken svindlar..eller hur?
Skickat 10 juni 2009 - 09:43
Filerna som skapas är avkodade. Dvs du behöver inte använda boxer kortet för att se dom. Men tydligen ligger det någon annan form av formatering. Kanske en box unik kryptering? Jag antar att det var ett krav för att få licenser till HDTV tekniken. Dom hade nog inte behövt fixa det om boxen enbart klarat SD kvalitet.
Skickat 10 juni 2009 - 14:07
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
zartaka Jun 10 2009, 09:00 skrev:
När det ändå diskuteras EPG inspelningar.... Nån fler som konstant får för kort inspelning på 5:ans 21-21.55 program?
Inte med mycket men med typ 1-2 minuter..
Vet att man kan ändra till timer och spela in några minuter extra men samtidigt är det grymt smidigt med program samt att ibland faller det sig så illa att man vill spela in två program en tid och när dom slutar ett nytt på en annan kanal.. Då är det kört..
OM du nu 'vet', så varför frågar du ?!
OM ett program -- på vilken kanal som helst -- drar över utsatt EPG-tid, så KOMMER man att missa den tiden det drar över med, PUNKT SLUT, läs inläggen från 3 juni precis ovanför här!
EPG har INTE någon slags funktion (PDC = Program Delivery Control) för att korrigera längden/start/stopp-tid på det man programmerar med EPG.
EPG har BARA de uppgifter som tv-kanalen lämnat om ett visst programs start- och stopptid.
/LbL!
Skickat 10 juni 2009 - 14:09
DaveS Jun 9 2009, 17:47 skrev:
Får man även ljudet genom hdmi kabeln? Alltså om man kör utan förstärkare och bara TV ljud?
Sjupp!
Skickat 12 juni 2009 - 23:31
går det att köra med smartwi-kort i en sånhär box?
Skickat 13 juni 2009 - 06:10
KoktGrus Jun 13 2009, 00:31 skrev:
går det att köra med smartwi-kort i en sånhär box?
Sjupp!
Skickat 13 juni 2009 - 22:40
vad bra
ringde boxer idag och beställde en (######) 160-giggare för 995 kr, då dom inte visste när 250n skulle komma in... Funderar på att byta disken i denna rätt omgående om den visar sig fungera tillfredsställande... Är det SATA eller IDE-disk? Vad är det för formatering på den, FAT32? Är det en 3,5 eller 2,5"? Är det 3,5, skulle man ju kunna sätta i en 2,5 med adapter för att få snällare energiåtgång, samt lägre ljudnivå?
(edit).. Är det någon form av plombering på boxen, tänkte på om man måste skicka den på service, kan det ju vara bra att kunna sätta tillbaka orginaldisken?
Byter för övrigt ner mig en del, då jag kör vista htpc idag med dubbla firedtv-kort... Anledningen till att man byter är ju allt strul som gärna uppstår med en HTPC, brukar gå någon dag eller ett par, sen kommer det nån blåskärm eller något... missade inspelningar (men det verkar ju denna boxen också lida av)... en massa retfulla småfel och en hög elförbrukning är vad en HTPC bidrar med enligt mig...
Hoppas denna boxen funkar bättre och gör vad den ska... Men det verkar ju finnas en del här som haft rätt stora problem med dessa
Tänkte se också om någon känner till en bra 3-vägs, gärna automatisk, HDMI-switch som funkar utan problem? Har bara två ingångar på receivern, men jag har 360, PS3, digitalbox och snart ska väl någon form av mediaspelare inskaffas, förmodligen en popcornhour...
Det här inlägget har ändrats av KoktGrus 13 juni 2009 - 22:42
Skickat 14 juni 2009 - 08:45
KoktGrus Jun 13 2009, 23:40 skrev:
vad bra
ringde boxer idag och beställde en (######) 160-giggare för 995 kr, då dom inte visste när 250n skulle komma in... Funderar på att byta disken i denna rätt omgående om den visar sig fungera tillfredsställande... Är det SATA eller IDE-disk? Vad är det för formatering på den, FAT32? Är det en 3,5 eller 2,5"? Är det 3,5, skulle man ju kunna sätta i en 2,5 med adapter för att få snällare energiåtgång, samt lägre ljudnivå?
Du har inte funderat på att söka i den här tråden t.ex.? Anyway, en annan bad om hjälp med sin 160 och vad jag fick
fram så är det en PATA disk, i allfall i hans maskin. I min 250 som jag bytte till 320 var det en SATA disk. Sagem använder
en speciell variant av WD diskar som är bl.a tystare, allt enligt WD:s hemsida
Det här inlägget har ändrats av tombox 14 juni 2009 - 08:46
Skickat 14 juni 2009 - 19:05
KoktGrus Jun 13 2009, 23:40 skrev:
vad bra
(edit).. Är det någon form av plombering på boxen, tänkte på om man måste skicka den på service, kan det ju vara bra att kunna sätta tillbaka orginaldisken?
Byter för övrigt ner mig en del, då jag kör vista htpc idag med dubbla firedtv-kort... Anledningen till att man byter är ju allt strul som gärna uppstår med en HTPC, brukar gå någon dag eller ett par, sen kommer det nån blåskärm eller något... missade inspelningar (men det verkar ju denna boxen också lida av)... en massa retfulla småfel och en hög elförbrukning är vad en HTPC bidrar med enligt mig...
Hoppas denna boxen funkar bättre och gör vad den ska... Men det verkar ju finnas en del här som haft rätt stora problem med dessa
Tänkte se också om någon känner till en bra 3-vägs, gärna automatisk, HDMI-switch som funkar utan problem? Har bara två ingångar på receivern, men jag har 360, PS3, digitalbox och snart ska väl någon form av mediaspelare inskaffas, förmodligen en popcornhour...
Du kommer att bli nöjd - jag kör med samma typ av HTPC och har inte haft strul med den (numera). Har kört TV-pack ett halvår nu och därförinnan vanliig Vista och det har gått klockrent.
Men... Bekvämligheten med Boxen har gjort att jag numera använder datorn till filmer jag vill spara och flytta. USB-exporten i denna box = skit och inget annat så den kan du glömma men den gör sitt jobb bra och funkar med SmartWi (oj, sex kort i huset och det tickar bara på...). Som sagt - du blir lat - men nöjd! De problem du läst om är ingenting för en som fått dubbla FDTV att funka...
Det här inlägget har ändrats av Repeat 14 juni 2009 - 19:06
Skickat 16 juni 2009 - 09:10
Hej på er. Såg detta igår ; http://www.ev.se/news.php?id=4386
" Sagem lanserar ny version av succébox "
"Tv-inspelning med backup -
Sagem kommer nu med en uppdaterad och rymligare modell av sin digitalbox – DTR 94500 HD. 94500 HD är, som namnet antyder, hd-klar och kan ta emot både mpeg4- och mpeg2-sändningar via marknätet.
Den nya boxen har dubbelt så stor minneskapacitet som föregångaren DTR 94250 HD och klarar numera upp till 250 timmar tv och filmmaterial. Nytt är även möjlighet att ta backup av inspelat material till usb-minnen och uppspelning av andra mediefiler som foto och musik som lagras i boxen. "
Uppdaterad står det?! Är det bara HD storleken då? Har letat efter spec's men kan inte hitta nåt mer och på Sagems hemsida finns den inte med !?! Finns det någon större anledning att köpa denna gentemot DTR 94250 ? Hmmm...kan eventuella brister och fel vara avhjälpta nu eller köper man nya sådana ?
Skickat 17 juni 2009 - 08:47
-
dalle
-
Lärjunge
-
-
250 inlägg
Nightelf Jun 16 2009, 10:10 skrev:
Uppdaterad står det?! Är det bara HD storleken då? Har letat efter spec's men kan inte hitta nåt mer och på Sagems hemsida finns den inte med !?! Finns det någon större anledning att köpa denna gentemot DTR 94250 ? Hmmm...kan eventuella brister och fel vara avhjälpta nu eller köper man nya sådana ?
Det skulle förvåna mig om de gjort något annat än att stoppa i en större disk. Så enda anledningen att köpa den vore att få en disk på 500GB. Själv har jag inte ens varit i närheten av att fylla min disk ens till hälften.
Skickat 17 juni 2009 - 17:55
Uppdaterade min box idag, någon som vet var det va i den nya uppdateringen?
Skickat 17 juni 2009 - 19:09
Uppdatering!? Jag gjorde den just, gick smärtfritt. Har efter en snabb titt inte kunnat hitta nå't nytt. Jag hoppades att det som jag trodde var en bugg i export/import av material via USB skulle vara fixad. När jag försöker föra över material till USB-minne (jag har ingen annan separat HD att pröva med) så går det inte. Om jag får felmeddelande att överföringen misslyckades så är det väl en sak men oftast så stänger boxen av sig och gör en ny initiering när jag försöker. Som sagt, detta är inte åtgärdat (hos mig). Någon annan som haft liknande problem?
Skickat 17 juni 2009 - 21:26
Hej!
Har precis fått hem en Sagem DTR 94250 HD, fick den för övrigt för 499 på NETONNET med 24 mån abb á 299 :-/mån inkl canal+….
Jag har läst om ”HDMI problemet” här på forumet och vill bara dela med mig av min upplevelse kring detta. Jag har kopplat in min HDMI kabel till HDMI2 på min Panasonic PX70 TV. När jag byter till HDMI1 eller till TVns inbyggda mottagare för att sedan byta tillbaka är bilden borta. Jag blir tvungen att stänga av boxen helt för att få tillbaka bilden.
Jag hade pausat ett program för att köpa mig lite extra tid för att slutföra en grej jag höll på med. Kopplade om till den inbyggda mottagaren så frugan kunde kolla på nåt annat så länge, när jag kommer tillbaks och bilden är borta får jag stänga av boxer vilket gjorde att det jag spelat in hittills (pausat) försvinner. Gissa om frugan lackar, TACK SAGEM!
SÅ, har fler problem med detta? Att bilden försvinner enbart vid växlande av ingångar på TVn….
Skickat 18 juni 2009 - 10:08
-
Go4it
-
Användare
-
-
156 inlägg
knasper Jun 17 2009, 20:09 skrev:
Uppdatering!? Jag gjorde den just, gick smärtfritt. Har efter en snabb titt inte kunnat hitta nå't nytt. Jag hoppades att det som jag trodde var en bugg i export/import av material via USB skulle vara fixad. När jag försöker föra över material till USB-minne (jag har ingen annan separat HD att pröva med) så går det inte. Om jag får felmeddelande att överföringen misslyckades så är det väl en sak men oftast så stänger boxen av sig och gör en ny initiering när jag försöker. Som sagt, detta är inte åtgärdat (hos mig). Någon annan som haft liknande problem?
Detta svar fick jag från SAGEM!
Om du exporterar en film från boxens HDD till ett USB minne har filmen ett .ts format.
När det gäller filmer så är USBn bara tänkt att användas i backup funktion.
Hoppas det hela blev lite klarare nu, annars maila igen.
Med vänlig hälsning
Martin
SAGEM Communcations tekniska support
Telefon nr för slut kunder 08 501 11 805
Telefon nr för återförsäljare 08 501 11 800
1 användare läser den här tråden
Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0
Svara på citerade inlägg Rensa
-
- Minhembio forum
- → Bild
- → TV-apparater
- → Digitalboxar
-
Forumets regler (klicka här)
|
-
Music Collector
Gubbas83
2013-05-20 18:00:29
-
-
Sweetspot
MikaelJ
2013-05-20 14:41:12
-
Ett försök att visa genomsläppningen
MikaelJ
2013-05-20 14:39:25
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|